Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vålerenga Fotball - klubbtråd

NYTT TEMA
jorkje
jorkjeInnlegg: 3796
20.01.17 14:14

For en goll

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 36399
20.01.17 14:16
Oslo1913: 3-2. Kjelsrud.

Med beina også faktisk, dunker den i krøsset. 

Oslo1913
Oslo1913Innlegg: 5137
20.01.17 14:22

Slutt. 3-2. Mitt tips for sesongen er at Aron Dønnum får mye spilletid, og vil gjøre mange backer svimle.

InDeilawetrust
InDeilawetrustInnlegg: 36399
20.01.17 14:23

Moro med Dønnum og Grødem. 2 av 2 seiere nå, dog mot antatt svakere motstand, men deilig å vinne uansett. 

engavif
engavifInnlegg: 11024
20.01.17 18:02

Skal Kjelsrud bli årets positive overraskelse? Må ærlig innrømme at jeg hadde mistet alt tro på den mannen.

Oslo1913
20.01.17 18:38

Grindheim om Deila

- Det ser bra ut, i tillegg til at han har fått et godt støtteapparat rundt seg. Han er veldig tydelig på han vil. Han vil ha et helvetes press-spill, så det blir mye løping. Jeg tror det blir bra, jeg, forteller Grindheim.

Etter å ha sett de to første matchene, legger man godt merke til nettopp det. Laget løper ræva av seg for å erobre ball offensivt, så motstander ikke kan spille seg ut. Sett altfor lite av det de siste årene gitt. 

Oslo1913
Sjanten_
Sjanten_Innlegg: 290
21.01.17 18:34
engavif: Skal Kjelsrud bli årets positive overraskelse? Må ærlig innrømme at jeg hadde mistet alt tro på den mannen.

Synes egentlig ikke han overbeviste i går heller. Putta to, men sløste bort mange hundreprosent-sjanser. Men, skal ikke legge altfor mye i en tidlig treningskamp.

Oslo1913
21.01.17 18:41

Vi skapte mye, og ja, Kjelsrud Johansen brant mange sjanser. Han var dog der det skjedde, som en spiss skal, og putta to.

Han er uansett et andrevalg bak Moa, men kanskje et bedre andrevalg enn først antatt.

1I2VorseN
1I2VorseNInnlegg: 2874
23.01.17 00:05
Sjanten_: Synes egentlig ikke han overbeviste i går heller. Putta to, men sløste bort mange hundreprosent-sjanser. Men, skal ikke legge altfor mye i en tidlig treningskamp.

Det er ingen spisser som scorer på alle sjansene sine, skjønner ikke at folk maser om dette hele tiden. 

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
23.01.17 08:46
1I2VorseN: Det er ingen spisser som scorer på alle sjansene sine, skjønner ikke at folk maser om dette hele tiden.

Det er forskjell på sjanser og 100%-sjanser. 100%-sjanser skal sitte oftere enn ikke.

Jeg så ikke kampen, så jeg skal være forsiktig med å si om det faktisk var 100%-sjanser eller ei.

jackblack
jackblackInnlegg: 13709
23.01.17 09:56
jorkje: Jeg blir trist hvis Tollås prioriteres fremfor han når sesongen begynner.

nå begynner du å bli repetitiv kompis. 

Vil ikke ha Stengel, vil ikke ha Kjeldsberg, vil ikke ha Nation osv.. 

jorkje
23.01.17 10:30

Nå begynner du å se ting jeg ikke har skrevet

1I2VorseN
23.01.17 11:14
Skvirre: Det er forskjell på sjanser og 100%-sjanser. 100%-sjanser skal sitte oftere enn ikke. Jeg så ikke kampen, så jeg skal være forsiktig med å si om det faktisk var 100%-sjanser eller ei.

Hvis man går inn å ser på disse 100% sjanse som alle prater om vil man se at det vil være en overraskende lav scoringprosent. Moa bommer på 100% sjanser, Børven og Kjartanson bommer på de. Alle spillere som er kjent for å være gode avsluttere. 

1I2VorseN
23.01.17 11:27

Skal vi se en hedding fra 5meter upresset, stor sjanse burde vært mål. 

Skudd veldig skrå vinkel, keeper godt posisjonert, vanskelig å score

Heading 7-8 meter upresset. God avslutting fantastisk redning

Heading upresset 7-8meter. Fint mål god avsluttning. Keeper sjanseløs

Alene med keeper litt skrå vinkel. Dette er vel en av disse 100% sjansene, og ett typisk eksempel i min bok på en stor sjanse hvor folk mener det alltid bør være mål

Skudd i krysse fra 7-8 meter litt heldig som får ball

Det var vel egentlig de involverte sjansene han var innblandet i. I tillegg scoret vel han på en offside. 

(Innlegget ble redigert 23.01.17 11:32)

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
23.01.17 11:34
1I2VorseN: Hvis man går inn å ser på disse 100% sjanse som alle prater om vil man se at det vil være en overraskende lav scoringprosent. Moa bommer på 100% sjanser, Børven og Kjartanson bommer på de. Alle spillere som er kjent for å være gode avsluttere.

Da tror jeg heller det er bruken av begrepet 100%sjanse som er feil. Om jeg ikke har misforstått så går vel begrepet 100% sjanse på at det burde scores på 100% av forsøkene. Vanlig uttelling på sjanser er vel 1 av 3. Så da mener man heller at han bommer på mange sjanser. Dersom man scorer to og bommer på fire så er man vel på et fornuftig snitt.

1I2VorseN
23.01.17 11:59
Skvirre: Da tror jeg heller det er bruken av begrepet 100%sjanse som er feil. Om jeg ikke har misforstått så går vel begrepet 100% sjanse på at det burde scores på 100% av forsøkene. Vanlig uttelling på sjanser er vel 1 av 3. Så da mener man heller at han bommer på mange sjanser. Dersom man scorer to og bommer på fire så er man vel på et fornuftig snitt.

Ja å der er vi enige, virker som andre mener en 100% sjanse skal sitte. 

Oslo1913
23.01.17 18:25

Talentlagenes kamper mot Godset i Vallhall.

Enga vant 4 matcher og spilte 2 uavgjorte. Ingen tap.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 30978
23.01.17 23:56

Noen nye sesongkort-tall på nyåret ?

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16438
24.01.17 10:29
BigGeorge: Noen nye sesongkort-tall på nyåret ?

Oslo1913
25.01.17 15:40

Ivan med kontrakt ut 2019.

Moro at Deila ønsker å satse på han. Vært litt skeptisk til Näsbergs tempo, men har jo gått gradene på alle U-landslag, og er høyt betrodd der. 

Kokuhaku
KokuhakuInnlegg: 4414
25.01.17 16:24

Jeg er spent på hva som skjer med tilskuertallene etter den nye stadion.

Andre supportere liker å understreke hvor dårlig kampoppmøte vi har med tanke på Oslos befolkning, og det er nok mange variabler som er grunn til det, men det mest påfallende, etter min mening, er at Enga har et mye mindre publikumsmangfold enn de fleste andre norske klubber.

Oslos befolkning er fragmentert på en helt annen måte enn f.eks. Trondheim eller Bergen. For de byene er fotballklubben forankret i byens identitet. Og det er absolutt ikke tilfellet for vår del, synes jeg. Klubben virker å ha et ganske smalt nedslagsfelt innad i Oslo. Vålerengas kultur preges av romantiseringen av Oslo-Øst og egen klubb som noe autentisk, i motsetning til mange andre klubber: Det uforfengelige (til det vulgære og rølpete), det politisk ukorrekte og sådan en higen etter å markere distanse til andre deler av byens kultur. Dette tror jeg kolliderer med hva veldig mange i Oslo vil forbinde seg med - i Trondheim er det kanskje større aksept for den slags, tror jeg, og de har et langt større publikumsmangfold på tribunen. Frekventerer du hyppig på Vålerenga-kampene, er du liksom en "sånn en". Man er nærmest harry.

Det er mye underholdning som kommer ut av den kulturen, og kvaliteten overgår kvantiteten - selv om det riktignok er et avhengighetsforhold mellom de to i denne sammenheng. Men jeg er sikker på at det, i alle fall slik ståa er nå, gjør at klubben ikke er for alle i Oslo. Det virker snarere som at klubbens kultur appellerer mer til de i distriktene enn øvrig del av Oslo.

Dette er kun min oppfatning og det er mulig jeg bommer grovt - for eksempel på potensielt tilskuertilfang som kan like en slik kultur. Men om man til en viss grad er enig i meningene min her da de fungerer som premisser: Tror dere den nye stadionen kan gjøre at vi tiltrekker andre grupper? At vi kan tiltrekke andre publikumssegmenter som vil komme tilbake og etter hvert bidra til større variasjon, og videre gjøre klubben mer spiselig for øvrig del av byens befolkning og at vi da får en litt annen kultur enn hva vi har nå? Nå får vi et løft i form av en trener som engasjerer med spill og utstråling og en ny stadion, og jeg er spent på hva det fører til på flere nivåer.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 16:31)

Ranger_danger
Ranger_dangerInnlegg: 1340
25.01.17 16:59
Kokuhaku: Jeg er spent på hva som skjer med tilskuertallene etter den nye stadion. Andre supportere liker å understreke hvor dårlig kampoppmøte vi har med tanke på Oslos befolkning, og det er nok mange variabler som er grunn til det, men det mest påfallende, etter min mening, er at Enga har et mye mindre publikumsmangfold enn de fleste andre norske klubber. Oslos befolkning er fragmentert på en helt annen måte enn f.eks. Trondheim eller Bergen. For de byene er fotballklubben forankret i byens identitet. Og det er absolutt ikke tilfellet for vår del, synes jeg. Klubben virker å ha et ganske smalt nedslagsfelt innad i Oslo. Vålerengas kultur preges av romantiseringen av Oslo-Øst og egen klubb som noe autentisk, i motsetning til mange andre klubber: Det uforfengelige (til det vulgære og rølpete), det politisk ukorrekte og sådan en higen etter å markere distanse til andre deler av byens kultur. Dette tror jeg kolliderer med hva veldig mange i Oslo vil forbinde seg med - i Trondheim er det kanskje større aksept for den slags, tror jeg, og de har et langt større publikumsmangfold på tribunen. Frekventerer du hyppig på Vålerenga-kampene, er du liksom en "sånn en". Man er nærmest harry. Det er mye underholdning som kommer ut av den kulturen, og kvaliteten overgår kvantiteten - selv om det riktignok er et avhengighetsforhold mellom de to i denne sammenheng. Men jeg er sikker på at det, i alle fall slik ståa er nå, gjør at klubben ikke er for alle i Oslo. Det virker snarere som at klubbens kultur appellerer mer til de i distriktene enn øvrig del av Oslo. Dette er kun min oppfatning og det er mulig jeg bommer grovt - for eksempel på potensielt tilskuertilfang som kan like en slik kultur. Men om man til en viss grad er enig i meningene min her da de fungerer som premisser: Tror dere den nye stadionen kan gjøre at vi tiltrekker andre grupper? At vi kan tiltrekke andre publikumssegmenter som vil komme tilbake og etter hvert bidra til større variasjon, og videre gjøre klubben mer spiselig for øvrig del av byens befolkning og at vi da får en litt annen kultur enn hva vi har nå? Nå får vi et løft i form av en trener som engasjerer med spill og utstråling og en ny stadion, og jeg er spent på hva det fører til på flere nivåer.

Problemet er at Oslo ikke er en sports-by, men en event-by. Dersom det skjer noe så kommer folk, men det å gå på match uke etter uke hvis det ikke er noe spesielt å se på (som de siste 10 sesongene) fenger ikke i denne byen. Stadion-effekten kommer til å være der den første sesongen, men etter det så er det resultater som teller. 

Det å gå bort fra Oslo øst og det som er Vålerenga blir for meg bare tull, da kan vi like godt bare starte en ny klubb og kalle den fc lyn Oslo. Er jo sånn halvveis det som er blitt forsøkt i noen år også med utvanna markedsførings-jippoer som bare har slått tilbake på klubben. 

Kjør på med mer Vålerenga, mer Oslo Øst, mer vi hater alle, alle hater oss og gjør det ordentlig. Det er ikke sånn at interessen for Vålerenga ikke er der, det ser vi hver gang ting går bra. Den er latent og vi har sannsynligvis (sammen med rbk) det største antall sofa-supportere i Norge. Fokuser på å få disse på match istedet for å ødelegge det vi har for å tekkes nye ikke-eksisterende folk.

Viktigst av alt for meg er først og fremst, sett ned prisene på enkeltbilletter (vi har mange supportere, vi har ikke tilskuere) og vinn fotballkamper.

SirKillalot
SirKillalotInnlegg: 13542
25.01.17 17:05
Ranger_danger: Problemet er at Oslo ikke er en sports-by, men en event-by. Dersom det skjer noe så kommer folk, men det å gå på match uke etter uke hvis det ikke er noe spesielt å se på (som de siste 10 sesongene) fenger ikke i denne byen. Stadion-effekten kommer til å være der den første sesongen, men etter det så er det resultater som teller.  Det å gå bort fra Oslo øst og det som er Vålerenga blir for meg bare tull, da kan vi like godt bare starte en ny klubb og kalle den fc lyn Oslo. Er jo sånn halvveis det som er blitt forsøkt i noen år også med utvanna markedsførings-jippoer som bare har slått tilbake på klubben.  Kjør på med mer Vålerenga, mer Oslo Øst, mer vi hater alle, alle hater oss og gjør det ordentlig. Det er ikke sånn at interessen for Vålerenga ikke er der, det ser vi hver gang ting går bra. Den er latent og vi har sannsynligvis (sammen med rbk) det største antall sofa-supportere i Norge. Fokuser på å få disse på match istedet for å ødelegge det vi har for å tekkes nye ikke-eksisterende folk.

Oslo er definitivt en sports-by. Bare se på vinteridrettene som arrangeres i byen.

Problemet er at Vålerenga har stått for så mye innenfor den kategorien som du vil ha mer av, som folk rett og slett ikke identifiserer seg med.

At Vålerenga har så mye sofa-supportere har jeg ingen tro på.Folk begrunner det med at det kom så mye folk på stadion mot Stabæk i 2004. Men det var nok en rekke andre årsaker til at det kom folk dit, enn at det nødvendigvis var fullt hus med Vålerenga-supportere.

De burde heller fortsette på en ny ramme med ny stadion, og legge vekk alle disse hater hverandre og bønder osv fremover. Ha mer fokus på seg selv istedenfor alle de andre lagene i Eliteserien.

Man reklamerer seg også som "Oslo's stolthet" uten i det hele tatt å prøve å implementere sitt nærver i resten av byen, kun ved å som noen sier "romantisere" et enkelt område og en nedbrent kirke egentlig ikke mange av egne supportere har særlig forhold til. 

De må rett og slett legge seg på en annen markedsprofil og gå bort i fra alt det unødvendige som man har identifisert seg med og forandre sin egen kultur.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 17:11)

Kokuhaku
25.01.17 17:39
Ranger_danger: Det å gå bort fra Oslo øst og det som er Vålerenga blir for meg bare tull, da kan vi like godt bare starte en ny klubb og kalle den fc lyn Oslo. Er jo sånn halvveis det som er blitt forsøkt i noen år også med utvanna markedsførings-jippoer som bare har slått tilbake på klubben. Kjør på med mer Vålerenga, mer Oslo Øst, mer vi hater alle, alle hater oss og gjør det ordentlig. Det er ikke sånn at interessen for Vålerenga ikke er der, det ser vi hver gang ting går bra. Den er latent og vi har sannsynligvis (sammen med rbk) det største antall sofa-supportere i Norge. Fokuser på å få disse på match istedet for å ødelegge det vi har for å tekkes nye ikke-eksisterende folk. Viktigst av alt for meg er først og fremst, sett ned prisene på enkeltbilletter (vi har mange supportere, vi har ikke tilskuere) og vinn fotballkamper.

Jeg mente ikke å gå bort fra det, men kanskje det kan ta en litt annen form - uten at jeg har noen håndfaste tiltakt å vise til. Jeg er ikke tilhenger av en gruppe, særlig de mest brautete, skal ha full definisjonsmakt for hva som er, og skal være, Vålerengas identitet. Dessuten er kulturer dynamiske og man tenger ikke la den mest høylytte såkalte hardcore supporter - disse er det mange av - bestemme.

Særlig Rosenborg virker for meg å være en foregangsklubb på tilskuerfronten. Det er en mye liv og stort mangfold. Mitt inntrykk er óg at de tiltrekker de yngre. Jeg tipper det er ganske mange lokale på NTNU på kampene deres. På en annen side tipper jeg det knapt er noen fra Blindern på Ullevål.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 17:40)

jorkje
25.01.17 18:38
Kokuhaku: Jeg mente ikke å gå bort fra det, men kanskje det kan ta en litt annen form - uten at jeg har noen håndfaste tiltakt å vise til. Jeg er ikke tilhenger av en gruppe, særlig de mest brautete, skal ha full definisjonsmakt for hva som er, og skal være, Vålerengas identitet. Dessuten er kulturer dynamiske og man tenger ikke la den mest høylytte såkalte hardcore supporter - disse er det mange av - bestemme.

Du har tydeligvis ikke fulgt med under Martin Andresen-perioden og tiden etter at Lyn forsvant fra byen. Å blande inn Rosenborg her blir bare meningsløst da de er Norges mestvinnende klubb og trekker folk pga det.

Kokuhaku
25.01.17 18:57
jorkje: Du har tydeligvis ikke fulgt med under Martin Andresen-perioden og tiden etter at Lyn forsvant fra byen. Å blande inn Rosenborg her blir bare meningsløst da de er Norges mestvinnende klubb og trekker folk pga det.

Hva konkret er det du sikter til i den perioden? At klubbens identitet ble utvannet i forsøk på å nå ut til flere?

Det er jeg klar over, men det er flere variabler enn suksess som spiller inn. Her kan en snakke om geografi, demografi, færre kulturtilbud å konkurrere med og så videre. Men noe jeg synes var merkeverdig da jeg bodde i Trondheim var hvor stor variasjon det var blant supporterne, og det fantes ikke, i alle fall ut i fra det jeg erfarte, negative assosiasjoner sosialt å si at man skulle på kamp - og ja, jeg vet at dette kommer av at det er annen kultur der enn Oslo generelt. Det samme gjelder kanskje for Brann. Men sånn synes jeg ikke det er med Vålerenga. Tanken, eller nysgjerrigheten min, gikk ut på om ny stadion vil bidra til å endre litt på kulturen ved at andre deler av befolkningen kom til. Ikke undergrave den.

(Innlegget ble redigert 25.01.17 18:58)

zetta
zettaInnlegg: 12909
25.01.17 19:05
Kokuhaku: flere variabler enn suksess som spiller inn

Suksess er nok helt vesentlig. Hvorfor skal folk gidde å se på et VIF som får juling av Sogndal? Jeg hører ungdommer i Oslo snakke om Arsenal og Real osv. Det er jo ikke så mange forbilder i VIF. RBK skapte  et sterkt forhold til tilhengerne sine ved å herje litt i Europa.

norball
norballInnlegg: 4286
25.01.17 19:29

Først og fremst, hvor er Oslo-derbyene? Hvorfor har vi ikke disse oppgjørene lenger? Fotballen har blitt desentralisert, og nå sitter man og skyller på oslofolket. For at de ikke fyller stadion til randen under klassikeren VIF-Sogndal. Bra jobba, NFF og tv2...

Kanskje oslofolket føler at fotballen har blitt litt fremmed for dem? Kanskje tilogmed litt kjedelig? Mesteparten av kampene nå om dagen er mot Kristiansund, Haugesund, Mjøndalen.... med all respekt for små tettsteder, men dette er ikke akkurat noe man teller ned dagene til i Oslo (selv om man gjør det på den andre siden). For å være helt ærlig, så er dette dritkjedelige lag. 

Oslo er stor nok til å ha 3-4 eliteserie-lag. VIF, Frigg, Lyn og Skeid, f.eks. Kanskje et groruddals-lag også. Får man i gang igjen rivaliseringen der, så kommer publikum tilbake. 

Et annet poeng er selvfølgelig at VIF har vært vanstyrt i flere tiår. Kommer sikkert til å ta en stund før man gjenoppretter tilliten.

Zizou-Bjørndalen
Zizou-BjørndalenInnlegg: 1726
25.01.17 19:33

Tviler på et Groruddalslag har spesielt gode forutsetninger for å få mange supportere. Veldig mange av oss som holder med Vålerenga, meg selv inkludert er groruddølinger. Synes Vålerenga og de verdiene klubben representerer er et naturlig valg for oss fra da'rn.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg