Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kommer du til å se på VM i Qatar?

NYTT TEMA
3WaySpeaker

3WaySpeaker
10.06.15 01:44

Med tanke på at over 1000 arbeidere har død som følge av uverdige arbeidsvilkår i byggingen av fasilitetene til VM i Qatar. 

At utdelingen av VM til Qatar mest sannsynlig ikke var gjort redelig og mest sannsynlig så betalte Qatar for å få stemmer.

Har du samvittighet til å nyte en fotballturnering når du vet at mange barn er hjemme uten en far eller mor pga at vi ikke brydde oss om at Qatar utnyttet fattige arbeidere fra andre land blant annet Nepal, 

fra Wiki: "A major concern among the Nepalese officials in Qatar is the rise of deaths of Nepalese workers. Nepalese migrants building the infrastructure to host the 2022 World Cup have died at a rate of one every two days in 2014. [4] According to Nepalese Ambassador Suryanath Mishra, Two-third of the deaths are caused by stress because they are cheated by employment agencies and his embassy receives about 20 complaints each day from Nepalese victims of such fraud and that about 10 Nepalese return to their home country each day from Qatar because of such scams."

Jeg elsker fotball og spesielt VM. Men VM i Qatar skal jeg klare meg uten. Jeg håper du også klarer det, er vi mange nok så vil kanskje også en del landslag nekte å reise, så kan vi heller klare oss uten et VM. 

D_of_Leontini

D_of_Leontini
10.06.15 02:49
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 16:28)

Raul07

Raul07
10.06.15 07:46

Selvsagt kommer folk til å se på.

birkelo

birkelo
10.06.15 07:51

Jeg kommer ikke til å se. Får håpe på en boikott fra et og annet land også så hele greia blir meningsløs med tanke på å kåre en verdig vinner.

snowik

snowik
10.06.15 09:31

Jeg ser ikke ett eneste sekund på det mesterskapet. Fordi det ikke er det mesterskapet som vi ønsker det skal være. Fotball skal samle sammen folk, og la de glede seg over ting uansett hudfarge og etnisitet. Det gjør ikke Qatar. De dreper folk og driver slaveri. Fotball skal bringe sammen folk,og jeg håper at folk (ikke minst forbundene) tør å stå samlet mot Qatar. Hvis vi klarer det, da har vi knekt koden for hva som egentlig er mening med The Beautiful Game. Ikke hvis vi spiller et mesterskap over fullt av lik. Da har noe gått vesentlig feil.

att

att
10.06.15 09:50

Dette er såpass langt frem i tid at ingen aner om de kommer til å se på det eller ikke.

JODDEMM

JODDEMM
10.06.15 10:57

Er såpass fotballinteressert- slik at det blir å se endel kamper. F.eks om Norge med en 24-årig Real Madrid-stjerne i spissen deltar: da kommer jeg i alle fall til å se Norges kamper.

MEN: det er jo ikke et mesterskap man virkelig ser fram til og lengter etter. Til det er tidspunktet på året (november/desember) helt feil- og ikke minst: alle DØDSFALLENE til slavearbeiderne en så enorm skandale at- at FIFA stadig bare lar dette skje ... nei jeg mangler ord rett og slett!

Nei når man vet hvilke tilstander disse arbeiderne lever under- og kommer til å leve under i over 7 år til: så skulle man selvsagt ikke ofret dette VM´et et eneste sekund.

Men jeg kan nok ikke la være likevel- skjønt: disse forholdene rundt dette mesterskapet- og at det vil skje i november/desember: er mer opptatt av vinteridrettene på denne tiden av året enn av fotball. Så det kan godt være jeg heller ser på skiskyting fra Oberhof fremfor f.eks Japan-Honduras fra VM i Qatar for å si det sånn.

Det er i alle fall på alle mulige måter tragisk at det har blitt sånn at man ikke ser fram til et Fotball-VM!

Når alt dette er sagt: så har jeg vanskelig for å tro at mesterskapet virkelig kommer til å gå i Qatar. Alt som har kommet fram om arbeidsforhold, at det blir et VM like før jul: har ikke helt troen på at det virkelig blir sånn til rest og slutt!

3WaySpeaker

3WaySpeaker
10.06.15 12:17
JODDEMM: Når alt dette er sagt: så har jeg vanskelig for å tro at mesterskapet virkelig kommer til å gå i Qatar. Alt som har kommet fram om arbeidsforhold, at det blir et VM like før jul: har ikke helt troen på at det virkelig blir sånn til rest og slutt!

Vå får håpe at de blir fratatt mesterskapet. Men mest sannsynlig vil det skje pga korrupsjon i FIFA og ikke pga uverdige arbeidsforhold. 

Men jeg tror hvis vi øker bevisstheten rundt dette så vil kanskje det få såpass stor oppmerksomhet at ved senere mesterskaputdellinger vil det bli stilt flere krav til vertskapsnasjoner. F.eks ikke noe slavearbeid osv.. 

(Innlegget ble redigert 10.06.15 12:17)

JODDEMM

JODDEMM
10.06.15 12:50
3WaySpeaker: Vå får håpe at de blir fratatt mesterskapet. Men mest sannsynlig vil det skje pga korrupsjon i FIFA og ikke pga uverdige arbeidsforhold.

Bare de mister det- så får det nesten våge seg på hvilket grunnlag de mister det- da galskapen uansett vil bli stoppet.

Der er jo oppmerksomhet rundt Russland 2018 også- og om de også bør miste mesterskapet. Kanskje burde de det- men for min del håper jeg heller alle gode krefter utelukkende settes inn på å få stoppet dette Qatar-opplegget- så får Russland 2018 gå sin gang. Er jo bare 3 år igjen til dette mesterskapet.

Og så får vi håpe på mer oppmerksomhet og bevissthet om arbeidsforhold osv. rundt fremtidige tildelinger.

K-dawg

K-dawg
10.06.15 22:24

Putin har nok lagt en del slump penger på bordet for VM 2018, men Sotsji OL viser at dei mestrer å arrangere store idrettsbegivenheter. Har mange flotte stadioner også. Verre med Qatar der 4000 personer dør mens gradestokken viser 50 grader. 

Thpe

Thpe
11.06.15 19:28

Ja.

Fygaren

Fygaren
11.06.15 19:29

Nei.

Ikke at det vil utgjøre en forskjell, men det er ei prinsipiell greie. 

heggland6

heggland6
11.06.15 21:01

Kommer naturligvis til å se på fotball-VM, uansett hvor kampene spilles.

Det er viktig å få belyst problemer, men en ren boikott blir litt for mye "kaste den første sten" for min del. Det finnes sikkert hundre gode grunner til å boikotte et fotball-VM arrangert i Norge også.

PatGitano

PatGitano
11.06.15 22:02

Selvfølgelig. At folk dør for å gjøre en jobb så pampene får sitt har foregått i tusenvis av år. Alle kan ikke overleve når vi er 7 mrd på jorda.

SimoneInzaghi

SimoneInzaghi
12.06.15 01:19
att: Dette er såpass langt frem i tid at ingen aner om de kommer til å se på det eller ikke.

Kommer du til å se Paradise Hotel '22?

att

att
12.06.15 01:53

Drøyt å sammenligne PH med VM. 

zephyrus

zephyrus
14.06.15 12:50
3WaySpeaker: Med tanke på at over 1000 arbeidere har død som følge av uverdige arbeidsvilkår i byggingen av fasilitetene til VM i Qatar.

Godt poeng, men jeg er såpass avhengig av å se på fotballkamper at jeg kommer til å se på det, tross alt.

FUT-Man-Utd

FUT-Man-Utd
27.02.20 17:00

Jeg mener VM i Qatar bør boikottes! Skrev ett innlegg om det før litt over ett år siden:https://www.nettavisen.no/meninger/friskemeninger/kjaere-nff-vaer-sa-snill-a-boikott-vm-i-qatar/3423565498.html

Laget i den anledning en underskriftskampanje:

https://www.opprop.net/boikott_vm_i_qatar?fbclid=IwAR1AdpMjEhmYhHeBLjvyKBjWq4tiTPoe2RbEVYYfuV4NaZpnrNTaoWoENk0

Jeg håper inderlig dere vil være med på å spre ordet og skrive under kampanjen slik at vi kan sette en stopper for dette. På forhånd takk!

Johnsli

Johnsli
29.02.20 11:59

Jeg kommer nok til å se på ja. Det har ingen effekt at jeg ikke ser på, har ikke noe måleapparat koblet til TVen min som vil ha utslag på seertall.

Men jeg kommer nok ikke til å dra på Kontraskjæret for å se kamper.

kansas00

kansas00
29.02.20 12:06
3WaySpeaker: Med tanke på at over 1000 arbeidere har død som følge av uverdige arbeidsvilkår i byggingen av fasilitetene til VM i Qatar.

Er vel mye hykleri der også.. er nå rimelig mange idrettsarrangementer med kritiske arbeidsforhold når man bygger i til mesterskapet. Har vel sikkert gått med noen folk i russland til vm i 2018. Jobbet nå rimelig mange arbeidere der fra land som usbekistan, kazakstan etc. under rimelig dårlige kår der også. Kina skal vel også snart arrangere et vinter ol.. Enda lar folk seg så enormt opprøre over qatar ? Helt klart riktig å la seg opprøre over forhold arbeiderne lever og dør under.. men hvorfor plukker de idrettsinteressert spesfikt ut Qatar, mens mye annet går fint ? Sikkert noe PL-lag som kanskje burde sjekket arbeidskårene på de stål/aluminiumsvekrene stadionene deres er bygget av ? Til sist får jo Qatar råd til dette fotball-vmet ved varene de selger til andre. Så de som handler med qatar har vel sitt ansvar.

(Innlegget ble redigert 29.02.20 12:08)

Arggg

Arggg
29.02.20 12:17

Jeg kommer til å se på. Kritikken mot Qatar er ofte berettiget, men bærer også enormt preg av at "gamle penger" (oss i Europa) ikke like "nye penger". Blant annet er arbeiderdødsfallene blåst ut av proporsjoner.

Qatar fortjener mye kritikk for sitt styresett, behandlingen av fremmedarbeider og den til tider destruktive utenrikspolitikken. Noe av det aller verste med dette VM'et er hvilket ufattelig lite bærekraftig sløseri det er. Qatar har mer enn stor nok fotballinteresse, men landet er så lite at det naturlige ville vært å arrangere sammen med Oman, Bahrain, FAE og Kuwait. Ja, så kommer jo korrupsjonen på toppen.

Men jeg kommer ikke til å boikotte. Jeg boikotta ikke OL i Sotsji og VM i 2018, og jeg kommer heller ikke til å boikotte OL i Kina. Jeg har heller ikke inntrykk av at det er så mange som kommer til å boikotte OL i Kina eller boikotta VM i Russland, og da blir det egentlig bare rart å boikotte VM i Qatar.

LaGoeba

LaGoeba
29.02.20 13:35
Arggg: Blant annet er arbeiderdødsfallene blåst ut av proporsjoner.

Her er jeg spent på hva du mener. 

Arggg

Arggg
29.02.20 17:37
LaGoeba: Her er jeg spent på hva du mener.

Helt siden 2014 har vi hørt om de 1200 som har dødd under bygging av VM-stadioner, og at minst 4000 kommer til å innen VM starter. De baserer seg på en rapport laget av International Trades Union Confederation. ITUC kontaktet ambassadene til Nepal og India og fant ut at 1200 statsborgere fra disse landene døde i tidsrommet 2011-2013. Det vil si at egentlig er jo antallet døde langt høyere ettersom ikke alle gjestearbeidere i Qatar er fra disse landene, men da må man samtidig gå med på premisset om at absolutt alle dødsfall blant utenlandske statsborgere i Qatar kan knyttes til bygging av VM.

2011-2013 er altså før noen VM-stadioner var påbegynt. I tillegg kan man jo ikke knytte alle de hundretusener av indere og nepalere i Qatar til bygging av VM-stadioner. Bare en tredjedel av gjestearbeidere jobber innen bygg og anlegg, og ikke alle disse bygger VM-stadioner heller. For å ta et tenkt eksempel, så ville altså den indiske økonomen Sachin som jobbet som regnskapsfører i Yara ha blitt regnet med som et offer for fotball-vm dersom han skled og druknet i bassenget i hagen sin i 2012.

Tallene har ikke endret seg siden 2014. Vi snakker fortsatt om disse 1200 som allerede er døde. Den indiske ambassaden har faktisk sagt at dødsfallene for deres borgere faktisk ikke er spesielt høyt med tanke på hvor mange de er. Faktisk er dødstallene lavere for indere i Qatar enn i India selv når man korrigerer for alder. Så kan man selvsagt innvende at det bare skulle mangle ettersom de fleste inderne i Qatar er unge og friske.

Men så lenge det alltid er disse "1200 døde allerede og 4000 før VM" som resirkuleres, så mener jeg det er helt riktig å si at tallene er blåst ut av proporsjoner. Arbeidere har dødd i Qatar, og flere kommer sikkert til å dø før VM i forbindelse med stadionbygging, akkurat som i Russland, Brasil og Sør-Afrika. Så det er på sin plass med kritikk, men jeg syns den i stor grad bærer preg av at vi ikke liker Qatar i utgangspunktet, og derfor bare tar alle tall og all kritikk for god fisk.

Det skal sies at jeg syns kritikken muligens har blitt noe mildere de siste par årene. Noe skyldes nok at Qatar faktisk har bedret forholdene for gjestearbeidere, noe som er et positivt resultat av det internasjonale fokuser, og noe skyldes at Qatar plutselig ble "de snille" i Gulfen etter at de forhatte saudiene innførte blokade. 

GreySerpent

GreySerpent
17.03.20 19:49

Har bestemt meg for å boikotte. 

"Hjelper ikke uansett" er for late og ryggradløse. Om mange nok boikotter, så hjelper det garantert. 
Men folk er ekstremt egoistiske. 

PrideOfMadeira

PrideOfMadeira
22.03.20 10:44

Ikke se den dritten der. Denne turneringen forfekter ikke verdiene vi vil ha i fotballen, og er det verste den moderne fotballen har å by på. Når slavearbeidere (man kan kalle dem hva man vil, det er det de i praksis er) har blitt brukt, og tusenvis i tillegg har dødd er det bare å glemme. Legg til at de har kjøpt seg dette VMet, og flyttet det til desember. Fuck it, jeg ser heller vintersport da. VM skal ikke spilles i desember.

PrideOfMadeira

PrideOfMadeira
22.03.20 10:46
Arggg: Det skal sies at jeg syns kritikken muligens har blitt noe mildere de siste par årene. Noe skyldes nok at Qatar faktisk har bedret forholdene for gjestearbeidere, noe som er et positivt resultat av det internasjonale fokuser, og noe skyldes at Qatar plutselig ble "de snille" i Gulfen etter at de forhatte saudiene innførte blokade.

Bedret eller ei, det er ikke godt nok. Jeg vil ikke se et VM hvor "bare" 1200 har dødd som følge av det. Få det bort.

Arggg

Arggg
24.03.20 10:07
PrideOfMadeira: Bedret eller ei, det er ikke godt nok. Jeg vil ikke se et VM hvor "bare" 1200 har dødd som følge av det. Få det bort.

Men har 1200 dødd som følge av VM? Igjen, de 1200 som stadig snakkes om er indiske og nepalske statsborgere som døde i Qatar i perioden 2011-13. Dette er før byggingen av VM-stadioner var påbegynt. 

Anelka2

Anelka2
17.05.20 10:40

Er nok flere enn 1200, i tillegg har ikke Qatar kontroll på koronaviruset nå hvilket forverrer situasjonen ytterligere . Les sjøl: 

https://t.co/KU3WFUUHkk 

Forøvrig fint å se en avis som faktisk tør skrive om dette, eller hva VG,DB og co..?!?

(Innlegget ble redigert 17.05.20 10:41)

Arggg

Arggg
18.05.20 11:09
Anelka2: Er nok flere enn 1200

Hvor har du det fra?

Anelka2

Anelka2
29.05.20 17:20

Se linken over.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg