Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGD kårer: Oppsummering (2018)

NYTT TEMA
ragnarMadrid
ragnarMadridInnlegg: 35615
13.12.18 01:05

Først og fremst vil jeg si takk til alle som har deltatt i trådene og gitt sine stemmer. Her kommer resultatet på årets beste spillere, stemt frem av kremen av norske fotballentusiaster.

VGD 1
----------------------- Oblak
-- Kimmich -- Varane -- Godín --- Alba
----------------------- Pjanic
------------- Modric ------ de Bruyne
--- Messi -------- Cristiano ------- Salah

Gjennomsnittsalder: 28,4

VGD 2
------------------------- ter Stegen
--- Walker ------ van Dijk -- Umtiti ------ Marcelo
---------------------------- Kanté
-------------- Verratti ------------- David Silva
------ Mbappé ---------- Kane ---------- Neymar

Gjennomsnittsalder: 26,4

VGD 3
------------------------ Alisson
-- Carvajal -- Ramos --- Chiellini -- Robertson
------------- Jorginho ------ Busquets 
----- Dybala -- Milinkovic-Savic -- Hazard
---------------------- Griezmann

Gjennomsnittsalder: 27,3

VGD 4
------------------------ de Gea
-- Cancelo -- Koulibaly -- Laporte -- Sandro
---------------- Rakitic -------- Matuidi
------ Sterling ------- James -------- Insigne
-------------------- Lewandowski

Gjennomsnittsalder: 27,2

VGD 5
-------------------- Ederson
-- Roberto -- Piqué -- Skriniar -- Alonso
------------- Torreira --- Fernandinho
----- Mané ------ Eriksen ---------- Sané
---------------------- Suárez

Gjennomsnittsalder: 26,5

TRIVIA
Luka Modric, Kevin de Bruyne og Lionel Messi er de eneste som er på VGD 1 i 2018 og 2017. Sammen med Umtiti, Marcelo, Kanté og Cristiano er det bare de syv som var på enten VGD 1 eller 2 i de nevnte årene.

I 2015 var det kun Lahm, Ramos, Marcelo, Messi og Ronaldo som hadde vært med på et av de fem lagene hvert eneste år. Siden den gang har Lahm falt av toget, samtidig som de andre fortsetter å prestere. 

BEST REPRESENTERTE LIGA
Premier League
: 21
La Liga: 17
Serie A: 11
Bundesliga: 3
Ligue 1: 3

For første gang troner Premier League alene på førsteplass. Opp fra 17 i fjor, til 21 nå. La Liga står på stedet hvil med 17, samme som i fjor. Bundesliga går fra 4 til 3, Serie A går fra 12 til 11, og Ligue 1 går fra 5 til 3.

BEST REPRESENTERTE KLUBB
Barcelona:
9 (ter Stegen, Sergi Roberto, Piqué, Umtiti, Alba, Busquets, Rakitic, Messi, Suárez)
Manchester City:
8 (Ederson, Walker, Laporte, Fernandinho, de Bruyne, David Silva, Sterling, Sané)
Juventus:
7 (Cancelo, Chiellini, Alex Sandro, Pjanic, Matuidi, Dybala, Cristiano Ronaldo)
Real Madrid:
5 (Carvajal, Varane, Ramos, Marcelo, Modric)
Liverpool:
5 (Alisson, van Dijk, Robertson, Salah, Mané)
Chelsea:
4 (Marcos Alonso, Kanté, Jorginho, Hazard)
Bayern München: 3 (Kimmich, James, Lewandowski)
Atlético Madrid: 3 (Oblak, Godín, Griezmann)
Tottenham: 2 (Eriksen, Kane)
Napoli: 2 (Koulibaly, Insigne)
Lazio: 1 (Sergej Milinkovic-Savic)
Manchester United: 1 (de Gea)
Inter Milan: 1 (Skriniar)

I motsetning til i fjor og 2015 så er det ikke CL-vinneren med flest deltakere. Barca går fra 5 til 9, City 5 til 8, Juve 5 til 7, Liverpool 3 til 5. Real Madrid går fra 9 til 5, PSG fra 5 til 3, Bayern fra 4 til 3.

BEST REPRESENTERTE NASJON
Spania: 9 (de Gea, Carvajal, Sergi Roberto, Piqué, Ramos, Alba, Marcos Alonso, Busquets, David Silva)
Frankrike: 7 (Varane, Umtiti, Laporte, Kanté, Matuidi, Mbappé, Griezmann)
Brasil: 6 (Ederson, Alisson, Marcelo, Alex Sandro, Fernandinho, Neymar)
Italia: 4 (Chiellini, Jorginho, Verratti, Insigne)
Uruguay: 3 (Godín, Lucas Torreira, Suárez)
Tyskland: 3 (ter Stegen, Kimmich, Sané)
England: 3 (Walker, Sterling, Kane)
Portugal: 2 (Cancelo, Cristiano Ronaldo)
Belgia: 2 (de Bruyne, Hazard)
Senegal: 2 (Koulibaly, Mané)
Argentina: 2 (Dybala, Messi)
Kroatia: 2 (Modric, Rakitic)
Serbia: 1 (Milinkovic-Savic)
Skottland: 1 (Robertson)
Polen: 1 (Lewandowski)
Nederland: 1 (van Dijk)
Danmark: 1 (Eriksen)
Colombia: 1 (James)
Slovakia: 1 (Skriniar)
Slovenia: 1 (Oblak)
Egypt: 1 (Salah)

Spania vinner igjen, og siden 2010 er stillingen 6-2 mot Tyskland. Samme antall som ifjor; 9. Frankrike fra 6 til 7, Brasil fra 7 til 6, Italia fra 5 til 4, Tyskland fra 4 til 3.

BEST REPRESENTERTE KONTINENT
Europa
: 40 (Oblak, ter Stegen, de Gea, Kimmich, Walker, Carvajal, Cancelo, Roberto, Varane, Ramos, Chiellini, Laporte, Piqué, Skriniar, Alba, Robertson, Alonso, Pjanic, Modric, de Bruyne, Kanté, Verratti, David Silva, Jorginho, Busquets, Milinkovic-Savic, Rakitic, Matuidi, Eriksen, Cristiano Ronaldo, Mbappé, Kane, Hazard, Griezmann, Sterling, Insigne, Lewandowski, Sané)
Sør-Amerika: 12 (Ederson, Alisson, Godín, Alex Sandro, Marcelo, Fernandinho, Lucas Torreira, James, Neymar, Messi, Dybala, Suárez)
Afrika: 3 (Koulibaly, Mané, Salah)

Europa stiger for andre år på rad. Fra 38 til 40. Sør-Amerika går ned fra 14, og Afrika står med samme antall (og samme trio).

HISTORIKK
Her er en oversikt over alle oppsummeringstrådene de siste årene: 

Oppsummering: 2017
Oppsummering: 2015
Oppsummering: 2014

Oppsummering: 2013 
Oppsummering: 2012 
Oppsummering: 2011 
Oppsummering: 2010 

Med det ønsker jeg alle en riktig god jul og et flott nytt år.

(Innlegget ble redigert 13.12.18 01:09)

ragnarMadrid
ragnarMadridInnlegg: 35615
13.12.18 01:07

Hvilket lag er mest balansert og utfyller hverandre best? Personlig mener jeg VGD 3 er forferdelig sammensatt lag mtp. spillertyper.

Kælighet
KælighetInnlegg: 10753
13.12.18 01:22

Lag 2 og 4 er mine personlige favoritter. Lag 5 bærer preg av humørsspillere og spillere jeg mener har gode stats grunnet gode medspillere og definerte roller i kollektivene sine. Lag 3 er også merkelig som du sier.

Ikke mye som skiller lag 1 og 2 for meg. Kanskje kollektivet i lag 2 ville gjort at det hadde vunnet kampen.

-Jolla
-JollaInnlegg: 16117
13.12.18 09:08

Enig med forrige taler. VGD2 og VGD4 ser veldig, veldig balanserte og sterke ut.

Godt mulig at de kunne ha konkurrert med VGD1, selv om VGD1 har bedre spillere i (nesten) samtlige posisjoner.

Totalt sett så tror jeg at i år som alltid så blir Lionel Messi såpass utslagsgivende at VGD1 er det beste laget. Med en possession-sulten trener så tror jeg at Messi, Modric, Pjanic og De Bruyne ville vært en helt himmelsk kvartett. Synes derimot at det blir litt overkill med både Cristiano Ronaldo og Salah der fremme, ettersom begge spillerne er spillere som passer inn i en litt annen type fotball. Én slik spiller er perfekt som avslutter, og som de andre 4-5 kan sende igjennom på blank kasse. Aller helst skulle jeg sett at Neymar eller Hazard tok plassen til Salah for å få et lag som passer bedre i sakte oppbygging med relativt lav intensitet, hvor man spiller på små flater og tålmodig. Griezmann inn for Cristiano Ronaldo kunne oppnådd noe lignende (da hadde man satt Salah som spiss og Griezmann som kant), men synes den løsningen er hakket svakere.

ST10
ST10Innlegg: 21444
13.12.18 09:23

VGD 2 står ikke mye tilbake for 1.

LaVecchiaSignora
LaVecchiaSignoraInnlegg: 1915
13.12.18 09:46
-Jolla: overkill med både Cristiano Ronaldo og Salah der fremme

Helt enig. Men det er vel en gjenganger i mange av disse lagene, utfordring med å få disse fremre trioene til å bidra bakover. Ellers ser egentlig VGD1 knallsterkt ut. En midtbane der samtlige spillere i tillegg til å være ekstremt gode med ball også er med og bidrar defensivt. Også det mest komplette backparet sammen med VGD3 i form av offensive og defensive bidrag. 

Jeg synes faktisk VG3 ser ganske bra ut jeg da. Men jeg ville hatt Busquets i sin vante ankerrolle og Jorginho/SMS i en relativt kompakt indreløperduo, offensive allroundere i en litt dypere utgangsposisjon enn sine VGD-motstanderlag og satset på heftige kontringer. På dødballer vil man ha foten til Griezmann sammen med duellstyrken til Ramos/Chiellini/SMS.

Skraevadottir
SkraevadottirInnlegg: 21830
14.12.18 06:48
ragnarMadrid: Hvilket lag er mest balansert og utfyller hverandre best? Personlig mener jeg VGD 3 er forferdelig sammensatt lag mtp. spillertyper.

Hehe!

Syns vel faktisk at VGD 1 ser best ut, men at VGD 2 også hadde slått bra fra seg. Av de tre siste lagene ville jeg satt penga mine på VGD 4.

Ellers angrer jeg på at jeg ikke ga flere poeng til Sané, men han blir sikkert bare bedre og bedre og kommer med høyere opp neste år. 

Ellers veldig flott arbeid, Ragnar! :) 

Son
SonInnlegg: 968
15.12.18 16:11

Hadde Kante gått inn på VGD 1 så hadde det helt klart sett best ut.
Dødt løp mellom 1-2. Men pga Messi så vippes det helt klart fordel lag 1.

(Innlegget ble redigert 15.12.18 16:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester