Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Følg SSC Napoli mot toppen i Serie A

NYTT TEMA
jakral
jakralInnlegg: 21276
17.06.07 15:15
Kjære fotballfrender. For at det skal bli gode tråder om SSC Napoli utover høsten må det genereres flere supportere her. Denne spesielle klubben fortjener en stor tilhengerskare også her på forumet når sesongen starter opp. Napoli er en sovende gigant som har vært utenfor fotballradaren i mange år og var jo i ferd med å forsvinne ned i gravkammeret for godt før lykkens gudinne bestemte seg for å gi nytt liv til den lyseblå klubben fra pizzaens hjemby. En ny generasjon ungdommer vil heldigvis nå få oppleve klubben i dens rette element i Serie A.

Mens Napoli har ligget i respirator og surret rundt i breddefotballens rekker har de etablerte toppklubbene bare festet et enda kraftigere grep på maktposisjonene, men nå begynner det altså å buldre litt i den gamle storklubben ved Vesuvs fot og ingen vet egentlig hvor kraftig dette utbruddet vil bli. Med Napoli vet man aldri hva man får. Hvis det er noen klubb utenfor det vanlige toppsjiktet som kan røske opp i maktelitens rangorden både nasjonalt og internasjonalt så er det SSC Napoli. De fleste andre er for små, men Napoli har det i seg - dypt inne et sted - og det gjør klubben ekstra spennende.

Dette innlegget er en uoffisiell vervekampanje. En utstrakt hånd til de som ikke har funnet noen favorittklubb i støvellandet. Oppdag Napoli! Det er nesten så jeg får lyst til å skrike til alle tvilere på perrongen: "Hopp på! Medgangstoget går nå! Napoli er din klubb! Napoli er alt du elsker og hater med Italia".

Napoli er riktignok mafia, fattigdom, enorm arbeidsløshet og uendelig kaos, men også rå lidenskap, vakre omgivelser og en hardtslående fotballpuls mange kan misunne dem. Andre klubber må gjerne være vannet, sukkeret og fargestoffene, men Napoli er den boblende kullsyren i den italienske fotballbrusen.

Denne millionbyen har en lokalpatriotisme man finner få andre steder i fotballverden. Svenske Aftonbladet melder om tragikomiske scener da opprykksheltene skulle fraktes i åpen buss gjennom bygatene. Bussen kom ikke av flekken. Alle utfartsårene fra flyplassen var helt korket igjen av endeløse kilometere med supportere som hadde reist ut for å hylle spillerne da de landet. Alt måtte avlyses. Typisk Napoli.

Det var nok mange som fikk et forhold til Napoli på 1980-tallet i Maradonas velmaktsdager da sør endelig detroniserte nord. Kun tre seriemesterskap gjennom alle tider er blitt vunnet av klubber sør for Roma. Napoli har tatt to av dem (Cagliari på Sardinia det tredje). Det var stappfulle tribuner med 80,000 tilskuere under en tid da bl.a. de aller fleste engelske toppklubber slet med å få knapt halvparten av dette. Til tross for friidrettsanlegget San Paolo har Napoli nesten alltid vært en av Europas aller største publikumsklubber. Selv før Maradona kom - og begrenset med sportslige fremganger - hadde klubben det høyeste snittet i Serie A de fleste sesongene, men de siste årenes enorme nedturer har tært hardt på selv de mest trofaste supporterne.

Etter mange år i skyggenes dal lukter det altså skikkelig fugl igjen av Napoli etter to strake opprykk. Tilbakekomsten til Serie A føles nesten som en ungdomsforelskelse som har blusset opp igjen. Man ser for seg draktene med Cirio, Buitoni, Mars og Ma-Gi-Ca fra glansdagene og funderer seriøst på om tider som dette kan returnere likevel. Milan, Inter, Juve, Roma, Lazio og Fiorentina skal igjen gjeste San Paolo etter mange år med Crotone, Modena, Frosinone, Arezzo, Rimini og Albinoleffe. Er det rart det kribler? Det er lenge siden jeg har sett mer fram til en sesongstart enn nå. Personlig forventer jeg Napoli oppe på øvre halvdel neste sesong. Kanskje kan man til og med lukte på plass i e-cupen hvis man er heldige på overgangsfronten i sommer og drar i land en storfisk eller to. Atalanta er jo et eksempel på en klubb som greide seg bra i år etter opprykk og Napoli med sitt store vekstpotensiale bør greie det minst like bra.

Filmprodusenten Aurelio De Laurentiis er den nye sterke mannen i Napolis ledelse. Han tok ansvar da klubben lå nede med brukket rygg sommeren 2004, startet opp Napoli Soccer i Serie C1 og kjøpte i fjor tilbake det opprinnelige klubbnavnet. Ikke bare har De Laurentiis gått hardt ut og lovet kraftig forsterkning av stallen i løpet av sommeren, men han har også ytret en målsetning om å være inne på topp ti i Serie A allerede første sesongen. Så får vi se om det blir ord eller handling. Foreløpig er han en handlingens mann etter to strake opprykk.

Napoli er dessuten en klubb som holder en hjemlig profil - som mange andre i Italia. Åtte spillere i startoppstillinga i avslutningskampen i Serie B var italienere. Om dette rekker til å utfordre etablissementet i nord gjenstår å se. Napoli er hvertfall tilbake og det er det viktigste.

Vi avslutter dette innlegget med Inno Napoli (den offisielle Napoli-hymnen) med håp om lyseblå tider i vente på et San Paolo som en kokende heksegryte slik det var i "gamle dager":

http://www.youtube.com/watch?v=a2vEaurO3Ic
Raddok
RaddokInnlegg: 6696
17.06.07 15:20
Kunne du linke til, eller legge ut spillerstallen?

Evt. hjemmesiden?
FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 11221
17.06.07 15:22
Flott innlegg Jakral, personlig kommer jeg nok til å ha Napoli som et sympatilag , håper ihvertfall ikke de rykker ned med det første. Er veldig glad for at de rykket opp. Håper for guds skyld Canal+ skjønner at Napoli sin første hjemmekamp MÅ vises direkte.

Fiorentina er selvfølgelig mye mere verdt, men der er det ikke bare Napoli som må gi tapt.
arcabarca
arcabarcaInnlegg: 354
17.06.07 15:24
Bravissimo! Dagens innlegg, støtter oppunder denne oppfordringen, Napoli - for et lag.

Jeg har ikke gledet meg så mye for en ny sesong som jeg gjør nå.

Milan Tifosi Norvegesi
http://www.acmilan.no
Raddok
17.06.07 15:26
Fant hjemmesiden...:-)
k_given
k_givenInnlegg: 4909
17.06.07 15:28
Interressant innlegg....Det er ikke lett å plutselig få seg et nytt favorittlag når en er blitt så gammel, men hitorien rundt Napoli gjør at det blir moro å følge med de...Kanskje de kan handle inn noen morsomme spillere som gjør laget enda mere interressant....?

Kan du liste opp dagens største profiler på napoli, for oss som ikke har fylgt så godt med i Serie B...
Gilardino
GilardinoInnlegg: 1602
17.06.07 15:38
Hyggelig tråd dette. Må si at jeg egentlig sympatiserer med de fleste storlagene i Italia, unntaket er Juventus da. Roma, Lazio, Milan, Inter, Palermo, Parma og Fiorentina er alle lag jeg håper til enhver tid er i Serie A. Har aldri foretrukket noen av lagene noe særlig og har som oftest heid på underdogen når de møter hverandre. Har vel vært litt mer gira på Fiorentina de siste årene pga det. Men så har jeg også hatt et øye på Napoli siden de ble kastet ned.

Napoli fortjener å være tilbake, er vel ingen av de store lagene som hadde fått en så streng straff i dag for samme sak. Siden den dag så har det vært uttalige CM/FM saves hvor Napoli har vunnet æren tilbake og enda mer. Og når de rykket opp til Serie B så hadde jeg et lite håp på direkte opprykk, men er egentlig overrasket over at de klarte det.

Så nå som de er i Serie A og er nykommer så er Napoli laget i Serie A i år, uten tvil. Håper virkelig de fanger en storfisk, dog ikke Cannavaro, han blir i madrid en sesong til. Men Quagliarella, Saviola elle kanskje Cassano hadde vært stort.

Og til slutt vil jeg bare briefe med et bilde av den vakre Napoli drakten jeg kjøpte ifjor sommer:

http://www.uksoccershop.com/images/napoli_home.jpg
jakral
17.06.07 15:38
_given skrev:
"Kan du liste opp dagens største profiler på napoli, for oss som ikke har fylgt så godt med i Serie B..."

---------------------------------------------------------------------------------------

Det er ikke så mange stjerner akkurat, men Paolo Cannavaro (broren til Fabio) er en bra forsvarsspiller, Emanuele Calaio i angrep en annen, Sam Dalla Bona er vel kjent for de som følger engelsk fotball
Husref
HusrefInnlegg: 4362
17.06.07 15:39
Denne tråden deltar jeg med glede i, og åpningsinnlegget forteller så flott om veien tilbake. Men veien er fortsatt lang, og det jeg er mest spent på er om San Paolo faktisk kommer til å gjeste så særlig mange flere bortelag til massakrering. Det anlegget har opplevd sin del problemer de siste årene, og da snakker vi ikke om tilskuerbråk - tro det eller ei.

Det siste var vel en flom for et par vintre siden, som førte til stenging av stadion og håpet for å kunne restaurere ærverdige San Paolo fullstendig igjen, sank dramatisk. Ikke kan den stå i mot de nye sikkerhetskravene heller, og det hele vil nok ende med en helt ny stadion for Napoli til slutt. Trist, men fullstendig nødvendig.
Husref
17.06.07 15:45
"Kan du liste opp dagens største profiler på napoli, for oss som ikke har fylgt så godt med i Serie B."

- Store profiler er det nok ikke, for dem som ikke følger med på italiensk fotball med argusøyne. Men spillere som Francesco Montervino, Christian Bucchi, Fabio Gatti og Paolo Cananvaro bør være kjent for de fleste. De to førstnevnte av den rutinerte sorten som har opplevd mye med klubber av Napolis kaliber (Det vil si opprykk fra Serie B og bunnen i Serie A) tidligere, mens de to sistnevnte lenge ble erklært som Italias fotballfremtid. Stagnert, men fortsatt gode spillere som vil bite godt fra seg neste sesong.

Men det er verdt å merke seg tidligere Cagliari-keeper Gennaro Iezzo, som så brått ble kastet ut av buret til Cagliari deres første sesong tilbake i Serie A, og den kortvokste keeperen har svart med å endelig få ut sitt fulle potensiale i Napoli. De har en meget dyktig keeper, som jeg ikke tror de vil erstatte i sommer. Bortkastede penger og krefter.

Ellers har Roberto De Zerbi vært helt enorm som vingspiller i år, i følge rapportene. Og Maurizio Domizzi er en forsvarsspiller som tidligere har vært meget god i Serie A og Sampdoria. Og de som liker engelsk fotball (Er det faktisk noen?) kjenner sikkert til Samuele Dalla Bona. Napoli har med andre ord et meget godt lag, og mange forsterkninger er faktisk ikke nødvendig for at de skal holde seg neste sesong.

Selv har jeg mest sansen for deres trener Edoardo Reja, som har gjort en fantastisk jobb i Napoli. Ingen regnet med opprykk i år, men Reja har tatt laget opp til et helt nytt nivå.
kalsiumfosfat
kalsiumfosfatInnlegg: 1271
17.06.07 15:47
Liker Napoli godt, flotte drakter har di óg.

irriducibili1900
irriducibili1900Innlegg: 739
17.06.07 15:59
Blir deilig med Napoli opp igjen, Napoli er vel det laget som er mest hatet av andre lag i serie A nå, men bryr de seg? nei, og den mentaliteten liker jeg!

Bare tenk på hvor stor serie A blir neste år med alle de bra lagene, Milan, Inter, Juve, Fiorentina, Lazio, Roma, Genoa, Napoli, Sampdoria og Palermo dette er lag som har noe ute i Europa og si. Alle kan jo ikke være der så det blir spennende og se.

Gleder meg til og se Lazio - Napoli!

SS Lazio. Da sempre simbolo d'onore e fedeltà.
Raddok
17.06.07 16:00
Fant en Napoli-drakt med Maradona - 10 bakpå, som kostet 1799,00 på fotballverden...

de må da være ekstremt sjeldne?
Husref
17.06.07 16:14
Hadde man navn på draktene den gang da?
Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
17.06.07 16:17
Raddok skrev:

Bra jobba! Det var nok vanskelig....;-)
Raddok
17.06.07 16:18
Hehe, bomma litt der, var ikke navn bakpå...

Her er den: http://fotballverden.no/butikk/catalog/product_info.php?cPath=181&products_id=378

Raddok
17.06.07 16:19
Marchionni skrev:
Raddok skrev:

Bra jobba! Det var nok vanskelig....;-)
>>>>>>>>>>>>>>>>>
Var flere jeg var innom, men kom fram til den rette til slutt, tror jeg.

Husref
17.06.07 16:21
Bort med smiletrynet.
jakral
17.06.07 16:24
Husref skrev:
"Hadde man navn på draktene den gang da?"

--------------------------------------------------------------

Nei, navn kom først litt utpå 90-tallet.
Scarlati
ScarlatiInnlegg: 892
17.06.07 17:21
Jeg føler meg stolt over at jeg lagde en "Vi følger Napoli opp igjen"-tråd så sent tilbake som ca. september 2005. At Serie A-spill skulle komme så fort ante jeg ikke.

Denne tråden deltar jeg mer enn gjerne i!
Husref
17.06.07 17:26
Det er kanskje på tide å bytte ut den tråden nå, og heller følge dem i Serie A. Det klinger liksom litt bedre.
FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 11221
17.06.07 17:37
Tja, den første tråden ble vel kalt "Napoli soccer". Ikke all verden spør du meg. Menmen, det var jo ikke vår feil.
Scarlati
ScarlatiInnlegg: 892
17.06.07 18:10
"Napoli Soccer"-tråden var det jeg som åpnet, og gudskjelov heter ikke klubben det samme lenger. Det er like greit at vi bruker en annen tråd med et annet navn, for å si det sånn...
Patsa
PatsaInnlegg: 986
17.06.07 18:26
Flott innlegg jakral. Napoli er mitt lag i Italia på grunn av lidenskapen, selv om jeg neppe kan kalles for noen stor fan.

Jeg håper forøvrig det kommer en Napoli-side på NorskeFans i nærmeste fremtid.
A_Recoba_20
A_Recoba_20Innlegg: 2360
17.06.07 18:35
HYLL NAPOLI!!!

Har jo Inter som favoritt...men heier alltid på Napoli!

La oss håpe de gjør en fantastisk sesing i Serie-A :D
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=z1dY8MQEtc8
http://www.youtube.com/watch?v=CwEQ3YDHMVM&mode=related&search=
:::El Chino:::
Mediapunta
MediapuntaInnlegg: 1156
17.06.07 19:04
Om jeg skulle hatt et italiensk favorittlag måtte det ha blitt Napoli, noe den lyseblå drakten som ligger i klesskapet mitt er en bekreftelse på. Har hatt et par morsomme FM-saver med klubben, og alt rundt Napoli (supportere, byen osv.) høres flott ut. Får håpe klubben lykkes i Serie A. FORZA NAPOLI!
Deco_20
Deco_20Innlegg: 5295
17.06.07 19:24
Jeg skal følge Napoli så nøye som mulig, og se om det kanskje kan være en klubb for meg. Uansett blir det interessant å følge dem, og hadde de fått en spiller som Antonio Cassano ville det jo vært fantastisk.
CarlosFandangio
CarlosFandangioInnlegg: 2961
17.06.07 20:40
Jeg følger ikke veldig med på Italiensk fotball, men Napoli er nå mitt sympatilag der nede.
k9b
k9bInnlegg: 4915
17.06.07 23:30
Husref, du glemmer Calaio, toppscorer og lokal superhelt!!! Han er sinnsykt populær i Napoli, jeg har vært så heldig at jeg har vært på noen Napoli kamper, det er helt vilt der nede, når Calaio scorer så er det full fart nedover tribunen for å juble for de fleste!!!

Det er også verdt å nevne at de hadde noe sånn som 40.000 tilskuere på en kamp på San Paulo i Serie C når jeg var der nede, der er stort!!!!!!!

Har btw også en Napolidrakt hjemme med Maradona nummer 10 bakpå, kosta 500kr på unisport.dk.

25.05.2005 Mission Imposible is accomplished
Husref
18.06.07 13:17
Det er faktisk helt utrolig å glemme Emanuele Calaio. Jeg har faktisk sett ham fra tribunen, der han scorer fem mål i en kamp, og som du sier - han er en liten superhelt. Herlig spiller!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg