trondhjemInnlegg: 10282
FranciscoM: Ikke glem at Linfield er et lag bestående av amatører som knapt hadde hevdet seg i 2.divisjon
RBK har i de senere årene møtte flere lag på dette nivå i innledende kvalifiseringsrunder og fremstått langt mer jevnbyrdige og usikre enn de gjorde sist mot Linfield. Da lekte de seg med laget og hadde full kontroll - eneste negative var sjansesløseri. RBK burde ledet mer enn de gjør.
Jeg sier ikke at Hornelands RBK er friskmeldt eller at hans RBK garantert kommer til å spille den lekne angrepsfotballen vi ønsker oss. Det jeg sier er at utviklingen i det siste lover godt.
Vi må vente å se hvordan det går videre, men jeg er i dag langt mindre sikker på at pessimistene som har dømt Hornalds RBK til å spille "rævvafotbaill" får rett enn hva jeg var da jeg så RBK i innledende runder i år. Da var det mye å gremmes over.
De senere kampene gir oss mye å glede oss over og har tent et håp (i alle hos meg) om at dette kan bli meget bra det.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 12:55)
FolkfleskInnlegg: 21226
TomBrady_12: Men stallen vi har nå er moden for et generasjonsskifte om 2 år.
Det er viktig å begynne dette arbeidet så fort som mulig. Vi kan liksom ikke ha en 35 år gammel Søder som midtspiss om et par år og Tore Reginussen vet vi ikke om tar et år til engang (tipper han gjør det, men det tar tid å spille inn en ny stopperduo).
Ellers håper jeg den raske forbedringen er noe mer enn et blaff, og i beste fall skyldes det at Horneland har et krevende system som det tar en stund å etablere men som til slutt fungerer bra, også offensivt. Man får følge med med argusøyne de neste kampene.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 13:12)
trondhjem: Gjøres det for mange endringer i spillerstallen nå kan "veven" i samspillet som laget er i ferd med å utvikle revne og vi er tilbake til start.
Man trenger ikke å gjøre dramatiske endringer over natta, men begynner man ikke en gradvis utskifting av spillere snart så vil man sitte med skjegget i postkassa om 1-2 år. Tore Reginussen vet vi jo har maks et år igjen og Søderlund er 33 år, så man må seriøst begynne å tenke på midtspiss+midtstopper allerede nå.
Vi fikk et seriøst skremmeskudd i vår og det må man ta på alvor. Selvsagt må stammen bygges, men det er vel så viktig at de som skal være stammen om et par-tre år fases inn i førstelleveren. Disse inkluderer for eksempel ikke Søder og Tore Reg.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 14:49)
TomBrady_12Innlegg: 3915
trondhjem: Jeg er som sagt ikke overbevist om at enkeltspillerne i RBK-stallen er så dårlige som det man kan få inntrykk av ved å lese denne tråden.
Det jeg har prøvd å si med mine innlegg i dag er at disse spillerne viser tegn til å kunne fungere svært bra når de får samspillet til å sitte. Jeg tror det er der skoen har trykket mest, ikke at den enkelte spiller ikke er god nok.
Med det begredelige samspillet RBK viste tidligere i år ville selv Messi sett dårlig ut. Fotball er et lagspill.
Jeg er ikke uenig i at vi har et lag som etter norsk standard består av gode enkeltspillere, og vi har utvilsomt en av de sterkeste troppene i ligaen. De kan utgjøre et bra lag, det er ingen tvil om det. Vi vant ligaen med den samme gjengen i fjor(og da var skadelista et mareritt).
Men det burde bare mangle at SIB har klart å sette sammen en stall som kan være bra. Det er et absolutt minimumskrav med de ressursene som har vært tilgjengelige.
Spillerlogistikken i Rosenborg skal i tillegg være lønnsom. Slik er det å være en klubb som skal hevde seg mot klubber med større ressurser (i Europa). Vi må utvikle spillere til å bli "for gode" for klubben. Jeg kan ikke se for meg at dagens førstelag har mer enn to gode salgsobjekter, og det er Meling og Samuel. Selv disse begynner nå å nærme seg en alder hvor de må selges i løpet av 2 år hvis vi skal få utbytte for dem. Og salg kan bli nødvendig om 2 år, for da vil dagens lag ha en snittalder på godt over 30 år, og da inkluderer jeg Meling og Samuel som trekker ned snittet betraktelig.
Jeg nekter å tro at det ikke finnes yngre spillere der ute som ikke holder samme nivå som mange av panikkjøpene som er gjort på slutten av overgangsvinduene i det siste. En god sportslig leder er ferdig med innkjøpene før oppkjøringen starter. Du kan velge og vrake blant de største talentene i Norge for prisen vi betalte for Hovland.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 15:40)
trondhjem: Det store spørsmålet nå er om de siste prestasjonene var noe heldig/flatterende eller et tegn på at de virkelig har noe på gang.
Det som jeg tror er sikkert er at forsvarsspillet virker å ha stabilisert seg sånn noenlunde (var jo som å se en grøsserfilm tidligere i år) og at laget også har potensiale til å levere bra angrepsspill.
Så spørsmålet er om prestasjonene blir stabile eller om man ramler tilbake til gamle synder før eller siden. Dette kan utgjøre forskjellen på et seriegull eller en mindre god plassering.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 15:52)
trondhjemInnlegg: 10282
TomBrady_12: Du kan velge og vrake blant de største talentene i Norge for prisen vi betalte for Hovland.
Hadde det bare vært så vel.
I dag stikker "ethvert" ungtalent som har det lille ekstra til en utenlands klubb nærmest før de er ferdige med videregående skole. Der får de lønninger som er minst tigangen det de kunne fått i en norsk klubb og moderklubben får en overgangsum selv RBK med sitt store budsjett i norsk målestokk er sjanseløs til å matche.
Jeg er redd for at så lenge penga rår så mye som i dagens fotball vil norske lag, herunder RBK, være dømt til å hente unge spillere på et lavere nivå enn RBK trenger eller til å hente eldre gode spillere som heller mot pensjonsalderen og derfor ikke koster det et ungtalent gjør.
(Innlegget ble redigert 15.07.19 16:08)
AxelRudiInnlegg: 5415
Ingen tvil om at dattera til Bjørnebye har arvet mye fra sin far, blandt annet arrogansen... Kjære vene for ett innlegg hun har lagt ut idag for å forsvare sin far, Adressa og Kjernen får gjennommgå..
(Innlegget ble redigert 15.07.19 17:33)