Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

UEFA Nations League

NYTT TEMA
Vahlley
VahlleyInnlegg: 67422
09.10.13 18:58

UEFA vurderer nå et ligasystem for landslag hvor de 54 UEFA-landene blir inndelt i divisjoner med opprykk- og nedrykksordning. Det skal ikke erstatte dagens EM-ordning, men være et supplement. Turneringene skal i så fall arrangeres annenhvert år, dvs. i oddetallsår (når det ikke er VM eller EM).

Dette synes jeg er en meget god idé og et skritt i riktig retning i forhold til forslaget jeg presenterte i følgende tråd her på VGD - i juni 2010:

"A-VM, B-VM, C-VM og D-VM" (hvis ikke linken virker: http://vgd.no/sport/fotball-vm-2014/tema/1579414/tittel/a-vm-b-vm-c-vm-og-d-vm)

Forslaget mitt avstedkom nokså kraftig motbør, og jeg vet utmerket godt at det ennå er stor avstand mellom forslaget jeg presenterte og den modellen UEFA nå legger opp til. Men den er iallfall et skritt i riktig retning. Jeg håper dette blir en realitet og en suksess.

En interessant passasje fra Dagbladet-artikkelen jeg har linket til ovenfor:

"Det har også vært snakk om å la Nations League vare i omtrent ett år. De divisjonsfordelingene som eksisterer når ned- og opprykk er unnagjort, skal i neste omgang danne grunnlaget for seedingen til en komprimert kvalifisering til det neste sluttspillet."

(Innlegget ble redigert 09.10.13 19:07)

callofduty
callofdutyInnlegg: 6948
09.10.13 19:01
Vahlley: UEFA vurderer nå et liga- og turneringssystem for landslag hvor de 54 UEFA-landene blir inndelt i divisjoner med opprykk- og nedrykksordning.

Nei takk. Landslagsfotball er noe som bør være flere års mellomrom (Som dagens), slik at vi kan få en enda større grunn til å glede oss til.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48620
09.10.13 19:08
Vahlley: Turneringene skal i så fall arrangeres annenhver sommer, dvs. i oddetallsår (når det ikke er VM eller EM).

Det er ikke slik jeg forstår artikkelen du linker til. 

Det skrives "to års perioden", og nevnes senere at en variant kan være å la seriespillet foregå over en tidsperiode på ett år. Altså skal seriespillet integreres med de respektive lands seriespill, og formodentlig erstatte betydningsløse vennskapskamper.

Uansett er jeg ikke særlig positiv til dette. Med både VM, EM og CL, samt seriespill i engelsk, spansk og norsk fotball, er jeg fylt opp til randen allerede.

Vahlley
09.10.13 19:13
SirOwen: Det er ikke slik jeg forstår artikkelen du linker til. Det skrives "to års perioden",

Ja, det er sant. Jeg overså følgende setning:

"Men nå fristes president Michel Platini og hans kolleger av å innføre en ny turnering hvor landslag møtes til seriespill i toårsperioden mellom hvert mesterskap".

Oppdaget det for sent til å redigere det inn i åpningsinnlegget mitt, men nå blir faktisk forslaget enda bedre i mine øyne.

(Innlegget ble redigert 09.10.13 19:13)

Vahlley
09.10.13 19:16
SirOwen: Med både VM, EM og CL, samt seriespill i engelsk, spansk og norsk fotball, er jeg fylt opp til randen allerede.

Men den nye ordningen kan jo fint erstatte dagens kvalifiseringssystem, slik at det ikke blir større belastning for landslagsspillere Europa rundt.

Orishas
OrishasInnlegg: 40143
09.10.13 19:17

Hvordan kan denne ordningen erstatte dagens kvalifiseringssystem?

Vahlley
09.10.13 19:32
Orishas: Hvordan kan denne ordningen erstatte dagens kvalifiseringssystem?

Gitt at EM arrangeres med 24 lag, så kan de 24 plassene gå til de 24 beste lagene i UEFA Nations League (f.eks. samtlige lag i Divisjon I, Divisjon II, Divisjon III og Divisjon IV, gitt at hver av disse divisjonene har seks lag hver.)

Eventuelt - noe som står i Dagbladet-artikkelen jeg linket til i åpningsinnlegget - så kan UEFA Nations League danne seedingsgrunnlaget foran en komprimert kvalifisering.

Vahlley
09.10.13 19:36

Oppgjørene mellom San Marino og Gibraltar i Divisjon IX kan bli noen herlige godbiter:)

Vahlley
09.10.13 19:41

Her er altså Dagbladets forslag til divisjonsinndeling, basert på en eller annen ranking de fant på footballseeding.com (det er iallfall ikke FIFA-rankingen det er snakk om):

1. divisjon: Spania, Tyskland, Nederland, Italia, England, Portugal

2. divisjon: Russland, Hellas, Kroatia, Sverige, Frankrike, Bosnia-Hercegovina

3. divisjon: Ukraina, Danmark, Sveits, Belgia, Ungarn, Tsjekkia

4. divisjon: Irland, Serbia, NORGE, Slovakia, Tyrkia, Israel

5. divisjon: Slovenia, Østerrike, Romania, Montenegro, Polen, Finland

6. divisjon: Skottland, Armenia, Bulgaria, Latvia, Estland, Hviterussland

7. divisjon: Wales, Nord-Irland, Albania, Island, Litauen, Makedonia

8. divisjon: Georgia, Moldova, Aserbajdsjan, Luxembourg, Kypros, Kasakhstan

9. divisjon: Liechtenstein, Færøyene, Malta, Andorra, San Marino, Gibraltar

(Innlegget ble redigert 09.10.13 19:51)

-k9b_
-k9b_Innlegg: 25299
09.10.13 19:44

Dette vil jo effektivt ta knekken på EM.

Barbarez9
Barbarez9Innlegg: 10618
09.10.13 19:52

Ser ut som de kjeder seg i UEFA for tiden. Kommer veldig mye rart derfra. 

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 77019
09.10.13 20:43

Platini evner jo rett og slett ikke å komme med noe som helst konstruktivt. Den mannen bør kastes på dør så fort som mulig.

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11817
09.10.13 21:45
Barbarez9: Ser ut som de kjeder seg i UEFA for tiden. Kommer veldig mye rart derfra.

Tja..jeg likte veldig godt oppdelingen av EM arrangør og økning fra 16 til 24 lag. England på Wembley, Spania på Bernabeu, Italia på Olympico osv i samme EM kommer til å bli magisk!

Men dette ligasystemer for Landslag er jeg enig i er noe piss.

(Innlegget ble redigert 09.10.13 21:46)

Barbarez9
Barbarez9Innlegg: 10618
10.10.13 00:13
Garrincha58: Tja..jeg likte veldig godt oppdelingen av EM arrangør og økning fra 16 til 24 lag. England på Wembley, Spania på Bernabeu, Italia på Olympico osv i samme EM kommer til å bli magisk!

Vet ikke, er ikke så begeistret for det EM-opplegget heller, men vi får se. Uansett så tenkte jeg mer på dette nylige forslaget med å invitere Argentina og Brasil til EM. Henger ikke på greip. 

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48620
10.10.13 00:50
Vahlley: Gitt at EM arrangeres med 24 lag, så kan de 24 plassene gå til de 24 beste lagene i UEFA Nations League (f.eks. samtlige lag i Divisjon I, Divisjon II, Divisjon III og Divisjon IV, gitt at hver av disse divisjonene har seks lag hver.)

Skal det da gå 12 år før land som Wales og Island har en teoretisk sjanse til å komme seg til EM, mens land som Italia, England, Hellas og Sverige, bare skal cruise seg til plass i hvert eneste EM? Nei takk, ta dette tilbake til tegnebordet.

Eller enda bedre; rett i papirkurven.

Sier som en over meg, de må ha lite å finne på i UEFA om dagen. 

Sannsynligvis har de rundet Angry Birds alt for mange ganger. 

Figo8921
Figo8921Innlegg: 16145
10.10.13 00:58
SirOwen: Skal det da gå 12 år før land som Wales og Island har en teoretisk sjanse til å komme seg til EM, mens land som Italia, England, Hellas og Sverige, bare skal cruise seg til plass i hvert eneste EM? Nei takk, ta dette tilbake til tegnebordet. Eller enda bedre; rett i papirkurven. Sier som en over meg, de må ha lite å finne på i UEFA om dagen.  Sannsynligvis har de rundet Angry Birds alt for mange ganger.

Tenkte akkurat det samme, gjør det regelrett umulig for lagene i de nedre divisjonene. 

Seb_Giovinco
Seb_GiovincoInnlegg: 7986
10.10.13 09:22

Fornying kan være positivt, men å totalt endre EM på denne måten er galskap. Det samme gjelder landslagsfotballen generelt. Håper ikke Nations League går gjennom. Tåpelig opplegg. Støtter GiPazzini, Platini må ut.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22139
11.10.13 00:21
Garrincha58: Tja..jeg likte veldig godt oppdelingen av EM arrangør og økning fra 16 til 24 lag. England på Wembley, Spania på Bernabeu, Italia på Olympico osv i samme EM kommer til å bli magisk!
Men dette ligasystemer for Landslag er jeg enig i er noe piss.

Ville det ikke være bedre med Spania på Nou Camo og Italia på San Siro, Nou Camp større enn Bernabeu, San Siro større enn Olympico.

Garrincha58
Garrincha58Innlegg: 11817
11.10.13 00:34
Kjetil_e: Ville det ikke være bedre med Spania på Nou Camo og Italia på San Siro, Nou Camp større enn Bernabeu, San Siro større enn Olympico.

Katalanerne liker vell ikke Spania(?). San Siro eller Olympico blir vell ca det samme. Tok bare hovedstadene:)

Kjetil_e
11.10.13 00:46
Garrincha58: Katalanerne liker vell ikke Spania(?). San Siro eller Olympico blir vell ca det samme. Tok bare hovedstadene:)

Er ca 10.000 flere plasser på San Siro enn Olympico. Også San Paolo i Napoli er større en Olympico. Er uansett og langt finere med en tett og intim bane som San Siro enn gamle Olympico med løpebaner og slake tribuner i kun 1 etg.

Apropos Spania, er litt vannskelig, ofte har vel Spania spilt i Valencia da det skaper minst rabalder. Men den er jo forholdsvis liten i forhold til Bernabeu og Nou Camp. Er vel først og fremst folk i Madrid som vil lage rabalder hvis EM kampene spilles på Nou Camp.

jakral
jakralInnlegg: 20639
11.10.13 00:53
Kjetil_e: Også San Paolo i Napoli er større en Olympico.

Det var under ståplasstida for mange år siden.

Bleke
BlekeInnlegg: 15941
11.10.13 12:54
Kjetil_e: propos Spania, er litt vannskelig, ofte har vel Spania spilt i Valencia da det skaper minst rabalder. Men den er jo forholdsvis liten i forhold til Bernabeu og Nou Camp. Er vel først og fremst folk i Madrid som vil lage rabalder hvis EM kampene spilles på Nou Camp.

"Problemet" er at landslaget til Spania ikke har en nasjonalarena og spiller dermed "overalt". Det er ikke slik at de spiller steder som vil skape minst politiske kontroverser.

Kjetil_e
12.10.13 19:46
Bleke: "Problemet" er at landslaget til Spania ikke har en nasjonalarena og spiller dermed "overalt". Det er ikke slik at de spiller steder som vil skape minst politiske kontroverser.

Vel Mestalla i Valencia er den banen som er desidert mest brukt, ihvertfall etter Francos død. Og det sies det årsaken er minst kontroversielle stedet å spille.

Kjetil_e
12.10.13 19:48
jakral: Det var under ståplasstida for mange år siden.

Fortsatt er San Paolo større, drøye 78.000 kun sitteplasser mens Olympico har drøye 72.000 kun sitteplasser.

GutiSuperman
GutiSupermanInnlegg: 7181
12.10.13 19:58

Det er nok landslagspauser som ødelegger helgene fra før av.

Vahlley
12.10.13 22:21

Dersom

a) UEFA Nations League blir en realiet
b) én sesong = ett år*
c) den fullstendig erstatter dagens VM- og EM-kvalifisering

...så vil det være tilstrekkelig med fem landslagshelger (á to kamper) i året.

*) Dersom en Nations League-sesong spilles over to år, så vil det kun bli tilstrekkelig med tre landslagshelger (á to kamper) i året.

(Innlegget ble redigert 12.10.13 22:21)

Orishas
OrishasInnlegg: 40143
13.10.13 01:50
Bleke: "Problemet" er at landslaget til Spania ikke har en nasjonalarena og spiller dermed "overalt". Det er ikke slik at de spiller steder som vil skape minst politiske kontroverser.

Det er ikke akkurat ofte de spiller på Camp Nou eller San Mamés f.eks. Spania har vel kun spilt på Camp Nou 5 ganger, og sist gang var i 1987

Remor
RemorInnlegg: 11393
13.10.13 02:00
GutiSuperman: Det er nok landslagspauser som ødelegger helgene fra før av.

Word.

UEFA er noen rare folk.

Bleke
BlekeInnlegg: 15941
13.10.13 07:50
Kjetil_e: Vel Mestalla i Valencia er den banen som er desidert mest brukt, ihvertfall etter Francos død. Og det sies det årsaken er minst kontroversielle stedet å spille.

Vel, i løpet av denne VM-kvalifiseringen har de aldri spilt på samme hjemmebane, og heller ikke spilt på Mestalla. De har spilt en gang på Vicente Calderon, som har vært den største stadion.

Eksberten
EksbertenInnlegg: 22781
13.10.13 09:40
GutiSuperman: Det er nok landslagspauser som ødelegger helgene fra før av.

Det er jo ikke UEFAs feil.
Tidligere gikk alle landskampene på onsdag, midt mellom 2 helger med seriekamper.
Så begynte ligaene å ikke å ha kamper i helgen før viktige kvalifiseringskamper, slik at det gikk bort både en helg og en midtuke på å spille en landskamp. Det var foranledningen til dagens ording med dobble landskamper til faste tidspunkt.

UEFA Nations Leage = Bullshit !  Tror aldri det vil få noen som helst prestisje, og er ganske sikker på at dette blir nedstemt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg