Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er Barcelonas dominans forbi?

NYTT TEMA
UNvegard
UNvegardInnlegg: 14582
27.11.11 00:20

Med 5 ligagull på de siste 7 sesongene er det ingen tvil om at Barcelona har vært det klart beste laget i hjemlig serie siden 2004/05-sesongen. Selv om Real Madrid ledet av Capello gjenerobret tronen i La Liga i 2006/07 var det med knappest mulig margin, året etter kan vel betraktes som en fiasko-sesong for katalanernes side som endte med at Rijkaard måtte pakke sakene sine blandt annet etter det ydmykende 4-1 tapet mot Real Madrid. Men med Guardiola i førersetet tok de tre imponerende mesterskap på rekke og rad.

Også i Europa har Barcelona vært det beste laget i denne perioden. 3 ganger har laget stått som vinner i den gjeveste turneringen siden 2005/2006. I 2006/07 endte ferden allerde i 1/8-delsfinalen mot Liverpool, som det året tapte finalen mot AC Milan. Året etter var det nok et engelsk lag som sørget for exit, den gang i semifinalen. I 2008/09 var det derimot duket for nok en suksesshistorie, når man bekjempet Manchester United for i den første av to finaler på tre år. Deretter var det duket for nok en semifinale-exit, når Internazionale ledet av Mourinho på dramatisk vis beseiret Guardiolas mannskap. Forrige sesong tok Barcelona sitt tredje CL-trofé på 6 år. En imponerende bragd.

Vi har tidligere sett at enkelte lag har vært overlegne i korte perioder. Real Madrid vant CL tre ganger på fem forsøk rundt milleniumsskiftet, de vant turneringen fem år på rad fra 1955-60. Ajax hadde sin storhetstid på begynnelsen av 70-tallet, før Bayern München vant tre år på rad. Videre har Liverpool og Milan også hatt perioder hvor de har dominert den gjeveste turneringen i Europeisk toppfotball. Fellesnevneren er at etter en slik periode, går det gjerne noen år før man evner å klatre til topps igjen. 

Det er ingen tvil om at Barcelona fortsatt har et fantastisk lag, som kommer til å være blandt favorittene til både å vinne hjemlig serie og CL i årene fremover. Selv om spillere som Keita, Abidal, Xavi og Puyol trolig har hatt sine beste år, og at spillere som Villa og Iniesta nærmer seg 30 er det liten tvil om at det også ser lyst ut for fremtiden. Med økonomi til å hente de beste spillerne fra PL og Serie A, i tillegg til det som trolig er det beste akademiet i verden vil nok ikke kvaliteten forvitre selv om enkelte nøkkelspillere synger på siste verset. 

Men det er stor forskjell på å være så dominerende som det Barcelona har vært siden 2004/05-sesongen, og det å være en av flere favoritter. Real Madrid virker å bygge et slagkraftig lag under Mourinhos ledelse, og er vel pdd favoritter til å hente hjem LL-tittelen når man skal oppsummere i mai. I tillegg investeres det enorme summer hos de lyseblå i industribyen nordvest i England. SAF har også innrømmet at han er svært lysten på revansj, og vil nok heller ikke gi seg uten kamp. Tysk fotball er også på fremmarsj, med lokomotivet Bayern München som den største utfordreren. 

Er Barcelonas dominerende periode over? Eller vil Pep, Xavi, Messi og co fortsatt befeste tittelen mange har gitt laget de siste årene; «tidenes fotballag»?

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:25)

Raul07
Raul07Innlegg: 129421
27.11.11 00:25
UNvegard: Er Barcelonas dominerende periode over?

Neppe og det er alt for tidlig å si noe som helst om det. De er fremdeles favoritter til å vinne Champions League. Real Madrid har festet et grep på seriegullet, men med seier i Madrid om to uker er det helt åpent igjen.

Har ikke sett masse svakheter hos Barcelona i høst, men de har hatt noen marginer mot seg i enkelte kamper og også rotet det til for seg. Bare å huske straffebommen til Messi på overtid mot Sevilla, stolpetreff i kveld på overtid osv.

Det blir jo merkelig å snakke om at dominansen deres er forbi etter de nå gikk 27 kamper uten tap og ville ha tangert deres rekord med uavgjort i kveld.

Raul07
27.11.11 00:26
UNvegard: Men det er stor forskjell på å være så dominerende som det Barcelona har vært siden 2004/05-sesongen

Vil du dra det tilbake helt hit?

Real Madrid vant seriegullet i 2007 og 2008 da Barcelona ikke dominerte noe som helst. Rijkaard sin periode var på vei til å gå ut. De var fremdeles med i toppen av Europa, men de dominerte ingenting disse årene. Dominansen til Barcelona har først og fremst eksistert fra 2009 - 2011. De var på et høyt nivå i noen år før det gikk nedover i 2007-2008, men jeg synes ikke de var like "untouchable" da som de siste årene.

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:29)

xavimaestro
xavimaestroInnlegg: 7409
27.11.11 00:28
UNvegard: Er Barcelonas dominerende periode over? Eller vil Pep, Xavi, Messi og co fortsatt befeste tittelen mange har gitt laget de siste årene; «tidenes fotballag»?

Den dominansen vi så i perioden 2008-2011 tror jeg nok er over. Dvs. jeg tror ikke de vinner like mange titler de neste 3 årene, som de har gjort de siste 3 årene.

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:29)

UNvegard
27.11.11 00:29
Raul07: Neppe og det er alt for tidlig å si noe som helst om det. De er fremdeles favoritter til å vinne Champions League. Real Madrid har festet et grep på seriegullet, men med seier i Madrid om to uker er det helt åpent igjen. Har ikke sett masse svakheter hos Barcelona i høst, men de har hatt noen marginer mot seg i enkelte kamper og også rotet det til for seg. Bare å huske straffebommen til Messi på overtid mot Sevilla, stolpetreff i kveld på overtid osv. Det blir jo merkelig å snakke om at dominansen deres er forbi etter de nå gikk 27 kamper uten tap og ville ha tangert deres rekord med uavgjort i kveld.

Jeg er helt enig i at det er ekstremt prematurt å trekke konklusjoner. Men historisk sett er det ikke mange lag som har dominert internasjonal fotball over perioder som er betydelig lenger enn det Barcelona har gjort de siste årene.

Derfor stiller jeg spørsmålet, når vi tydelig ser at andre lag tar store steg, uten å trekke noen konklusjoner....

T-Ramones
T-RamonesInnlegg: 2681
27.11.11 00:30
Raul07: Vil du dra det tilbake helt hit? Real Madrid vant seriegullet i 2007 og 2008 da Barcelona ikke dominerte noe som helst. Rijkaard sin periode var på vei til å gå ut. De var fremdeles med i toppen av Europa, men de dominerte ingenting disse årene. Dominansen til Barcelona har først og fremst eksistert fra 2009 - 2011

Nå nevner jo trådstarter at dere vant som riktig med knapest mulig margin i 06/07 og at 07/08 var et krise år og ble Rijkaard siste i Barcelona. Men han skal nok frem til at Barcelona dominrte sesongen før og etter disse to unntak- sesongene.

Raul07
27.11.11 00:31
UNvegard: Jeg er helt enig i at det er ekstremt prematurt å trekke konklusjoner. Men historisk sett er det ikke mange lag som har dominert internasjonal fotball over perioder som er betydelig lenger enn det Barcelona har gjort de siste årene. Derfor stiller jeg spørsmålet, når vi tydelig ser at andre lag tar store steg, uten å trekke noen konklusjoner....

Jeg tror vel at man kan få noe ala hva som skjedde i 2007 og 2008. Altså etter 2-3 sesonger med Barcelona-dominans klarer Real Madrid å ta dem i en sesong eller to, før Barcelona igjen tar over kronen. Men til forskjell fra under Rijkaard mener jeg at dagens Barcelona-lag er bedre og at vi ikke får se en kollaps.

Barcelona kan oppleve at andre vinner titler, men de har en motor som bare går og går gjennom deres fotballfilosofi og vil være der oppe likevel.

De kan godt vinne flere titler i år og årene som kommer - så tviler på at noe er slutt - men det betyr ikke at andre ikke kan vinne titler samtidig. De kan dominere selv om Real Madrid vinner en ligatittel i år.

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:32)

UNvegard
Raul07: Vil du dra det tilbake helt hit? Real Madrid vant seriegullet i 2007 og 2008 da Barcelona ikke dominerte noe som helst. Rijkaard sin periode var på vei til å gå ut. De var fremdeles med i toppen av Europa, men de dominerte ingenting disse årene. Dominansen til Barcelona har først og fremst eksistert fra 2009 - 2011. De var på et høyt nivå i noen år før det gikk nedover i 2007-2008, men jeg synes ikke de var like "untouchable" da som de siste årene.

Når det gjelder detaljkunnskap om enkelte sesonger i Spania, Italia, Tyskland, osv stiller jeg trolig bakerst i køen på denne delen av forumet.

Men resultatene totalt sett siden 2004/05 er imponerende, og vitner om en dominans, til tross for at RM tok seriegullet i det som kan betegnes som mellomsesonger for Barca? Det er utvilsomt to ulike perioder for Barca med Rijkaard og Guardiola, men begge oppnådde suksess både i LL og CL med store deler av det samme spillermateriellet.

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:33)

SRamosIV
SRamosIVInnlegg: 10721
UNvegard: Jeg er helt enig i at det er ekstremt prematurt å trekke konklusjoner. Men historisk sett er det ikke mange lag som har dominert internasjonal fotball over perioder som er betydelig lenger enn det Barcelona har gjort de siste årene.

Man Utd har ikke vært langt unna. Ikke toppnivået til Barcelona, men stabile som få resultatmessig.

Firzon
FirzonInnlegg: 14541
27.11.11 00:32

Tenk å skrive så lange innlegg om bare tull. Håper du skifter mening etter 5 serierunder.

Coca_cola
Coca_colaInnlegg: 5271
27.11.11 00:32
UNvegard: Derfor stiller jeg spørsmålet, når vi tydelig ser at andre lag tar store steg, uten å trekke noen konklusjoner....

Hvilke andre lag er dette? Synes egentlig det kun er Real Madrid som har tatt store steg de siste årene, og da selvfølgelig City som har kjøpt seg noen steg. Ellers synes jeg flere av de andre lagene faktisk har blitt dårligere. Jeg tror heller ikke vi får se en Mourinho som blir i Real Madrid så alt for mye lenger. Noe sier meg at vi får se han igjen i England om 2-3 sesonger.

Raul07
27.11.11 00:34
UNvegard: Men resultatene totalt sett siden 2004/05 er imponerende, og vitner om en dominans, til tross for at RM tok seriegullet i det som kan betegnes som mellomsesonger for Barca?

Ja, men viktig å få frem at det ikke har eksistert en Barcelona-dominans helt siden 2005. De har vært i toppen av Europa siden 2005 (årene før var det så som så og de endte jo også på en 6.plass i 2003...), men ikke dominert Europa og Spania. Dominert er noe de har gjort nå og et par sesonger i 2005-2006

De var gode i noen år før Real Madrid tok over tronen i Spania i 2007 og 2008. Dominansen til Barcelona har først og fremst vært siden Pep Guardiola tok over. Det er en helt annen dominanse enn hva tilfellet var i 2005-2006

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:36)

Raul07
27.11.11 00:35
Coca_cola: Jeg tror heller ikke vi får se en Mourinho som blir i Real Madrid så alt for mye lenger. Noe sier meg at vi får se han igjen i England om 2-3 sesonger.

Ja, og derfor tror jeg at vi - som alltid (rent historisk sett) vil se at Real Madrid og Barcelona har sine perioder på 2-3 år hver. Barcelona har en fordel pdd mht kontinuitet.

UNvegard
27.11.11 00:36
Coca_cola: Hvilke andre lag er dette? Synes egentlig det kun er Real Madrid som har tatt store steg de siste årene, og da selvfølgelig City som har kjøpt seg noen steg. Ellers synes jeg flere av de andre lagene faktisk har blitt dårligere. Jeg tror heller ikke vi får se en Mourinho som blir i Real Madrid så alt for mye lenger. Noe sier meg at vi får se han igjen i England om 2-3 sesonger.

I første rekke Real Madrid og city, ja. Som har ekstreme økonomiske muskler, og en vilje til å bruke disse. Med tysk fotballs fremmarsj tror jeg også at vi får se et klart sterkere og mer stabilt BM i årene som kommer.

_k9b_
_k9b_Innlegg: 15152
27.11.11 00:37
UNvegard: Real Madrid virker å bygge et slagkraftig lag under Mourinhos ledelse

Det må sies å være et understatement.

Uendelig prematur tråd, men jeg skal trekke den opp når Napoli dunker Barcelona ut av CL.

UNvegard
27.11.11 00:38
_k9b_: Det må sies å være et understatement. Uendelig prematur tråd, men jeg skal trekke den opp når Napoli dunker Barcelona ut av CL.

Ettersom at jeg ikke trekker noen slutninger kan den vel neppe kalles prematur?

A_Hleb13
A_Hleb13Innlegg: 3432
27.11.11 00:40
Coca_cola: Jeg tror heller ikke vi får se en Mourinho som blir i Real Madrid så alt for mye lenger

Og Mourinho er heldigvis kjent for å etterlate klubbene han trener med et dårlig grunnlag for fremtiden. Jeg mener man undervurderer dette når man vurderer managerferdighetene hans. Skal man vurdere han kun ut i fra troféene han vinner, og ikke at han driver klubbene med kortsiktig tankegang for egen vinning, og gir blanke faen i hva som skjer om 5 og 10 år? Noen tanker om det?

xavimaestro

Det som er mest bekymringsverdig for Barcelona er at de går på så mange poengtap på denne tiden av året. De pleier å være på sitt aller beste på denne tiden. Downperioden har alltid kommet i jan/feb .. De virker rett og slett usatt i år. For mye rullering.

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:40)

UNvegard
Raul07: Jeg tror vel at man kan få noe ala hva som skjedde i 2007 og 2008. Altså etter 2-3 sesonger med Barcelona-dominans klarer Real Madrid å ta dem i en sesong eller to, før Barcelona igjen tar over kronen. Men til forskjell fra under Rijkaard mener jeg at dagens Barcelona-lag er bedre og at vi ikke får se en kollaps. Barcelona kan oppleve at andre vinner titler, men de har en motor som bare går og går gjennom deres fotballfilosofi og vil være der oppe likevel. De kan godt vinne flere titler i år og årene som kommer - så tviler på at noe er slutt - men det betyr ikke at andre ikke kan vinne titler samtidig. De kan dominere selv om Real Madrid vinner en ligatittel i år.

Tror du det i første rekke handler om at Barcelona har en filosofi de vil stå fast med, og at Real Madrid tradisjon tro er noe mer vaklende? Eller at Mourinho ikke vil klare å bygge et fundament som er sterkt nok til å gjenta prestasjonene i flere år, men er avhengig av at Barcelona underpresterer?

(Innlegget ble redigert 27.11.11 00:44)

xavimaestro
27.11.11 00:41
A_Hleb13: Og Mourinho er heldigvis kjent for å etterlate klubbene han trener med et dårlig grunnlag for fremtiden. Jeg mener man undervurderer dette når man vurderer managerferdighetene hans. Skal man vurdere han kun ut i fra troféene han vinner, og ikke at han driver klubbene med kortsiktig tankegang for egen vinning, og gir blanke faen i hva som skjer om 5 og 10 år? Noen tanker om det?

Hmm, Chelsea hadde vel et ganske godt utgangspunkt etter at Mourinho forlot klubben og tok seg til en historisk CL-finale.

A_Hleb13
27.11.11 00:43
xavimaestro: Hmm, Chelsea hadde vel et ganske godt utgangspunkt etter at Mourinho forlot klubben og tok seg til en historisk CL-finale.

Handler ikke det mest om pengesekken? Og tenkte Mourinho på fremtiden, utvikling/satsing på unge talenter? Eller utelukkende på egen suksess som manager? Altså: jeg sitter ikke inne med detaljkunnskap, derfor jeg spurte om Coca har noen tanker om det, men mitt inntrykk er at han gir satan i klubben på lang sikt og utelukkende fokuserer på egen vinning.

xavimaestro
27.11.11 00:44
A_Hleb13: Handler ikke det mest om pengesekken? Og tenkte Mourinho på fremtiden, utvikling/satsing på unge talenter? Eller utelukkende på egen suksess som manager? Altså: jeg sitter ikke inne med detaljkunnskap, derfor jeg spurte om Coca har noen tanker om det, men mitt inntrykk er at han gir satan i klubben på lang sikt og utelukkende fokuserer på egen vinning.

Tja. Jeg er usikker på om det er noe hyppigere bruk av talenter fra egne rekker blant den generelle manageren enn det er av Mourinho.

Raul07
27.11.11 00:45
A_Hleb13: Og Mourinho er heldigvis kjent for å etterlate klubbene han trener med et dårlig grunnlag for fremtiden.

Se på hva han har gjort i Madrid. Ser det ut som grunnlaget er dårlig om han drar om to år? Mourinho og ledelsen har hentet inn mange unge og dyktige spillere og troppen er noe av det yngste du finner i toppfotballen i Europa.

Di María - 23 år
Mesut Øzil - 23 år
Fábio Coentrao - 23 år
Raphael Varane - 18 år
Sami Khedira - 24 år

Dette er jo noen av spillerne man har hentet inn med Mourinho som sjef. Videre har man jo fra før folk som Benzema, Marcelo og Higuaín som er ca 23 år gamle.

Grunnlaget er glimrende for fremtiden i Madrid og i utgangspunktet skal det jo ikke være et problem all den tid Mourinho sin fotballstil er etter vårt hjerte og hva man er vant med.

A_Hleb13
27.11.11 00:46
xavimaestro: Tja. Jeg er usikker på om det er noe hyppigere bruk av talenter fra egne rekker blant den generelle manageren enn det er av Mourinho.

Handler ikke utelukkende om det.

Transferpolitikk f.eks.: kjøper han spillere som klubben kan ha nytte av i mange år, eller eldre spillere som Mourinho kan ha nytte av for å vinne sine troféer. Det er mange momenter som spiller inn på hvorvidt han driver klubben med en langsiktig tankegang, og mitt inntrykk er at han ikke gjør det.

SRamosIV
SRamosIVInnlegg: 10721
A_Hleb13: Og Mourinho er heldigvis kjent for å etterlate klubbene han trener med et dårlig grunnlag for fremtiden. Jeg mener man undervurderer dette når man vurderer managerferdighetene hans. Skal man vurdere han kun ut i fra troféene han vinner, og ikke at han driver klubbene med kortsiktig tankegang for egen vinning, og gir blanke faen i hva som skjer om 5 og 10 år? Noen tanker om det?

Pepe, Ramos, Sahin, Khedira, Ronaldo, Benzema, Øzil, Marcelo, Coentrao, Albiol, Varane, Higuain, Di Maria. Ikke en eneste en over 28 år. Det blir tøft å fucke dette opp for noen i fremtiden.

Raul07
A_Hleb13: men mitt inntrykk er at han gir satan i klubben på lang sikt og utelukkende fokuserer på egen vinning.

Det stemmer ikke.

Ja, han fokuserer ikke på å gi egne talenter på 18 år sjansen. Han ønsker å vinne og ha en sterk tropp, men han henter inn unge spillere for fremtiden og han selv sagt i intervju at han er fornøyd med laget og troppen og derfor fokuserer på å hente inn unge spillere til fremtiden

UNvegard
Raul07: Se på hva han har gjort i Madrid. Ser det ut som grunnlaget er dårlig om han drar om to år? Mourinho og ledelsen har hentet inn mange unge og dyktige spillere og troppen er noe av det yngste du finner i toppfotballen i Europa.

Det er en trend vi ser igjen over hele Europa at man i mye større grad tar hensyn til alderen på spillere enn tidligere. Både ifht signering av kontrakter og nye signeringer.

Raul07
27.11.11 00:47
UNvegard: Det er en trend vi ser igjen over hele Europa at man i mye større grad tar hensyn til alderen på spillere enn tidligere. Både ifht signering av kontrakter og nye signeringer.

Absolutt. I Madrid sitt tilfelle brukte man mye penger da Perez tok over igjen for å heve nivået med en gang, men siden har man fokusert også i stor grad på hente inn yngre spillere som kan prestere med en gang - men som også kan danne et grunnlag for de neste 7-8 årene fremmover

xavimaestro
27.11.11 00:47
A_Hleb13: Handler ikke utelukkende om det. Transferpolitikk f.eks.: kjøper han spillere som klubben kan ha nytte av i mange år, eller eldre spillere som Mourinho kan ha nytte av for å vinne sine troféer. Det er mange momenter som spiller inn på hvorvidt han driver klubben med en langsiktig tankegang, og mitt inntrykk er at han ikke gjør det.

Jeg er heller usikker på om det ligger noe i dette altså.

A_Hleb13
27.11.11 00:48
Raul07: Se på hva han har gjort i Madrid. Ser det ut som grunnlaget er dårlig om han drar om to år? Mourinho og ledelsen har hentet inn mange unge og dyktige spillere og troppen er noe av det yngste du finner i toppfotballen i Europa. Di María - 23 år
Mesut Øzil - 23 år
Fábio Coentrao - 23 år
Raphael Varane - 18 år
Sami Khedira - 24 år Dette er jo noen av spillerne man har hentet inn med Mourinho som sjef. Videre har man jo fra før folk som Benzema, Marcelo og Higuaín som er ca 23 år gamle. Grunnlaget er glimrende for fremtiden i Madrid og i utgangspunktet skal det jo ikke være et problem all den tid Mourinho sin fotballstil er etter vårt hjerte og hva man er vant med.

Uten tvil er det gjort forandringer her ja. Øzil er så skummelt godt, en herlig fotballspiller på alle måter. Jeg mistenker at Mourinho i RM har litt mindre frihet enn tidligere, og mer må tilpasse seg (med rette, selvsagt) klubbens strategi. Zinedine Zidane er vel sportsdirektør, helper nok :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen