Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Superleague vs UEFA

NYTT TEMA
Hala_Madrid

Hala_Madrid
18.04.21 18:21

Fra VG: 

Ifølge franske RMC, skal følgende klubber ha signert en avtale om å bli med i den nye ligaen: Liverpool, Manchester United, Manchester City, Arsenal, Chelsea, Tottenham, FC Barcelona, Real Madrid, Atlético Madrid, Inter, Milan og Juventus.

Det skal være 15 permanente medlemmer av superligaen, pluss fem andre lag. Klubbene skal angivelig dele over tre milliarder euro mellom seg bare for å delta. Den amerikanske banken JP Morgan skal stå bak finansieringen.   

Hva tenker folk om saken og konseptet? Ikke spesielt godt tatt imot rundt omkring i fotballverden. 

The rich gets richer. 

(Innlegget ble redigert 18.04.21 18:24)

Art-Vandelay

Art-Vandelay
18.04.21 18:28

Det første man må håpe er at publikum boikotter, om de noensinne kommer tilbake til stadionene.. Deretter er spørsmålet om man kan nekte disse lagene å spille kamper i deres respektive hjemland. Da må de reise til Qatar og lignende land for å spille.. 

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
18.04.21 18:30

Det irriterer meg at jeg ikke er fan av en av disse klubbene slik at jeg får muligheten til å melde meg ut av supporterklubben. 

dzk

dzk
18.04.21 18:40
Art-Vandelay: Det første man må håpe er at publikum boikotter, om de noensinne kommer tilbake til stadionene.. Deretter er spørsmålet om man kan nekte disse lagene å spille kamper i deres respektive hjemland. Da må de reise til Qatar og lignende land for å spille..

Det kommer de til å gjøre uansett. Alt handler om penger. Runder i midt-østen, kina, USA osv. Kan tåle å tape 10k hjemmesupportere hvis man får 100k nye verden rundt.

Justice 96

Justice 96
18.04.21 18:45
Hala_Madrid: Hva tenker folk om saken og konseptet?

Jeg tenker at mitt forhold til LFC er over om dette skjer. Engelsk fotball har fjernet seg så langt fra det jeg ble glad i sent på 70-tallet, at interessen allerede er på et historisk lavmål. Superliga er dråpen for min del. 

return_of_drakkar

return_of_drakkar
18.04.21 18:52

https://www.liverpool.no/nyheter/2021/4/liverpool-skal-vaere-en-av-fem-engelske-klubber-som-har-sagt-ja-til-aa-vaere-med-i-en-europeisk-superliga/

UEFA og FIFA vil da kunne utestenge lagene fra turneringer de har, inklusive VM. Det samme med spillere som deltar.

Fra liverpool.no
"UEFA og FIFA har tidligere gått ut og lovet at de kommer til å utestenge alle klubber og spillere som deltar i en slik turnering fra VM og EM.

Derfor er det sannsynlig at det vil ende i rettsvesenet, dersom en europeisk superliga blir realisert."

(Innlegget ble redigert 18.04.21 18:53)

Mujtahid

Mujtahid
18.04.21 18:53

Latterlig. Har jo vært snakk om en superliga i et par tiår nå. Er ille nok hvordan Champions League har utviklet seg de siste årene, med faste plasser til de store og færre billetter til de små. Uansett hva uefa gjør, vil det aldri være bra nok for de store klubbene. 

Hala_Madrid

Hala_Madrid
18.04.21 18:59

Den nye superligaen skal offisielt bli presentert ikveld kl.21:30, dagen før UEFA mulig vedtar endringer i Champions League oppsettet. Dette kan fort vært være et ekstremt tøft forhandlingskort fra de store klubbene. 

the_Player_nr_10

the_Player_nr_10
18.04.21 19:25

Superliga....nei takk!

PapaSmurf *MOD*

PapaSmurf *MOD*
18.04.21 19:28
Hala_Madrid: Den nye superligaen skal offisielt bli presentert ikveld kl.21:30, dagen før UEFA mulig vedtar endringer i Champions League oppsettet. Dette kan fort vært være et ekstremt tøft forhandlingskort fra de store klubbene.

De har allerede tøyd strikken langt nok. UEFA har strukket seg langt for å holde Real, United, Juve og Co fornøyde. 

Nå får det holde. Stikker de så håper jeg alle lar dem i stikken. Hadde vært deilig å se hvordan disse gribbene graver sin egen grav.

De det er synd på er jo fansen som opplever at klubben de er glad i bryter med dem på denne måten. Ingen oppegående fans følger med lagene til en slik liga.  

De ender med 90% asiatiske og amerikanske fans etter dette stuntet. Og det vil knekke dem på sikt. 

(Innlegget ble redigert 18.04.21 19:29)

Morten_1996

Morten_1996
18.04.21 19:39

Skal ikke se bort fra at markedsverdien på Bundesliga øker kraftig etter dette. Den suverent største, mest interessante og mest kompetitive ligaen som fremdeles beholder all spenning og integritet. 

BVB1909

BVB1909
18.04.21 19:41

Er ikke så bekymret for dette. Tror at store deler av supporterne kommer til å bryte med sine klubber hvis dette skjer (med unntak av City antakelig).

sexxes

sexxes
18.04.21 20:56

Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner til serien i USA (les New York Cosmos) hvor man hentet over gamle storheter. Nå blir det jo lag. 

For meg er aldri boikott et alternativ, men dette er jeg uansett helt uinteressert i. At en del (evt les alle) av disse klubbene er pengedopet gjør at de øvrige klubbene i disse landene blir veldig lei seg om de forsvinner.

Barcelona er vel klubben som burde ha mest interesse av dette om Katalonia skulle løsrive seg.

Hvilke TV-kanaler i Europa vil tørre å kjøpe rettighetene? 

IIHJ

IIHJ
18.04.21 21:58
BVB1909: Er ikke så bekymret for dette. Tror at store deler av supporterne kommer til å bryte med sine klubber hvis dette skjer (med unntak av City antakelig).

Hvorfor skulle City supportere være mer trofast mot klubben enn andre?

BVB1909

BVB1909
18.04.21 22:40
IIHJ: Hvorfor skulle City supportere være mer trofast mot klubben enn andre?

De har allerede vist at de ikke har noen moralske prinsipper for hva klubben gjør. City-fans som ikke aksepterer sånt som superligaen har allerede forlatt skipet.

Aguero16

Aguero16
18.04.21 22:41

"Hvorfor skulle City supportere være mer trofast mot klubben enn andre?"

Fordi på VGD så er det en del personer som har fått det for seg at vi City supportere støtter alt det vonde i fotballverden. Disse personene som hevder dette kan være personer som ikke har det så godt utenfor VGD. Så vi jatter ofte med og fyrer med bensin sånn at disse får litt glede i livet når vi står med buksa på kne og skinka ute i et rent skuespill drama tatt rett i fra Hollywood med Tarantino bak spakene. 

Om tema, jeg spyr og dette er dråpen som gjør at det renner over og internasjonal fotball blir like interessant som å lese en Liverpool supporter sin tirade mot dommerne og alle dem fele menneskene ute i den store verden.

BVB1909

BVB1909
18.04.21 23:05
Aguero16: Fordi på VGD så er det en del personer som har fått det for seg at vi City supportere støtter alt det vonde i fotballverden.

Jeg har fortsatt til gode å få forklart hvordan det ikke er å støtte det onde i fotballen når man ikke tar avstand fra en klubb som lar seg bli et redskap for en shariastat i Midtøsten som ønsker å renvaske ryktet sitt, kombinert med massiv pengedoping.

Dette mener jeg svært sterkt om fordi jeg var City-fan fra tidlig 90-tall for frem til klubben ble kapret. City var en utrolig sjarmerende klubb som representerte alt det beste med engelsk fotball, altså det komplett motsatte av hva den er nå. Ingen skal komme å fortelle meg at disse drittsekkene som har ødelagt klubben min ikke representerer ondskapen i fotballen. Jeg har ikke sett en City-kamp på over 10 år nå og kommer heller aldri til å gjøre det igjen. Det ekte Manchester City finnes ikke mer.

Aguero16

Aguero16
18.04.21 23:16

"Det ekte Manchester City finnes ikke mer."

Det er du fritt til å mene selvsagt. 

WaltonBreckRd

WaltonBreckRd
18.04.21 23:18
BVB1909: Det ekte Manchester City finnes ikke mer.

Det er dessverre slik mange lokale der nede også føler det.

ermathi

ermathi
18.04.21 23:22
sexxes: Hvilke TV-kanaler i Europa vil tørre å kjøpe rettighetene?

Det er et veldig godt spørsmål og her lukter det strømmegiganter og selskaper som Google, Facebook, BT osv. Men i Europa har jeg vondt for å se at dette skulle lykkes. 

Det er mulig jeg er naiv, men et sted torr jeg tålegrensen for europeiske fotballsupportere går og jeg tror den går her. La oss ta årets sesong; skulle klubber som Arsenal og Tottenham være automatisk kvalifisert til dette pengesirkuset, mens lag som Leicester og West Ham ikke skulle ha noe spille for fordi Europa-plassene allerede er fastsatt på grunn av økonomisk størrelse. Si at ligaledelsen til City er som nå eller enda større. Hvor vil da spenningsmomentene være i PL?

Helt ærlig tror jeg ikke at de selv tror på det heller. Sist var løsningen å endre fordelingsnøkkelen til CL-inntektene slik at de store klubbene fikk mer. Ser ikke bort ifra at det blir løsningen denne gangen også.  

vif_support

vif_support
19.04.21 08:35

Enda en 'klovneliga' som VM for klubblag

Nei, lukter enda en flopp...

GiPazzini_85

GiPazzini_85
19.04.21 09:37

En trist utvikling, men å gå fra CL til SL er vel kanskje en mindre endring enn det her gis inntrykk av. Det er allerede såpass plastikk i CL også at det blir omtrent som når fans av NY Red Bulls kaller NY City FC for et plastikklag. I realiteten er vel dette egentlig bare en formalisering i form av en turnering med tanke på hvilke kluber som egentlig trekker i trådene fra før av i Europa.

Men er det nå egentlig mulig å gjennomføre dette rent juridisk sett? UEFA kan da vel nekte medlemsklubber å bli med på dette og FIFA kan suspendere spillere som deltar i denne type liga. Akkurat her er det på en måte litt synd at klubbnavn og annet tilknyttet klubber ikke har opphavsrett via UEFA, men det er bare isolert sett utifra denne saken. 

Et annet problem ligger på hjemmebane. Ingen av landene kan sies å ha en oppriktig demokratisk modell i hjemlige ligaer, noe som jo også fort kan hindre at man kan kaste ut disse lagene fra deres respektive ligaer.

Men det er liten tvil om at klubbene som oppretter Superligaen har valgt riktig tidspunkt med tanke på å presse UEFA. EM er bare om to måneder og derfor må SL og UEFA i forhandlinger umiddelbart for å redde dette EMet. Hadde UEFA hatt litt baller så hadde de suspendert aktuelle spillere og kjørt EM likevel.

Uansett utfall, så ender nok dette med en Superliga uansett. Enten i form av den aktuelle Superligaen eller som en inkorporert del av CL, noe den på sett og vis nesten allerede er.

Jeg forstår godt at en del folk mister interessen for denne sporten, for å si det sånn.

pewzidane

pewzidane
19.04.21 10:17
GiPazzini_85: Hadde UEFA hatt litt baller så hadde de suspendert aktuelle spillere og kjørt EM likevel.

Det trenger heller ikke være det dummeste de kan gjøre. Jeg tror dette superligakonseptet fort kan bli en vekker for en hel masse mennesker der ute, og at vi kan få en nærmest grasrotbasert motreaksjon der klubber og spillere utenom disse topplagene omfavnes. Uten sammenligning for øvrig: tenk George Floyd.

Dagens toppfotball har vært en stadig mer oppblåst ballong, og dette superligatrekket er en stor nål mot denne ballongen. Men jeg mistenker (og håper) at disse toppklubbene overvurderer egen, tja, fortreffelighet, når ballongen nå sprekker. De risikerer å tape alt. Og det fortjener de.

Spesielt landslagsfotball vil fortsatt appellere kraftig tror jeg, selv uten de største navnene til de respektive landene.

LaGoeba

LaGoeba
19.04.21 10:21
pewzidane: Spesielt landslagsfotball vil fortsatt appellere kraftig tror jeg, selv uten de største navnene til de respektive landene.

Hadde egentlig vært veldig spennende. Litt amatør-landslagsfølelse (ikke at det faktisk er det, men). 

ermathi

ermathi
19.04.21 10:24

Men er det egentlig seriøst dette. Her er det mye juss. Og UEFA har solgt rettighetene til CL for mange år fremover til TV-selskaper for milliarder av kroner. Her ligger det garantert klausuler som garanterer at de beste lagene er med. Jeg ville trodd i alle fall at det finnes det samme i avtalene mellom UEFA og klubbene slik at man ikke kan "melde seg ut" av disse avtalene over natten. 

SL må jo ha medieavtaler, er disse fremforhandlet? Av hvem? Med hvem? Dette høres veldig spesielt ut. 

Inntil videre forholder jeg meg til at dette er et spill og at storklubbene vil ha mer penger og makt men noen SL i den formen som nå varsles har jeg veldig liten tro på faktisk.

Rexwiller

Rexwiller
19.04.21 10:24

Trodde diktatur-pengene var nok, men så feil kan man ta. Grådigheten kjenner ingen grenser. For noe tøys denne toppfotballen har blitt.

MagneR

MagneR
19.04.21 11:15
vif_support: Enda en 'klovneliga' som VM for klubblag Nei, lukter enda en flopp...

Ja, altså.

Jeg er svært sjelden innom fotballdebatt(men jeg er fotballinteressert og har favorittlag osv.).

Men nå reagerer til og med JEG!!

Dette fremstår nesten som et slags bad-taste-party. Fotballen har blitt kommersialisert i alle år. Men nå tror jeg vi har kommet til en grense.

Litt kort oppsummert så har vi gått fra en begynnelse hvor (for eksempel) Molde besto av moldensere og enkelte fra nærområdene. Alt annet var helligbrøde.

Hvordan kunne noen som ikke er fra Molde representere Molde, moldensere og deres fotballevner og evne til å skape et fotballag?

Hvis ikke spillerne var fra Molde & omegn, hvem holder da Molde-fans med, egentlig?

Vel, det er en stund siden folk tenkte slik. 

Etterhvert har man slukt kamel etter kamel. 

Men; den nye "superligaen"? Her tror jeg kapitalister har vist tegn på manglende sosial intelligens, all den tid jeg ser at alle er svært imot dette opplegget.

Men jeg ser ikke bort ifra at rikingene har ansatt folk som har analysert alt mellom himmel og jord og funnet ut at; joda, fotballfans er kjøtthuer uten integritet, og dette blir det av.

Please, u guys, fotballfans. Prove`em wrong! Bare denne ene gangen! For dette konseptet suger hesteballer!

villevesten

villevesten
19.04.21 12:13
ermathi: SL må jo ha medieavtaler, er disse fremforhandlet? Av hvem? Med hvem? Dette høres veldig spesielt ut.

Dette slo meg og. 

Medieavtaler er en megastor del av potten her, og det virker rart å annonsere SL uten at dette er på plass.

Enten er dette et spill for galleriet for å få enda mer av CL potten, eller har det foregått noe i bakgrunnen her... 

Noen nevnte en pressekonferanse i kveld, og antar en skjønner tegningen etter det. Tenker det enten er luftslott (les. forhandlingsutspill ifm CL pott) eller en greie som er mer eller mindre ferdigforhandlet allerede. 

Lappesaker *MOD*

Lappesaker *MOD*
19.04.21 13:05

Ikke så ofte man er glad for å ikke være supporter av en storklubb, men idag er jeg nettopp det :) 

Jeremenko

Jeremenko
19.04.21 15:03

Hvis disse storklubbene ønsker å reise rundt og spille showkamper i Kina og Quatar i sin egen Mikke mus-liga, så er det helt greit for meg. Jeg håper bare at ingen gidder å bry seg om dem, at ingen gidder å se dem og at de blir boikottet i alle bauger og kanter og mister alle venner de noensinne hadde. Jeg ville elsket å se de komme krypende tilbake og be på sine knær om å få lov å starte på bunnen igjen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg