Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bruker 200.000 pr. år for trener til 6-åring

NYTT TEMA
PerfectSense

Art-Vandelay

Art-Vandelay
29.11.14 11:22

Etter å lest artikkelen, ikke så ille som det hørtes ut..

GabrielO.Batistuta

GabrielO.Batistuta
29.11.14 11:32

Ulf Braathen liker dette

Skvirre

Skvirre
29.11.14 11:37
PerfectSense: Eller snakker vi om stormannsgalskap?

Curlinggenerasjonen kan gå å legge seg. 

jorkje

jorkje
29.11.14 12:20

Fornuftig at de yngste skal ha gode trene, men dette er vel hele fortball-norge mot

(Innlegget ble redigert 29.11.14 12:20)

PeterCroucdh

PeterCroucdh
29.11.14 12:59

Dette under her oppsummere fint hvorfor Spania er en mye bedre idrettsnasjon enn Norge. Mentalitet

- Forskjellen er stor. Det er en helt annen mentalitet og filosofi i Spania. Hvis du vil oppnå noe innen idrett, må du jobbe for det. I Norge har spillerne idretten mer som en hobby. De starter terpingen mye tidligere i mitt hjemland, forklarer han.

Han fikk seg også en overraskelse i oktober. Da han fikk høre om den norske høstferien, og at alle barna hadde fri fra skolen i én uke, så Font Gallego på det som en perfekt anledning til å trene to ganger daglig.

- Men så reiste jo alle bort på ferie eller på hytta, sier Font Gallego og smiler.

(Innlegget ble redigert 29.11.14 13:00)

qbah

qbah
29.11.14 13:29

Synes dette var en kul ting å gjøre. Samtidig positivt at det skaper debatt.

KingAnderson

KingAnderson
01.12.14 01:18

Etter å ha lest artikkelen: Virker som en god løsning for alle involverte, og det er flott av familien Høyland å være med å betale for dette. Nå får mange unger verdifull læring om trening og mestring og det virker ikke som om litt mer seriøsitet går på bekostning av trivselen for disse barna.

Tar gjerne i mot en stor og skikkelig debatt rundt dette temaet, og det hadde f.eks vært spennende å se hva sentrale personer i NFF tenker omkring dette.

hrrreminius

hrrreminius
01.12.14 13:36
PeterCroucdh: Dette under her oppsummere fint hvorfor Spania er en mye bedre idrettsnasjon enn Norge. Mentalitet - Forskjellen er stor. Det er en helt annen mentalitet og filosofi i Spania. Hvis du vil oppnå noe innen idrett, må du jobbe for det. I Norge har spillerne idretten mer som en hobby. De starter terpingen mye tidligere i mitt hjemland, forklarer han. Han fikk seg også en overraskelse i oktober. Da han fikk høre om den norske høstferien, og at alle barna hadde fri fra skolen i én uke, så Font Gallego på det som en perfekt anledning til å trene to ganger daglig. - Men så reiste jo alle bort på ferie eller på hytta, sier Font Gallego og smiler.

Så kan man jo spørre seg om denne mentaliteten er så bra i det store og det hele. Kanskje vi får noen gode fotballspillere, men hva mister vi?

toro_lover

toro_lover
01.12.14 14:45

Dette er jo kjempeflott. Ungene i bygda får en flink trener i både fotball og bordtennis. Tviler på at dette blir en "greie" siden man er avhengig av både spanske kontakter og en grei inntekt/formue for å få det til.

Vet ikke om dette er skalerbart til nøff/tippeliga-nivå dog.

Windsor

Windsor
01.12.14 15:12

Jeg synes det er to temaer som man bør separere her.

- Kvalifiserte trenere
- Treningsmengde og mentalitet

Jeg tror ingen er negative til høyt kvalifiserte trenere. Det er et spørsmål om ressurser. Det samme kan sies om skolen. Jeg vil gjerne at 6-åringer lærer matematikk fra folk med doktorgrad i matte og pedagogikk. Det er ikke vrangvilje som gjør at norske klubber bruker fedre som trenere.

Spørsmålet om treningsmengde og mentalitet er noe annet. 99% av ungene våre skal tross alt ikke bli Tippeliga-spillere og jeg er ikke overbevist om at man får et lykkeligere liv av å droppe hytteturen. Magnus Carlsen viste igjen også at den 'norske filosofien' med mer balanse ikke er helt håpløs den heller.

Benkeslitern

Benkeslitern
02.12.14 17:02
Windsor: Magnus Carlsen viste igjen også at den 'norske filosofien' med mer balanse ikke er helt håpløs den heller.

Mulig jeg misforstår deg litt, men å bruke Magnus Carlsen som forsvar for det norske barneidrettsystemet blir helt feil.

Selv om han har vært innom andre idretter er det vel ingen tvil om at han har blitt spesialisert sjakkspiller allerede i tidlig alder, egentlig på tvers av alt norsk idrett forfekter og norske barneidrettsbestemmelser har i hvert fall blitt "brutt".

Jeg mener også å huske at han i 12-13 årsalderen ble tatt ut av skolen for i hvert fall ett år for å satse 100 % på sjakk. 

Det er vel også slikk at sjakkforbundet  for en måneds td siden valte å fortsette utenfor Norges Idrettsforbund og begrunnelsen var vel at de ikke ville pga NIF's barneidrettsbestemmelser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg