Jeg har ikke bare gode assosiasjoner til fordums sportssjefer i Vikinghistorien. Thorstvedt, Kjell Inge Olsen, Bård Wiggen og delvis Østenstad har ikke bidratt til at Viking har tatt steget helt opp i toppen over tid akkurat. Men, må vi så må vi.
Skal en slik stilling ha hovedvekt på speiding, kartlegging og innhenting av spillere som passer inn i den eksisterende spillefilosofien så er det ekstremt viktig at vedkommende søker seg til Viking fordi han liker det som allerede fungerer i klubben. Spillestil og klubbkultur er i så måte det viktigste.
Det BB og hans glade kumpaner har gjort er å dyrke det offensive og energiske. Innbitt og humørfylt fotball utført av spillere med sterkt samhold. Slik ønsker jeg meg at det fortsetter lenge, lenge. Det er med slik grunnholdning i klubben og laget at jeg har likt meg aller best som tilskuer og supporter gjennom flere år enn jeg liker å telle.
I diskusjonen om HVEM her inne så ser jeg at min favoritt som styreleder, Maaseide, blir nevnt. Brede H. Hadde vært perfekt, ihvertfall på papiret, men det blir ikke i denne omgang.
Hva så med Leif Gunnar Smerud ? Lokal men har vært ute og fartet, ikke en av "good ol' boys" som tar med seg kulturen fra år med ørkenvandring, stort nettverk via landslagene, viste bra teft på hvem som duger da han satte opp Nødlandslaget. Om han i tillegg får hjelp av psykologifaget sitt til å finne ut av det med de andre i klubben så kanskje...?