Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan bli fotballtrener?

NYTT TEMA
cambiasso_19
cambiasso_19Innlegg: 2367
13.10.09 14:44

veit at dette er litt off-topic, men det var noe jeg lurte på. Vurderer seriøst å bli fotballtrener, og da ikke sånn barnefotballtrener, men å virkelig satse.

Da er spørsmålet, hvordan blir man en prof trener? Hvordan kom Marcello Lippi dit han er idag? Tenkte å kanskje begynne på Norges Idrettshøyskole i Oslo, for å lære om taktikk og hvordan å være trener osv...

Veit noen noe om dette?

Takk for svar

Orishas
OrishasInnlegg: 40143
13.10.09 14:46

Du bør/må ta trenerkurs ja, deretter må du vel være både heldig og dyktig.

cambiasso_19
13.10.09 14:50
Orishas: Du bør/må ta trenerkurs ja, deretter må du vel være både heldig og dyktig.

ja, absolutt, trenekursa er viktige, og har planer om å ta alle sammen, helt til 5? siste til Uefa kravet

Hala_Madrid
Hala_MadridInnlegg: 14957
13.10.09 14:53
cambiasso_19: ja, absolutt, trenekursa er viktige, og har planer om å ta alle sammen, helt til 5? siste til Uefa kravet

Det finnes trenerkurs fra I-IV og dette er det samme som a, b og c bare at de har fått nye navn. Du tar trenerkurs I så kan du ta kurs II etter et års praksis og anbefaling av lederne dine fra kurs I. Kurs III styres av NFF og cirka 16-20 tar dette i året tilslutt har man IV som organiseres cirka hvert 2-4 år.

I usikker på hvor høyt du kan trene.
II kan trene alle mannslag opp til 2. divisjon og kvinne til første divisjon
III alle mulige lag i Norge
IV Nødvendig for noen lag i Europa

Dette er da bare et system Norge bruker, i Europa har man B-lisens, A-lisens og proff-lisens, men du må har flere delkurs enn bare kurs I for å få B-lisens.

Jeg har selv B-kurs :)

as_roma
as_romaInnlegg: 21809
13.10.09 14:54

Det er ikke bare en lang vei. Det er en umulig vei...

Barcatrygve
BarcatrygveInnlegg: 1214
13.10.09 15:03
as_roma: Det er ikke bare en lang vei. Det er en umulig vei...

Hvorfor er det en umulig vei?

as_roma
13.10.09 15:04
Barcatrygve: Hvorfor er det en umulig vei?

Fordi det er lettere å bli søppeltømmer...

Higuain_10
Higuain_10Innlegg: 6129
13.10.09 15:07

Bli som Mourinho.

cambiasso_19
13.10.09 15:12

Mou hadde jo ingen spillererfaring, men fikk alikevel jobbet seg opp

Reman22
Reman22Innlegg: 1467
13.10.09 15:13
cambiasso_19: Mou hadde jo ingen spillererfaring, men fikk alikevel jobbet seg opp

du  kan begynne som tolk ;)

Miodrag
MiodragInnlegg: 1289
13.10.09 15:20

Du må skaffe deg kontakter, det er det viktigste. Det kan være forskjellen mellom Mourinho og en søppeltømmer.

cambiasso_19
13.10.09 15:42

men kan en evt idrettshøyskole være til hjelp eller er kursene viktigst

Butragueno
ButraguenoInnlegg: 8588
13.10.09 15:45

Hvis du var en medioker fotballspiller med sporadiske innhopp under den forrige Drillo-epoken, så er det bare å trappe opp hos en TL-klubb i trenernød.

Vips, så er du trener.

Higuain_10
13.10.09 15:46

Hvorfor ikke spille FM bare?

as_roma
13.10.09 15:51
cambiasso_19: men kan en evt idrettshøyskole være til hjelp eller er kursene viktigst

Går du Idrettshøyskolen i Lillehammer så er du sikret trenerjobb i Barcelona etterpå...

Men du må nok ta kursene ja. Har også hørt at det er egne skoler (universitet?) i England der du kan ta trenerkurs og nesten all slags ting innen fotball. Du kan studere økonomi, taktikk osv osv...

cambiasso_19
13.10.09 15:51
Higuain_10: Hvorfor ikke spille FM bare?

det gjør jeg. digger det

Hala_Madrid
13.10.09 15:56
as_roma: Men du må nok ta kursene ja. Har også hørt at det er egne skoler (universitet?) i England der du kan ta trenerkurs og nesten all slags ting innen fotball. Du kan studere økonomi, taktikk osv osv...

Jeg fikk trenerkurset mitt på NTG. Lærte mye der.

as_roma
13.10.09 15:57
Hala_Madrid: Jeg fikk trenerkurset mitt på NTG. Lærte mye der.

Er det noe karakterkrav som vil si at det er en slags skole eller er det sånn frivillig der man kan lære bare man har pengene?

Higuain_10
13.10.09 15:58
as_roma: Du kan studere økonomi, taktikk osv osv...

Aha..

"Zaim tar over etter Florentino Perez." Dette er bra! ;)

Hala_Madrid
13.10.09 16:00
as_roma: Er det noe karakterkrav som vil si at det er en slags skole eller er det sånn frivillig der man kan lære bare man har pengene?

Skjønte ikke spørsmålet ditt helt? Jeg gikk ihvertfall på NTG og fikk B-kurs gratis via dem. Kostet jo selvfølgelig å gå på skolen.

Zinklar
ZinklarInnlegg: 9573
13.10.09 16:00
cambiasso_19: men kan en evt idrettshøyskole være til hjelp eller er kursene viktigst

Kontaktene er viktigst.

-MitchHedberg-
-MitchHedberg-Innlegg: 915
13.10.09 16:24

I England har de alt innen fotball ved Universitetene. Som ble nevnt ovenfor. 

Jeg møtte faktisk en nordmann på en togtur i fjor fra Derby-Liverpool(Han hadde vårt å sett Tottenham sin kamp mot Derby, sammen med en annen trener), og han gikk Football & Science, og nå jobbet han ved akadamiet til Everton, og litt ved Liverpool sitt. Han var også den som tok av seg mange av de norske som kom over i området - Slik som Stubbhaug, Eikrem og King. 

Han sa det var hardere enn han trodde, og det ble satt høye krav til en. 

Men jeg kan sikkert finne litt mer info om du er interresert? 

(Innlegget ble redigert 13.10.09 16:26)

cambiasso_19
13.10.09 16:31
-MitchHedberg-: Men jeg kan sikkert finne litt mer info om du er interresert? 

ja tusen takk

-MitchHedberg-
13.10.09 16:48

http://www.ljmu.ac.uk/courses/undergraduate/58242.htm 

Her er linken til den skolen han gikk på. Han sitt navn er forresten Haakon Lunov, og er i dag toppspillerutvikler i Odd Grenland.

Dette er jo mer typisk trener/spillerutvikler.

Om du hadde tenkt deg en mer hovedtrener-utdanning, og vil utdanne deg i England(Jeg studerer i Plymouth), så bør du kontakte www.sonor.no, det er en gratis organisasjon, som ordner alt som trengs for deg om du ønsker å studere i England.

Du kan ta kontakt via hjemmesiden deres, og si du vil ta Sports Development & Coaching, som jeg går utifra er ca. det du ønsker deg. Om du bare setter deg det målet at det er dette du vil er det ingen som kan hindre deg! Og ved å ta utdanninga i england, så vil du nok også ha muligheter til å ta praksis ved en av de større klubbene.

Her er de ulike Universitene som Sonor samarbeider med og hjelper deg og komme inn ved. Du kan begynne å søke allerede nå om du vil inn neste år:

» Newcastle » York St John » Leicester » ARU, Cambridge » Goldsmith's » SOAS » Southampton » Plymouth » Portsmouth » Aston, Birmingham
Selv begynte jeg ved Plymouth Uni. i år og trives. 

-MitchHedberg-
13.10.09 17:20
cambiasso_19: ja tusen takk

Var det til noen hjelp? 

Har tatt det første kurset i Norge. Men ved å ta det som en utdanning, så møter du folk med samme interresse som deg. Du kan gå på diverse fotballkamper, og se de store lagene, og lære om akkurat det du vil.

cambiasso_19
13.10.09 19:24
-MitchHedberg-: http://www.ljmu.ac.uk/courses/undergraduate/58242.htm  Her er linken til den skolen han gikk på. Han sitt navn er forresten Haakon Lunov, og er i dag toppspillerutvikler i Odd Grenland. Dette er jo mer typisk trener/spillerutvikler. Om du hadde tenkt deg en mer hovedtrener-utdanning, og vil utdanne deg i England(Jeg studerer i Plymouth), så bør du kontakte www.sonor.no, det er en gratis organisasjon, som ordner alt som trengs for deg om du ønsker å studere i England. Du kan ta kontakt via hjemmesiden deres, og si du vil ta Sports Development & Coaching, som jeg går utifra er ca. det du ønsker deg. Om du bare setter deg det målet at det er dette du vil er det ingen som kan hindre deg! Og ved å ta utdanninga i england, så vil du nok også ha muligheter til å ta praksis ved en av de større klubbene. Her er de ulike Universitene som Sonor samarbeider med og hjelper deg og komme inn ved. Du kan begynne å søke allerede nå om du vil inn neste år: » Newcastle » York St John » Leicester » ARU, Cambridge » Goldsmith's » SOAS » Southampton » Plymouth » Portsmouth » Aston, Birmingham
Selv begynte jeg ved Plymouth Uni. i år og trives. 

flott, tusen takk for hjelpen

JonasMunkvold
JonasMunkvoldInnlegg: 20
18.06.13 20:35

Jeg og en kompis driver en fotballblogg hvor vi skriver om våre erfaringer som trenere og andre fotballrelaterte saker. Vi skriver bla. om idrettspsykologi, taktikker (hovedsaklig på 7er bane) og om andre dagsaktuelle saker. Han jeg skriver med trener for øyeblikket et lag og skriver om hans erfaringer derfra og reflekterer over ting han burde gjort annerledes/synes fungerte godt. Jeg skal ta trenerkurs og ta over et lag til høsten da vil jeg begynne med noe lignende, men nå er jeg opptatt med å skrive om Tippeligaen, U21 EM og andre ting som er aktuellt og interesant å lese om.
Fotballdykket heter siden, hold deg oppdatert ved å følge oss på Facebook.
Vi gjør deg til en bedre fotballtrener! 

bønna1
bønna1Innlegg: 39939
18.06.13 20:59
cambiasso_19: Tenkte å kanskje begynne på Norges Idrettshøyskole i Oslo, for å lære om taktikk og hvordan å være trener osv...

Kan du ikke bare møte opp når skolen åpner igjen til høsten da?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg