Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan Bin Hammam kjøpte Qatar VM

NYTT TEMA
LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 11871
01.06.14 10:54

Sunday Times skal i løpet av helgen og over de neste ukene avsløre hvordan Bin Hammam kjøpte VM i 2022. 

Link. Her trengs det egentlig abonnement(og usikker på om jeg bare kan klippe og lime inn hele artikkelen her), men de tar £1 for første mnd, noe som kan være verdt pengene.

Deler av artikkelen legger jeg uansett ut her:

This weekend and over the coming weeks this newspaper will expose how Bin Hammam exploited his position at the heart of world football to help to secure from the key members of Fifa’s 24-man ruling committee the votes that Qatar needed to win.

The files, compiled by analysing an electronic database of hundreds of millions of emails, accounts and other documents, unlock the mystery of how a tiny desert state with no football infrastructure won the right to host the world’s biggest sporting tournament. This week they reveal how Bin Hammam:
- Used 10 slush funds controlled by his private company and cash handouts to make dozens of payments of up to $200,000 into accounts controlled by the presidents of 30 African football associations who held sway over how the continent’s four executive (Exco) members would vote

- Hosted a series of lavish junkets for football presidents across Africa at which he handed out almost $400,000 in cash and met delegates privately to offer further payments while pushing for their support for the Qatar bid
- Paid out at least €305,000 in legal and private detective fees for Reynald Temarii, the disgraced Oceania Exco member, after he was suspended for telling undercover reporters that he had been offered $12m for his vote. Temarii refused to resign as an Exco member, thus preventing his planned replacement from voting for Qatar’s rival Australia in 2022 and England in 2018
- Funnelled more than $1.6m directly into bank accounts controlled by Jack Warner, the Exco member for Trinidad and Tobago, including $450,000 before the vote
- Used his position in charge of Fifa’s Goal Programme funds to channel $800,000 to the Ivory Coast FA, whose Exco member Jacques Anouma agreed to “push very hard the bid of Qatar”. He also signed off two payments of $400,000 each to the federations of two other voters
- Hosted Issa Hayatou, the president of the Confederation of African Football (CAF), on a lavish junket in Doha at which delegates were lobbied over the 2022 bid. A month later the Qatar bid committee announced an exclusive $1m deal to sponsor CAF’s annual congress in Angola, preventing rival countries including Australia from lobbying key figures from the continent.

This weekend football chiefs, politicians and anti-corruption experts called for the competition for the 2022 World Cup to be rerun. Alexandra Wrage, a former member of Fifa’s independent governance committee, said the evidence was a “smoking gun”.

John Whittingdale, chairman of the Commons culture committee, said: “There is now an overwhelming case that the decision as to where the World Cup should be held in 2022 should be run again.”

Kan bli en spennende sak å følge de neste ukene, og se hvor mye som kommer frem.

(Innlegget ble redigert 01.06.14 10:57)

Anelka2
Anelka2Innlegg: 18149
01.06.14 12:17

Nok en gang, frata Qatar det arrangementet! Det har vært en skandale fra første stund de ble "tildelt" det, og det altså nå åtte år før det i hele tatt er arrangert. 

Vi kunne fått fantastiske VM-sluttspill i USA og Italia, men fikk drittland som Qatar og Russland.

LaGoeba
01.06.14 12:24
Anelka2: Nok en gang, frata Qatar det arrangementet!

Kan vel ikke bli sagt for ofte, men så er jo det store spørsmålet om FIFA har ballene til å gjøre det.

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
01.06.14 12:24

Hele gjengen er like skyldig.

LaGoeba
01.06.14 12:30
Unnskyldningen: Hele gjengen er like skyldig.

Det er sant, men er spent på hva de klarer å grave frem og hvor mye dritt de finner der.

Unnskyldningen
UnnskyldningenInnlegg: 24379
01.06.14 12:34
LaGoeba: Det er sant, men er spent på hva de klarer å grave frem og hvor mye dritt de finner der.

Det interessante vil vel være hvor mye gjengen tjener på arbeidet rundt VM. Når man ser på alt arbeidet som ble utført (konstruksjonsarbeid bla) i Portugal, Sør Afrika, Brasil

Qatar og Russland fremover

Det er vel ikke mye fantasi som skal til for å se for seg at det er mye penger som forsvinner i lommene til medlemmer underveis.

Problemet er jo bare at hele gjengen er skyldig.

LaGoeba
01.06.14 12:48
Unnskyldningen: Problemet er jo bare at hele gjengen er skyldig.

Må innrømme at jeg gleder meg litt til å se hvilke navn som blir trukket opp av hatten her. Håper noen virkelig blir tatt med buksene nede på anklene.

William_S3
William_S3Innlegg: 4603
01.06.14 12:54

Nåja man kan si mye rart om Russland, men det er et land med sterke sportstradisjoner også innenfor fotball er de ikke så verst, de skal jo som kjent spille VM i 2014. Italia hadde ikke vært så verst å arrangere et VM i. Men ja jeg skulle ha sett det i USA i 2022, som jo også er et land med sterke sportstradisjoner og et landslag man gang etter gang ser i VM selv om de ikke er blant de beste. 

LaGoeba
01.06.14 12:57
William_S3: Nåja man kan si mye rart om Russland,

Er vel mer arbeidskraften Russland velger å bruke som blir kritisert, enn valget.

William_S3
01.06.14 12:59

Vi kan jo glede oss til 2030 VM da. Forhåpentligvis blir det lagt til Uruguay og Argentina som vil være verdige vertsnasjoner og 100 års jubilieet til det første VM

(Innlegget ble redigert 01.06.14 12:59)

LaGoeba
01.06.14 13:01
William_S3: Forhåpentligvis blir det lagt til Uruguay og Argentina som vil være verdige vertsnasjoner og 100 års jubilieet til det første VM

Hadde vært flott om Uruguay kunne fått det, om de har lyst og råd.

William_S3
01.06.14 13:05
LaGoeba: Hadde vært flott om Uruguay kunne fått det, om de har lyst og råd.

De har allerede sendt inn søknad tror jeg. 

LaGoeba
01.06.14 13:40
William_S3: De har allerede sendt inn søknad tror jeg.

Leste feil først, trodde det var Argentina eller Uruguay. Men da heier jeg på dem, virker som en fantastisk mulighet for å feire 100års jubileet med to flotte land.

LaGoeba
01.06.14 13:47

Dagbladet har også plukket opp saken, sammen med blant annet TV2 og VG, men de har også en mulig gladsak fra FIFA og deres visepresident, Jim Boyce.

att
attInnlegg: 24292
01.06.14 13:53

Dette har vel blitt diskutert her tidligere i de ulike Qatar-trådene. Artikkelen til Lars Sivertsen er meget bra.

William_S3
01.06.14 14:26
LaGoeba: este feil først, trodde det var Argentina eller Uruguay. Men da heier jeg på dem, virker som en fantastisk mulighet for å feire 100års jubileet med to flotte land.

Ja det er nok det som er realistisk mtp Uruguays størrelse. VM i dag er jo av helt andre dimensjoner enn det var i 1930 da Uruguay arrangerte det alene. 

LaGoeba
01.06.14 14:37
att: Dette har vel blitt diskutert her tidligere i de ulike Qatar-trådene.

Mulig jeg er blind, men ser ikke noen diskusjon rundt akkurat dette temaet i den tråden du linket til(Eller så er det jeg som misforstår hvem du svarer her). Men mulig jeg bare skulle skrevet ett innlegg i en av de trådene der, i stedet for å starte enda en ny tråd angående temaet.

Får sette meg ned å lese gjennom artikkelen til Sivertsen i løpet av dagen.

caffeinated
caffeinatedInnlegg: 811
01.06.14 14:39

Kom ikke som en overraskelse på noen dette.

Qatar burde aldri få Fotball-VM gjennomført, og de medlemmene i FIFA-ledelsen som har tatt del i denne korrupsjonssaken, og alle andre korrupsjonssaker for øvrig, bør gå av med det samme (jada, ønsketenkning).

Håper på ny avstemning snarest.

PeterCroucdh
PeterCroucdhInnlegg: 5579
01.06.14 14:46

Landet har 1.6 millioner innbyggere det har ikke kapasitet og infrastruktur til å håndtere et så stort arrangement på en god måte.

Når Japan og Sør Korea måtte samarbeide for å få det til på en god måte så blir Quatar alt for lite. Dessuten meningsløst å bygge 12 gigantiske anlegg i et ørkenland med 1.6 millioner innbyggere.

La USA(nr.2 i avstemminga) få det de viste seg som en utmerket arrangør i 1994 og vil gjøre det ennå bedre nå. De har alt klart allerede med stadioner og infrastruktur.

(Innlegget ble redigert 01.06.14 14:46)

gladsnekkern
gladsnekkernInnlegg: 397
01.06.14 22:15
PeterCroucdh: La USA(nr.2 i avstemminga) få det

Den store forskjellen fra 1994 er at USA er konkurs. De har høyere gjeld enn landets totale verdiskapning.

Man vil få samme bråk som i Brasil.

Det dummeste man gjør er å legge VM til et land som er bankerott ,eller som har store problemer med økonomi, kriminalitet, terrorfare eller andre uhumskheter.

Jeg vet ikke hva vi skal si om Qatar men jeg regner med at Blatter som vanlig har fått stappet gode beløper opp i baken.

gladsnekkern
01.06.14 22:17

Det kan gå an som et samarbeid mellom Emiratene og Qatar. De har penger nok til å bygge 4-5 kunstgress-stadioner med tak og air condition. De hadde jo et slikt i USA-VM.

Hoteller vil det være nok av. De bygger jo i høyden. Men da må nok Emiratene med. Da vil de kreve at Emiratene stiller lag, og da får vi 2 pushovers. Vet ikke om FIFA vil det lenger.

LaGoeba
01.06.14 22:35
gladsnekkern: Det kan gå an som et samarbeid mellom Emiratene og Qatar.

? Poenget til mange er jo at de vil ha VM bort fra disse landene. VM på vinterhalvåret? Sier jo seg selv at det ikke kommer til å fungere.

PeterCroucdh
PeterCroucdhInnlegg: 5579
01.06.14 22:37
gladsnekkern: Den store forskjellen fra 1994 er at USA er konkurs. De har høyere gjeld enn landets totale verdiskapning. Man vil få samme bråk som i Brasil. Det dummeste man gjør er å legge VM til et land som er bankerott ,eller som har store problemer med økonomi, kriminalitet, terrorfare eller andre uhumskheter. Jeg vet ikke hva vi skal si om Qatar men jeg regner med at Blatter som vanlig har fått stappet gode beløper opp i baken.

USA er fremdeles verdens største økonomi så er det noen som har økonomi til å arrangere så er det de. De har allerede anlegg på plass da de kan bruke NFL stadionene som sist.

USAs økonomi er mange ganger større enn Quatar og Emiratene.

kansas00
kansas00Innlegg: 20402
01.06.14 22:38

Det kjipe er vel at det er japan eller sør-korea som står klare til å overta dersom det ikke blir qatar. Tror det kjipeste fotball vm'et jeg har sett må ha vært nettopp det som gikk i japan/sør-korea. 

William_S3
01.06.14 22:38
gladsnekkern: Man vil få samme bråk som i Brasil.

Njaa - greit nok en del amerikanske storbyer har slum, men å påstå at disse er noe i nærheten av favelaene i Brasil er direkte feil. 

gladsnekkern
01.06.14 22:55
PeterCroucdh: USAs økonomi er mange ganger større enn Quatar og Emiratene.

Forskjellen er det som kalles "pluss".

Har du hatt vanlig matematikk på barneskolen?

Bleke
BlekeInnlegg: 16581
01.06.14 22:55
gladsnekkern: Jeg vet ikke hva vi skal si om Qatar men jeg regner med at Blatter som vanlig har fått stappet gode beløper opp i baken.

Han har vært kritisk til Qatar hele veien og har også om jeg husker rett offentliggjort at han stemte nei, eller stemte på ett annet bud(muligens USA). Mener han også ønsket at Qatar-VM måtte flyttes til vinteren hvis de evt. skulle få budet. Enten har han ikke blitt bestukket eller så er det noen som har fått svært lite for pengene sine...

Kilde: http://www.telegraph.co.uk/sport/football/world-cup/10835315/Qatar-World-Cup-2022-Sepp-Blatter-admits-it-was-a-mistake-to-host-tournament-in-the-Middle-East.html

(Innlegget ble redigert 01.06.14 22:56)

gladsnekkern
01.06.14 22:56
William_S3: Njaa - greit nok en del amerikanske storbyer har slum, men å påstå at disse er noe i nærheten av favelaene i Brasil er direkte feil.

Ingen VM arrangeres i slum. Du forsto ikke poenget

gladsnekkern
01.06.14 22:58
kansas00: Tror det kjipeste fotball vm'et jeg har sett må ha vært nettopp det som gikk i japan/sør-korea.

Arrangementsmessig var det det beste. Det kjipe var dommerne og at alles yndling Spania ikke vant den gangen heller.  Men det løste seg jo ganske bra seinere,til gagns

Knaxern
KnaxernInnlegg: 38679
01.06.14 23:00

Gi det heller til Australia. Like tullete å gi det til USA som det er å gi det til Qatar.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester