Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

*Cupfinalen 2010: Follo - Strømsgodset*

NYTT TEMA
ilModric

ilModric
07.11.10 22:51

Follo Fotball - Strømsgodset IF
Cupfinalen 2010
Ullevaal Stadion
14.11.2010 kl. 13:15

Les om norgesmesterskapets historie her.

TV: Cupfinalen sendes på NRK 1, med Arne Scheie og Karl-Petter Løken som kommentatorer. Sendingen fra Ullevaal Stadion starter kl. 12:00 med Knut Nesbø som programleder. 

Dommere: Tom Harald Hagen (Grue), Hege Lanes Steinlund (Bardu) og Leif Erik Opland (Byneset) blir assistentdommere, mens Dag Vidar Hafsås (Kolstad) er fjerdedommer.

Veien til finalen, Follo:

1. runde: Kolbotn - Follo 0-5
2. runde: Levanger - Follo 2-3
3. runde: Follo - Lillestrøm 4-2
4. runde: FK Tønsberg - Follo 0-2
Kvartfinale: Follo - Sogndal 3-1
Semifinale: Follo - Rosenborg 3-2 - (Høydepunkter her.)

Veien til finalen, Strømsgodset:

1. runde: Modum - Strømsgodset 1-5
2. runde: Raufoss - Strømsgodset 0-1
3. runde: Lyn - Strømsgodset 1-5
4. runde: Strømsgodset - Haugesund 4-0
Kvartfinale: Ranheim - Strømsgodset 1-2
Semifinale: Strømsgodset - Odd Grenland 2-0 - (Høydepunkter her.)

Cupfinalesang, Follo.

Cupfinalesang, Strømsgodset.

Alt om Follo i cupfinalen i Østlandets blad finner du her. Her blir det daglig lagt ut oppdateringer og nyheter fram mot cupfinalen.

Alt om Strømsgodset i  cupfinalen i Drammens Tidene finner du her. Her blir det lagt ut daglige oppdateringer og nyheter fram mot cupfinalen.

VGs samleside om cupfinalen her.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Forhåndsomtale, Follo:

2010 har vært et heller dårlig fotballår for Follo, hvis vi skal se bort i fra norgesmesterskapet. Follo endte på en 12. plass i årets Adeccoliga, som egentlig vil tilsi at dem holdt seg i divisjonen. Det gjorde dem dog nemlig ikke, da dem faktisk glemte å søke om å få fornyet lisensen frem mot 2011. Follo ble dermed tvangssendt ned i 2. divisjon, hvor dem vil befinne seg i 2011. 

Cupfinalen vil dermed bli et stort plaster på såret for Follo og Follos fans, som for øvrig kaller seg The Followers. Besøk nettsiden dems her!

Spillere på Follo som fort kan gjøre seg bemerket i finalen er blant annet toppscoreren dems, Eirik Markegård. Markegård noterte seg for hele 13 mål i årets Adeccoliga og ble dermed toppscoreren til Follo. 19-åringen Alexander Ruud Tveter er en annen man bør være obs på. Unggutten har tidligere vært på prøvespill i Rosenborg og cupfinalemostander Strømsgodset. Han har også vært på prøvespill i utenlandske storklubber som Stuttgart og Celtic, men inntil videre spiller han for Follo. Han har notert seg for 9 mål på 28 kamper som venstrekant i årets Adeccoliga. Ellers er folk som Bonaventure Maruti, semifinalehelt Mads Clausen og kaptein Christian Petersen andre spillere som kan fort komme i søkelyset på Ullevaal.

Forhåndsomtale, Strømsgodset:

Strømsgodset endte til slutt på en helt respektabel 7. plass i årets Tippeliga, etter å ha kjempet hele sesongen på øvre halvdel. Ronny Deilas mannskap har imponert fotballnorge stort med mye underholdende fotball og skapt blest i Drammen med sine unge spillere. Midtveis i sesongen ble for øvrig Godsets kjæledegge Marcus Pedersen solgt til nederlandske Vitesse Arnhem for en sum av 12 millioner kroner. Salget av Marcus Pedersen, samt skader på viktige spillere som Jo Inge Berget, Alexander Aas, Fredrik Nordkvelle og Muhamed Keita har bidratt til at høstsesongen har vært mindre god for drammenslaget. 

Det har altså sett under ett vært en god sesong for Strømsgodset, og Godsets fanskare GodsetUnionen er nok storfornøyd med både 7. plass i Tippeligaen og en evnetuell cupfinaleseier, som vil også føre til at Strømsgodset kan kvalifisere seg til Europa League i 2011. Besøk for øvrig GodsetUnionens nettsider her!

Spillere på Strømsgodset man bør se opp for: Ola Kamara! Ola Kamara er Strømsgodsets store kulthelt, og oddsen er nok ikke høy for at han vil spille en stor rolle i cupfinalen. GodsetUnionen og Godsets fans har virkelig trykket den unge halvtsierreleoniske spilleren til sitt bryst, og hvis han vil finne på å avgjøre finalen til Godsets fordel, vil han for alvor bli en av de store heltene i Strømsgodset gjennom tidene. Han ble for øvrig årets toppscorer i Godset sammen med Marcus Pedersen. Begge endte på 7 mål i Tippeligaen. 
En annen spiller å se opp for er Øyvind Storflor. Trønderen, med fortid i norges store flaggskip Rosenborg, er kanskje Strømsgodset viktigste spiller og assistkonge med 7 assist og 5 scoringer på 25 kamper i Tippeligaen. At Øyvind Storflor vil avgjøre finalen til Godsets fordel, er undertegnendes tips før finalen. Ellers er spillere som Jo Inge BergetFredrik Nordkvelle og Joel Riddez folk som starter kampen. Hvis disse spillerene er på topp til denne finalen, så tar nok Godset seieren hjem til Drammen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da gjenstår det bare å ønske Follo, Strømsgodset og nøytrale en god kamp. Måtte det beste laget (fra Drammen) lag vinne!

(Innlegget ble redigert 07.11.10 22:58)

Terry-scandal

Terry-scandal
07.11.10 22:59

Follo till I die!

runenoreg

runenoreg
07.11.10 23:01

måtte follo banke søpla fra drammen!!

kakerlakk

kakerlakk
07.11.10 23:01

heia godset!

timeless

timeless
07.11.10 23:03

Flott kamptråd!

Bare så det er sagt, den linken som ligger med cupfinalen er ikke engang en offisiell cupfinale sang engang. Det er Vinni fra Paperboys med basisten fra turboneger som skal lage den, så vennligst ikke spre den elendige sangen der. 

http://www.youtube.com/watch?v=XiRiPj4bLEw

forslår denne i mellomtiden;)

Markegård har scort i alle rundene i cupen hittil (- den første), så kan nok regne med en scoring fra den karen i cupfinalen også;)

(Innlegget ble redigert 07.11.10 23:08)

KingAnderson

KingAnderson
07.11.10 23:04
ilModric: Da gjenstår det bare å ønske Follo, Strømsgodset og nøytrale en god kamp. Måtte det beste laget vinne!

Flott kamptråd av deg her.

Vet ikke om jeg kommer til å få den helt store tenningen før denne kampen,men skal selvfølgelig se den. Håper selvfølgelig underdogen vinner,men Strømsgodset er jo storfavoritter foran denne kampen og bør vinne helenkelt.

Hvor hører Follo til,forresten?Er det like i nærheten av Oslo,eller er det såpass langt at de må reise til Oslo og bo på hotell for å få med seg finalen?

ilModric

ilModric
07.11.10 23:06
timeless: Bare så det er sagt, den linken som ligger med cupfinalen er ikke engang en offisiell cupfinale sang engang. Det er Vinni fra Paperboys med basisten fra turboneger som skal lage den, så vennligst ikke spre den elendige sangen der.  http://www.youtube.com/watch?v=XiRiPj4bLEw forslår denne i mellomtiden;)

Aha, bare leste infoen på den sangen på youtube, og der står det: "Her er låta som skal bringe kongepokalen til Follo!". :P

Oppsal-fotball

Oppsal-fotball
07.11.10 23:07

Followers

ilModric

ilModric
07.11.10 23:09
KingAnderson: Flott kamptråd av deg her. Hvor hører Follo til,forresten?Er det like i nærheten av Oslo,eller er det såpass langt at de må reise til Oslo og bo på hotell for å få med seg finalen?

Follo ligger like langt unna Oslo som Drammen sånn cirka, så dem har ikke lange veien, nei. Vil vel nok ikke være noe slikt partytelt som f.eks Aalesund hadde i fjor, da Godset- og Follo-fansen mest sannsynlig tar vorspielet og nachspielet i henholdsvis Drammen og Ski.

(Innlegget ble redigert 07.11.10 23:09)

Sparedusj

Sparedusj
07.11.10 23:09

Follo hører til i Ski, en halvtimes (?) tid utenfor Oslo ca? Korriger meg gjerne om jeg tar feil med avstanden. Både Drammenserne og Follo-folket tar nok turen hjem for evt feiring.

Enormt kamptråd forøvrig. Årets beste på fotball-norsk? Soleklar tommel.

KingAnderson

KingAnderson
07.11.10 23:10
Oppsal-fotball: Followers

Det er vel en god følelse å vite at så å si alle nøytrale håper på Follo-seier? Var i hvert fall artig for oss når FKH var i finalen. Gode minner det der. Saras Telt var stappfullt hele helgen og stemningen var utrolig bra.

timeless

timeless
07.11.10 23:10
ilModric: Aha, bare leste infoen på den sangen på youtube, og der står det: "Her er låta som skal bringe kongepokalen til Follo!". :P

Den ble vel lagd dagen etter Rosenborgkampen og jeg er faktisk flau over sangen...

Follo er en region i Akershus. Og er en paraplyklubb for klubbene i Ski, Ås, Oppegård, Langhus, Enebakk, Nordby og Vestby

Follo skal iallefall ha sitt cupfinaletelt i Ski sentrum, regner med at Godset har sitt i Drammen

(Innlegget ble redigert 07.11.10 23:11)

timeless

timeless
07.11.10 23:28

Kan vel ta et forventet lag fra Follo sin side

Glenn Arne Hansen

Skogmo-Skagestad-Petersen-Dahl Hagen

Karoliussen-Jahnsen-Grini-Ruud Tveter

Markegård-Maruti

Benken:

Sindre Evensen (keeper)

Anders Trondbøl (forsvar)

Jørgen Røssevold (midtbane)

Halvard Raddum (midtbane)

Simen Carlsen Strande (midtbane)

Alban Shipshani (kant/spiss)

Christian Bwamy (kant/spiss)

thomzi

thomzi
07.11.10 23:41

Tja.. Follo har jo slått ut bedre lag enn godset, så vil vel kalle de favoritter selvom godset naturlig nok vil ha det stempelet mtp divisjonsforskjellene. MEN, cup er som vanlig cup og ballen er rund osv..

Xian

Xian
07.11.10 23:49

Follo har vel vært i god form etter RBK kampen.. 2 tap, men grei skuring utover det?

Samuh0lm

Samuh0lm
08.11.10 01:07
ilModric: Veien til finalen, Follo: 1. runde: Kolbotn - Follo 0-5
2. runde: Levanger - Follo 2-3
3. runde: Follo - Lillestrøm 4-2
4. runde: FK Tønsberg - Follo 0-2
Kvartfinale: Follo - Sogndal 3-1
Semifinale: Follo - Rosenborg 3-2 - (Høydepunkter her.) Veien til finalen, Strømsgodset: 1. runde: Modum - Strømsgodset 1-5
2. runde: Raufoss - Strømsgodset 0-1
3. runde: Lyn - Strømsgodset 1-5
4. runde: Strømsgodset - Haugesund 4-0
Kvartfinale: Ranheim - Strømsgodset 1-2
Semifinale: Strømsgodset - Odd Grenland 2-0 - (Høydepunkter her.)

Vil vel anta at Follo har hatt den vanskeligste veien til finalen, og uten at jeg kan slå i bordet med fakta mener jeg å tro at de fleste tippeligalagene har blitt slått ut på Follo sin side, og ikke Godset sin, gjennom rundene frem mot finalen..

Godset er jo selvsagt storfavoritt, men neppe like stor favoritt som rbk var i semifinalen, selv om den gikk i Follo, og denne kampen går på nøytral bane, så om Follo skulle vinne, vil vel semifinalen isolert sett regnes som en større bombe av de 2 kampene.

Samtidig er det vel åpenbart at de fleste rundt om i Norges land holder med Follo, underdogen, men jeg vil tro at det er Godset som vil få mest støtte fra publikum inne på Ullevål.

Begge lagene avsluttet sesongen med seier i serien og kan ta med en god følelse inn mot finalen.

Litt tidlig for kamptips enda, så det kommer jeg tilbake med nærmere finalen, men jeg både tror og håper selvsagt at Godset tar cupen hjem.

Og jeg skal selvfølgelig stå på nedre vg-tribunen og synge meg hes!

Marrern

Marrern
08.11.10 08:14

Tommel for glimrende kamptråd!

Cabdriver

Cabdriver
08.11.10 08:40

Gleder meg som en unge til neste helg. Starter cupfinalehelgen allerede tidlig lørdag morgen i Drammen og fyller dagen med ymse arrangement som avsluttes på Goggen natt til søndag før cupfinalefrokost og avreise til Oslo venter på søndag formiddag. På Ullevål er vi siden 8 stk Godset-supportere som for anledningen har innkvartert oss med en pall med Aass og en pose peanøtter i en sponsorboks og etter at pokalen til slutt er overrakt Aas og Godset utropt til cupmester 2010 bærer det tilbake til Drammen for storstilt feiring. Så, joda. Dette blir en klassiker.

AlexandrsJelisejevs

AlexandrsJelisejevs
08.11.10 12:47

Ønsker å se dette Godsetlaget løpe ut på Ullevaal:

Kwarasey
Vilsvik Aas Andersen Riddez
         Sankoh Morrison
Storflor   Berget   Nordkvelle
              Kamara

10 spillere er i mine øyne rimelig sikre på å få starte. Den siste plassen bør gå til Sankoh med Hanssen og Johansen som de fremste utfordrerne avhengig av hvordan man plasserer de 10 som bør være sikre. Sankoh er et uromoment og en som er god til å forflytte seg i lengderetningen, noe annet enn omstendelige Hanssen og Abu.

Vi bør normalt slå Follo greit, men cup er cup. Tipper en jevn kamp ganske lenge før Godset putter et par mål mot slutten. 1-3?

Link-86

Link-86
08.11.10 13:57

Slik Follo spilte igår bør godset valse greit over de.  Håper de gruser en av de pinligste paraplyklubben i landet greit. 

KingAnderson

KingAnderson
08.11.10 14:17
Link-86: Håper de gruser en av de pinligste paraplyklubbene i landet

Kan du utdype det litt?
(P.S:jeg ordnet en liten skrivefeil hos deg da jeg siterte)

De aller,aller fleste som ikke er Godset-supportere til daglig håper nok på en Folloseier i cupfinalen,og jeg er intet unntak der. Må likevel innrømme at jeg har fått litt sansen for Godset denne sesongen,og jeg kommer ikke til å bli veldig lei meg hvis (når?) de vinner.

Barba9

Barba9
08.11.10 14:18
ilModric: Arne Scheie og Karl-Petter Løken

Haha

Link-86

Link-86
08.11.10 14:25
KingAnderson: Kan du utdype det litt?
(P.S:jeg ordnet en liten skrivefeil hos deg da jeg siterte)

Med glede.

Å lage en paraplyklubb på et areal på over 800 kvadratkilometer er så latterlig idiotisk at det blir for dumt.  Det kan gå i lokalmiljøet/samme by, men med slike geografiske området blir det bare for dumt. Man lager ikke tilhørighet slik og basen for å bygge en klubb med kultur og tradisjoner blir syltynn.

Og så det er sagt så bor jeg i området selv. 

Takk for rettelse av skrivefeil forresten. :) 

KingAnderson

KingAnderson
08.11.10 17:36
Link-86: Med glede.

Skjønner.Var faktisk en veldig mye bedre forklaring enn jeg ventet,men jeg er fortsatt ikke overbevist.Kjenner jo ikke særlig til Drammen og områdene rundt selv om jeg har vært der en del ganger så kanskje du kunne forklart enda mer?Hvilke områder faller inn under satsingsområdet,og hvilke klubber er med på det?

Stroemsoe

Stroemsoe
08.11.10 18:05
KingAnderson: Kjenner jo ikke særlig til Drammen og områdene rundt

Han prater om Follo, ikke Godset. Strømsgodset er ikke en paraplyklubb, men en bydelsklubb fra Gulskogen i Drammen.

(Innlegget ble redigert 08.11.10 18:07)

Viddar

Viddar
08.11.10 18:30
Link-86: Å lage en paraplyklubb på et areal på over 800 kvadratkilometer er så latterlig idiotisk at det blir for dumt.  Det kan gå i lokalmiljøet/samme by, men med slike geografiske området blir det bare for dumt. Man lager ikke tilhørighet slik og basen for å bygge en klubb med kultur og tradisjoner blir syltynn.

Arealet for kommunene er stort, men befolkningen bor konsentrert særlig i Oppegård og Ski. Når det for første gang ble organisert bussing på søndag mot Moss så var var oppslutningen enestående, ihvertfall til Follo å være ;-)

Follo er identisk med det området Østlandets Blad dekker og for oss som er gamle nok til ikke å være oppvokst med de nye mediene, men heller lokalavisa så føles enheten naturlig. Da Drøbak/Frogn raste oppover divisjonene for over tjue år siden og spilte kvalik til toppdivisjonen så føltes det naturlig å dra på hjemmekamper på Seiersten og drite i Ski. TVFollo har også adoptert Follo FK naturlig nok. Jeg er født på fødehjem i Drøbak selv om jeg er fra Ski og på Ski Videregående gikk det elever fra Drøbak og Enebakk osv osv. Så Follo er en enhet for mange selv om det må jobbes for å forsterke identiteten og unngå sovebykomplekser. Kraftpatriotisme i enkeltbyer kan vel gi stor morro og lette penger, men funker fordummende og forhindrer utvikling i dagens verden.

GabrielOmarBatistuta

Henter billettene på fredag.

Får en fin oppvarming på lørdagskvelden med Juventus-Roma, håper hvertfall den blir fin!

Kom igjen Godset!

Fifa_Gamer

Fifa_Gamer
09.11.10 09:34

Godset vinner ingen tvil.

fantavigå

fantavigå
09.11.10 13:20

Hvor mange stiller Ski opp med? Hva med Drammen? Blir det fullt?

fantavigå

fantavigå
09.11.10 13:35
fantavigå: Blir det fullt?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg