Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvinnelige dommere

NYTT TEMA
ElPajero
ElPajeroInnlegg: 673
11.04.13 16:12

Hvor lang tid vil det ta før vi får se kvinnelige hoveddommere som faste innslag på toppnivå? I de aller fleste ligaene rundt om finnes det kvinnelige assistentdommere, og både i mennenes eliteserier i håndball og til og med ishockey, idretter som er langt mer fysiske og der dommerne har langt flere situasjoner å hanskes med og er under mye mer press enn i fotball, har kvinnelige hoveddommere gjort gjesteopptredener. 

I Norge har vi Christina Westrum Pedersen som har dømt flere kamper i 2. divisjon, og som nok kommer til å få sin debut i Adeccoligaen i løpet av sesongen. Er dette en kvinne vi kan komme til å se med fløyte i Tippeligaen om noen sesonger?

dragons100
dragons100Innlegg: 27387
11.04.13 16:19

Norge har jo en norsk dame i tippeligaen som AD. Også har man 2 eller 3 i adecco også (Usikker på om hun ene har gitt seg).

I ishockey har Norge en av verdens beste kvinneliga dommere. Hun har i år dømt enkelte kamper i eliteserien.

Christina er jo en av de beste kvinnelige dommerne i verden. Jeg har dessverre ikke sett henne dømme så mye, så er usikker på om hun skal være god nok for 1.div! Det blir veldig spennende å se hvordan hun evt vil takle det.

Ojmjakon
OjmjakonInnlegg: 3591
11.04.13 16:21
ElPajero: Hvor lang tid vil det ta før vi får se kvinnelige hoveddommere som faste innslag på toppnivå?

Forhåpentligvis rundt den dagen da jorda går under.

olk1702
olk1702Innlegg: 14784
11.04.13 17:33
ElPajero: Hvor lang tid vil det ta før vi får se kvinnelige hoveddommere som faste innslag på toppnivå?

Så lang tid det tar for dem å komme opp på nivået til de mannelige dommerne.

twu
twuInnlegg: 11170
11.04.13 22:06

Kan ikke se at det skal være noe prinsipielt problem for en kvinne å være hoveddommer i Tippeligaen, så lenge det fysiske og naturligvis ferdighetene er på plass. Men hun må være rimelig tøff psykisk, for hun kommer til å bli fulgt tett av mange med ulike incentiver.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
11.04.13 22:59
olk1702: Så lang tid det tar for dem å komme opp på nivået til de mannelige dommerne.

Hvilket ikke skulle være så lenge til dersom vi skal tro alle kritikerne til Norske dommere her inne. 

Aschim
AschimInnlegg: 1471
11.04.13 23:01
olk1702: Så lang tid det tar for dem å komme opp på nivået til de mannelige dommerne.

For det nivået er skyhøyt, eller? Det er vi jo vitne til hver runde...

Falanksen
FalanksenInnlegg: 1511
12.04.13 00:46
Ojmjakon: Forhåpentligvis rundt den dagen da jorda går under.

Ok.

Baranek
BaranekInnlegg: 6054
12.04.13 11:15
Ojmjakon: Forhåpentligvis rundt den dagen da jorda går under.

Og det fordi?

Forventer ikke et veldig voksent svar, men kunne vært innterresant med et litt mer utdypende et i det minste. Du har sikkert noen veldig gode argumenter på lur.

(Innlegget ble redigert 12.04.13 11:16)

Ojmjakon
12.04.13 13:28
Baranek: Og det fordi?
Forventer ikke et veldig voksent svar, men kunne vært innterresant med et litt mer utdypende et i det minste. Du har sikkert noen veldig gode argumenter på lur.

Svaret er enkelt; kvinner skal ikke blande seg borti herrefotball.

Baranek
12.04.13 13:52
Ojmjakon: Svaret er enkelt; kvinner skal ikke blande seg borti herrefotball.

Igjen så lurer jeg på hvorfor?

Tror du kvinner har mindre forutsetninger for å gjøre en god jobb som dommer? Bortsett fra at de må kjempe mot forhåndsdømmingen de blir utsatt for fra enkelte.

Greit å begrunne litt hva man mener, gjør det så utrolig mye enklere å diskutere.

(Innlegget ble redigert 12.04.13 13:54)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
12.04.13 14:17
Ojmjakon: Svaret er enkelt; kvinner skal ikke blande seg borti herrefotball.

Og du er født av en ???

ElPajero
12.04.13 14:28

Hvis kvinner kan dømme eliteseriene i håndball og ishockey kan de gjøre det i fotball og.

Kubrak
KubrakInnlegg: 2264
12.04.13 14:46
ElPajero: Hvor lang tid vil det ta før vi får se kvinnelige hoveddommere som faste innslag på toppnivå? I de aller fleste ligaene rundt om finnes det kvinnelige assistentdommere, og både i mennenes eliteserier i håndball og til og med ishockey, idretter som er langt mer fysiske og der dommerne har langt flere situasjoner å hanskes med og er under mye mer press enn i fotball, har kvinnelige hoveddommere gjort gjesteopptredener.  I Norge har vi Christina Westrum Pedersen som har dømt flere kamper i 2. divisjon, og som nok kommer til å få sin debut i Adeccoligaen i løpet av sesongen. Er dette en kvinne vi kan komme til å se med fløyte i Tippeligaen om noen sesonger?

er dette et spørsmål om likestilling eller? 

Ojmjakon
12.04.13 15:21
Baranek: Igjen så lurer jeg på hvorfor?
Tror du kvinner har mindre forutsetninger for å gjøre en god jobb som dommer?

Jeg trenger ikke å ha argumenter på hvorfor jeg ikke liker det, men her er ett:

Kvinner kan holde seg unna manneting (og selvsagt vice versa).

Ojmjakon
12.04.13 15:21
RickiBK: Og du er født av en ???

Er du født av en mann ? Ikke utenkelig i disse surrogat-tider.

Ojmjakon
12.04.13 15:22
ElPajero: Hvis kvinner kan dømme eliteseriene i håndball og ishockey kan de gjøre det i fotball og.

Greit hvis det er kvinnehåndball og kvinnehockey.

TellMcGregor
TellMcGregorInnlegg: 2461
12.04.13 15:24

Tror det er en dårlig idè. Det er vanskelig å ta kvinner seriøst når det kommer til fotball, og en dommer behøver autoritet.

ashley
ashleyInnlegg: 3954
12.04.13 15:33
Ojmjakon: Er du født av en mann ? Ikke utenkelig i disse surrogat-tider.

Uansett hvor mye surrogati det blir, tror jeg vi vil måtte vente lenge før vi ser det første barnet som fødes av mann. 

Baranek
12.04.13 15:50
Ojmjakon: Jeg trenger ikke å ha argumenter på hvorfor jeg ikke liker det, men her er ett:
Kvinner kan holde seg unna manneting (og selvsagt vice versa).

Ingen som tvinger deg til noen som helst, men det gjør det utrolig mye enklere å diskutere hvis man skriver litt mer en bare "Jeg mener dette, ferdig med det". Det er tross alt en debattside du skriver på.

Du mener fotball er en manneting, greit nok. Men... 

For det første: Fotball er vell egentlig langt i fra noe typisk mannesport? Faktisk går enkelte så langt at de vil kalle det "kjerringsport". I USA fks. er "soccer" omtrent selve definisjonen på damesport.

For det andre: Hvilken verden lever du i egentlig? Selv bestefaren min skjønner at man ikke lever på midten av 19 hundretallet lenger. På tide å våkne opp gutt!

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 55120
12.04.13 16:15
Baranek: For det første: Fotball er vell egentlig langt i fra noe typisk mannesport? Faktisk går enkelte så langt at de vil kalle det "kjerringsport". I USA fks. er "soccer" omtrent selve definisjonen på damesport.
For det andre: Hvilken verden lever du i egentlig? Selv bestefaren min skjønner at man ikke lever på midten av 19 hundretallet lenger. På tide å våkne opp gutt!

kan ikke fatte at noen kvinner vil seg selv så vondt at de ville dømme herrefotball ....

dommeren er jo det ensomste og mest utskjelte og forhatte vesen i hele verden omtrent . enhver feil av en kvinnelig dommer vil bli blåst opp fra tribunene og jeg kan bare tenke meg hylene derfra. vi ser jo hvordan det går med de "linjemenn" ( for meg vil de alltid være det , ikke ad ) som er kvinner i herrefotballen . mange "morsomme" rop der ja.

har ikke noe i mot en kvinnelig dommer , ville hatet vedkommende akkurat like mye som en mannlig , og det  er vel likestilling godt nok. OG på samme måten som man finner enkelte dumme ting å skjelle ut den andre dommeren for ( skallet , fet  osv ) så hadde nok muligens også kjønn blitt et argument her fort.

TellMcGregor
12.04.13 16:18
KaffeOrginal: har ikke noe i mot en kvinnelig dommer , ville hatet vedkommende akkurat like mye som en mannlig , og det er vel likestilling godt nok. OG på samme måten som man finner enkelte dumme ting å skjelle ut den andre dommeren for ( skallet , fet osv ) så hadde nok muligens også kjønn blitt et argument her fort.

Problemet er at du ikke lengre kunne hatet på dommeren, da dette hadde blitt å regne som "kjønnsdiskriminering". Ønsker du deg en slik fotballhverdag?

morbidsaint
morbidsaintInnlegg: 32199
12.04.13 16:18

Var en kvinne som var linjedommer for ikke så lenge siden. Utførte jobben perfekt. Et par vanskelige avgjørelser som hun traff spot on på.

Det er sånn ca 98% bedre enn de fleste mannlige jeg har kommet over. RIktig nok var dette i PL.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
12.04.13 16:23
morbidsaint: Det er sånn ca 98% bedre enn de fleste mannlige jeg har kommet over. RIktig nok var dette i PL.

Er nok Sian Massey du mener?

morbidsaint
12.04.13 16:25
goggen43: Er nok Sian Massey du mener?

Jepp.

Veldig flink.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
12.04.13 16:45
morbidsaint: Jepp. Veldig flink.

Tøff her

Andy Gray mobber henne her, så han får sparken

Og et klipp med henne.

Hun er en av de beste kvinnelige lineswomen i verden.

TellMcGregor
12.04.13 16:47
goggen43: Andy Gray mobber henne her, så han får sparken

Flott...den desidert kuleste fotballkommentatoren får sparken for å gjøre narr av en kvinnelig dommer. Og sånn vil dere ha det?

morbidsaint
12.04.13 17:22
TellMcGregor: Flott...den desidert kuleste fotballkommentatoren får sparken for å gjøre narr av en kvinnelig dommer. Og sånn vil dere ha det?

Snakk bak ryggen på folk er det ynkeligste lavmål, og noe man som regel forbinder med kvinnfolk.

Morsomt ble det jo også, siden hun gjorde jobben bedre enn de fleste mannlige assistentdommere.

Kubrak
KubrakInnlegg: 2264
12.04.13 17:49
morbidsaint: Snakk bak ryggen på folk er det ynkeligste lavmål, og noe man som regel forbinder med kvinnfolk. Morsomt ble det jo også, siden hun gjorde jobben bedre enn de fleste mannlige assistentdommere.

og det er noe du aldri gjør, om det så er folk du kjenner eller ikke kjenner, kjendiser, fotballdommere eller spillere etc etc? Han dro en noe politisk ukorrekt spøk som aldri var ment for offentligheten. Strengt å få sparken for det etter min smak. 

ElPajero
12.04.13 18:44
Ojmjakon: Greit hvis det er kvinnehåndball og kvinnehockey.

Det er mennenes eliteserier. Om du noen gang har sett en håndballkamp eller hockeykamp kan du både se og høre hvordan det er å dømme disse idrettene. Masseansamlinger og knuffing er vanlig, og særlig i håndball må dommeren være svært skjerpet og ha god oppmerksomhet, siden man må følge med på ballføringen (skritt/dobbelstuss) også. Jeg er både fotballdommer og håndballdommer, og får LANGT flere kommentarer og tilrop på en håndballbane enn på en fotballbane.

Til og med i en gutter-13 kamp i håndball kjefter spillere, trenere og publikum langt mer enn i de fleste seniorkamper jeg har dømt i fotball. På en 60-minutters håndballkamp blir jeg også langt mer sliten, både fysisk og psykisk, enn i en 90-minutters fotballkamp. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg