Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grenland - Norges fotballmekka

NYTT TEMA
ToreHarOrdet

ToreHarOrdet
02.07.11 23:00

Grenland og Skien har alltid hatt rike fotballtradisjoner. Fotballaget ODD Grenland står like sterkt i Skiens historie som selveste Henrik Ibsen, og det sier ikke rent lite.

Klubben vi alle er så glade i har gjennom generasjoner avlet opp en rekke gode fotballspillere. Det er ikke meninga å skryte, men fotballspillere som vokser opp og starter sin karriere i Grenlands-området ligger gjerne et hestehode foran sine jevnaldrende andre plasser i kongeriket. Og i tillegg til gode ferdigheter med ball er de gode mennesker. De har hodet på rett plass og er mentalt sterke.

Ta for eksempel Semb Berge. En fantastisk profesjonell spiller, som vet hva det handler om. Han har gode holdninger og en stå-på-vilje uten like. I tillegg har han meget gode basisferdigheter. Og her ligger nøkkelen til suksess. Å trene opp basisferdigheter fra de tidlige barneår er utpreget viktig, og en primærårsak til at nettopp unggutter fra Grenlands-området er så gode.

Toppidrettsgymnaset er også verdt å nevne. Her drives det meget profesjonelt, og her er det lov til å bli god, som vi sier. De som virkelig vil satse, får tilrettelagt et godt opplegg og har virkelig muligheten til å lykkes. Den matchingen unge fotballspillere får her er på nivå med NTG-gymnaset.

Det gode samarbeidet mellom klubbene i området er også meget utbytterikt og noe å være stolt av. Her har resten av landet mye å lære. Og dessuten har vi ODD som flaggskip i regionen - en klubb som tar vare på både klubbene i distriktet og unge spillere.

(Innlegget ble redigert 02.07.11 23:02)

stikkpillen

stikkpillen
02.07.11 23:04
ToreHarOrdet: Grenland og Skien har alltid hatt rike fotballtradisjoner. Fotballaget ODD Grenland står like sterkt i Skiens historie som selveste Henrik Ibsen, og det sier ikke rent lite.

Du har forumet nesten for deg selv i kveld. Så her er det bare å TaOrdetTore.

ToreHarOrdet

ToreHarOrdet
02.07.11 23:06

Takk skal du ha - prisverdig at du verdsetter mine bidrag her på forumet.

Oskaro

Oskaro
03.07.11 00:04
ToreHarOrdet: Og dessuten har vi ODD som flaggskip i regionen - en klubb som tar vare på både klubbene i distriktet og unge spillere.

Flaggskip og flaggskip... Hvor mange tilskurere har dere i snitt i år? 6000? I et område som rommer over 100 000 personer. Det virker som om folk i Grenland driter i Odd Grenland. Jeg kjøper heller ikke historiene dine om at spillere fostret opp i Odd er så mye bedre fotballspillere og personer enn andre.

Ulvisen

Ulvisen
03.07.11 00:07
ToreHarOrdet: Ta for eksempel Semb Berge. En fantastisk profesjonell spiller, som vet hva det handler om. Han har gode holdninger og en stå-på-vilje uten like. I tillegg har han meget gode basisferdigheter. Og her ligger nøkkelen til suksess. Å trene opp basisferdigheter fra de tidlige barneår er utpreget viktig, og en primærårsak til at nettopp unggutter fra Grenlands-området er så gode.

Hvor god er denne gutten, og har han fått ut det talentet endel snakket om for et par år siden?

doZendEaddemoNs

doZendEaddemoNs
03.07.11 00:21
ToreHarOrdet: Grenland og Skien har alltid hatt rike fotballtradisjoner. Fotballaget ODD Grenland står like sterkt i Skiens historie som selveste Henrik Ibsen, og det sier ikke rent lite.

Det sier ikke så mye heller.

steichri700

steichri700
03.07.11 10:15

Fotballens mekka var å ta i vel,de jobber bra på toppidrettsgymnaset men det er vel ikke det som andre kjenner Odd igjen,de fleste andre supportere i andre klubber kjenner odd som et kjedelig ordinært fotball lag som har en trener som er arrogant og eplekjekk.Odd må få inn en trener som kan ha et image ut mot Norge.Trur nok i denne Fagermo har dette

ghog

ghog
03.07.11 12:38
Ulvisen: Hvor god er denne gutten, og har han fått ut det talentet endel snakket om for et par år siden?

Det er kun skader som gjør at han ikke har et større navn i Norge. Semb er blandt de mest lovende på U21 og er bedre en Strandberg og Wangberg.

Ulvisen

Ulvisen
03.07.11 21:33
ghog: Det er kun skader som gjør at han ikke har et større navn i Norge. Semb er blandt de mest lovende på U21 og er bedre en Strandberg og Wangberg.

Store ord, virker som ett veldig stort talent.

Han var ikke engang i troppen deres istad. Skadet? Ser også at artikkelen du linket til mener at han kan bli en sentral spiller allerede i år. Har du truen på det?

PittZ

PittZ
03.07.11 21:37
ToreHarOrdet: NTG-gymnaset.

Norges Toppidrettsgymnas-Gymnaset?

ToreHarOrdet

ToreHarOrdet
03.07.11 22:07

Tror mange vil ha utbytte av å lese denne tråden. Så "bump".

ToreHarTattOrdet

ToreHarTattOrdet
24.08.14 22:53

Jeg startet denne tråden i håp om å få til en diskusjon rundt potensialet som er i Skien og omegn. Morsomt å se tre år senere at det nå er i ferd med å bli Norges fotballmekka. Ser man bort fra Molde, som kjøper seg til suksess, så er nok Odd den klubben som er mest fristende å gå til, ved siden av Godset. I Odd får de unge spillerne tillit. De får god oppfølging, og det gir resultater.

Langsiktig satsning på unge spillere er veien å gå. Her mange klubber mye å lære av Odd.

kmskrs

kmskrs
24.08.14 23:01

Hold kjeft!

Thpe

Thpe
24.08.14 23:03

Tore er IKKE på sporet.

craaazy

craaazy
24.08.14 23:09

Jeg tenker jo at det er sanne og kloke ord..

Men, når jeg ser det skeive gliset og hører den raspende rallende whisky-stemmen til han Grenlands-posterboyen på avataren din, så føles det ut som om jeg blir lurt. Svindla. Stoler ikke pån.

Myggbalsam

Myggbalsam
24.08.14 23:24
ToreHarOrdet: Fotballaget ODD Grenland

Hva står ODD for?

Bergen

Bergen
24.08.14 23:32

Jeg mener Rogaland er norges fotballmekka:
Viking, Haugesund og Sandnes

Balle_Clorin69

Balle_Clorin69
24.08.14 23:54
Bergen: Rogaland er norges fotballmekka

Sparebanken Møre er Norges fotballmekka. Mest sannsynlig 4 år som cupvinner.

Balle_Clorin69

Balle_Clorin69
24.08.14 23:57
ToreHarOrdet: en klubb som tar vare på både klubbene i distriktet og unge spillere.

Tror at trådstarter har godt av å lese dette innlegget som er skrevet av Homer:

Odds ballklubb (stiftet 31. mars 1894) er en norsk fotballklubb som spiller i Tippeligaen. Klubben spiller sine hjemmekamper på Skagerak Arena på Falkum rett utenfor Skien sentrum.

Klubben rykket ned til Adeccoligaen etter 2007-sesongen, etter å ha vært i øverste divisjon siden 1999, men vant Adeccoligaen i 2008 og rykket dermed opp på første forsøk. Trener er Dag-Eilev Fagermo.

Trener Fagermo har i den senere tid kommet med en del flåsete uttalelser som jeg mener er uprofesjonelle. Hovedinnholdet i hans uttalelser er at Odd Ballklubb er uttrolig flinke til å utvikle egne spillere, og at de er det motsatte av andre «kjøpelag».

Over tid merket jeg at mannen iiriterer meg,og får meg til å tenke på klovnen i klassen fra ungdomsskolen, som gjerne rakket ned på andre for å fremheve seg selv.

For å kikke Fagermo og Odd Ballklubb litt i kortene tok jeg ei kveldstund på nettet. Her er et lite utdrag av hva jeg fant, limt inn i klubbens nylig vedtatte handlingsplan for årene fremover. Mine kommentarer og klipp fra aviser/nettet finner du under hvert punkt fra handlingsplanen.

Odd skal være fotballklubb nr 1 for hele Telemark, og tilstøtende deler av Agder, Buskerud og Vestfold.

·         I 2013 inngikk Telemark Fylkeskommune en sponsoravtale  som gir Odd Ballklubb 4,5 millioner. Om vi ikke får inn nok penger fra markedet, kan vel skattebetalerne bidra?

·         Klubben har solgt 4000 sesongkort for inneværende sesong.  Har litt å jobbe med, ja.

·         Grenland Fotball ASA ble opprettet i 1994 i et forsøk på å finansiere samordningen av satsningen på fotball i Grenland gjennom å samkjøre markedsrettighetene. Eierne i selskapet ved opprettelse var Odd Grenland, Pors Grenland, Telemark Fotballkrets og Vekst i Grenland AS, med henholdsvis 49, 25, 17 og 9 % av eierandelene. I 2006]] var de største (over 10 %) aksjonærene Grenland Invest, Aktieselskapet Borgestad og Odds Ballklubb. Ved årsskiftet 2009/2010 trakk Pors seg ut av samarbeidet siden de mente de fikk for lite ut av det. Grenland Fotball har etter dette kun forvaltet markedsrettighetene til Odd

Odd skal være i toppen av norsk fotball, og hvert år kjempe om europacup-deltagelse.

·         Googlet «odd europa leage». Fikk opp odds for andre klubber sine vinnersjanser og Odd Fellow i Europa.

Odd skal være Norges ledende utviklingsarena for fotball-talenter.

·         Klubben skryter av at de er mye bedre enn andre klubber til å utvikle egne spillere. Vel, her er lista som viser hvilke spillere de har hentet  inn i A-stallen i perioden 2000-2014

2000-2013 kom disse spillerne til Odd Ballklubb

·         Kim Larsen (hentet fra Lørenskog)

·         Martin Wiig (hentet fra Bodø/Glimt)

·         Tarjei Dale (hentet fra Gjerpen)

·         Erik Stensrud Pedersen (hentet fra Dundee U)

·         Espen Ruud (hentet fra IL Hei)

·         Erik Holtan,  (hentet fra Moss)

·         Peter Kovacs (hentet fra Strømsgodset)

·         Chukwuma «Bentley» Akabueze  (hentet fra Kwara United FC i Nigeria)

·         Håvard Storbæk (hentet fra Nybergsund)

·         Frode Johnsen (faktisk så spilte han 1 år for Odd før han gikk til RBK i 2000)

·         Torgeir Børven (hentet fra Øystese)

·         Frode Johnsen (6 år i RBK 5 år i Japan, før han kom til Odd i 2011. Av 15 sesonger har han spilt 5 i Odd)

·          Espen Hoff (hentet fra Larvik Turn)

·         Edwin van Ankeren,  (tidligere PSV Eindhoven)

·         Christian Flindt-Bjerg, (hentet fra Viking)

·         Morten Fevang,  (hentet fra Runar)

·         Bent Inge Johnsen (hentet fra RBK)

·         Sebastian Henriksson (hentet fra IFK Gøteborg)

·         Olof Hvidén-Watson (hentet fra Pors)

·         Espen Isaksen (hentet fra Stabæk)

·         Nat Borchers (hentet fra Colorado Rapids)

·         Chris Joyce (hentet fra Franklin Pierce University)

·         Tuomo Könönen (hentet fra fra MyPa)

·         Jacob Sørensen( hentet fra Sønderjyske)

·         Ali Gerba (på lån fra IFK Göteborg)

·         Per «Pelle» Nilsson (hentet fra AIK Solna)

·         Anders Rambekk (hentet fra LSK)

·         Petter Bruer Hanssen (hentet fra FK Tønsberg)

·         Zbynek Pospech (hentet fra Slovan Liberec)

·         Stefan Bärlin (hentet fra fra Start)

·         André Muri (tatt inn på lån fra Vålerenga)

·         Somen Tchoyi, (hentet fra Union Douala, Kamerun)

·         Kenneth Dokken (hentet fra Ham-Kam)

·         Rune Almenning Jarstein (hentet fra Pors)

·         Dag Ole Høvring Thomassen (hentet fra Pors)

·         Alexander Aas,  (hentet fra Skiens Grane)

·         Ronny Deila  (hentet fra Urædd

·         Olivier Occèan ( hentet fra MetroStars  (nå New Yourk Red Bulls)

·         Patrick Suffo (hentet fra  Kamerun)

·         Alex Marcel Lund Valencia (hentet fra Aarhus)

·         Søren Tougaard Jensen (hentet fra Odense Boldklub)

·         Árni Gautur Arason (hentet fra Sør-Afrika)

·         Niklas Bergseth (hentet fra Hei)

·         Simen Brenne (hentet fra LSK)

·         Morten Sundli ( hentet fra FF Lillehammer)

·         Marcelo Miorando (hentet fra Luverdense Esporte Clube)

·         John Anders Bjørkøy (hentet fra LSK)

·         Andreas Lie (hentet fra Aafk)

·         Sven Fredrik Stray (hentet fra Mandalskameratene)

·         Magnus Waade Myklebust (hentet fra LSK)

·         Jone Samuelsen (hentet fra Viking)

·         Mattias Christer Andersson (hentet fra FFK)

·         André Hansen (hentet fra  LSK/KR Reykjavik)

·         Ulf Andre Riis (hentet fra Pors Grenland)

·         Paul Addo (hentet fra Løv-Ham)

·         Adem Güven (hentet fra Kongsvinger)

·         Lars-Kristian Eriksen (hentet fra LSK)

·         Dag Alexander Olsen (hentet fra Valencia)

·         Ole Jørgen Halvorsen (hentet fra FFK)

·         Fredrik Nordkvelle (hentet fra Strømsgodset)

·         Henrik Kjelsrud Johansen (hentet fra Haugesund)

·         Jarkko Erkki Hurme (hentet fra TPS (Finland))

·         De siste 9 sesongene:

·         Hentet fra andre klubber             :  44 spillere

·         Hentet fra egen juniorstall           :  11 spillere

Odd Ballklubb solgte for øvrig nylig 2 spillere (til Danmark og Tyskland). Skulle tro at denne mønsterklubben planlegger å bruke pengene fra salget til å videreutvikle unge spillere internt, i motsetning til andre «kjøpelag»?  Her er imidlertid Fagermoe sine planer , sakset fra TA:

Etter salgene av Fredrik Semb Berge og Elba Rashani jakter Odd forsterkninger. - Vi ser etter en spiller eller to som kan forsterke oss direkte, sier Odd-trener Dag-Eilev Fagermo.

Odd har nå midler tilgjengelig til forsterkninger etter de to salgene.

– I hvilken posisjon tenker du å forsterke?

– Det kan være både en spiss, sentral midtbane eller en forsvarer. Det viktigste er at den spilleren forsterker oss umiddelbart, svarer Fagermo, som sammen med Morten Rønningen har intensivert jakten på spillere etter salgene

Odd skal være Telemarks sterkeste merkenavn.

Vil påstå at under 1 % norges befolkning vet hva klubben heter, ikke engang klubben selv. Navnet er for øvrig Odd Ballklubb.

Skagerak Arena skal være Telemarks viktigste møteplass

Så langt har Odd 6140 tilskuere i snitt i 2014.  Bare Bodø glimt, Sandnes Ulf, Stabæk og Haugesund har færre tilskuere.  Vi kan trygt si at Odd Ballklubb har forbedringspotensiale, spesielt siden klubben er eneste eliteserieklubben i fylket. Klubben har et ca 150 000 mennesker med en halvtimes kjøretur fra stadion å ta av.

Odd skal ha en sunn økonomi som gir trygghet for de ansatte og grunnlag for vekst og utvikling

Sakset fra en disputt Erik Pedersen hadde med klubben i 2011, da forøvrig klubben spilte cup finale:

Også styret får sine pass ettertrykkelig påskrevet:

- Folk i styret ble uvenner fordi de kranglet om hvem som skulle sitte ved siden av Kongen, ja, tro det eller ei. Er det noe rart de påstod at de gikk underskudd på finalen, de var jo kun opptatt av å krangle. "Det er ikke så viktig å vinne finalen gutter, bare "jeg" får sitte ved siden av Kongen". Ha-ha, helt fantastiskt. Jeg håper jo med dette innlegget at klubben skjønner hvor mye på bærtur de er, skriver Pedersen - som selv kom i fokus ved å opptre i tangatruse foran kongen etter den samme cupfinalen. Den tidligere Tromsø-spilleren avslutter innlegget med å fastslå at han aldri vil kommentere dette igjen. Samtidig er skadede Tor Gunnar Johnsen i en heftig disputt med klubben. Odd vil ha spilleren over på attføring, mens Johnsen har forstått kontrakten slik at klubben er forpliktet til å betale lønna hans ut kontraktsperioden, skade eller ikke, skriver Varden. Flere andre spillere enn Johnsen og Pedersen uttrykker også misnøye med det som nå skjer i klubben.

Mere om Odds sunne  økonomiske drift (sakset fra Varden):

Styreleder i Odds ballklubb, Trond D. Haukvik (t.h.), er glad for at banksjefen i Sparebank1 Telemark, Per Halvorsen, sanerer mesteparten av gjelda til vest-tribunen på Odd.                                        Tribunen unngår konkurs.                                                                                                                                     I tolvte time har Sparebank1 reddet Odds vest-tribune fra en konkurs. De sanerer nå 17,5 millioner kroner av gjelda. I 2010 etterga Sparebanken en gjeld på åtte millioner kroner til tribuneselskapet. Den gangen unngikk de rettslige forhandlinger.

Og mere(sakset fra Dagbladet)……….Odd Grenland anker ikke avgjørelsen fra fotballforbundet om å trekke klubben ett poeng på grunn av manglende økonomistyring.

Odd Ballklubb sitt budsjett for 2013 var på 57 millioner. Heller dårlig av en klubb med enerett i fylket på eliteseriespill og minst 150 000 mennesker i en halvtimes omkrets.

Odd skal legge til rette for god ivaretagelse av de frivillige

Her fant jeg ingenting på nettet.

Odd skal ha et godt samarbeid med supporterklubben, og bidra til stor Odd-lojalitet og engasjement både blant supportere og andre publikummere

Odds største og viktigste supporterklubb er Oddrane som ledes av Tommy Hagen. Klubbens supportergruppe for barn heter, som het Broddrane, ble lagt ned våren 2014.[

Odd skal være Norges mest miljøvennlige fotball-klubb

Kunstgress og el-biler gjør susen.

For å oppnå disse målene, vil det lages egne understrategier og handlingsplaner.

For min del kan jeg si at ingenting av det jeg har funnet om Odd Ballklubb imponerer meg.  De hadde tilfeldigvis 2 påfølgende år der de tok opp 3 juniorer i stallen. Er ikke dette ganske normalt?  Kan ellers nevne at jeg ikke har tatt med klipp fra artikler der Fagermoe kommer med uttalelser som er direkte dumme.

Ser av historikken at Odds Ballklubb er på veg fra amatørmessig drift til dit de er idag, der de nå prøver å skape en mere profesjonell drift. De har imidlertid fremdeles en vei å gå, ikke minst i det å utnytte potensialet som ligger i befolkningsunderlaget i klubbens nærområde. Eller er kanskje i Telemarkingene ikke så veldig interessert i fotball?

Kjøp og salg av spillere ser ut til å være like tilstedeværende i Odds Ballklubb, som i andre klubber.

Johnsli

Johnsli
25.08.14 00:04
ToreHarOrdet: Det er ikke meninga å skryte

Det tror jeg faktisk det er.

Men ingen tvil om at Odd har gjort mye bra, bl.a. får de nå avkastning av kontinuitet i trenerteam og spillestil.

Norges fotball-Mekka? Nei.

Pioneren_ODD

Pioneren_ODD
25.08.14 00:25

Da så. Når det er sagt har jeg bedre ting å bruke tiden på enn å plukke fra hverandre et fullstendig håpløst innlegg. Dog hadde det vært kjekt om vi hadde spilt cupfinale i 2011.

Transfetter

Transfetter
25.08.14 00:32

Dette er min favoritt:

Odd skal være Norges ledende utviklingsarena for fotball-talenter.

·         Klubben skryter av at de er mye bedre enn andre klubber til å utvikle egne spillere. Vel, her er lista som viser hvilke spillere de har hentet  inn i A-stallen i perioden 2000-2014

Alexander Aas,  (hentet fra Skiens Grane)

Balle_Clorin69

Balle_Clorin69
25.08.14 00:38

Håpte på noen gode svar denne gangen. Jaja, får takke meg til svadaen som kom rekende sist.

ghog

ghog
25.08.14 00:38
Balle_Clorin69: Frode Johnsen (faktisk så spilte han 1 år for Odd før han gikk til RBK i 2000) ·         Torgeir Børven (hentet fra Øystese) ·         Frode Johnsen (6 år i RBK 5 år i Japan, før han kom til Odd i 2011. Av 15 sesonger har han spilt 5 i Odd)

Denne er også fin, jeg lurer på hvem han første Frode Jonsen er? 

Fått med seg Dundee på Erik P. også, meni kke at han egentlig kom fra Odd,og hadde 3 perioder der. Hele innlegget er bare tøv

Canucks

Canucks
25.08.14 00:39
Balle_Clorin69: Håpte på noen gode svar denne gangen. Jaja, får takke meg til svadaen som kom rekende sist.

Hehe, så du er Molde-supporternes svar på TorePåJordet ja. Greit å vite til fremtidige diskusjoner, altså ikke mate.

Dimmi

Dimmi
25.08.14 01:39
Balle_Clorin69: Klubbens supportergruppe for barn heter, som het Broddrane, ble lagt ned våren 2014.

Ja, hvor har det blitt av Brodd?

Så ikke noe til ham når jeg var der for et par uker siden?

Pioneren_ODD

Pioneren_ODD
25.08.14 11:43

Brodd er stort sett på plass han. Skal ikke si at jeg ser ettern på hver kamp, men han var hvertfall til stede igår.

stc887

stc887
25.08.14 11:46
ToreHarTattOrdet: Ser man bort fra Molde, som kjøper seg til suksess

Viste ikke at Fagermo var på vgd ;)

audun_hamre

audun_hamre
25.08.14 12:36

I år er det Odd, i fjor var det Haugesund, året før der Tromsø. Det er alltid et lag som plutselig overpresterer en sesong, som så går på en smell neste sesong. Neste år er det kanskje Lillestrøm, kanskje B/G. Da ligger Odd nede i sumpa igjen, som alle de andre lagene. Godset er unntaket som bekrefter regelen, men de havner sannsynligvis nedi der igjen når lufta har gått ut av ballongen. Molde holder seg der oppe så lenge fiskerfaen gidder å sprøyte penger inn i tapsprosjektet. Det er dessverre bare RBK, Brann, Vålerenga og Viking som har naturgitte forutsetninger for å holde seg i toppen over tid.

PapaSmurf

PapaSmurf
25.08.14 12:48
audun_hamre: RBK, Brann, Vålerenga og Viking som har naturgitte forutsetninger for å holde seg i toppen over tid.

Det er det dummeste jeg hører. Naturgitte forutsetninger.

Molde har fått 15-20 mill i året fra Røkke siden 1993, VIF har fått tilført ca 70% av denne støtten fra sine diverse onkler i denne perioden. Da har jeg holdt byggingen av Aker Stadion utenfor regnestykket. Senest i fjor fikk VIF mer penger enn MFK, likevel gikk VIF 40 millioner i minus.

Ryktet om at Røkke sletter underskudd er for eksempel vås og skyldes en feil formulering av en journalist i sin tid. Røkke sletter ikke underskudd, Røkke forlanger imidlertid at Molde ikke går med underskudd om støtten skal vedvare.

VIF er ikke på topp 5 på maratontabellen fra 1963, det er imidlertid LSK og Molde. Molde med langt færre kamper har fått flere poeng enn hovedstadsklubben selv om VIF har hatt mer penger å rutte med historisk sett.

Naturgitte forutsetninger kan man tappe i dass, de er ikke verdt en dritt når alt kommer til alt.

(Innlegget ble redigert 25.08.14 12:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg