Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Forbilledlig av LSK

NYTT TEMA
jackblack

jackblack
24.09.14 11:16

innfører makslønn på 850.000 med unntak av når investorer dekker resten.

Håper Vålerenga vurderer noe lignende. Så kan pengene heller gå til investeringer på talent satsingen heller en lønn til overbetalte spillere. 

Rayn05

Rayn05
24.09.14 11:17

Bra signal, men summen av lønnsutbetalinger er selvsagt det som betyr noe. Uansett virker det som om Bjarmann & Damene begynner å få orden på sakene på Åråsen.

thomzi

thomzi
24.09.14 12:01

De aller fleste klubbene har et lønnstak, selv om de ikke går ut med summen offentlig.

Tøft gjort av LSK å si hva makslønn er, så får vi se i fremtiden hva slags innvirkning dette får på spillerlogistikken.

jackblack

jackblack
24.09.14 12:09
thomzi: De aller fleste klubbene har et lønnstak, selv om de ikke går ut med summen offentlig.

Det er godt mulig. Dessverre ser det ikke ut til at nok klubber har dette. Ta for eksempel min favorittklubb Vålerenga som har i lengre tid vært en av de verste i klassen. Når middelmådigheter hever godt over millionen i året behøver man ikke være rakettforsker for å forstå hvorfor det er tøffe tider økonomisk.. 

Håper og tror at dette er i ferd med å snu seg. 

Skvirre

Skvirre
24.09.14 12:13
jackblack: innfører makslønn på 850.000 med unntak av når investorer dekker resten. Håper Vålerenga vurderer noe lignende. Så kan pengene heller gå til investeringer på talent satsingen heller en lønn til overbetalte spillere.

I mine øyne er dette sånn passe meningsløst.

I den grad det har noen nytte så er det å signalisere til spillere og agenter før kontraktsforhandlinger hvor lista ligger. En list de fint kan legge akkurat hvor de vil uavhengig av en slik makslønn. Og med investorer i bakhånd så er det ikke en særlig relevant trussel.

Det de indirekte går ut med er at de har tydelige svakheter i organisasjonen. Avgjørelser angående undertegning av kontrakt skal tas med utgangspunkt i vurdering av spillerens verdi og klubbens overordnede strategi. En slik makslønn skal ikke være annet enn hemmende.

Msport77

Msport77
24.09.14 12:14
thomzi: De aller fleste klubbene har et lønnstak, selv om de ikke går ut med summen offentlig.
Tøft gjort av LSK å si hva makslønn er, så får vi se i fremtiden hva slags innvirkning dette får på spillerlogistikken.

Bjarmann har sagt at lønnsnivået må tilbake til 90-tallet. Så får man se fremover hvordan det blir med hvilke spillere man lokker til seg. Origi var ikke vanskelig å få signert på nye betingelser. Andersson og Moen tenker seg om, men det tror jeg løser seg om Haglund blir med videre.

jackblack

jackblack
24.09.14 12:20
Msport77: Bjarmann har sagt at lønnsnivået må tilbake til 90-tallet. Så får man se fremover hvordan det blir med hvilke spillere man lokker til seg. Origi var ikke vanskelig å få signert på nye betingelser. Andersson og Moen tenker seg om, men det tror jeg løser seg om Haglund blir med videre.

Helle en edruelig klubb som satser på egne talenter og på den måte sikrer lokal tilhørighet, bærekraftig økonomi og moderate sportslige fremganger på kort sikt enn en klubb som handler som fulle sjømenn, bruker penger de ikke har, må tigge fra fansen for å overleve og likevel har moderat sportslige fremganger både på kort og lang sikt.

Og ja.. jeg snakker fortsatt om VIF..  

goggen43

goggen43
24.09.14 12:22
jackblack: innfører makslønn på 850.000 med unntak av når investorer dekker resten. Håper Vålerenga vurderer noe lignende. Så kan pengene heller gå til investeringer på talent satsingen heller en lønn til overbetalte spillere.

Håpløst av Lillestrøm å innføre dette, hvis de vil ha de beste spillerne.

Hvem vil gå ditt når klubb xxx tilbyr deg 2 mill å lønn.

jackblack

jackblack
24.09.14 12:24
goggen43: Håpløst av Lillestrøm å innføre dette, hvis de vil ha de beste spillerne. Hvem vil gå ditt når klubb xxx tilbyr deg 2 mill å lønn.

Hva hjelper det når du i november ikke kan betale spillerne lønn og det lokale e-verket skrur av strømmen til regningene er betalt?

legalize_it

legalize_it
24.09.14 12:26

Sunt å ha litt moderasjon når det kommer til utgifter, men vet ikke hva jeg synes om at klubben hele tiden føler at de trenger å oppdatere resten av fotball Norge om hvordan ståa er.

Damene og Bjarmann har helt klart vært flinke til å spare penger, men savner noen plan om hvordan man skal få tilbake entusiasmen for klubben og få høyere inntekter.

Skvirre

Skvirre
24.09.14 12:29
jackblack: Helle en edruelig klubb som satser på egne talenter og på den måte sikrer lokal tilhørighet, bærekraftig økonomi og moderate sportslige fremganger på kort sikt enn en klubb som handler som fulle sjømenn, bruker penger de ikke har, må tigge fra fansen for å overleve og likevel har moderat sportslige fremganger både på kort og lang sikt. Og ja.. jeg snakker fortsatt om VIF..

Du slår inn åpne dører. Du tar utgangspunkt i en type strategi som lykkes og en annen som mislykkes, så setter du de mot hverandre. Det er ikke mye som skal til for å forandre eksempelet ditt drastisk.

Den strategien Vålerenga har mislykkes med(viktig å påpeke) er i bunn og grunn mye av det samme som Molde har lykkes med.

Den strategien du påpeker først her har også ført med seg flere nedrykk og alt annet enn bærekraftig økonomi.

Det er mange måter å drive fornuftig på, og mange måter å drive ufornuftig på. Lønnstak er ikke noen av delene. Det er lite annet enn ineffektiv økonomisk styring.

jackblack

jackblack
24.09.14 12:33
Skvirre: Du slår inn åpne dører. Du tar utgangspunkt i en type strategi som lykkes og en annen som mislykkes, så setter du de mot hverandre. Det er ikke mye som skal til for å forandre eksempelet ditt drastisk. Den strategien Vålerenga har mislykkes med(viktig å påpeke) er i bunn og grunn mye av det samme som Molde har lykkes med. Den strategien du påpeker først her har også ført med seg flere nedrykk og alt annet enn bærekraftig økonomi. Det er mange måter å drive fornuftig på, og mange måter å drive ufornuftig på. Lønnstak er ikke noen av delene. Det er lite annet enn ineffektiv økonomisk styring

Min teori er at Molde hadde misslykkes uten R&G. 

Tar kun utgangspunkt i hva som har gått feil i egen klubb. Og våre skyhøye lønninger til middelmådige spillere er grunnen til at klubben måtte få økonomisk "munn mot munn" metode fra egne supportere. 

Ser man på klubber som Godset så ser man at det derimot er mulig å bli god rett og slett ved å trene. De er også offentlig uttalt et av forbildene på sunn klubbdrift for Vålerenga. 

jackblack

jackblack
24.09.14 12:36
Skvirre: Det de indirekte går ut med er at de har tydelige svakheter i organisasjonen. Avgjørelser angående undertegning av kontrakt skal tas med utgangspunkt i vurdering av spillerens verdi og klubbens overordnede strategi. En slik makslønn skal ikke være annet enn hemmende.

til informasjon er 850000 årlig over en dobling av gjennomsnittslønna i Norge. Og med tanke på nivået norske fotballspillere ligger på for tiden er det markedsmessig ikke holdbart å betale de mer.

Skvirre

Skvirre
24.09.14 12:52
jackblack: Min teori er at Molde hadde misslykkes uten R&G.  Tar kun utgangspunkt i hva som har gått feil i egen klubb. Og våre skyhøye lønninger til middelmådige spillere er grunnen til at klubben måtte få økonomisk "munn mot munn" metode fra egne supportere.  Ser man på klubber som Godset så ser man at det derimot er mulig å bli god rett og slett ved å trene. De er også offentlig uttalt et av forbildene på sunn klubbdrift for Vålerenga.

Det at Vålerenga har betalt overlønn til middelmådige spillere er ikke et argument for lønnstak. Det er et argument mot dårlige ledelse.

Med Godset så starter du i feil ende igjen. Du bruker et eksempel på en klubb som har lykkes med en gitt strategi som argument for at dette er en god strategi. Det finnes flere klubber som har mislykkes med samme strategi som Godset og i dag befinner seg langt nede i seriesystemet.

Poenget er at det finnes flere måter å lykkes på, en er ikke nødvendigvis overlegen den andre. Like viktig som strategi klubbene følger er hvor godt de klarer å følge strategien og løser de utfordringene som følger med.

Lønnstak er forøvrig helt uavhengig av dette da LSK godt kan ha en stall uten spillere med lønn over 850 000, uten at de trenger et spesifikt lønnstak av den grunn.

Skvirre

Skvirre
24.09.14 12:56
jackblack: til informasjon er 850000 årlig over en dobling av gjennomsnittslønna i Norge. Og med tanke på nivået norske fotballspillere ligger på for tiden er det markedsmessig ikke holdbart å betale de mer.

Du sier det ikke er markedsmessig holdbart. Når Martin Ødegård blir gammel nok til å skrive proffkontrakt, og hans far mener 1 million er en riktig lønn. Skal da klubben si at, nei beklager, men vi har et lønnstak på 850 000?

Og for å ta et motsatt eksempel. Når Alexander Mathisen skal forhandle om en ny kontrakt neste måned. Er det da slik at Vålerengas ledelse sier at: Vi synes 400 000 er en passende lønn, men siden vi ikke har noe lønnstak så må vi nesten gi deg 900 000?

Lønnstak gjør ikke annet enn å legge unødvendige begrensninger på klubben. Og dersom begrensningen er nødvendig så er det noe forferdelig galt i organisasjonen.

(Innlegget ble redigert 24.09.14 12:57)

thomzi

thomzi
24.09.14 12:57
jackblack: il informasjon er 850000 årlig over en dobling av gjennomsnittslønna i Norge

Snitlønna i Norge ligger nok rund 500 000kr, vi har det godt her i dyre og godt utdanna Norge.

jackblack

jackblack
24.09.14 13:07
Skvirre: Det at Vålerenga har betalt overlønn til middelmådige spillere er ikke et argument for lønnstak. Det er et argument mot dårlige ledelse. Med Godset så starter du i feil ende igjen. Du bruker et eksempel på en klubb som har lykkes med en gitt strategi som argument for at dette er en god strategi. Det finnes flere klubber som har mislykkes med samme strategi som Godset og i dag befinner seg langt nede i seriesystemet. Poenget er at det finnes flere måter å lykkes på, en er ikke nødvendigvis overlegen den andre. Like viktig som strategi klubbene følger er hvor godt de klarer å følge strategien og løser de utfordringene som følger med. Lønnstak er forøvrig helt uavhengig av dette da LSK godt kan ha en stall uten spillere med lønn over 850 000, uten at de trenger et spesifikt lønnstak av den grunn.

Du har et poeng; Vålerenga har absolutt utmerket seg med dårlig ledelse, dårlig økonomistyring og til tider dårlig personal politikk.

Grunne til at jeg bruker Godset som eksempel er fordi de har en struktur og filosofi som ligger nært opp til mitt hjerte. Offensiv fotball med mer eller mindre egenutviklede spillere. -Kunne like gjerne sagt Odd. På den andre enden av skalaen ligger Vålerenga, Brann, Molde, Rosenborg og frem til nå Lillestrøm og blør økonomisk.

Og selvfølgelig er det flere veier til Rom, det er det ingen sagt at dette er eneste måten. Men jeg tror at for min klubb (VIF) er dette er en av veiene å gå.

Vi var/er på konkursens rand og senking av utgifter er eneste mulighet for å overleve. Vi har bokstavelig talt kniven på strupen! Og her er det ikke snakk om å rykke ned, vi snakker om muligheten for at klubben slutter å eksistere på grunn av økonomisk rot. Og det er ikke sånn at dette er et engangstilfelle heller. Du skal ikke lengre en tilbake et drøyt ti år så sto vi der med bøssene igjen. Poenget mitt er at jeg vil ikke ende opp som Lyn!!

Å snakke svada om at det er like viktig å følge strategien og løse utfordringene knyttet til de er kjempe lett siden du ikke snakker om noen alternative strategier. 

Lønnstaket for meg er like mye et signal om at klubbene ikke lengre vil være slaver under middelmådigheters lønnskrav som et virkemiddel i seg selv. 

jackblack

jackblack
24.09.14 13:09
thomzi: Snitlønna i Norge ligger nok rund 500 000kr, vi har det godt her i dyre og godt utdanna Norge.

i følge dinside.no var den på ca 480.000 

ikke langt fra min påstand :)

(jada flisespikkeri jeg vet)

jackblack

jackblack
24.09.14 13:13
Skvirre: Du sier det ikke er markedsmessig holdbart. Når Martin Ødegård blir gammel nok til å skrive proffkontrakt, og hans far mener 1 million er en riktig lønn. Skal da klubben si at, nei beklager, men vi har et lønnstak på 850 000? Og for å ta et motsatt eksempel. Når Alexander Mathisen skal forhandle om en ny kontrakt neste måned. Er det da slik at Vålerengas ledelse sier at: Vi synes 400 000 er en passende lønn, men siden vi ikke har noe lønnstak så må vi nesten gi deg 900 000? Lønnstak gjør ikke annet enn å legge unødvendige begrensninger på klubben. Og dersom begrensningen er nødvendig så er det noe forferdelig galt i organisasjone

tilfelle 1 

I utgangspunktet ja. Dersom klubben ikke har råd til å betale mer er dette simpel bedriftsøkonomi. Uavhengig av hvor hjertet ligger. Det Godset derimot kan gjøre, noen som forøvrig også er innefor LSK`s modell er å få eksterne investorer til å dekke det resterende. 

Tilfelle 2

Hæ? snodig argumentasjon!

Lønnstak er et verktøy i mine øyne, som gir over ivrige sportslige ledere med medaljer i blikket en maks sum de kan forholde seg til i forhold til budsjett. 

Godset2012

Godset2012
24.09.14 13:19
jackblack: Min teori er at Molde hadde misslykkes uten R&G.

Eh, vet du ikke at Molde bare lever av å selge spillere og vafler på kampdag?

SNIPERN

SNIPERN
24.09.14 13:24

Får de ikke inn nok penger på #VIERLSK?

Myggbalsam

Myggbalsam
24.09.14 13:37
SNIPERN: Får de ikke inn nok penger på #VIERLSK?

Nei, snaue 3 mill så langt.

jackblack

jackblack
24.09.14 13:39
Myggbalsam: Nei, snaue 3 mill så langt.

hvor mye trengte dere?

KaffeOrginal

KaffeOrginal
24.09.14 13:46
jackblack: innfører makslønn på 850.000 med unntak av når investorer dekker resten.

mao ingen makslønn.... 

jackblack

jackblack
24.09.14 13:48
KaffeOrginal: mao ingen makslønn....

maks utbetaling av klubben.. 

på denne måten kan ikke man ansette '"Lars Iver Strand`ere" eller "Rune Lange`re" til 2-3 mill i året..  

(Innlegget ble redigert 24.09.14 13:48)

toro_lover

toro_lover
24.09.14 13:51

Dette kan vel alltids unngås med bonuser o.l.

helvis

helvis
24.09.14 13:53

LSK virker svært keen på å fortelle fotball-Norge at de ikke blir å regne med i årene som kommer. Det er forsåvidt helt greit det. De har satset over evne og må moderere seg kraftig for å overleve. 

Jimmy_Stein

Jimmy_Stein
24.09.14 13:55
toro_lover: Dette kan vel alltids unngås

Alt kan unngås, men det er et hjelpemiddel for å sette fokus på lønnsnivået og hva en er villig til å betale før det er ekstraordinært og en trenger villige sponsorer/investorer.
Uteover disse 850' ligger nok som du sier bonuser, sign-on-fee som fordeles ut over kontraktstiden etc etc.

Myggbalsam

Myggbalsam
24.09.14 13:58
jackblack: hvor mye trengte dere?

Målet var vel 4 mill.

gordon_gecko

gordon_gecko
24.09.14 14:42
helvis: LSK virker svært keen på å fortelle fotball-Norge at de ikke blir å regne med i årene som kommer.

Å, blir nok ikke kvitt LSK så lett. Skjer mye bra oppi alle problemene rent sportslig også utover a-lagets innsats. Dessuten er det bare å vente på hva som skjer i andre toppklubber, for kutt kommer der også. Vel, utenom den ene muligens, da.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg