Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tippeligatrenere under press - rangering

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 43826
03.04.12 12:49

Jeg elsker å lage lister, og det er knapt den ting som ikke kan rangeres. Og jeg har nå tenkt å lage en rangering over hvilke tippeligatrenere som er under mest press og som kanskje snart må ta seg en tur på NAV.

Oppdaterer den etter hver runde, fem personer på lista - men det betyr selvsagt ikke at det er fem trenere som henger i en tynn tråd.

5) Dag-Eilev Fagermo (Odd) - Grusom sesongåpning, bedre mot Viking, men offensivt var det ikke mye igjen fra i fjor høst. Fortsatt ikke under veldig press, men viktig kamp mot LSK 2.påskedag. 

4) Petter Belsvik (Stabæk) - Ble banket av forventet bunnkolega Fredrikstad og det bare reiser nye spørsmål om hans egenskaper som tippeligatrener. Frykten for at laget blir en kasteball i tippeligaen kan være reelle.  

3) Jan Jønsson (RBK) - God i sesongpremieren, men borte mot Lillestrøm så det mildt sagt traurig ut. Et heldig poeng etter offsidemål på overtid, men forventingene til Rosenborg er store og vi har ikke fått noe svar på hvilket nivå laget vil ligge på.

2) Åge Hareide (Viking) - Vant fortjent uten å imponere mot Odd, også såder i sesongpremieren. Har ikke en så lang line lengere, og 2012 så må de henge med i medaljekampen.

1) Martin Andresen (Vålerenga) - Heldig seier mot Haugesund, og overtidstap mot Strømsgodset. Gikk høyt ut før sesongen, men foreløpig ligner ikke Vålerenga et topplag og misnøyen brer seg både med resultater og hans spillerpolitikk. 

bønna1
bønna1Innlegg: 39940
03.04.12 12:52
GoingKronos: det er knapt den ting som ikke kan rangeres.

Skulle påsken gi dårlig vær og en del tid til overs, så kan du jo gi deg VGD-debattantene på Fotball-Norsk i vold:)

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16903
03.04.12 12:53

Bra liste.

GoingKronos
03.04.12 12:55
bønna1: Skulle påsken gi dårlig vær og en del tid til overs, så kan du jo gi deg VGD-debattantene på Fotball-Norsk i vold:)

ja, kanskje jeg kan lage en ti på topp liste der, ti på bunn liste hadde vel bare gjort at jeg ble utestengt;)

bønna1
bønna1Innlegg: 39940
03.04.12 12:58
GoingKronos: ja, kanskje jeg kan lage en ti på topp liste der, ti på bunn liste hadde vel bare gjort at jeg ble utestengt;)

Det serveres en del rariteter på Fotball Norsk, så en subjektiv 10 på bunn-liste mener jeg bør tolereres.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51932
03.04.12 13:04
GoingKronos: 1) Martin Andresen (Vålerenga) - Heldig seier mot Haugesund, og overtidstap mot Strømsgodset. Gikk høyt ut før sesongen, men foreløpig ligner ikke Vålerenga et topplag og misnøyen brer seg både med resultater og hans spillerpolitikk.

Martin er trener ut sesongen, så sant det ikke er fullstendig krise til sommeren og VIF ligger på nedrykksplass. Han har press på seg ift videre sesonger, VIF må levere godkjent i år, dvs være med i toppen, for at Martin skal få forlenget kontrakten.

KongBob
KongBobInnlegg: 38098
03.04.12 13:04
bønna1: Det serveres en del rariteter på Fotball Norsk, så en subjektiv 10 på bunn-liste mener jeg bør tolereres.

Og hvis det ikke tålereres, så er det jo kun GoingKronos det går ut over...   :-)

GoingKronos
03.04.12 13:09
KingKongHalvor: Martin er trener ut sesongen, så sant det ikke er fullstendig krise til sommeren og VIF ligger på nedrykksplass. Han har press på seg ift videre sesonger, VIF må levere godkjent i år, dvs være med i toppen, for at Martin skal få forlenget kontrakten.

Vi får se, trenere på oppsigelse er sjelden lurt og spesielt ikke i en klubb som det er så stor medietrykk på.

Jeg syns april ser skummel ut med bortekamper mot LSK og Brann, det er begge tap som gjør vondt i sjela. Og om spillet ikke sitter og det ikke blir seier i hjemmekampene så kan misnøyen eskalere fort.

Vi får se, men akkuart nå så har jeg vanskelig for å si at noen andre trenere er under mer press per nå. 

jakuzii
jakuziiInnlegg: 9408
03.04.12 13:12
GoingKronos: 4) Petter Belsvik (Stabæk) -

Har han noe press på seg a? Er det noen som forventer noe av Stabæk i år?

Cobi
CobiInnlegg: 57772
03.04.12 13:14

Skarsfjord bør nevnes. Brann er kravstore og selv med en resultatmessig meget bra sesong i fjor snakket man om den stygge fotballen han står for. Skulle resultatene utebli, tror jeg han fort kan være minst like utrygg som f.eks. Fagermo.

KingKongHalvor
03.04.12 13:15
GoingKronos: Vi får se, trenere på oppsigelse er sjelden lurt og spesielt ikke i en klubb som det er så stor medietrykk på.

Han er da ikke på oppsigelse. Han er klar på det selv også, at det skal være akseptable resultater i år for at han skal ville fortsette. Det er ikke slik mange hevder at han klamrer seg til jobben.

Når det gjelder hva som er akseptable resultater så er det veldig vanskelig å si. Fotball og tabeller er ingen eksakt vitenskap. Vi var bare 2 p unna bronse i fjor, der vi endte på 7.plass. Man sparker ikke trenere som tar medalje, sparker man da en trener som var 2 p unna?

Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 17952
03.04.12 13:16

Håper at nummer 1 og 5 får sparken først og så fort som mulig

GoingKronos
03.04.12 13:23
jakuzii: Har han noe press på seg a? Er det noen som forventer noe av Stabæk i år?

De fleste forventer at de skal ligge i bunnen, men syns optimismen var langt større ved sesongstart enn sesongslutt. Ungt og talentfull lag, og en trener som tar steget opp som hovedtrener. Nå har vel ikke Stabæk særlig med penger til å sparke en trener, men mislykkes Belsvik i Stabæk så har jeg vanskelig for å se at han skal ha en fremtid som hovedtrener, han hadde ikke særlig stor stjerne som assistent i LSK og var aldri aktuell til å ta over hovedtrenerjobben permanent.

KingKongHalvor
03.04.12 13:24
Retnuh_Flim: Håper at nummer 1 og 5 får sparken først og så fort som mulig

Du har sikkert noen spennende og artige grunner til å mene det, men det er altså ikke det vi diskuterer i denne tråden.

GoingKronos
03.04.12 13:27
KingKongHalvor: Han er klar på det selv også, at det skal være akseptable resultater i år for at han skal ville fortsette. Det er ikke slik mange hevder at han klamrer seg til jobben.

Men det er vel ganske opplagt om man kommer til sommeren og ikke ser noen fremgang så er det merkelig å la han sitte ut sesongen i stede for å ta grep.

Og jeg tror for Vålerenga har det mer med å greie å begeistre igjen, 2010 sesongen var ikke minst en opptur for at de spilte så god fotball. Og jeg tror det er mer savnet enn sportslige resultatet.

arkles
arklesInnlegg: 7031
03.04.12 13:27

Er ikke hareide uberdirektør og han spanjolen trener i viking ?

Ser for meg at hvis viking sliter så vil nok hareide gi spanjolen en tupp i bakenden for å redde eget skinn..

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 16903
03.04.12 13:29
arkles: Ser for meg at hvis viking sliter så vil nok hareide gi spanjolen en tupp

Hareide går som regel ikke frivillig nei.

Retnuh_Flim
03.04.12 13:32
KingKongHalvor: Du har sikkert noen spennende og artige grunner til å mene det, men det er altså ikke det vi diskuterer i denne tråden.

Er faktisk ikke noen ting å diskutere så veldig mye, bare det at jeg ikke liker trynet på noen av dem, og ville blitt storfornøyd om jeg slapp å se dem på tv.

KingKongHalvor
03.04.12 13:33
GoingKronos: Men det er vel ganske opplagt om man kommer til sommeren og ikke ser noen fremgang så er det merkelig å la han sitte ut sesongen i stede for å ta grep.

Spørs hva du mener med fremgang. Vålerenga har alltid spilt best på høsten, så lenge man henger greit med til sommeren så forsvinner ikke Martin. Man har også "investert" såpass mye i hans filosofi og spillestil (jada, jeg vet at den ikke er veldig synlig nå), nedover i klubben, så det må være helt kritisk hvis han skal sparkes i sommer.

GoingKronos
03.04.12 13:36
arkles: Er ikke hareide uberdirektør og han spanjolen trener i viking ?
Ser for meg at hvis viking sliter så vil nok hareide gi spanjolen en tupp i bakenden for å redde eget skinn..

Hareide har det sportslige ansvaret, og hvilke titler de bruker er uvesentlig. Kommer ikke resultatene så er det Hareides hode som ligger på blokka.

KingKongHalvor
03.04.12 13:39
Retnuh_Flim: Er faktisk ikke noen ting å diskutere så veldig mye, bare det at jeg ikke liker trynet på noen av dem, og ville blitt storfornøyd om jeg slapp å se dem på tv.

Ok, du skjønner det fortsatt ikke.

KingKongHalvor
03.04.12 13:40
GoingKronos: Hareide har det sportslige ansvaret, og hvilke titler de bruker er uvesentlig. Kommer ikke resultatene så er det Hareides hode som ligger på blokka.

Tja, i Vålerenga forsvant Skullerud, selvom Martin hadde det sportslige ansvaret.

Cobi
03.04.12 13:42

Var det ikke sånn at Andresen hadde forhandla frem en avtale som ga han bøttevis med millioner om han sparkes eller sier opp selv (!)? Eller blander jeg med Hareide? Mener i hvert fall det var en av de?

GoingKronos
03.04.12 13:44
KingKongHalvor: Tja, i Vålerenga forsvant Skullerud, selvom Martin hadde det sportslige ansvaret.

Ja, det har skjedd en par ganger, men den her situasjonen er andeledes med at det er Hareide som har hentet han inn for å rette på en dårlig sportslig situasjon. Så om resultatene uteblir så er det vanskelig å skylde på en som har vært i klubben et halvt år, mens Hareide så nå styrer laget i sin tredje sesong.

KingKongHalvor
03.04.12 13:46
Cobi: Var det ikke sånn at Andresen hadde forhandla frem en avtale som ga han bøttevis med millioner om han sparkes eller sier opp selv (!)? Eller blander jeg med Hareide? Mener i hvert fall det var en av de?

Joda, fremforhandlet av Raymond Johansen, da han var i styret i VIF. Martin fikk betalt ut hele kontraktsperioden selv om han sa opp jobben selv. Raymond er vant til å dele ut av andres penger, han er raus.

Han er på en annen kontrakt nå da. 

Cobi
03.04.12 13:49
KingKongHalvor: Han er på en annen kontrakt nå da.

Andresen, that is? Faen meg ikke rart klubbene sliter med enkelte ting her i dette landet når sånne avtaler kan underskrives...

KingKongHalvor
03.04.12 14:02
Cobi: Andresen, that is?

Ja, Johansen er heldigvis ute av VIF.

Martin var spillende trener, med rundt 4 mill i året. Da maset om sparken kom i hans andre år hadde han 2,5 år igjen av kontrakten, og dermed ca 10 mill i fallskjerm. Og den slo ut om han trakk seg selv også, det er ganske enestående. 

KingAnderson
KingAndersonInnlegg: 18289
03.04.12 14:18
Retnuh_Flim: Er faktisk ikke noen ting å diskutere så veldig mye, bare det at jeg ikke liker trynet på noen av dem, og ville blitt storfornøyd om jeg slapp å se dem på tv.

Med tanke på muligheten for at de ender opp med en karriere i tv hvis de mislykkes som trenere så er det merkelig at du ønsker dem sparket på det grunnlaget..

poeten2
poeten2Innlegg: 6302
03.04.12 14:26
GoingKronos: Jeg syns april ser skummel ut med bortekamper mot LSK og Brann,

Brann er så dårlige at kun få lag taper mot dem. Slike bunnlag som Sandnes/ULF :)

Retnuh_Flim
03.04.12 15:49
KingAnderson: ender opp med en karriere i tv

*grøsser* tenke seg Martin Andresen og Dan Egil Fanemo sammen på sportsXtra, da veit jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg