Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk "ligacup"?

NYTT TEMA
HoldPusten
HoldPustenInnlegg: 3470
27.04.09 19:27

Kunne vi lagt inn en ekstra cup i norsk fotball?

Jeg tenker først og fremst på en slags paralell til ligacupen i England, hvor mange lag lar yngre spillere få prøve seg. Formålet er selvsagt å la yngre spillere (som vanligvis ikke er i første-11'eren) få prøve seg på høyere nivå. Bra for talentutvikling vil jeg tro.

Forslag til regler og oppsett:
- Bare lag fra de to øverste divisjonene (TL og Adeccoligaen) får være med.
- Maks 7 spillere over 24 år i hver kamptropp. En av keeperene skal være under 24år. Denne regelen gjelder ikke for Adeccoligalag.
- Vanlig cupoppsett med utslagsrunder, lignende dagens Norgesmesterskap.
- Finale på Ullevål stadion på sensommeren/tidlig høst.

Jeg mener en slik cup kan bidra til talentutvikling. Det blir flere muligheter for unge spillere til å vise hva de kan sammen med mer etablerte spillere. Man skal heller ikke se bort i fra at en slik cup har litt mer publikumspotensiale enn forblåste 2. divisjonskamper.

Kunne dette fungert eller er terminlisten allerede for full?

(Innlegget ble redigert 27.04.09 19:29)

Cerion
CerionInnlegg: 5599
27.04.09 19:36

Liker ikke tanken på en ny cup som det vi være null prestisje i. Ingen kommer rett og slett til å bry seg er min spådom, og da forsvinner vitsen. Tror ikke det blir særlig mer talentutvikling enn kampene for 2. laget.

Syns terminlisten er full nok fra før. Spesielt med tanke på europacup som kommer i tillegg.

mistb
mistbInnlegg: 7477
27.04.09 19:37

Hadde nok vært bra for talentutviklingen, men da måtte det vært, som du sier, en aldersgrense. Problemet er at det først og fremst er de 4 store i PL som sender utpå veldig unge lag, resten av klubbene bruker ofte sitt beste lag. I en så jevn liga blir det vanskelig å få en cup så lite prestisjefull.Tror at dette hadde vært vanskelig.

karakas
karakasInnlegg: 1947
27.04.09 19:38

Jeg liker ideen, men er redd for at terminlista er for full. Om det skal være mulig så må det være veldig fleksibelt med tanke på flytting av kamper med tanke på hva lagene har tilgjengelig. F.eks. så kan det ikke være en fast kampdag som i NM, men la oss si hver runde kan forekomme innenfor en 14-dagers periode. Og den bør være ferdigspillt før august ihvertfall.

(Innlegget ble redigert 27.04.09 19:39)

Windsor
WindsorInnlegg: 6701
27.04.09 19:57

Jeg kunne vært sånn halvveis interessert i en "royal cup" som gikk i sommersesongen med de 3-4 beste lagene fra allsvenskan, sas-ligaen og tippeligaen. Samtidig skulle jeg da gjerne sett en reduksjon i antall lag i Tippeligaen og Allsvenskan fra 16 til 14.

En ligacup med bare norske lag virker fryktelig kjedelig. Det er laber nok interesse om den norske cupen fra før av.

HoldPusten
HoldPustenInnlegg: 3470
27.04.09 19:58

Det blir vel 5 runder av denne cupen med tanke på at det er 32 lag involvert. Da burde det være mulig å spille den ferdig innen august.

mistb
mistbInnlegg: 7477
27.04.09 19:59
Windsor: Jeg kunne vært sånn halvveis interessert i en "royal cup" som gikk i sommersesongen med de 3-4 beste lagene fra allsvenskan, sas-ligaen og tippeligaen. Samtidig skulle jeg da gjerne sett en reduksjon i antall lag i Tippeligaen og Allsvenskan fra 16 til 14.

Royal League altså

Antozz
AntozzInnlegg: 10667
27.04.09 20:00

Nå som vi er i disse tidene hvor publikum svikter i vanlige seriekamper, så ser jeg ingen levetid for en ny cup. Det blir rett og slett for vanskelig å arrangere. Er ikke terminlisten sprengt ifra før?

toolshed
toolshedInnlegg: 4160
27.04.09 20:01

Prøvde ikke NFF seg med noe sånt på 90-tallet en gang? Mener å huske vagt en ekstra cup. Det varte bare det ene året.

toolshed
toolshedInnlegg: 4160
27.04.09 20:02

dobbel

(Innlegget ble redigert 27.04.09 20:03)

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37648
27.04.09 20:05

Jeg synes heller man burde lage en cup for klubbene fra 2. divisjon og nedover slik de har flere av i England.

ROCK_N_Metall
ROCK_N_MetallInnlegg: 670
27.04.09 20:17
Johninho2: Jeg synes heller man burde lage en cup for klubbene fra 2. divisjon og nedover slik de har flere av i England.

Hva er det disse engelske cup-ene heter. De fra 2.divisjon og nedover tenker jeg på;)

Emol
EmolInnlegg: 18341
27.04.09 20:18

Kanskje heller fått en form á la royal league tilbake..

Stianerbest
StianerbestInnlegg: 1661
27.04.09 20:19
ROCK_N_Metall: Hva er det disse engelske cup-ene heter. De fra 2.divisjon og nedover tenker jeg på;)

Det er vel Johnstone's Paint Trophy du tenker på...

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37648
27.04.09 20:39
ROCK_N_Metall: Hva er det disse engelske cup-ene heter. De fra 2.divisjon og nedover tenker jeg på;)

Utenom FA cup og ligacup har man disse (fra Wikipedia):

The Football League Trophy is a competition for clubs in Football League One and Football League Two. The FA Trophy is for clubs playing in levels 5-8 of the English football league system (steps 1-4 of the National League System), which currently covers the three divisions of the Football Conference along with the Southern League, Isthmian League, and Northern Premier League.[10] The FA Vase is for clubs in levels 9-10 of the English football league system (steps 5-6 of the National League System)[10] The Conference League Cup is for clubs in level 5 and 6 (the three Conference leagues). It was formed in 1979. The FA National League System Cup (NLS Cup) was formed in the 2003–04 to provide an English representative in the UEFA Regions' Cup. It is contested by representative sides from leagues at level 7 of the National League System with a few other leagues permitted by the FA. That is roughly at the county level or 11th level of the English football league system. The first winners of the NLS Cup was the Mid Cheshire League, who beat the Cambridgeshire County League 2-0 in May 2004. Other non-league cup competitions - A number of leagues organise their own cup competitions, such as the North West Counties Football League who their own League Cup and a Division One Trophy. County Cup competitions - Many County Football Associations organise their own cup competitions involving Premier League and Football League clubs as well as non-league clubs in some counties. Most league clubs tend to use their reserve or youth teams whereas the non-league clubs will use their first team. County cups include the Sheffield and Hallamshire Senior Cup, which is the third oldest surving cup competition in the world, the Lancashire Senior Cup which is competed for by Premier League and Football League clubs from the historic county of Lancashire and so includes the likes of Manchester United, Blackburn Rovers, Wigan Athletic along with Blackpool, Burnley, Preston North End, Bury and Morecambe. The Lancashire FA Challenge Trophy is for senior non-league clubs in the same county. Everton, Liverpool and Tranmere Rovers enter The Liverpool Senior Cup using their reserve or youth teams, along with local Merseyside non-league clubs, such as Burscough and Marine who tend to field their first teams. Ither competitions include the London Senior Cup and the Middlesex Senior Cup. The FA Sunday Cup began in 1964 and is a national knockout competition for all Sunday league teams. The 2008 final was played at Anfield.[11] The AFA Senior Cup is an amateur football competition organised by the Amateur Football Alliance. The competition is contested by the first teams of clubs affiliated to the Alliance.  

Ikke alle er like aktuelle selvsagt, og noen har vi egne versjoner av allerede.

Reppistand
ReppistandInnlegg: 11135
27.04.09 20:49
HoldPusten: Finale på Ullevål stadion på sensommeren/tidlig høst

Er 1100 tilskuere et brukbart tips?

IFK Fardin
IFK FardinInnlegg: 300
28.04.09 06:54

Få vekk 2er lagene i 2. divisjon og 3. divisjon, sett dem i 2/3 avdelinger og avslutt sesongen med sluttspill ;)

clavin
clavinInnlegg: 30383
28.04.09 09:03

Dette har da vitterlig vært prøvd før, rundt midten av 90-tallet. Jeg husker LSK slo RBK i finalen.

At det skal være så mye hensikt med dagens kampprogram å skape nye turneringer skjønner jeg imidlertid ikke. Spesielt med tanke på at den "virkelige" cupen har opplevd kraftig nedgang i alle runder før finalen de siste årene.

XtraGal7
XtraGal7Innlegg: 822
28.04.09 09:20

hadde blitt Helt uinteressant

heggland3
heggland3Innlegg: 4614
28.04.09 09:41

Da tror jeg det er mer hensiktsmessig med en 2.lagsserie

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22276
28.04.09 10:09
toolshed: Prøvde ikke NFF seg med noe sånt på 90-tallet en gang? Mener å huske vagt en ekstra cup. Det varte bare det ene året.

Stemmer, var i 1993 og het Wurth Liga Cup. Lillestrøm slo Rosenborg i Finalen. Men noen stor suksess var det neppe siden det ble med dette ene forsøket.

Rayn05
Rayn05Innlegg: 8931
28.04.09 11:20

Stemmer, vi vant et trofe på Ullevål! Om jeg husker riktig scoret Stian Thomassen på en corner.

Iggy
IggyInnlegg: 1976
28.04.09 12:43

totalt unødvendig med en ekstra cup etter min mening.

Rayn05
Rayn05Innlegg: 8931
28.04.09 12:54
Rayn05: Stemmer, vi vant et trofe på Ullevål! Om jeg husker riktig scoret Stian Thomassen på en corner.

Dette var ordentlig feil gitt. Vi vant 2-1 etter mål av Thomas Berntsen og Lars Bohinen, mens Karl-Petter Løken scoret for RBK. Forøvrig vant vi visst hele 11-1 mot Moss i første runde!

XaviXavi
XaviXaviInnlegg: 4875
28.04.09 16:30
Johninho2: Jeg synes heller man burde lage en cup for klubbene fra 2. divisjon og nedover slik de har flere av i England.

Det tror jeg er en god ide... Kanskje litt kjedelig i starten, men det ville blitt mye folk paa cupfinalen paa Ullevaal... Ville blitt en opplevelse for de lagene som aldri faar sjans til aa spille der ellers. Rundt om i mellomstore byer i landet ligger det en stor fotballinteresse latent som venter paa aa faa blomstre gjennom opprykk til Adecco eller en skikkelig suksess i cupen (ikke at man faar moete et tippeligalag i 1. eller 2. runde paa hjemmebane).

independent-
independent-Innlegg: 10473
28.04.09 16:31

Er ikke ligacupen i England nederst på "rangstigen" ?

ulfarne
ulfarneInnlegg: 27775
28.04.09 18:30
independent-: Er ikke ligacupen i England nederst på "rangstigen" ?
Conference League Cup er vel lavere:p
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg