Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hotshot - Mateo Kovacic

NYTT TEMA
Sotiris_Ninis
Sotiris_NinisInnlegg: 7134
14.08.11 12:12

Mateo Kovacic - 1994 - Midtbane - Dinamo Zagreb - Kroatia

Mateo er født i Linsk i Østerrike, av kroatiske foreldre som kom til landet i 1991. Han begynte tidlig å spille fotball i LASK Linz sitt fotballakademi. Og når han var 13 år gammel begynte han å tiltrekke seg oppmerksomhet fra større klubber i Europa, deriblant Stuttgart, Ajax, Juventus og Bayern Munchen. Men foreldrene var sterkt delaktige i at stortalentet endte opp i hjemlandet Kroatia og storklubben Dinamo Zagreb.

I 2009 ble han satt ut av spill i en lengre periode, etter at han brakk beinet. Men han var tilbake på banen i mai 2010, i en kamp for klubbens U17- lag. I oktober samme året ble han tatt opp i A- stallen av trener Vahid Halilhodzic. Senere denne måneden ble det rapportert at en av Arsenals speidere hadde tatt turen for å se han i U17- kamp mot Cibalia og NK Zagreb. Man skjønner at Arsenal følger godt med rundt om i Europa, samtidig som talentet til Mateo må være stort siden de tar turen for å se han i en U17- kamp.

I november samme året får unggutten endelig sin debut for Dinamo Zagbrebs førstelag. Dette skjedde i en kamp mot Hrvatski Dragovoljac, hvor Dinamo ikke ga seg før det sto  6-0 på måltavlen. Og Mateo benyttet liksegodt anledningen til å bli historisk, da han scoret lagets 4 mål i kampen. Med dette ble han den yngste målscorer i ligaen noensinne, med sine 16år og 198 dager.

Unggutten har også representert U15 og U17- landslaget til Kroatia, og det er bare et spørsmål om tid før han får prøve seg på de neste nivåene til nasjonen. Treneren til U17- landslaget, Martin Novoselac, skal ha uttalt at Mateo Kovacic er det største talentet han har sett siden Robert Prosinecki sine dager.

Mateo er en offansiv midtbanespiller, med et fint driv og glimrende tekniske ferdigheter. Han har også kreativitet og et godt blikk for spillet, samtidig som han virker veldig moden for alderen. Ingen tvil om at det bor mye fotball i denne gutten, og fortsetter den fine utviklingen kan han bli en klassespiller med tiden. Råvarene er på plass.

Sålangt har han spilt 10 kamper for Dinamo Zagreb, og funnet nettmaskene ved 2 anledninger. Unggutten har også spilt i alle 4 kampene i CL- kvaliken, dog bare som innbytter. Om klubben skulle klare å kvalifisere seg til turneringen er det muligheter for å se han også mot Europas beste lag.

En youtube- snutt med Mateo:

- Klikk her.

Apeguff
ApeguffInnlegg: 4465
14.08.11 12:15

Modric? ;-D

Raul07
Raul07Innlegg: 129421
14.08.11 12:16
Sotiris_Ninis: Og Mateo benyttet liksegodt anledningen til å bli historisk, da han scoret lagets 4 mål i kampen.

Jeg har alltid vært svak for kroater. Boban, Prosinecki og Suker er tre av mine favorittspillere opp gjennom tidene. Jeg har også alltid vært svak for Dinamo, så jeg ønsker denne spilleren lykke til. Kjenner til navnet osv fra Football Manager, men har aldri sett han spille. Virker som et herlig talent.

PS - du mener vel lagets 4. mål i kampen og ikke fire mål.

Bleke
BlekeInnlegg: 17109
14.08.11 12:29
Sotiris_Ninis: I november samme året får unggutten endelig sin debut for Dinamo Zagbrebs førstelag.

Litt rart å bruke ordet endelig om en 16 år gammel gutt.

Sotiris_Ninis
14.08.11 13:03
Raul07: PS - du mener vel lagets 4. mål i kampen og ikke fire mål.

Ja, glemte et punktum der. Og det var faktisk et viktig ett også, 4 mål i en kamp ville jo vært litt i overkant.

Sotiris_Ninis
14.08.11 13:09
Bleke: Litt rart å bruke ordet endelig om en 16 år gammel gutt.

Enig i det, det er ikke alltid man ser slike ting før etterpå. Litt pirking kan man jo kalle det, men for gutten selv kan det jo ha føltes som at han endelig fikk unnagjort debuten, eller evt. at noen har gått å ventet på å få se han, og at de da endelig fikk sett han i aksjon. Men i denne sammenhengen burde jeg bare utelatt endelig.

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 8401
14.08.11 14:16

Herlig skrevet! Er det mulig å få inn et ønske om at du lager en "hotshot"-artikkel om et Hajduk-talent? De har mye spennende på gang.

Sotiris_Ninis
14.08.11 14:48

Tenker du på Ante Vukusic, Mario Jelavic, Mario Ticinovic, Ivan Dzoni eller Franko Andrijasevic? Har flere kroater på blokka, men det blir nok ikke flere enn 2-3 stykker derfra, hvor Spehar blir en av dem. Jeg skriver ikke om spillere født før 1991 lenger. Må sette grensen på talent et sted, og føler den alderen passer bra for det.

grock19
grock19Innlegg: 82831
14.08.11 14:50

Sorry for thread derail, men om du bare har ett kort svar; du som har oversikt over alt som er av talenter, noe info om Abdelhakim Omrani? Han går fra Lens til Bayerns II-lag, vet ikke helt om han er planned for å muligens kunne være en kandidat for A-laget etterhvert eller ei. Er jo blitt noen spennende spillere der nå igjen, med Emre Can, Dale Jennings, etter at laget ble ganske desimert av at LvG hentet alle de beste opp.

Sotiris_Ninis
14.08.11 14:59

Kan ikke bidra så mye der grock19. Han har spilt minimalt for Lens sitt førstelag. Tviler litt på om han kan være en kandidat for førstelaget, da ville han nok kanskje ha hatt litt mer å vise til. Han har noen U19- landskamper og er nok for all del spennende. Men ville ikke veddet hus og bil på at han kommer til å spille så mye for førstelaget. Men man vet jo aldri, jeg har ikke særlig grunnlag for uttalese her egentlig.

Hva tror du forresten om Dale Jennings? Synes han virker veldig spennende, men valget med Bayern virket rart i mine øyne. Tviler på at muligheten for spill for førstelaget er veldig stor. En middels klubbi PL ville nok vært en smartere løsning slik jeg ser det.

grock19
grock19Innlegg: 82831
14.08.11 15:06
Sotiris_Ninis: Kan ikke bidra så mye der grock19. Han har spilt minimalt for Lens sitt førstelag. Tviler litt på om han kan være en kandidat for førstelaget, da ville han nok kanskje ha hatt litt mer å vise til. Han har noen U19- landskamper og er nok for all del spennende. Men ville ikke veddet hus og bil på at han kommer til å spille så mye for førstelaget. Men man vet jo aldri, jeg har ikke særlig grunnlag for uttalese her egentlig. Hva tror du forresten om Dale Jennings? Synes han virker veldig spennende, men valget med Bayern virket rart i mine øyne.

Det var jo min "logiske" take på det også og blitt 20 år. Ikke at det er "gammelt" på noen måte, men da burde han ha oppnådd mer om han var noe spesielt.

Helt enig i det med Dale Jennings. Virker spennende, men merkelig opplegg hele greia. De har visst stor tro på at han kan komme inn på førstelaget etter 1 år eller så lite som 6 mnd. i Bayern II (den planen forsvant vel da han kom inn med en lengre skade såvidt jeg forstod), men man ser liksom ikke helt hvordan han skal ta så store skritt så fort. Men de er gode på ungdomsutvikling i Bayern (at ikke alle får sjansen og at det at Bayern alltid MÅ vinne ofte gjør at vi ikke får utnyttet alle er en annen sak) så mulig de kan klare å få ut noe stort i den stille gutten. Også litt vanskelig å se hvordan han skal fit in i Tyskland, når han virket på meg ikke sånn veldig chav akkurat, men typisk gutt fra engelsk arbeidsklassebakgrunn, ikke sånn veldig ressurssterk. Les Parry mente han kunne siden bare "mutters anyway, he can just mutter in german" (fritt), men det hørtes litt "enkelt" ut, som avvisning av ett mulig problem.

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 8401
14.08.11 15:23
Sotiris_Ninis: Tenker du på Ante Vukusic, Mario Jelavic, Mario Ticinovic, Ivan Dzoni eller Franko Andrijasevic?

Tja, Andrijasevic er ganske spennende. Ticinovic har jeg mest tro på av disse spillerne, men alle de spillerne hadde vært interessant å lese om.

Skrev selv denne for en stund siden, med kort notis om noen Hajduk-talenter, men tror det kunne vært mer berikenede om du la ut mer om en av dem!

Jebiga
JebigaInnlegg: 395
17.08.11 17:21

Forutså nesten at du måtte ha laget en tråd om Kovacic også.

Denne spilleren er helt rå! Ekstreme dribleferdigheter og en ballkontroll man sjeldent ser fra så unge spillere. Kommer til å ende opp i en storklubb og bli en stor favoritt blant publikum.

Ulvisen
UlvisenInnlegg: 760
17.08.11 17:23

Liker trådene dine om unge talenter Ninis, keep up the good work :)

ViiBlått
ViiBlåttInnlegg: 6962
17.08.11 17:40

Off-topic. Kjenner du til Dominik Masek, Sotiris? Hva kan du evt. si om han?

Dinamozagreb
DinamozagrebInnlegg: 411
17.08.11 23:57

Kovacic et stort talent, kommer til å få flere kamper nå som muligens Badelj forsvinner til malaga går det rykter om.

Fra Hajduk så synes jeg Dzoni er det største talentet, gjør det bra hos de lyseblå fra manchester hvor han er og prøvespiller.

Sotiris_Ninis
14.09.11 20:49

Meto Kovacic starter i dag mot selveste Real Madrid. Håper oppgaven ikke blir for stor, og at man sitter igjen med et positivt inntrykk etter kampen. Mateo ble 17år for 4.måneder siden, så dette er en vanvittig sterk pretsajon av unggutten.

PpJolla
PpJollaInnlegg: 2698
14.09.11 20:55
Sotiris_Ninis: Meto Kovacic starter i dag mot selveste Real Madrid. Håper oppgaven ikke blir for stor, og at man sitter igjen med et positivt inntrykk etter kampen. Mateo ble 17år for 4.måneder siden, så dette er en vanvittig sterk pretsajon av unggutten.

Hvis oppgaven blir for stor så er det fordi oppgaven er for stor for Dinamo Zagreb. Mateo er denne sesongen blitt en av Dinamos viktigste brikker og blandt deres 4 beste spillere. (5 hvis man tar med en viss høyreback, men Vrsaljko har slitt litt med småskader så langt.)

pewzidane
pewzidaneInnlegg: 9994
14.09.11 21:38

Har i hvert fall ikke gjort seg bort i førsteomgangen. Imponert av 94-modellen.

Sotiris_Ninis
14.09.11 21:44
PpJolla: Hvis oppgaven blir for stor så er det fordi oppgaven er for stor for Dinamo Zagreb. Mateo er denne sesongen blitt en av Dinamos viktigste brikker og blandt deres 4 beste spillere. (5 hvis man tar med en viss høyreback, men Vrsaljko har slitt litt med småskader så langt.)

Det er veldig imponerende at han allerede har høy status i klubben. Får du sett noen kamper fra den kroatiske serien PpJolla? Vrsaljko måtte vel stå over denne grunnet rødt kort i kvalikken.

Sotiris_Ninis
14.09.11 21:44
pewzidane: Har i hvert fall ikke gjort seg bort i førsteomgangen. Imponert av 94-modellen.

Det blir nok et mål i 2.omgang. :)

PpJolla
14.09.11 21:48
Sotiris_Ninis: Får du sett noen kamper fra den kroatiske serien PpJolla

Snakker fra tid til annen med en kompis som bor i Split, han er veldig oppdatert.

Personlig så ser jeg bare 3-måneds oppdateringer. Pluss www.transfermarkt.co.uk selvfølgelig. Er mer opptatt av Russisk og Ukrainsk fotball når det kommer til østeuropa. Dinamo er vel det eneste laget jeg bryr meg om i Kroatia.

Sotiris_Ninis
14.09.11 21:52
PpJolla: Snakker fra tid til annen med en kompis som bor i Split, han er veldig oppdatert. Personlig så ser jeg bare 3-måneds oppdateringer. Pluss www.transfermarkt.co.uk selvfølgelig. Er mer opptatt av Russisk og Ukrainsk fotball når det kommer til østeuropa. Dinamo er vel det eneste laget jeg bryr meg om i Kroatia.

Ok.

Klarer ikke å engasjere meg skikkelig når det kommer til Ukraina, det er to gode lag i ligaen. Nivået etter de virker så som så, uten at jeg har tung kompetanse å underbygge påstandene med.

PpJolla
14.09.11 22:05
Sotiris_Ninis: Klarer ikke å engasjere meg skikkelig når det kommer til Ukraina, det er to gode lag i ligaen.

Shakhtar på Donbass Arena er ren kunst, men blir litt Barcelona over det hele, ja.

Liker Dnipro ganske godt også, men de har jo startet denne sesongen helt forferdelig. Hvis det er et lag som skal utfordre de 2 store blir det vel Metalist med Yaroslavsky i bakhånd som finansiell styrke.

Hazardiøs
HazardiøsInnlegg: 3528
29.09.11 17:07

Hvordan har hans spilt i CL og ligaen så langt?

Sotiris_Ninis
29.09.11 19:14
Hazardiøs: Hvordan har hans spilt i CL og ligaen så langt?

Mateo har gjort det bra i ligaen, og kapret en fast plass på laget. I den forrige CL- kamen mot Real Madrid høstet han mye skryt for sin innsats, mens han i denne runden ikke fikk ting til å stemme helt. Men han virker meget lovende denne spilleren.

Hazardiøs
29.09.11 19:43
Sotiris_Ninis: Mateo har gjort det bra i ligaen, og kapret en fast plass på laget. I den forrige CL- kamen mot Real Madrid høstet han mye skryt for sin innsats, mens han i denne runden ikke fikk ting til å stemme helt. Men han virker meget lovende denne spilleren.

Takk for svar :-)

Men er det ikke ganske ekstraordinært at en 94 modell (17 år) kaprer fast plass i en såpass grei liga? Okei, ganske ikke så veldig bra, men de overgår Tippeligaen ganske greit ;-) Han spilte vel noen kamper i fjor òg, gjorde han ikke? Gleder meg til å høre mer fra han, ettersom både han og Vrsaljko sikkert er ganske hete transferobjekter.

(Innlegget ble redigert 29.09.11 19:44)

Hazardiøs
29.05.12 12:20

Får se om det blir noe action rundt Kovacic i sommer. Gjorde vel ikke et altfor bra CL, i likhet med laget sitt, men han er ung, veldig ung.

Superpipita
SuperpipitaInnlegg: 1868
29.05.12 23:40

Synes ikke han gjorde seg bort i CL.

Beneamata
BeneamataInnlegg: 6124
30.01.13 20:54

Inter-spiller blitt. Glad jeg nå. 

Klikk for å gå tilbake til toppen