Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotball vm for kvinner i Frankrike 2019

NYTT TEMA
gordon_gecko
gordon_geckoInnlegg: 4534
12.06.19 23:19
Reddington1: «Omdiskutert straffespark» meldes det fra NRK. Hvor langt ned får man tredd denna nisselua egentlig?

Mulig de har sjekket twitter. Og straffa bør bli diskutert med tanke på hva den franske spilleren gjør i forkant og som skaper hele situasjonen i utgangspunktet. Og hele VAR-systemet, mye dårlig spilleforståelse der ute. Hold videoene til mållinje- og offsidedømming.

keizersoze
keizersozeInnlegg: 12392
12.06.19 23:23
gordon_gecko: Hold videoene til mållinje- og offsidedømming.

En straffe er da mer alvorlig enn en offside. Om det skal ha noe effekt så bør de jo se på alle situasjoner innen 16meteren. 

Hva om det var omvendt. At det var en feilaktig idømt straffe?

Reddington1
Reddington1Innlegg: 652
12.06.19 23:36

Tenk å mene at det der ikke er straffe. 

ErlendBerre
ErlendBerreInnlegg: 445
12.06.19 23:37

Da er vm`s 6 dag over og med 3 kamper, den første kampen ble spilt mellom Nigeria og Sør-Korea:

Her er resultat fra kampen:

Nigeria         vs                  Sør-Korea

2                                          0     

Mål Nigeria: Kim Doyeon (sm) 29 min

Asisat Oshoala 75 min

Det ble som jeg trodde på forhånd at Nigeria ville ta det, og 2-0 er vel en grei seier for Nigeria mot Sør-Korea, det blir jo litt spesielt når det er et selvmål også. men det betyr jo at Norge har en bra sjanse til å gå videre med seier mot Sør-Korea i siste kamp.

gordon_gecko
12.06.19 23:42
Reddington1: Tenk å mene at det der ikke er straffe.

Sterkt argument der! Husker du tiden da bare forsøket på å nå ballen med to føtter i lufta ga en spiller rødt kort?

(Innlegget ble redigert 12.06.19 23:42)

ErlendBerre
12.06.19 23:43

Da er vm`s 6 dag over og med 3 kamper, den andre kampen ble spilt mellom Tyskland og Spania:

Tyskland         vs                  Spania

1                                          0     

Mål Tyskland: Sara Dabritz 42 min

Det ble seier til 'Tyskland, men med bare 1-0 mot et interessant Spania, det lå vel litt i kortene at Tyskland skulle ta det, men at det kanskje skulle bli en jevnere kamp en det vi kanskje hadde trodd på forhånd.

Reddington1
12.06.19 23:47
gordon_gecko: Sterkt argument der! Husker du tiden da bare forsøket på å nå ballen med to føtter i lufta ga en spiller rødt kort?

Ligeså! Franske spilleren er ikke i nærheten av motspiller da føttene er i luften, og knottene er godt plantet i bakken i det "kontakten" skjer. Ikke at hun noengang er i nærheten av den norske spilleren med verken knotter eller lilletå. Hun holder seg også på beina, og har sånn sett god kontroll. Norske spilleren måker til med full kraft og setter knottene i leggen på motspiller. "Ballen først" der altså. Siden når er ikke knotter i knehøyde en forseelse? 

ErlendBerre
12.06.19 23:51

Da er vm`s 6 dag over og med 3 kamper, den tredje og siste kampen ble spilt mellom vertsnasjonen Frankrike og Norge:

Frankrike         vs                  Norge

2                                           1     

Mål Frankrike: Valerie Gauvin 46 min

Eugenie Le Sommer 72 min

Mål Norge: Wendie Renard (sm) 54 min

Det ble som fryktet et tap mot Frankrike, men det ble bare 2-1 og det er vel ikke så ille, selv om Frankrike skåret alle målene i kampen, vi får håpe på at Norge vinner mot Sør-Korea som sagt. Der er vel ikke så fryktelig mye mer å si.

ErlendBerre
12.06.19 23:59

Tabellen i Gruppe A ser dermed slik ut etter 2 spilte kamper:

Målforskjell:     Poeng:

Frankrike            +5                    6p

Norge                  +2                     3p

Nigeria                 -1                      3p

Sør-Korea             -6                     0p       

ErlendBerre
13.06.19 00:01

Da kommer det mer fra meg i morgen.

gordon_gecko
13.06.19 00:02
Reddington1: . Ikke at hun noengang er i nærheten av den norske spilleren med verken knotter eller lilletå. Hun holder seg også på beina, og har sånn sett god kontroll. Norske spilleren måker til med full kraft og setter knottene i leggen på motspiller. "Ballen først" der altså.

Det er jo hoppet som skaper situasjonen, og det som gjør situasjonen mye verre da hun står stille når hun blir truffet. Dette hadde ikke engang vært en 50/50-duell om hun hadde gått inn i situasjonen på vanlig måte. Er det bare forsvarsspillere/forsvarende lag som skal oppføre seg i sekstenmeteren?

Noe sier meg at dommeren lot være å dømme straffe på en intuisjon som var riktig, og så påvirkes hun negativt av omgivelsene, dårlige slow motion-bilder og stress. Får mer og mer følelsen av at VAR bare er en videreføring av badeballene man bruker for å få flere scoringer i kampene.

(Innlegget ble redigert 13.06.19 00:03)

Reddington1
13.06.19 00:13
gordon_gecko: Det er jo hoppet som skaper situasjonen, og det som gjør situasjonen mye verre da hun står stille når hun blir truffet.

Du svarer ikke på spørsmålet. Den franske spilleren gjør ingenting som tilsier at det skal blåses Norges vei. Den norske spilleren planter knottene i kneet på den franske spilleren. Hvordan er ikke dette straffe i dine øyne? Fordi den franske spilleren "hoppet" fremover? Selvfølgelig er det ikke bare forsvarende lag som skal oppføre seg inne i 16-meteren, hvor tar du det i fra? Poenget er jo at den franske spilleren oppførte seg i henhold til regelverket. 

Du kan spekulere så mye i i dine egne følelser rundt VAR og at man har pønsket ut en plan for en publikumsvennlig fotball med mye mål, samtidig som man har regelboka på sin side bla bla. Knotter i knehøyde er en forseelse. 

(Innlegget ble redigert 13.06.19 00:14)

ErlendBerre
13.06.19 08:19

I dag spilles det 2 kamper i vm, og de 2 kampene er:

Australia vs Brasil

Sør-Afrika vs Kina

ErlendBerre
13.06.19 08:22

Da har vi kommet til dag 7 av vm og den første kampen i dag onsdag 12/06-19:

Her er før kamp rapport for Australia og Brasil:

Australia vs Brasil

Arena: Stade de la Mosson, Montpellier

Dommer: Esther Staubli (Sveits)

Kanal: TV 2 Sport 1

Klokkesett: 18:00

Dette kan bli en interessant kamp, Brasil på sin side har allerede sikret seg 3 poeng i den første kampen mot Jamaica, mens Australia på sin side gikk på et for de surt 2-1 tap mot Italia, og er nok hevn lystende etter dette, men vi får se hva som skjer, det blir uansett en herlig kamp tenker jeg.

ErlendBerre
13.06.19 08:34

Da har vi kommet til dag 7 av vm og den andre og siste kampen i dag onsdag 12/06-19:

Her er før kamp rapport for Sør-Afrika vs Kina:

Sør-Afrika vs Kina

Arena: Parc des Princes, Paris

Dommer: Katalin Kulcsar (Ungarn)

Kanal: TV 2 Sport 1

Klokkesett: 21:00

Ja dette er en kamp, som kan bli spesiell og artig. Jeg tror nok kanskje det kan bli uavgjort, i en slik kamp, det kan også fort bli første målet vinner. Tror ikke det blir noen overbevisende seier, men skulle det bli det er det nok Sør-Afrika som står for den bragden, vi får bare vente å se.

Da kommer jeg tilbake med etterkamp rapporter senere i kveld.

Hunkpapa
HunkpapaInnlegg: 3027
13.06.19 09:04
gordon_gecko: Det er jo hoppet som skaper situasjonen, og det som gjør situasjonen mye verre da hun står stille når hun blir truffet. Dette hadde ikke engang vært en 50/50-duell om hun hadde gått inn i situasjonen på vanlig måte. Er det bare forsvarsspillere/forsvarende lag som skal oppføre seg i sekstenmeteren?
Noe sier meg at dommeren lot være å dømme straffe på en intuisjon som var riktig, og så påvirkes hun negativt av omgivelsene, dårlige slow motion-bilder og stress. Får mer og mer følelsen av at VAR bare er en videreføring av badeballene man bruker for å få flere scoringer i kampene.

For meg er det et klart straffe. Farefullt spill. Den norske spilleren fortsetter helt unødig bevegelsen med kraft og tyngde. Selv om hun (så vidt) tar ballen først tar hun også mannen (kvinnen) med i taklingen. Det er da en rekke eksempler ute på banen, bl.a. fra engelsk fotball, hvor det dømmes frispark selv om ballen tas først. Typisk at man går inn med unødig mye kraft (farefullt spill).  

For meg er det klar straffe. Hadde dette skjedd på midtbanen ville i det minste 9 av 10 dommere blåst frispark. Det eneste tankevekkende ved episoden er hva den norske spilleren tenker. Det å gå inn med slik kraft og tyngde, nesten bomme på ballen, innenfor 16-meteren er hodeløst dumt - spør man meg.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 34357
13.06.19 09:09

Så klippet nå. Straffen er klar den. Klønete. 

Argumentet «tar ballen» holder ikke når man fullfører og treffer motspiller på en sånn måte. 

Tinkler
TinklerInnlegg: 13391
13.06.19 09:29

Argumentet om at hun fullfører sparket etter å ha truffet ballen er håpløst. Det finnes jo ikke noe alternativ i en slik situasjon.

Tormund
TormundInnlegg: 25003
13.06.19 11:28

Det er et par spennende kamper i dag.

Jeg tror Brasil slår Australia 3-0, men håper på en jevn og spennende kamp likevel.

Kina, stornasjonen Kina, med over halvparten av verdens befolkning å velge mellom, delt på to siden de kun kan velge kvinner, må klare å slå lille Sør-Afrika.

Her blir det 3-1, men håper nok en gang på en jevn og spennende kamp.

lsklars
lsklarsInnlegg: 79235
13.06.19 11:34

Jeg håper på jevne og spennende kamper i dag, men i fotball kan alt skje. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 49737
13.06.19 11:45

I dag tror jeg vi får to jevne kamper der mye står på spill. Det kan også bli noen mål i kampene.

Australia mot Brasil har alle forutsetninger for å bli spennende. Her tror jeg det blir veldig jevnt og tipper faktisk uavgjort. Begge land vil nok være fornøyde med poeng i dag. Men, tror også det kan bli en underholdende kamp. Tipper 2-2.

Sør Afrika mot Kina er en helt avgjørende kamp hvor alle poengene er viktige for begge lag. Det ligger med andre ord til rette for en hardtkjempende, jevn og ikke minst nervepirrende kamp hvor det fort kan være at ingenting er avgjort før dommeren blåser av kampen. Om vi leser tabellen ser vi at begge land egentlig behøver tre poeng. Tror derfor det blir jevnt helt inn. I utgangspunktet ville jeg tippet helt jevnt og 1-1, men tror det blir veldig spennende på slutten om begge land prøver å vinne. Tipper derfor at Kina avgjør helt på slutten og vinner 2-1.

Det er bare å glede seg til to kamper som blir spennende og jevne. Forhåpentligvis vil spenningen vare helt til kampene er slutt.

Tormund
TormundInnlegg: 25003
13.06.19 12:01

Det eneste vi vet er sikkert er at det blir spennende. Blir det jevnt da er det en flott bonus.

sexxes
sexxesInnlegg: 12887
13.06.19 17:21

Da er man klar for den fjerde og sannsynligvis min siste kamp her LIVE. Om ikke Norge skulle komme til bronsefinalen. Fjerde gang jeg ser en VM-kamp i Montpellier.

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 14544
13.06.19 17:56

Å være først på ballen har man da fjernet som en del av vurderingen for lenge siden? 

Art-Vandelay
13.06.19 18:21

VAR ruler!

Art-Vandelay
13.06.19 18:25

VAR?

Art-Vandelay
13.06.19 18:26

Ekstremt soft straffe.