Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk fotball i rennesteinen.

NYTT TEMA
rkt1979

rkt1979
07.08.14 22:29

Nå har ikke NFF noe valg. Skal de få norsk fotball opp av myra, må Tippeligaen reduseres fra 16 til 12 lag.

Den 8 August 2014 er altså ingen norske lag lenger deltagende i europacupene for sesongen 2014/2015. Vi er altså en av de dårligste landene i europa akkurat nå på klubbnivå. Til tross for den kjempefordelen norske klubber har ved å være i sesong da kvaliken starter. 

Jeg sitter med en følelse av at de som styrer NFF først og fremst ser på organisasjonen som en bedrift som skal tjene mest mulig penger. Ikke gjøre det beste for norsk fotball.

Med 16 lag i tippeligaen og 16 lag i 1 divisjon, er det 32 klubber i norsk fotball som driver toppidrett. Det vil si at det er ca 650 spillere i disse stallene som driver toppfotball. Kvantitet er ikke det samme som kvalitet.

Med 12 lag i tippeligaen og 12 lag i 1 divisjon ville vi fått dette tallet ned til under 500 spillere. Stallene ville blitt mer spisset, noe som igjen vil skape litt bedre treninger.

Det som bør gjøres er å redusere antall lag som går opp og ned. 1 lag bør rykke ned og opp, mens det blir kvalifisering mellom nr 11 i tippeligaen og 2 i 1 divisjon. Da slipper man den sølingen norske lag driver med for å få kortsiktig gevinst. Slik som det er nå er altfor mange lag enten i opp eller nedrykkstriden. Da er det veldig lett å kaste penger ut av vinduet i jakt etter kortsiktig gevinst.

Problemet med disse løsningene er selvfølgelig NFF. De tror det vil bli færre kamper på "liv og død" noe de tror vil skape mindre inntekter i form av tv-avtaler og tilskuere.

Men hva med å nå se seg selv i speilet og hvor vi er i dag kontra bare for kun noen år siden.

Norge er i dag en miniputt i fotball europa. Nå må grep gjøres.

Rockets_AA

Rockets_AA
07.08.14 22:33
rkt1979: Nå har ikke NFF noe valg. Skal de få norsk fotball opp av myra, må Tippeligaen reduseres fra 16 til 12 lag.

Fokuser på noe som betyr noe i stedet. Spillerutvikling, trenerutvikling, tverrfaglig utveksling, etc. Hvor mange lag som spiller i Tippeligaen er langt nede på lista over viktige ting.

Canucks

Canucks
07.08.14 22:36

Den samme gamle regla, er det pga. at vi gikk til 16 lag at norsk fotball har slitt de seneste årene? Jeg har enda til gode å se et godt argument for hvorfor utvidelsen til 16 lag har ført til at norsk fotball ble dårligere.

Jeg tror nok årsakene ligger i helt andre ting enn nettopp denne utvidelsen til 16 lag, men at det er mange årsaker hvor norske klubber ikke har vært flinke nok rett og slett.

(Innlegget ble redigert 07.08.14 22:42)

Kalifern

Kalifern
07.08.14 22:39

Synes vi burde ha flere lag. I et så rikt land som Norge hvor vi liksom skal ha "alle muligheter" burde alle som vil få lov til å drive med toppfotball.

Det blir veldig vanskelig med 24 lag. 

Alle skal med!

PapaSmurf

PapaSmurf
07.08.14 22:41

Hva er egentlig argumentene for en 12-lags serie? 

Hva blir bedre? 

madabj

madabj
07.08.14 22:47
PapaSmurf: Hva er egentlig argumentene for en 12-lags serie?  Hva blir bedre?

Det forklarte jo TS dersom du leser!

Colonel_Kurtz

Colonel_Kurtz
07.08.14 22:48

Jeg er fullstendig likegyldig til hvordan andre norske lag gjør det i Europacupene. Er også svært lite opptatt av landslaget. Det som betyr noe er mitt eget lag. Dette er dog fullstendig underordnet serien. Det at vi har en interessant eliteserie er langt viktigere enn et par runder fra eller til i europaligaen for et eller annet uinteressant lag jeg ikke bryr meg om. Eliteserien har sin sjarm slik den er; nivået er såpass jevnt at de fleste kamper er spennende, det er god geografisk spredning og mulighet for "askeladden" klubber som feks Sogndal og Kongsvinger å hevde seg i perioder. 

16-lags serien er fortsatt fersk. Det som har vært veldig tydelig er at denne virkelig har lagt til rette for at vi idag har en lang rekke unge talenter som blomstrer i eliteserien og klubbene får en viss ro til å utvikle seg over tid. For meg er norsk fotball død og begravet i det øyeblikket man eventuelt går over til en type skotsk 12-lags variant eller sluttspillbasert serie. Jeg ønsker ikke å se en fotball som igjen er mest fokusert rundt de største budsjettene og rikeste onklene og talenter som kveles bak middelmådige dyre utlendinger som kanskje har et hakk høyere nivå pr idag. Egentlig forstår jeg dårlig at noen virkelig ønsker seg mot en slik utvikling.

(Innlegget ble redigert 07.08.14 22:51)

Sulfat

Sulfat
07.08.14 22:51

Sa min meing om dette for et par dager siden. Får lime innlegget inn her også:

Nok en mulighet for Semb til å forfekte sin idè om 12 lags-serien.  Å slanke serien er stort sett det eneste Semb har kommet opp med når det sportslige nivået har vært diskutert.  Ikke særlig konstruktivt etter fem år som toppfotballsjef.

Hvorfor tror Semb at 12-lags serien skal gjøre underverker for nivået? Hva har danske lag, bortsett fra FCK- som er det de er pga overlegne ressurser,  prestert i Europa? Faktisk har norske og svenske lag i snitt plukket flere koeffpoeng enn danskene de siste fire årene. Hva er skotsk PL bak Celtic? Ingenting.

Vi kan gjerne diskutere 12 vs 16 lags-serien, men når det tilsynelatende er den eneste løsningen til Semb, grenser det til tjenesteforsømmelse.

Hvorfor er det ingen som tar bladet fra munnen og sier det som det er: Vi trener for dårlig. Det er der skoen trykker.

Det er så veldig tydelig når vi ser norske spillere i internasjonale konkurranser. Vi løper mindre, vi løper saktere, vi får juling i duellene. Der vi før var fryktet for fysikken, er vi nå fysisk underlegne.

Vi hører stadig om spillere som får "treningssjokk" når de går til utenlandske klubber.

I RBK gjorde spillerne opprør mot Eggens treningsmetoder i 2010. De tålte ikke intensiteten på treningsfeltet. 

Eggen kjørte samme treningmetoder som på 90-tallet. Treninger som førte middelmådige nordmenn til den europeiske klubbfotballens toppnivå. Tøffe treninger med påfølgende kamp søndag og onsdag, med stort sett samme ellever, gjennom halve sommeren og hele høsten var ikke noe problem for 15 år siden. Tvert imot- det var det som skulle til for å ta nivået i Europa. Men i 2010 gikk spillerne ut i media og klaget på intensiteten.

Forøvrig gikk Eggen gjennom 2010-vikariatet ubeseiret.

Men de få gangene norske lag har blitt utfordret på tematikken trening, er svaret alltid det samme: Vi trener godt nok.

Makan til arroganse! 

Dersom langrennslandslaget ble gruset av utlendingene år etter år, og trenerne konkluderte med at vi trener godt nok, hadde trenerne blitt latterliggjort og fått fyken på dagen. Hver eneste stein hadde blitt snudd. Trenere, treningsmetoder, restitusjon, kosthold, utstyr. Alt hadde blitt satt under lupen og gjennomstudert. Sånn er toppidretten.

Men i toppfotballen holder det med et skuldertrekk og et klapp på egen skulder. Vi trener godt nok, selv om pilene har peket nedover de siste femten årene.

Så kom igjen Semb, ha guts nok til å si sannheten til din kolleger: brett opp ermene og gjør den harde jobben hver eneste dag på treningsfeltet. Det er det som er toppidrett. Det er det som gir toppidrettsutøvere.

Msport77

Msport77
07.08.14 22:54

MFF er i gruppespillet i EL eller kvaler inn til gruppespillet i CL. Dette på tross av 16 lag i serien. 

Tror utfordringene til Norge ligger på andre plan enn 12 eller 16 lag i serien. Tror det ligger lenge før man kommer til A-lag og Tippeliagen. Husk at i norge, så kan du gjerne delta i Norske talenter på tv når du er 6-7 år. Skulle du derimot spille fotball, må du vente med å vinne kamper til du er 11-12 år. Spillere utvikles ikke fra 12-19 år, men fra dem begynner å spille som 6-7 år gamle. 

Det må satses mer på skolerte trenere fra barna er små. Og det er NFF sitt ansvar. NFF må ta tak i utviklingen fra de aller minste. Jeg sier ikke at det skal være blodig alvor, men de som jobber med spilleren må være skolerte!

PS: 16 lag, gir flere spillere spill på øverste nivå. 

Sulfat

Sulfat
07.08.14 23:04

16-lags serien ble innført i 2009. Ser vi på coeffpoengene vi tjente inn i perioden før og etter 16-lag, så er ikke forskjellene store.

2004-2008: 18.800
2010-2014: 14.275

Litt bedre presterte vi,  men her må vi altså huske på at RBK fortsatt var et storlag, som kunne bruke store summer av pengebingen de hadde tjent seg opp i CL-årene. Veldig mange av poenge som ble plukket i årene før 16-lagsserien stod RBK for.

Påstand: Forskjellen på nivået den gang og nå er RBK. Og RBKs fall er av helt andre grunner enn 16-lagsserien.

(Innlegget ble redigert 07.08.14 23:07)

hesja

hesja
07.08.14 23:06

Hvor mange utlendinger kan en ha laget?

Dimmi

Dimmi
07.08.14 23:10
Sulfat: Hvorfor er det ingen som tar bladet fra munnen og sier det som det er: Vi trener for dårlig. Det er der skoen trykker.

Spot on.

Legg til at NFF bl.a. kutter i antall spillerutviklere, og fundamentet for kommende generasjoner er også svekket.

Eksberten

Eksberten
07.08.14 23:18
rkt1979: Nå har ikke NFF noe valg. Skal de få norsk fotball opp av myra, må Tippeligaen reduseres fra 16 til 12 lag.

Så hvis det var 12 lag i Tippeligaen, ville da Forren og Moi sendt straffene til motsatt side for keepern? 

Colonel_Kurtz

Colonel_Kurtz
07.08.14 23:20

Hesja: 9, såvidt jeg skjønner

ontap

ontap
07.08.14 23:25
Eksberten: Så hvis det var 12 lag i Tippeligaen, ville da Forren og Moi sendt straffene til motsatt side for keepern?

De ville lobbet de elegant i mål på Pirlo vis.

olk1702

olk1702
07.08.14 23:30
PapaSmurf: Hva er egentlig argumentene for en 12-lags serie?

Jeg bytter gjerne ut to kamper mot Sogndal mot en ekstra kamp mot LSK og en ekstra kamp mot Brann. Kortere mellom godbitene.

PapaSmurf

PapaSmurf
07.08.14 23:40

Spørsmålet er vel ikke hvem man vil møte, men om nivået på norsk fotball kontra Europa blir bedre med færre lag. 

Jeg synes det er en alt for lettvint "løsning". Færre talenter vil få sjansen på det høyeste nivået i Norge og jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen på å møte 15 lag 2 ganger og 11 lag 3(?) ganger. 

Nei, begynn med talentarbeidet. Dropp allidrett og spiss talentene. Ikke misforstå. Alle som vil spille fotball skal få delta, men de som utmerker seg tidlig må foredles. Det kommer ikke i konflikt med "late bloomers", men det må til for at man skal kunne får frem det beste i talentene. 

Vattnissen

Vattnissen
07.08.14 23:44
PapaSmurf: Spørsmålet er vel ikke hvem man vil møte, men om nivået på norsk fotball kontra Europa blir bedre med færre lag. Jeg synes det er en alt for lettvint "løsning". Færre talenter vil få sjansen på det høyeste nivået i Norge og jeg ser ærlig talt ikke den store forskjellen på å møte 15 lag 2 ganger og 11 lag 3(?) ganger.

Jeg tenker igjen tanken på at en nordisk liga kanskje er veien å gå her.

Johninho2

Johninho2
07.08.14 23:47

Vi kan godt redusere til 14 lag som vi hadde da norsk fotball var på høyden både med klubb- og landslag. Men å gjøre en drastisk endring som atpåtil vil gi flere serierunder i en allerede presset terminliste skjønner jeg lite av.

Men det vi virkelig må forbedre er selve grunnutdannelsen av unge fotballspillere. Teknisk sett er det fremgang, men det som virkelig svikter og som vises i e-cupkampene er hvor dårlige spillerne er både fysisk og taktisk.

Og med fysisk så er det ikke bare om å være store og sterke, men å faktisk være i stand til å spille det spillet mange norske lag legger opp til. Ofte spillestiler som er fysisk krevende, men som det viser seg at man ikke er i stand til å utføre både på grunn av manglende tekniske ferdigheter og ikke minst at man ikke er i stand til å holde det gående i 90 minutter, noe som bør være et minstekrav.

Godset2012

Godset2012
07.08.14 23:48

Norsk fotball må slutte å ha så dårlig tid. Man må bygge stein på stein. Fremtiden ligger ikke i mer import av spillere, men å la de lokale talentene slippe til. Samtidig blir det da naturlig å stille meget strenge krav til spillerutvikling hos TL-klubben, og da mener jeg ikke å feie over landet for å finne andre TL-klubbers talenter, men virkelig egenutviklede.

A_Hleb

A_Hleb
07.08.14 23:49

Molde som spådd ute etter "marginer mot seg". De er et godt fotballag, men har som jeg har nevnt ingen vinnerkultur. Ikke gode nok til å score mål, ikke gode nok i avgjørende situasjoner, og ender ofte med marginer mot seg i slike type kamper, og det er ikke tilfeldig.

Sulfat

Sulfat
07.08.14 23:51
olk1702: Jeg bytter gjerne ut to kamper mot Sogndal mot en ekstra kamp mot LSK og en ekstra kamp mot Brann. Kortere mellom godbitene.

Problemet er at Brann har rykka ned. 

Art-Vandelay

Art-Vandelay
07.08.14 23:53

Ingen vinnerkultur er vas fra din side.. Var vel i europaleaugegruppe for ikke lenge siden. For øvrig enig i det du skriver, men spar deg for tabloiditet som "ingen vinnerkultur"..

hesja

hesja
07.08.14 23:56
Colonel_Kurtz: : 9, såvidt jeg skjønner

Tror mye av feilen ligger her,laget mitt som er Start er fullt av middemådige utlendinger.Kutt antallet og sats mer på lokale talenter.

olk1702

olk1702
08.08.14 00:03
Sulfat: Problemet er at Brann har rykka ned.

De er tilbake når man har innført en tolvlagsserie. 

PapaSmurf

PapaSmurf
08.08.14 00:39

Molde har ikke vinnerkultur sies det. 

Kanskje ikke, men vi har to seriegull og ett cupgull de tre siste sesongene. Vi er i kvartfinalen i cupen og leder serien komfortabelt i år.

Neste år er vi i Europa for 5. gang på 6 sesonger. Senest for to år siden slo vi ut Heerenveen i play off til EL og vi slo Stuttgart hjemme og borte i gruppespillet. 

Vinnerkultur er noe som bygges over tid og som lett rives ned. Molde er vel på god vei til å bygge en ganske stabil vinnerkultur eller hva?

Jeg ser i alle fall ingen andre som er i nærheten i norsk fotball per i dag. 

toolshed

toolshed
08.08.14 00:47

Hva man må gjøre? Trene mer og holde mer kjeft.

BigGeorge

BigGeorge
08.08.14 01:39

Dette er veeeeldig enkelt !

Gamlegutta er bevislig ikke i nærheten av nivået som ønskes.

Derimot er våre yngste allerede godt igang med å danke ut de overbetalte

Vi har med "kunstgress-generasjonen" fått opp veldig mange, men vi må la den prosessen ta den tid den trenger.

Mitt tips ? Om tre år er Tippeligaen helt modernisert og besatt at tekniske unggutter. Da bør vi hevde oss i E-cup !

A_Hleb

A_Hleb
08.08.14 01:44
PapaSmurf: Jeg ser i alle fall ingen andre som er i nærheten i norsk fotball per i dag.

Enig!

Og det er skremmende.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
08.08.14 07:16
Canucks: Den samme gamle regla, er det pga. at vi gikk til 16 lag at norsk fotball har slitt de seneste årene? Jeg har enda til gode å se et godt argument for hvorfor utvidelsen til 16 lag har ført til at norsk fotball ble dårligere.

Jeg sliter også med å se dette ...

Tvert om så mener jeg at utvidelsen har vært til det beste for NORSK fotball og da også de mulighetene landslaget burde hatt . Tror vi på sikt vil se resultat der

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg