Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Analyse av våres debattinnlegg

NYTT TEMA
VivaLV

VivaLV
22.09.14 17:40

Denne har sikkert blitt postet og kommentert, men kom ikke over den før i dag:

http://forskning.no/kjonn-og-samfunn-likestilling-sosiologi-sport/2014/04/hvorfor-er-ikke-kvinnefotball-ordentlig

For det første kan man vel diskutere moralen at man blir forsket på uten at man vet det.

En annen ting er jo at utviklingen går fort. Og se på 2008 og 2009 kunne i prinsippet vært helt urelevant i 2014 hvis f.eks. jentene hadde vunnet noen mesterskap og "fått folket med seg".

En annen ting er jo at det er sikkert mange som skriver dette bare for og provosere. Da kan man jo lure på hvor interessant det er og forske på "falske innlegg".

Det er jo også en slags logisk feilslutning her at vi er interessert i damelangrenn, damehåndball, men ikke kvinnefotball. Kanskje kvinnefotballen virkelig er dårlig utviklet? Ikke vet jeg, det er det sikkert noen andre som kan mer om.

Fygaren

Fygaren
22.09.14 18:03

"I USA anses imidlertid fotball – soccer – som en kvinneidrett, mens amerikansk fotball er for menn, påpeker Hovden."

En annen ting er at Jorid Hovden gjentar en godt utviklet fordom her i Europa, at en i USA først og fremst ser på fotball som kvinneidrett. Hun har ikke følgt med i timen de siste 20 årene. De klarer å bruke norske nettforum for å trekke frem fordommer mot kvinnefotball, men gidder ikke å bruke energi på å finne ut av fotballens status i USA. 

Selv ser jeg ikke på kvinnefotball. Det interesserer meg rett og slett ikke. Så får jeg heller bli omtalt som fordomsfull som følge av dette. 

Canucks

Canucks
22.09.14 18:09
Fygaren: En annen ting er at Jorid Hovden gjentar en godt utviklet fordom her i Europa, at en i USA først og fremst ser på fotball som kvinneidrett. Hun har ikke følgt med i timen de siste 20 årene. De klarer å bruke norske nettforum for å trekke frem fordommer mot kvinnefotball, men gidder ikke å bruke energi på å finne ut av fotballens status i USA.

Skriver under på den, det er jo bare og se på oppmøte etterhvert, spesielt i Seattle hvor man snitter over 40K.

Laffen1

Laffen1
22.09.14 18:12
Fygaren: Selv ser jeg ikke på kvinnefotball. Det interesserer meg rett og slett ikke. Så får jeg heller bli omtalt som fordomsfull som følge av dette

Sosiolog er ikke et ordentlig yrke ;-) Jeg er ikke fordomsfull.

Har noen sett på om kvinnefotball rett og slett har for dårlig kvalitet? Om et landslag taper med 5-6 mål mot middels guttelag kan de kanskje ikke forvente at tribunene fylles? Kan ikke skylde på publikum om produktet er for dårlig. 

(Innlegget ble redigert 22.09.14 18:23)

PapaSmurf

PapaSmurf
22.09.14 18:14

Å lete her inne betyr at de var desperate etter å finne noe som underbygger det de ville frem til. 

Jeg har ingenting mot kvinnefotball, men det bryr meg like mye som roing og curling. Dvs, jeg ser på det om Norge gjør det bra i OL. 

Fygaren

Fygaren
22.09.14 18:16
PapaSmurf: Dvs, jeg ser på det om Norge gjør det bra i OL.

Nettopp. Som Jokke sang det (om idrett generelt sett riktignok), bare på skjermen og bare når vi vinner. 

Laffen1

Laffen1
22.09.14 18:22

Vet noen hvem som betaler for denne forskningen? Noen ganger kan det forklare resultatene. 

BigGeorge

BigGeorge
22.09.14 18:25

Sterke krefter prøver å stoppe "anti-amerkanske" verdier og kulturer og europeisk fotball er en alvorlig trussel mot amerikansk fotball, baseball, basketball og ishockey i store deler av befolkningen. Nå er det bare amerikansk fotball som er større blant unge enn den europeiske. Mangel på plass til å bygge baner er den største utfordringen der borte nå. Mens vi her hjemme er positive til nye idretter er holdningen helt forskjellig i USA. Der ser man på europeisk fotball som en farlig konkurrent som næringsliv, politikere, skoler og foreldre ønsker å bremse utviklingen, dog med stadig mindre suksess.  Men stadig større andel spansktalende ca 30 millioner ? som har fotball med fra sitt fødeland går det hurtig fremover også der over. 

Fygaren

Fygaren
22.09.14 18:34
BigGeorge: Mens vi her hjemme er positive til nye idretter er holdningen helt forskjellig i USA. Der ser man på europeisk fotball som en farlig konkurrent som næringsliv, politikere, skoler og foreldre ønsker å bremse utviklingen, dog med stadig mindre suksess.

Ja, vi er svært positive til amerikansk fotball og baseball her på berget. Virkelig.

Soccer tas virkelig alvorlig, både på HS og på college-nivå. I tillegg til det profesjonelle nivået. Seattle Sounders har en ganske kjent støttespiller. Når en snakker om næringsliv. Tror mange har en relativt uvitende holdning til hvordan fotball blir motatt i USA. Igjen, du hadde nok hatt mer rett om du sa dette i 1997.

I 2014 er historien radikalt annerledes. Ekstremt mye har skjedd. Landslaget er skitpopulært. Det har det vært i flere år nå. Med en gang amerikanerne fant ut de kunne konkurrere på verdensbasis, da ble de interesserte. 

Heborres

Heborres
22.09.14 18:36

Når de først skal inn å analysere VGD, så tar de utgangspunkt i kvinnefotball?

Hadde heller sett for meg en grundig psykoanalyse av Stråmyhr.

Canucks

Canucks
22.09.14 18:44
Heborres: Hadde heller sett for meg en grundig psykoanalyse av Stråmyhr.

De kan jo ta kontakt med 6347 da om materielle.

Skrtel

Skrtel
22.09.14 19:00

Kvinnefotball sammenlignes vel i langt mindre grad med herrefotball enn det f.eks. norsk fotball sammenlignes med engelsk fotball. Men det ville selvsagt ikke gi like stort spillerom til forskerne og synse i. Det handler ikke om forakt, men at det er synlige, tekniske forskjeller, som ikke så lett kun kan forklares med fysiske forskjeller. Det er ingen unnskyldninger for at det norske herrelandslaget skal ha et dårligere touch enn de spanske spillerne, derfor kommer det masse hets mot de norske spillerne og det samme gjelder vel kvinnefotball. Det er ikke så mange som skjønner hvorfor de tekniske forskjellene skal være så store og synlige, noe de faktisk er..

At mange utnytter dette til å komme med karakteristikker er jo ganske vanlig i alle nettdebatter, enten det gjelder innvandring, kvinner eller politikk.

Litt overanalyserende etter min mening altså..

(Innlegget ble redigert 22.09.14 19:01)

BigGeorge

BigGeorge
22.09.14 19:04

Det er nettopp det at det er lettere å se forskjell på en god og en dårligere fotball-spiller, enn å se forskjell på en god og dårligere skiløper. 

Ser vi de beste damespillerne i Tyskland,USA og Brasil er det jo klart bedre stilt.

(Innlegget ble redigert 22.09.14 19:05)

stc887

stc887
22.09.14 19:20
Fygaren: Selv ser jeg ikke på kvinnefotball. Det interesserer meg rett og slett ikke. Så får jeg heller bli omtalt som fordomsfull som følge av dette.

Nivået er for lavt at jeg orker/gidder å se på det.

http://www.vg.no/sport/fotball/kvinnefotball/sveriges-kvinnelandslag-tapte-mot-17-aarige-gutter/a/10074057/

Av de uberminimale jeg har sett så har det skjedd framskritt mtp på grunnleggende ferdigheter, men rett og slett ikke nok til å fenge meg

Så får jeg heller leve med at jeg er gammaldags

CommanderCool

CommanderCool
22.09.14 19:56
BigGeorge: Sterke krefter prøver å stoppe "anti-amerkanske" verdier og kulturer og europeisk fotball er en alvorlig trussel mot amerikansk fotball, baseball, basketball og ishockey i store deler av befolkningen. Nå er det bare amerikansk fotball som er større blant unge enn den europeiske. Mangel på plass til å bygge baner er den største utfordringen der borte nå. Mens vi her hjemme er positive til nye idretter er holdningen helt forskjellig i USA. Der ser man på europeisk fotball som en farlig konkurrent som næringsliv, politikere, skoler og foreldre ønsker å bremse utviklingen, dog med stadig mindre suksess.

Denne hører hjemme på UFO-forumet. 

Markmus

Markmus
22.09.14 20:01
Fygaren: En annen ting er at Jorid Hovden gjentar en godt utviklet fordom her i Europa, at en i USA først og fremst ser på fotball som kvinneidrett. Hun har ikke følgt med i timen de siste 20 årene. De klarer å bruke norske nettforum for å trekke frem fordommer mot kvinnefotball, men gidder ikke å bruke energi på å finne ut av fotballens status i USA.

Var det ikke så sent som i sommer at det ble slått opp i avisene at fotball (ekte fotball) nå var den største idretten også i USA?

De har tydeligvis ikke fulgt særlig godt med.

(Innlegget ble redigert 22.09.14 20:01)

VivaLV

VivaLV
22.09.14 20:18

Jeg kan lite/ingenting om kvinnefotball. Men mener basert på tilskuertallene at de får den oppmerksomheten de fortjener.

Det er mulig det blir mer gjennomsiktlig. Men selv om man ikke kan sammenligne langrenn kvinner/menn og håndball kvinner/menn er det jo slik at når man ser kvinner kontra menn tenker man lite/ingenting over at det er forskjell.

Nå skal jeg være forsiktig siden jeg ikke har sett så veldig mange kvinnefotballkamper. Men trur de fleste er enige med meg at man ofte ser en voldsom forskjell.

Kanskje man skulle spilt med mindre baner i damefotball. På samme måte som man har mindre spyd, lavere hekker etc. etc. i mange andre kvinneidretter.

VivaLV

VivaLV
22.09.14 20:21
Markmus: Var det ikke så sent som i sommer at det ble slått opp i avisene at fotball (ekte fotball) nå var den største idretten også i USA? De har tydeligvis ikke fulgt særlig godt med.

Mange forskjellige tall der trur jeg. Snakker man f.eks. om deltagelse på juniornivå?

Fremdeles er vel fotball en liten nisjeidrett i USA. Jeg vil heller si omvendt at man har ikke fulgt spesielt mye med hvis man ikke har registrert dette. Trur man tom. vil finne store grupper av amerikanere som vet omtrent like mye om fotball som vi vet om cricket.

Markmus

Markmus
22.09.14 20:24
VivaLV: Mange forskjellige tall der trur jeg. Snakker man f.eks. om deltagelse på juniornivå? Fremdeles er vel fotball en liten nisjeidrett i USA. Jeg vil heller si omvendt at man har ikke fulgt spesielt mye med hvis man ikke har registrert dette. Trur man tom. vil finne store grupper av amerikanere som vet omtrent like mye om fotball som vi vet om cricket.

Ganske sikker på at det var antall utøvere totalt.

Laffen1

Laffen1
22.09.14 20:54
VivaLV: Fremdeles er vel fotball en liten nisjeidrett i USA.

Du bommer stygt på den. Ser du på MLS så har du kanskje delvis rett, men de fotballinteresserte i USA ser på andre ligaer. De ser på PL, Mexicanske ligaen og CL. Baseball, amerikansk fotball og hockey har "monopol", mens soccer konkurrerer globalt. Messi kom faktisk inn på top-ti listen over populære idrettsutøvere i Usa. Så å kalle det en nisjeidrett er vel noe overdrevet, da tenker jeg mer på vannpolo.  

BigGeorge

BigGeorge
22.09.14 20:55

Problemet er knapphet på baner. Vi snakker om en idrett som kommer til moderne samfunn og skal ha plass til baner, Det er mildt sagt dyrt å skaffe det midt i en storby. Barns møte med fotball er på skolen som nok er mer entusiastisk enn en norsk skole er for idrett. Etter endt skole er det nok ikke like lett å spille fotball.

Men soccer er nå nest største idrett blant unge og i VM så opptil 25 millioner tv-seere USA spille og i tillegg kom seere på nettet. Det er over 5 millioner nye seere fra forrige VM og avspeiler en idrett i vekst.

(Innlegget ble redigert 22.09.14 21:00)

VivaLV

VivaLV
22.09.14 21:01
Laffen1: Du bommer stygt på den. Ser du på MLS så har du kanskje delvis rett, men de fotballinteresserte i USA ser på andre ligaer. De ser på PL, Mexicanske ligaen og CL. Baseball, amerikansk fotball og hockey har "monopol", mens soccer konkurrerer globalt. Messi kom faktisk inn på top-ti listen over populære idrettsutøvere i Usa. Så å kalle det en nisjeidrett er vel noe overdrevet, da tenker jeg mer på vannpolo.

Hvem lagde den listen. Reportere eller folket? Nisjeidrett blir relativt begrep. Men de amerikanske sportene dominerer med minst 90% dekning i amerikanske medier (da inkludert golf, formel 1).

GunnarBull

GunnarBull
22.09.14 21:06

Jeg trives faktisk bedre med damehåndball enn herrehåndball. Jeg tror det kommer av at herrehåndballen rett og slett går for fort - jeg ser ikke hvor imponerende det er før vi får repriser i sakte film. Håndballbanen er - etter mitt skjønn - en perfekt størrelse for damehåndball, og kanskje litt liten for herrehåndball.

Når det gjelder fotball synes jeg det er åpenbart at banen er for stor for damene. 2/3 av dagens mål ville trolig hjulpet mye, samt at det også burde bli kortere avstand mellom stengene. 

Vi sammenlikner mellom dame- og herrefotball på samme måten som vi sammenlinker mellom 3.divisjon og elitedivisjon, eller norsk kontra europeisk toppnivå. Dette dreier seg ikke om kvinneforakt for de aller fleste.

Men at det finnes en del på VGD som forakter alt som lukter kvinnfolk - det er nok også riktig :-)

VivaLV

VivaLV
22.09.14 21:08
BigGeorge: Men soccer er nå nest største idrett blant unge og i VM så opptil 25 millioner tv-seere USA spille og i tillegg kom seere på nettet. Det er over 5 millioner nye seere fra forrige VM og avspeiler en idrett i vekst.

Vekst ja, men fremdeles liten. 25 millioner er under 10% og VM er det jo hvert 4 år og skjelden USA gjør det så bra.

Det blir litt som og si at curling er så populært i Norge fordi det er populært hvert fjerde år.

Det er litt satt på spissen, men allikevel.

Laffen1

Laffen1
22.09.14 21:09
VivaLV: Hvem lagde den listen. Reportere eller folket? Nisjeidrett blir relativt begrep. Men de amerikanske sportene dominerer med minst 90% dekning i amerikanske medier (da inkludert golf, formel 1).

Tror jeg leste noe om det i The Guardian for ikke så lenge siden, men orker ikke lete den opp. Sier ikke det er noe fasit, men stusset vel mest på at du kalte det en nisjeidrett. Men, at mange amerikanere ser på andre ligaer er det ingen tvil om. 

VivaLV

VivaLV
22.09.14 21:11
Laffen1: ror jeg leste noe om det i The Guardian for ikke så lenge siden, men orker ikke lete den opp. Sier ikke det er noe fasit, men stusset vel mest på at du kalte det en nisjeidrett. Men, at mange amerikanere ser på andre ligaer er det ingen tvil om.

Står fremdeles på mitt. Dvs. nisje er ett relativt begrep. Her en undersøkelse:http://adage.com/article/news/baseball-college-football-hot-cleats/239014/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+AdvertisingAge/LatestNews+%28Advertising+Age+-+Latest+News%29

Husk at det jo uansett er mange utlendinger i USA som selvsagt følger med på fotball. Som tidligere nevnt så vil det være titallsmillioner i USA som aldri har sett en fotballkamp, på samme måte som 98% av Norges befolkning aldri har sett en cricket-kamp.

BigGeorge

BigGeorge
22.09.14 21:13

Viva, problemet er at de over 60 år som hater soccer har veldig mye makt i USA, makt og penger. Der vil en tyrann av en gammel gubbe som eier avisa kreve at soccer ikke skal ha dekning utover et minimum. Vi vet at for 20 år siden var tv-selskapene med på dette løpet og kjørte store kamper i amerikansk fotball samtidig som soccer-kamper på små kanaler. Alle forstår da at soccer skulle holdes nede og glemmes.

VivaLV

VivaLV
22.09.14 21:14

Og her enda en til:

Nå er selvsagt ikke inntekter hele bildet, men sier allikevel mye om interessen:

NFL $9 milliarder

MLB $8 milliarder

NBA $5 milliarder

NHL $3.3 milliarder

MLS $0,5 milliarder

http://en.wikipedia.org/wiki/Major_professional_sports_leagues_in_the_United_States_and_Canada

VivaLV

VivaLV
22.09.14 21:16
BigGeorge: Viva, problemet er at de over 60 år som hater soccer har veldig mye makt i USA, makt og penger. Der vil en tyrann av en gammel gubbe som eier avisa kreve at soccer ikke skal ha dekning utover et minimum. Vi vet at for 20 år siden var tv-selskapene med på dette løpet og kjørte store kamper i amerikansk fotball samtidig som soccer-kamper på små kanaler. Alle forstår da at soccer skulle holdes nede og glemmes.

Det er fullt mulig. Årsakene har ikke jeg gått inn på. Det er selvsagt sterke kommersielle interesser. Men gå på en sportsbar i USA og begynn og diskuter fotball med noen. Man skal lete lenge før man finner noen som kan føre en vettug diskusjon rundt dette temaet.

guru

guru
22.09.14 21:23
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 10:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg