Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

To Piratiko 2.0

NYTT TEMA
Nikitaras_S
Nikitaras_SInnlegg: 1922
11.08.10 20:30

VM er for lengst over, og det samme er en epoke innen gresk fotball. Etter ni suksessfulle år har Rehhagel, endelig vil mange si, gitt seg som gresk landslagstrener. Dermed står vi foran den mest spennende perioden innen gresk landslagsfotball på i hvert fall 10 år. I dag onsdag 11. august i Beograd starter Hellas ferd mot sitt andre EM-gull, og den ferden følges i denne tråden.

Som erstatter for Rehhagel har det greske fotballforbundet hentet inn den portugisiske treneren Fernando Santos, en ansettelse man i utgangspunktet kan si populæriteten er rimelig delt for, noe som igjen står i stil med hans meritter som trener.

Etter å ha tilbrakt 10 år i mindre klubber som Estoril-Praia og Estrela da Amadora, fikk Santos i 1999 muligheten til å ta over den portugisiske storklubben Porto. På de 3 årene Santos tilbrakte i Porto vant klubben seriemesterskapet én gang, samt cupen og supercupen to ganger. Etter dette gikk ferden videre til AEK og Hellas hvor han vant cupen én gang på de to årene han var der. Deretter startet nedeturene for hr. Santos, sommeren 2002 ble han ansatt som Panathinaikos nye trener, men han fikk ikke mer en 4 kamper for klubben før han ble sparket. Så gikk turen tilbake til Portugal hvor han ble ansatt som trener for Sporting, her ble han ikke mer enn ett år, før han igjen vendte tilbake til AEK. Etter to middelmådige sesonger som igjen endte uten tittler, ble portugiseren sparket, men fikk like etter sjansen til å å være trener i Portugals tredje storklubb, Benfica. Oppholdet i Benfica ble heller ingen suksess, og Santos ble igjen sparket. Så ble han i 2007 ansatt av Zagorakis i PAOK, hvor han ble i tre sesonger. PAOK kom i vår for første gang på flere år på en 2.plass, og Santos bestemte seg for å selv gi seg på "topp".

Det som derimot gjør tiden så spennende for oss tilhengere av gresk fotball er det at de eldste spillerne fra den gode 1988-92 årgangen har rukket å bli 22 år, og der Rehhagel gjorde det meste for å unngå unge spillere, virker det som om Santos også vil gi talentene en sjanse. Allerede i sitt første laguttak overrasket portugiseren; Stergos Marinos, Giannis Papadopoulos, Savvas Gentsoglou, Giorgos Tzavellas, Kostas Mitroglou, Sokratis Papastathopoulos og Sotiris Ninis ble alle tatt ut, og alle er 23 år eller mindre. Av disse som utgjør hele 1/3 av laget, er det bare de tre siste som har spilt med flagget på brystet tidligere, og Mitroglou har kun et lite innhopp. Utenom de tidligere nevnte så står spillere som Manolas, Pliatsikas, Dimoutsos, Tachtsidis og Kyriakos Papadopoulos rett bak i køen, noe som betyr at disse sannsynligvis er en del av laget når sluttspillet tar til om to år.

Troppen i sin helhet: Sifakis, Tzorvas, Kyrgiakos, Avraam, Papastathopoulos, Tzavellas, Maniatis, Malezas, Spyropoulos, Vyntra, Marinos, Kafes, Gentsoglou, Torosidis, Katsouranis, Giannis Papadopoulos, Karagounis, Ninis, Salpigidis, Samaras, Mitroglou og Gekas. Santos har uttalt at laget under hans ledelse vil bruke en 4-4-2 formasjon, hvor midtbanen vil utgjøre en diamant, men slik jeg ser det er 4-3-1-2 en mer passende beskrivelse. Skulle dette derimot ikke fungere som Santos ønsker, vil han gå tilbake til 4-3-3.

I mål vil nok lite forandre seg, Tzorvas har det siste året befestet sin posisjon som Nikopolidis etterfølger, og på tross av en feilberegning i kampen mot Sør-Korea, sto 27-åringen et meget godt VM. Bak Tzorvas har Santos en meget god 2.keeper i Sifakis, men hvem som tar den siste keeperplassen er derimot usikkert. Santos tidligere elev fra PAOK, Chalikas, er muligens favoritten, men skal man kun se på ferdigheter fortjener nok spillere som Arabatzis, Chiotis og Stratilatis plassen mer.

På høyreback råder det en god del mer usikkerhet. Favoritten er nok Torosidis, som under Rehhagel spilte i en unaturlig venstrebackposisjon, men at Santos skal fortsette med denne merkelige manøveren er nok lite sannsynlig. Vi skal derimot ikke se bort ifra at Torosidis blir dyttet frem i mer vandte posisjoner som høyre eller sentral midtbanespiller, det er defor en god mulighet for at Seitaridis beholder sin pass i startelleveren om han kommer seg tilbake i kampform, på tross av å ikke være med i Santos første tropp. Bak disse to finner vi et tre unge jokere i form av Marinos, Argiriou og Argiropoulos, hvor førstnevnte nok er mest klar for oppgaver på A-landslagsnivå. Itillegg har man Panionios-kapteinen Maniatis som back-up.

På venstre side av forsvaret har Santos to gode alternativer i Spiropoulos og Tzavellas, hvor førstnevte sannsynligvis ligger best ann i begynnelsen av kvalifiseringen, men det kan fort endre seg om Tzavellas skulle imponere etter overgangen til Bundesliga. Bak disse finner vi to unge spillere som så sent som i våres begge tilhørte Iraklis, Kostas Giannoulis og Giorgos Ioannidis. Sistnevnte tok i sommer steget opp til seriemester Panathinaikos, mens Giannoulis blir å finne i Köln fra og med neste sesong. Ellers har man jo altmuligmann Torosidis til å vikariere på venstresiden hvis situasjonen skulle tilsi at det blir nødvendig.

Midtforsvaret er Hellas sterkeste punkt, og nå får vi nok endelig se Papastathopoulos i en nøkkelrolle etter 22-åringens overgang fra Genoa til AC Milan i sommer. Ved siden av finner vi som vanlig knallharde Kyrgiakos, som vil være en skikkelig lederskikkelse i forsvaret. Bak disse lurer stortalentene Kostas Manolas og Kyriakos Papadopoulos, ingen av dem er riktignok med i troppen i første omgang, men utover i kvalfiseringen vil nok begge kjempe om en plass på laget. Som reserver har vi Vyntra, Avraam Papadopoulos og Malezas, dette er ikke spillere som bør utgjør et midstopperpar sammen, men spillere som kan gjøre en god jobb som makker til en av de fire tidligere nevnte stopperne. Vyntra kan dessuten operere på alle plassene i forsvaret. Vi skal heller ikke utelukke U21stopper Dimitris Siovas.

I det jeg oppfatter som tre sentrale midbaneposisjoner tror jeg vi vil finne de to ringrevene Karagounis og Katsouranis, pluss Torosidis. Alle tre gode spillere som kan bidra både offensivt og defensivt, noe som gjør at midtbanen straks ser bedre ut enn det den har gjort under de siste årene under Rehhagel. Pantelis Kafes som gjør comeback på landslaget etter 2,5 år er også en kandidat til en av plassene. Den unge firkløveren Gentsoglou, Marinos, G. Papadopoulos og Dimoutsos er også spillere som aspirerer til disse plassene, hvor de to første også kan spille i forsvaret mens Dimoutsos er en mer offensiv type.

Foran midtbanen finner vi spilleren som laget vil bli bygget rundt, Sotiris Ninis. Det er ventet at den unge playmakeren får spille i en fri rolle bak spissene, altså der han trives aller best. Ellers er Karagounis en spiller som kan gå inn å dekke den plassen. Tachtsidis er et annet stort talent i samme posisjon men som dog ikke har hatt det mentale helt på plass det siste året, men etter overgangen til Genoa denne sommeren ser ting lysere ut, og Santos kan fort få et luksuspoblem med å få plass til både Ninis og Tachtsidis på banen samtidig. Panagiots Kone er dessuten en spiller som i sommer dro til Serie A og Brescia, og som til en viss grad befinner seg i en lignende situasjon som Tachtsidis.

Helt på topp skjer det heller lite hva talenter angår, med Kostas Mitroglou som eneste unntak. 21-åringen kunne ha godt av et klubbskifte for å få spilletid, noe som også gjelder for Petropoulos og Pavlis som spiller i hhv. PAO og AEK, disse har dog et større stykke å gå for å få plass i troppen. Gekas, Salpigidis og Samaras er de etablere spillerne som må score målene skal Hellas lykkes, førstevnte har også muligheten til å bli mestscorende for det greske landslaget gjennom tidene i løpet av kvalifiseringen.

Undertegnende tipper på denne lagoppstillingen i første kvalifiseringskamp, forutsatt at alle er skadefrie:

--------------------------Tzorvas-------------------------

Seitaridis-Papastahopoulos-Kyrgiakos-Spyropoulos

------------------------------------------------------------------

-------Torosidis------Katsouranis----Karagounis-------

----------------------------Ninis--------------------------------

-----------------Salpigidis---------Gekas-------------------

Informasjon om gruppeplasseringer, kampprogram osv. finner dere på UEFAs hjemmeside, nærmere bestemt her.

(Innlegget ble redigert 11.08.10 20:33)

Hatzipanagis
HatzipanagisInnlegg: 2425
11.08.10 22:34

Strålende tråd Nikitaras!

Alt i alt tilfreds med det jeg så ikveld. Hellas slår et veldig godt lag på bortebane, og med unntak av en periode i andreomgang, synes jeg laget spilte ganske så bra. Spesielt det siste kvarteret var bra, da Hellas hadde mest possesion, og tillot ikke Serbia de helt store sjansene.

Diamanten på midtbanen kan fort bære frukter, og det er aldeles herlig å se at Ninis er en mann Santos regner med som en viktig spiller. Ser på lagoppstillingen fra førsteomgang som det ultimate Hellas kan stille med, med unntak av spørsmålstegn på keeperplass og høyreback. Helt bakerst har vi to knallgode målvakter, men jeg er ikke sikker på om SIfakis stod idag bare for å få prøve seg, eller om Santos faktisk tenker på å bytte ut Tzorvas. Vyntra på høyreback er en bra spiller, for all del, men jeg kan gjerne tenke meg å se Maniatis litt fremover, såfremt at Seitaridis ikke blir_skikkelig_skadefri.

Ellers er det godt at vi endelig har fått en VENSTREback i forsvaret, og Spyropoulos er da et naturlig valg. Men når Tzavellas får noen kamper i Bundesligaen, bør ikke Spyro føle seg for trygg. Slik jeg ser det har Tzavellas et høyere potensial enn Spyropoulos, selv om det er litt drøyt å si etter bare et par sesonger i Panionios, der også jo Spyro var enorm til tider.  Backupen i midtforsvaret er som du sier formidabel.

Midtbanen ser som sagt bra ut, og med noen kamper sammen tror jeg kombinasjonen mellom de fire kan bli svært så bra. Slik jeg ser det er det imidlertid litt for stor avstand ned til utfordrerne kvalitetsmessig. Kafes har sett sine beste dager, G. Papadopoulos blir nok aldri det store, Gentsoglou trenger fortsatt et par år, og Tziolis har jeg aldri hatt skikkelig troen på.

Gleder meg på fortsettelsen!

(Innlegget ble redigert 11.08.10 22:35)

Bojan-Krkic
Bojan-KrkicInnlegg: 11396
11.08.10 23:27

Gratulerer med seieren. Når Serbia er så dårlige at de tre ganger ikke klarer å putte fra femmeter, så fortjener man ikke mer.

Hvem møter dere forestten i første kamp til EM-kvalikken?

(Innlegget ble redigert 11.08.10 23:27)

Hatzipanagis
12.08.10 00:35

Begynner med det som skal være en overkommelig oppgave hjemme mot Georgia 2. september, før turen går direkte til Maksimir i Zagreb.

Panathinaikos13
Panathinaikos13Innlegg: 1027
12.08.10 16:52
Hatzipanagis: Maksimir i Zagreb

i will be there.

Nikitaras_S
12.08.10 21:03
Hatzipanagis: Slik jeg ser det er det imidlertid litt for stor avstand ned til utfordrerne kvalitetsmessig. Kafes har sett sine beste dager, G. Papadopoulos blir nok aldri det store, Gentsoglou trenger fortsatt et par år, og Tziolis har jeg aldri hatt skikkelig troen på

Jeg er enig i alt du skriver utenom dette. Jeg garanterer for at Marinos blir en knall spiller, mens Gentsoglou lenge har vært en personlig favoritt hos meg. Kafes har det siste året fått ny vår i AEK-drakten, men han blir selvsagt aldri noe mer en ekstra løsning hvis skader og/eller suspensjoner skulle forekomme. Papadopoulos er jeg mer usikker på, da han etter mitt syn (desverre) har stangnert mye, men håpet er jo der fortsatt.

Nikitaras_S
12.08.10 21:04
Panathinaikos13: i will be there.

Nicern, hvordan kan det ha seg?

Nikitaras_S
12.08.10 22:24

Etter å ha sett treningskampen mellom Atromitos og Panathinaikos må jeg nevne en spiller jeg hadde glemt fullstendig. Vasillis Koutsianikoulis den nye Messi? tror ikke det, Andreas Tatos is da shit. Hurtig, godt overblikk og god teknikk. 22-åringen fra Ipiros blir spennende å følge med på i løpet av sesongen, og idag fikk Fernando Santos sett han live.

Poenget er uansett at jeg garantert har glemt mange spillere, så det er bare å nevne spillere dere mener fortjener det.

(Innlegget ble redigert 12.08.10 22:27)

Panathinaikos13
13.08.10 17:00

To spillere velger å gi seg fra landslaget.

Har ikke satt meg ordentlig inn i dette, men Amanatidis skal ha vært veldig skuffet over at han ikke ble kalt inn til treningskampen mot Serbia. Amanatidis har vært utrolig mye skadet i karrieren sin, og var også det lenge og fram til rett før VM. Men nå har han kommet igang igjen, og forventet å bli kalt inn. Han sier også at mange spillere har blitt kalt inn på landslaget selv om de ikke engang har hatt en klubb for, og andre har blitt kalt inn selv om de sitter fast på benken i sin klubb. Dessuten hadde få/ ingen ringt til han og spurt hvordan det går etter det lange skadeavbrekket.

To dager senere velger vår kjære Kyrgiakos å stoppe på landslaget. Disse to har vært veldig gode venner, og uten å ha satt meg inn i saken, så kan nok dette være grunnen til dette.

Veldig synd, da jeg liker begge to på hver sin side av banen.

Hatzipanagis
13.08.10 22:46

Meget beklagelig at Kyrgiakos gir seg på landslaget. Sokratis Papastathopoulos er jo en spiller som innen to-tre år befinner seg i verdenstoppen, men hvem skal nå bli hans makker? Personlig liker jeg Avraam godt, men er jo ikke så trangsynt at jeg ikke forstår at også han gjør sine feil - og det kanskje litt for mange. Vyntra og Malezas er også sådär. K. Paps og Manolas er nok ikke klare helt ennå. Hva tror dere?

Panathinaikos13
14.08.10 19:58

Blir nok Avraam ved siden av Sokratis.

hva skjer med Moras?

Hatzipanagis
14.08.10 20:04

"hva skjer med Moras?"

Mannen er elendig.

Nikitaras_S
17.08.10 00:56
Panathinaikos13: To dager senere velger vår kjære Kyrgiakos å stoppe på landslaget.

Fullstendig håpløst, og ikke minst skuffende av Kyrgiakos. Nå har han ikke gitt noen grunn for denne avgjørelsen heller, men den skal være sabla god for rettferdigjøre det å gi seg på landslaget som 31-åring og som en av visekapteinene.

Nå blir vi fanden meg nødt til å se Avraam spille fast med flagget på brystet. OK, han er ikke udugelig, men at han skal gå, la oss si 10 kamper, uten å gjøre en eller annen tragikomisk feil har jeg vanskelig for å se for meg. Da håper heller på Moras, som ennå ikke har gjort en dårlig kamp på landslaget. Eller hva sier dere til Dellas, comeback i AEK-drakta kombinert med comeback på landsen?

For min del er det ikke til å legge skjul på at jeg gjerne skulle sett Manolas bli kastet ut på dypt vann. Å vente til vi har unnagjort kampene mot Georgia og Kroatia er kanskje lurt, men etter det ser jeg ikke vitsen med å fortsette med spillere som på lang sikt ikke vurderes som gode nok. Og se på troppen til vår hardeste konkurrent Kroatia, hadde ikke Manolas vært fast på midtstopperplassen der?

States
StatesInnlegg: 5881
19.08.10 13:08

En mann jeg la merke til i Vm for Hellas var Tziolis som jeg ble imponert av. Vil han ha en rolle i det nye laget?

Panathinaikos13
19.08.10 19:15

Tziolis ble sett på som den nye Zagorakis. Store forventninger til han, men utviklingen stoppet. i utgangspunktet får han nok ikke noen spesiell rolle på landslaget, med mindre han spiller en kjempesesong for Racing Santander

(Innlegget ble redigert 19.08.10 19:22)

Nikitaras_S
21.08.10 00:37
States: En mann jeg la merke til i Vm for Hellas var Tziolis som jeg ble imponert av. Vil han ha en rolle i det nye laget?

Han ble i hvert fall tatt med i troppen som skal spille mot Georgia (3/9) og Kroatia (7/9). Men som misteren over her skriver; Tziolis blir nok ikke noe mer en reserve. På tross av at han gjorde det forholdsvis bra mot Nigeria og Argentina.

(Innlegget ble redigert 21.08.10 00:38)

Nikitaras_S
21.08.10 00:39

Ellers kan jeg meddele dere at vi finner en ny kjempeoverraskelse i troppen til hr. Santos, Panagiotis Kone er inkludert. Som dere kan lese i åpningsinnlegget spådde jeg at Kone ville bli tatt ut, men jeg forventet ikke at det skulle skje allerede nå. Vi finner også det mange vil kalle negative overraskelser i troppen, Pantelis Kapetanos og Angelos Charisteas er tatt ut igjen. Nå som vi endelig trodde at vi skulle få slippe den tidligere fotballspilleren.

Troppen som foreløpig kun inneholder utenlandsproffer: Vangelis Moras (Bologna), Sokratis Papastathopoulos (Milan), Giorgos Tzavellas (Eintracht), Panagiotis Kone (Brescia), Alexandros Tziolis (Racing Santander), Angelos Charisteas (Arles-Avignon), Fanis Gekas (Eintracht), Pantelis Kapetanos (Steaua), Giorgos Samaras (Celtic).

(Innlegget ble redigert 21.08.10 00:41)

States
StatesInnlegg: 5881
21.08.10 00:42

Charisteas er ubrukelig. Var helten i 2004 men det er 6 år siden..

Nikitaras_S
21.08.10 00:50

Jepp, og det trodde jeg Santos også hadde forstått, men den gang ei.

Panathinaikos13
30.08.10 21:04

Troppen for kampene mot Georgia hjemme og Kroatia borte.

Målvakter: Tzorvas , Sifakis , Michaelides

Defenders : Vyntra , Seitaridis , Papastathopoulos , A. Papadopoulos , Malezas , Spyropoulos , Tzavellas

Midtbanespillere : Katsouranis , Tziolis , Torosidis , Maniatis , Karagounis , kafes , Kone
Angripere : Petropoulos , Ninis , Salpingidis , Samaras , Mitroglou , Gekas

En tropp jeg er veldig fornøyd med, og det er vel så og si en sånn tropp vi har ventet på en stund ( kanskje minus kafes og inn med kyrgiakos) Regner med en seier på fredag kveld mot Georgia, før jeg reiser ned mot Zagreb lørdag morgen for å se kampen mellom Kroatia og Hellas.

(Innlegget ble redigert 30.08.10 21:05)

Nikitaras_S
31.08.10 13:27

Nå glemte du jo det viktigste no Charisteas/Kapetanos!

Men ja, en av de beste troppene på lenge, det eneste jeg kan usette noe på må være midtstoppeplassen som jeg syns ser litt tynn ut. Men får vi med oss 4 poeng på disse to kampene har vi kommet meget godt igang i kvalifiseringen. Jeg tipper på dette laget mot Georgia:

Sifakis

Seitaridis-Papatathopouls-Papadopoulos-Spyropoulos

Torosidis-Katsouranis-Karagounis

Nins

Salpigidis-Gekas

Altså få forandringer ifra kampen mot Serbia.

Nikitaras_S
31.08.10 13:30

Ellers vil jeg minne alle på at Hellas spiller en kjempeviktig VM-kamp i Basket mot Tyrkia i kveld. Kampen i Ankara starter kl.20.00 norsk tid.

(Innlegget ble redigert 31.08.10 13:34)

Nikitaras_S
31.08.10 20:04
Nikitaras_S: Ellers vil jeg minne alle på at Hellas spiller en kjempeviktig VM-kamp i Basket mot Tyrkia i kveld. Kampen i Ankara starter kl.20.00 norsk tid

Da er kampen igang!

Panathinaikos13
03.09.10 17:10

Da er det 3 timer og 45 min igjen til det " nye " landslaget setter i gang EM kvalikken hjemme mot Georgia. 3 poeng er 3 poeng, uansett hvem du spiller mot, så det er ingen grunn til å tenke at kampen ikke er viktig selv om motstanderen heter Georgia.

Lag som er på nivået til Georgia bruker alltid å være best i starten av kvalikken, mens de sakte men sikkert blir dårligere og dårligere når resultatene blir like.

Georgias trener, Temuri Ketsbaia, kjenner Hellas og gresk fotball veldig godt etter å ha vært 5-6 år i Hellas og trent de to greske klubbene Anorthosis og Olympiakos.

Hellas sin lagoppstilling:

4 - 3 - 2 - 1 formasjon

Sifakis; Seitaridis - Papastathopoulos - Papadopoulos - Spyropoulos; Torosidis - Katsouranis - Karagounis; Salpigidis - Gekas - Samaras

Nikitaras_S
03.09.10 18:30

Virker som om Santos har en kraftig forkjærlighet til Samaras..

Panathinaikos13
03.09.10 18:44

hehe. jeg syns Samaras burde få spille, spesielt når Ninis sier at han er veldig sliten. Samaras klarer å holde på ballen og gjøre noe med den.

Tipper Gekas putter 2 og Karagounis 1.

Nikitaras_S
03.09.10 18:50

Det blir for mye dill dall med Samaras etter min smak, men han er jo forsåvidt grei nok. Hehe satser på at du får rett angående resultatet.

Ellers ventes det hele 10.000 på Karaiskakis i kveld, way to go EPO..

Nikitaras_S
03.09.10 20:43

Da er vi igang med nasjonalsangene, og kampen sparkes igang hvert øyeblikk.

HELLAS
Michalis Sifakis, Giourkas Seitaridis, Nikos Spiropoulos, Georgios Samaras, Avraam Papadopoulos, Giorgos Karagounis (kapt), Dimitris Salpingidis, Vasilis Torosidis, Fanis Gekas, Sokratis Papastathopoulos og Kostas Katsouranis.

GEORGIA
Nukri Revishvili, Ucha Lobzhanidze, Malkhaz Asatiani, Kakha Kaladze (kapt), Aleksandr Amisulashvili, Zurab Khizanishvili, Gogita Gogua, David Kvirkvelia, Aleksandr Iashvili, Levan Kobiashvili og Vladimir Dvalishvili.

Dommer: Carlos Clos Gomez (Spania)

Avspark: 20.45

(Innlegget ble redigert 03.09.10 20:44)

Nikitaras_S
03.09.10 21:33

0-1 til pause(!), selvmål av Avraam(!). Fy fader dette er planløst Santos.

Nikitaras_S
03.09.10 22:41

Kamp slutt, 1-1 etter mål av Spiropoulos i 2. omgang. Fortsetter Santos slik blir han fort arbeidsledig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg