Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

2014 - En minneverdig sesong?

NYTT TEMA
Snarky

Snarky
26.11.14 22:32

Hva mener folk om året 2014 for norsk fotball? Midt i sesongen var det en del negativitet knyttet til manglende bidrag i Europa, men se på noen av høydepunktene som oppstod som følge av det som skjedde i 2014:

1) Et annet lag enn RBK tok The Double. En stabilt god sesong for et Molde-lag som spilte jevnt imponerende fotball over en hel sesong. Noe som gjenspeiles i både poeng- og målprotokollen. Cupfinalen var faktisk meget god, med tanke på defensivt spill og to lag som prøvde iherdig fremover.

2) Odd sine prestasjoner, her utdyper jeg ikke noe videre om dette, jeg tror mediene har satt nok preg på dette fra før. Jeg har selv blitt imponert over hva Odd presterte til tider.

3) Brann sin fadese av en sesong, høye utsikter om seriegull viste seg å være naiv tåkeprat. Et lag som nesten konsekvent har unngått nedrykk i to tiår, om ikke langt mer en det, røk på tidenes smell.

4) Martin Ødegaard's fremtreden som A-lag spiller i en alder av 15 år. Har tatt Norge med storm og spilt seg til en plass i landslagstroppen, for ikke å snakke om all blesten rundt han.

5) Vidar Õrn Kjartansson scoret 25 mål. Når var det sist en slik målmaskin kom frem til de grader de siste årene? Jeg kan ikke helt huske det. Og det i en sesong hvor hele 13 spillere scoret 10 eller flere mål (man må tilbake til 2011 for å finne et større antall spillere med så mange mål, og enda lenger for å finne en toppscorer med flere mål).

Så, er det bare meg eller har dette vært en av de mest oppsiktsvekkende sesongene for norsk fotball på lang tid? På godt og vondt. Er det et resultat av at norsk fotball ikke holder høy nok standard at vi får oppleve en slik sesong, eller er det positivt for norsk fotball at det ser ut til å stabilisere seg en del lag i toppen?

(Innlegget ble redigert 26.11.14 22:33)

fabbeh

fabbeh
26.11.14 22:41

Som Odd-supporter er jo dette kanskje den største jubelsesongen noensinne. Riktignok datt vi litt av på slutten, men vi tok klubbens første medalje og spilte cupfinale. Men vi så Haugesund gjøre noe liknende i fjor, så helt ærlig er det vel ikke unikt i norsk fotballhistorie.

Fra et nøytralt synspunkt vil jeg si Martin Ødegaards gjennombrudd har vært det mest spennende å følge, og har størst sannsynlighet for å stå igjen som en milepæl når historiebøker skal skrives.

Harry_Klein

Harry_Klein
26.11.14 22:43

Høydepubktet er at vi omsider er kvitt brann!

Snarky

Snarky
26.11.14 22:46
fabbeh: Fra et nøytralt synspunkt vil jeg si Martin Ødegaards gjennombrudd har vært det mest spennende å følge, og har størst sannsynlighet for å stå igjen som en milepæl når historiebøker skal skrives.

Meget mulig, det er jo veldig avhengig av tilfeldigheter hvor unge spillere er når de får sin debut, men at noen skal gjenskape (eller overgå) den bedriften han har klart denne sesongen tviler jeg sterkt på.

Laffen1

Laffen1
26.11.14 22:52

Høydepunktet i år var uten tvil at Sarpsborg 08 aldri var innblandet i nedrykksstriden og semifinalen mot Odd fram til Thomassen fikk det famøse røde kortet.  

(Innlegget ble redigert 26.11.14 22:53)

PerryAndre

PerryAndre
26.11.14 23:26

For min del er 60 poeng og 2 plass uvirkelig etter elendig fotball i nesten 2/3 del av sesongen. Så er jeg positivt overrasket over snuoperasjonen i angrepspillet bruttern fikk til. Laget og spillerne var knapt å kjenne igjen mot slutten av sesongen. 

Ellers har Odd med sine små resurser imponert meg, spesielt med tanke på den offensive fotballen laget spiller. De har ikke forsvart seg til poengene. Skal bli spennende å se om de blir enda bedre neste år.

(Innlegget ble redigert 26.11.14 23:27)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg