Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Flamur Kastrati!

NYTT TEMA
kytec

kytec
25.10.20 20:28
KTBFFH: Det avhenger av intensjonen bak det og om spilleren som blir kalt det faktisk er mørkhudet.

Hvorfor er det verre for en svart spiller å bli kalt apekatt?

Det er mange hvite og lysebrune apekatter. 

Dobbeltmoralen din blir tydelig. 

Tjaaah

Tjaaah
25.10.20 20:28
PapaSmurf: KBKs ledelse med et eksempel til etterfølgelse.

Nei, de synes vold er helt ok. Det burde være et minimum at klubber klarer å fordømme rasisme, homohets og vold. KBK feiler på minst ett felt, og kan dermed drite og dra.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:30)

Redcreek

Redcreek
25.10.20 20:29

Kor mange sesonger utestengelse snakker vi?

KTBFFH

KTBFFH
Greyjoy: Spiller ingen rolle om han brukte soper om en homofil eller heterofil. Hele poenget er at han bruker soper som en negativ karakteristikk og hvorfor gjør han det hvis ikke han er homofob? Ville han sagt "Sett deg jævla hetero?" Nei selvfølgelig ikke, for han ser ikke på det å være hetero som negativt, men å være homo derimot ser han på som så ille at det kan brukes som skjellsord. DET er problemet, ikke hvorvidt han brukte det mot en homofil person eller ei. Det er holdningen bak som er det verste.

Syns bare det blåses for mye og for stort opp. 2-3 Kamper, lærer han ikke at det ikke er bra ordvalg og gjentar det ved en senere anledning så bør de gi han strengere straff

Tjaaah

Tjaaah
kytec: Hvorfor er det verre for en svart spiller å bli kalt apekatt? Det er mange hvite og lysebrune apekatter. Dobbeltmoralen din blir tydelig.

Når du må late som om du ikke forstår hva kontekst er for å underbygge argumentene dine, da burde det kanskje ringe en bjelle for deg også.

arkles

arkles

Tragisk intervju med Fagermo nå. 

kytec

kytec
25.10.20 20:30
wazzzza: Om det brukes bevisst mot en mørkhudet mann, 10+ kamper.

Les mitt innlegg over, det gjelder deg også. 

I tillegg bryr du deg ikke om at dette gjør det vanskeligere for homofile barn og ungdommer i fotballen. 

Du har veldig dårlig moral. 

qbah

qbah

Tviler ikke. Hva lirer han ut av seg nå? Spent på hvilken rolle han tar på seg her. 

KTBFFH

KTBFFH
kytec: Hvorfor er det verre for en svart spiller å bli kalt apekatt? Det er mange hvite og lysebrune apekatter.  Dobbeltmoralen din blir tydelig.

Fordi apekatt blir sett på som et skjellsord/rasisme mot mørkhude. Tror du folk hadde reagert om Kastrati kalte Fagermo jævla apekatt? Neppe. 

wazzzza

wazzzza
25.10.20 20:32
kytec: I tillegg bryr du deg ikke om at dette gjør det vanskeligere for homofile barn og ungdommer i fotballen.

Men brukte Kastrati ordet mot en homofil da? Nei. Kontra de Aaalesund-supporterne som brukte ordet "apekatt" om en mørkhudet mann.

supergunners10

supergunners10
25.10.20 20:32
wazzzza: Om det brukes bevisst mot en mørkhudet mann,

Og hvem er det som avgjør at det brukes bevist?

Jeg bruker det til mine venner stadig vekk uten at det gjør meg til noe rasist. 

Vel og bra med kampanje og lignende mot rasisme, men jeg mener veien å gå er å normalisere hudfarge til et høyere nivå, altså at vi alle er mennesker. Da er slike kampanjer kanskje med å bidrar til fokuset på at man er forskjellig istedenfor at man er mennesker alle sammen. 

I mine øyne er anti-rasister nesten like mye ansvarlig for rasisme som rasistene, på den måten at man tydeliggjør forskjellene. Samme gjelder homofili-debatten.

NORMALISER DET, ikke forsterk forskjellene. 

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:34)

wazzzza

wazzzza
25.10.20 20:33
supergunners10: Jeg bruker det til mine venner stadig vekk uten at det gjør meg til noe rasist.

Jeg regner med at du da bruker ordet apekatt sånn til hverdags mot dine mørkhudede venner, helt uten problem?

LaGoeba

LaGoeba
25.10.20 20:33
wazzzza: Om det brukes bevisst mot en mørkhudet mann, 10+ kamper. Hadde vært noe helt annet om Kastrati brukte ordet mot en homofil mann.

Hvordan skal man argumentere for bevisste/ubevisste utbrudd når det kommer til homohets?

Miljøet florerer jo ikke av menn som er åpne om dette, og man ser det heller ikke på spillerne. 

KTBFFH

KTBFFH
25.10.20 20:34
supergunners10: Vel og bra med kampanje og lignende mot rasisme, men jeg mener veien å gå er å normalisere hudfarge til et høyere nivå, altså at vi alle er mennesker. Da er slike kampanjer kanskje med å bidrar til fokuset på at man er forskjellig istedenfor at man er mennesker alle sammen

Tommel opp

Tjaaah

Tjaaah
25.10.20 20:34
kytec: Det må være fordi du mener mørkhudede ligner mer på apekatter.

Eller fordi man vet at mørkhudede har blitt sammenlignet med apekatter av ondsinnede, og er i stand til å tenke litt lengre enn deg.

Alle har ikke et så begrenset syn på verden rundt seg som deg, og det at du ikke klarer å tenke på flere alternativer, betyr ikke at de ikke finnes. Tvert i mot er det nesten alltid en haug av muligheter du ikke ser, men som de fleste andre ser med en gang.

Dette var et godt eksempel.

supergunners10

supergunners10
25.10.20 20:35
wazzzza: Jeg regner med at du da bruker ordet apekatt sånn til hverdags mot dine mørkhudede venner, helt uten problem?

Nei, fordi jeg vet at det kan oppfattes rasistisk. Betyr ikke at jeg er rasist om jeg med et utenksomt øyeblikk kunne sagt det. 

Se forøvrig mitt innlegg igjen der jeg mener hva man egentlig burde gjøre. 

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:36)

kytec

kytec
25.10.20 20:37
LaGoeba: Miljøet florerer jo ikke av menn som er åpne om dette, og man ser det heller ikke på spillerne.

Kanskje i dusjen? 

wazzzza

wazzzza
25.10.20 20:37
supergunners10: etyr ikke at jeg er rasist om jeg med et utenksomt øyeblikk kunne sagt det.

Da betyr det at Kastrati ikke er en homohetser heller, iom at det var snakk om et utenksomt øyeblikk i kampens hete.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:37)

wazzzza

wazzzza
25.10.20 20:38
kytec: Poenget er at barn og ungdom med homofil legning vil finne det mye vanskeligere å spille fotball når mennesker som deg synes dette er grei

Om homofile ikke velger å spille fotball, fordi en kar ubevisst sier "soper" til en annen, så får det heller bare være.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:39)

Greyjoy

Greyjoy
25.10.20 20:39

Fører det her til at homofile føler seg mer eller mindre velkommen i fotballen? Fører det til at unge homofile gutter tenker at i fotballen er jeg trygg for der kaller de bare hetero folk for sopere, så der kan jeg stå frem og være meg selv og utelukkende bli vurdert på hvor god jeg er på banen? Eller gjør det at det blir enda vanskeligere for homofile spillere å føle seg komfortable?

Jeg sier ikke at denne ene saken og uttalelsen er det som avgjør dette, men reaksjonen fra de som forsvarer det viser tydelig at homohets fortsatt er helt ok i deler av fotballmiljøet og det er ganske trist lesning.

Zanick

Zanick
25.10.20 20:40

Kytec har gjentatte ganger kalt meg homse på VGD. Men det er helt greit, for vi har en flørtende tone oss i mellom.

Tjaaah

Tjaaah
wazzzza: Da betyr det at Kastrati ikke er en homohetser heller, iom at det var snakk om et utenksomt øyeblikk i kampens hete.

Det kommer jo an på. Han hetset homofile her, hvis en gang er nok til å kalle noen en hetser, så er han det. I denne situasjonen er han det uansett. Om han er en homohater, det er en helt annen ting igjen.

Det gjelder virkelig å velge sine ord med omhu i sånne situasjoner som dette, og tenke gjennom hva man sier, og hva det faktisk betyr.

Dette var idiotisk av Kastrati, uten at jeg mistenker ham for å hate homofile av den grunn. Jeg tror bare han er litt hissigere enn han har godt av, ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og har en lei uvane med å bruke idiotiske ord.

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:44)

supergunners10

supergunners10
wazzzza: Da betyr det at Kastrati ikke er en homohetser heller, iom at det var snakk om et utenksomt øyeblikk i kampens hete.

Nei, men med tanke på fokuset rundt hets/rasisme og ikke minst som et forbilde der veldig mange får det med seg så kan ikke straffen være noe mindre enn om det var et rasistisk ord. 

Derfor er jeg også enig om at Kastrati bør utestenges ut sesongen, og ikke få sparken. Med et forbehold, at han viser seg om en angrende mann, troverdig. 

Pugachev

Pugachev
25.10.20 20:41

Klanen skriver - Skyt bønda - redd ulven! på en tifo, ingenting skjer. Norges største ego fra samme klubb får et skjellsord slengt etter seg, og nå er solkongen sint. Hykleriet til Enga er latterlig. Null sympati fra meg. 

Sportfreaken

Sportfreaken
25.10.20 20:41

At noen forsøker å ‘neddysse’ kommentaren til Kastrati, er så synonymt med dagens samfunn, der man kun skal bli krenket for det som omhandler rasisme og mintlriteter i de aller fleste tilfeller.

Misforstå meg rett, er absolutt imot rasisme - men homohets er minst like ille. Men det er liksom ikke så farlig når det går den veien som det det gjorde her. 

Se for det hysteriet om Dag Eilev hadde ropt ‘jævla innvandrer’ til kastrati. Da hadde norsk media og folk flest gått helt i flint , og enhver som hadde forsøkt å forsvare utsagnet med argumenter som ‘kampens hete’ osv, hadde blitt overrumplet av venstresosialister og øvrige som blir krenket med rasismestempelet. 

Forøvrig ser man av alt av kommentarfelt i sosiale medier at det er de samme som krenkes av hver minste lille kommentar(innvandrere), som forsvarer utsagnet til Kastrati og snakker det ned - som om det er det samme som å kalle noen idiot.  

(Innlegget ble redigert 25.10.20 20:48)

KTBFFH

KTBFFH
25.10.20 20:42
Greyjoy: Jeg sier ikke at denne ene saken og uttalelsen er det som avgjør dette, men reaksjonen fra de som forsvarer det viser tydelig at homohets fortsatt er helt ok i deler av fotballmiljøet og det er ganske trist lesning.

Forskjellen er hvordan du ser på dette. Føler man sitter bare å venter på situasjoner for å blåse i gang ting. Snakker ikke kun om denne situasjonen. 

Føler det er veldig enkelt i 2020 og bli stemplet som rasist, homofob, mannsjåvinist osv. 

busemannen

busemannen
25.10.20 20:42
Pugachev: Klanen skriver - Skyt bønda - redd ulven! på en tifo, ingenting skjer.

Finnes det fortsatt bønder . . . ?

Tjaaah

Tjaaah
25.10.20 20:43
Zanick: Kytec har gjentatte ganger kalt meg homse på VGD. Men det er helt greit, for vi har en flørtende tone oss i mellom.

Problemene oppstår når han spiller dum, eller er uredelig for å skulle "ta" andre, eller få frem et poeng. RickiBK 2.0.

Jeg velger å tro at han ikke faktisk er så dum at han tror på sine egne innlegg her. Såpass får man vel gi folk, til det motsatte er grundig bevist.

LaGoeba

LaGoeba
25.10.20 20:44
Tjaaah: Det gjelder virkelig å velge sine ord med omhu i sånne situasjoner som dette, og tenke gjennom hva man sier, og hva det faktisk betyr.

Det som forundrer meg mest når jeg ser klippet, er hvor lang tid Flamur bruker på å si "jævla soper" etter at han har sagt "hold kjeft, a". 

Burde hatt mer enn god nok tid til å tenke seg om før han sier det han sier. 

ms_8

ms_8
25.10.20 20:44

Mannen burde fått raudt kort. Hadde han sagt eit lignande ord mot ein mørk speler, så hadde han fått raudt kort + mange kamper karantere. 

Håper NFF gjev han 3 kampers karantere + ein stor bot. Gjerne ein bot til klubben også. Slik at straffen svir skikkeleg 

Klikk for å gå tilbake til toppen