Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor er det så få gode norske midtstoppere?

NYTT TEMA
sameohyeah

sameohyeah
28.12.14 00:47

Hvorfor er det så få gode norske midtstoppere i dag? Dette må være den posisjonen vi de siste 20 år har hatt flest spillere som har holdt europeisk toppnivå. Med bl.a.: Bratseth, R. Johnsen, Berg og Hoftun. Norge har gode forutsetninger for å produsere stoppere. Gjennomsnittshøyden i Norge er høyere enn i sør-europeiske land. Likevel har vi så vidt jeg vet ingen stoppere i dag som spiller jevnlig på et høyere nivå enn TL. 

Hvordan skjedde dette? Hvorfor er det kun blitt produsert tekniske midtbanespillere de siste årene? Skyldes dette en guardiola-revolusjon som gjorde at man kun ville ha xavi, iniesta og messi-typer? Er midtbanespiller nå blitt en utgangsposisjon for alle talenter?

Raske midtbanespillere kan ofte med hell omskoleres om til sidebacker. Heldigvis for Norge skjedde dette med Omar og Hedenstad, som etter alle solemerker vil beslaglegge hver sin side på landslaget. Forhåpentligvis skjer det samme med Nordtveit, som faktisk var stoppertalent til å begynne med. Men jeg kan ikke se noen andre som følger etter. Hva har skjedd?

Laugklipperen

Laugklipperen
28.12.14 00:58

Synk.

GoingKronos

GoingKronos
28.12.14 00:58

Jeg er ikke enig i forutsetningen, jeg syns nivået på stopperne er omtrent like bra som resten av laget. Norge har habile spillere hele veien, men mangler enerne uavhengig om det er på stopper, midtbane eller spissplass.

Og det er utfordrende at vi kan stille to norske a-landslag som ikke er langt fra jevngode.

HarryH

HarryH
28.12.14 01:08

Even Hovland var uheldig og fikk en strekkskade på innsiden av låret rett etter overgangen til FC Nürnberg.

Etter at han kom tilbake brukte han et par kamper på å spille seg i form, men siden (dvs de 4 siste serierundene) har han faktisk vært den aller beste spilleren i 2. Bundesliga ifølge velrennomerte kicker.de sin grundige spillerbørs.

Her er oversikten over de beste forsvarsspillerne i ligaen over disse fire serierundene (gjennomsnittlig børspoeng):

Even Hovland, Nürnberg            2,38

Fabian Holland, Darmstadt         2,63

Benedikt Röcker, Greuther Fürth           2,63

Marvin Matip, Ingolstadt             2,75

Romain Bregerie, Darmstadt     2,75

Seyi Olajengbesi, Sandhausen              2,75

Benjamin Kessel, Eintr. Braunschweig              2,75

Vegar Eggen Hedenstad, Eintr. Braunschweig             2,88

Willi Orban, Kaiserslautern         2,88

Marcel Correia, Eintr. Braunschweig                 2,88

Som vi ser, har Hovland vært helt suveren.

Det vises ikke her, men det ser ut for at han som nevnt har vært den beste spilleren* når også målvakter, midtbanespillere og angripere tas med i beregningen.

*Ved siden av Hanno Behrens, Darmstadt.

(Innlegget ble redigert 28.12.14 01:16)

dzk

dzk
28.12.14 01:19
HarryH: Etter at han kom tilbake brukte han et par kamper på å spille seg i form, men siden (dvs de 4 siste serierundene)

Bra at Hovland har gjort det bra de siste 4 kampene. Men det er alt for lite å basere seg på (spesielt når jeg antar at han var dårlig kampene før?).

HarryH

HarryH
28.12.14 01:33
dzk: Bra at Hovland har gjort det bra de siste 4 kampene. Men det er alt for lite å basere seg på (spesielt når jeg antar at han var dårlig kampene før?).

For lite å basere hva på?

Han var som sagt skadet i starten, og det er bare de seks siste serierundene at han har spilt nok til å få børspoeng. Poengene har vært som følger:

3,5 - 3,5 - 2,0 - 2,5 - 2,5 - 2,5.

De to første kampene (runde 14 og 15) brukte han på å tilpasse seg nivået. Etter det (runde 16, 17, 18 og 19) har han som sagt vært den beste spilleren i 2. Bundesliga. Det sier ganske mye om Hovlands kapasitet.

BigGeorge

BigGeorge
28.12.14 01:34

Min teori er at egoet vaskes vekk fra ungdomsfotballen. Du skal være snill og grei som i et klasserom også i fotballen.

Midtstoppere og spisser er typer som i utlandet bruker alle midler for å vinne dueller. I Norge er det overhengende fare for å bli valgt bort fordi man "ikke har rett holdning". En krangel eller fem med trener-apparatet en voldshistorie, eller en skandale..

Se på Terry i Chelsea, Ferdinard, Tony Adams...

notlob

notlob
28.12.14 01:46

Lengter egentlig tilbake på den tiden hvor backer kunne gå inn og gjøre en god jobb. Eller vise versa. Tore Pedersen spilte like godt høyreback, som stopper. Roger Nilsen ble satt inn på venstrebacken, for å nøytralisere det ikke Stig Inge Bjørnebye hadde klart mot Marc Overmars.

dzk

dzk
28.12.14 02:42
HarryH: Det sier ganske mye om Hovlands kapasitet.

Det betyr at han kan prestere på et høyt nivå ja. Men før man begynner å ringe ned Høgmo så bør man holde hode kaldt og være obs på at alle spillere kan over/underprestere over korte perioder.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.12.14 03:22
BigGeorge: Min teori er at egoet vaskes vekk fra ungdomsfotballen.

Interessant teori, som sikkert gjelder i mange tilfeller, men slett ikke i alle. Vi har også spillere som Kamer Qaka og Zymer Bytyqi, hvor egoet har fått fritt spillerom, uten at det har ført til noen nevneverdig utvikling.

BigGeorge

BigGeorge
28.12.14 03:42
KingKongHalvor: Kamer Qaka og Zymer Bytyqi,

Disse er jo fra andre fotball-kulturer og kan ikke sies å ha klart overgangen hittil......

(Innlegget ble redigert 28.12.14 03:43)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.12.14 04:10
BigGeorge: Disse er jo fra andre fotball-kulturer og kan ikke sies å ha klart overgangen hittil......

Kamer kom til Norge da han var 2 år gammel, vet ikke helt hvilken "overgang" det er snakk om....

BigGeorge

BigGeorge
28.12.14 04:28

I våre tider er ikke lenger påvirkningen Tom Lund og Erik Foss på svart-hvit tv på sondagskveldens Sportsrevy.

Tror nok unge Qaka så mer på tv-kamper og Youtube med spillere fra foreldrenes hjemland i større ligaer. Tror ikke Doffen Hestad var den han studerte.

(Innlegget ble redigert 28.12.14 04:29)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.12.14 04:38
BigGeorge: Tror nok unge Qaka så mer på tv-kamper og Youtube med spillere fra foreldrenes hjemland i større ligaer.

Godt mulig det George, men han vokste opp i Norge, fra han var 2 år gammel, det betyr at han har hatt en enorm innflytelse av norsk kultur i sin oppvekst.

Min eldste sønn er på samme alder som Kamer, han vet knapt hvem Tom Lund og Erik Foss er, selvom sistnevnte er ett av mine største idoler.

Min sønn ser på Messi og Ronaldo på YT, det er nok det samme som Kamer og Zymer også har gjort.

Fygaren

Fygaren
28.12.14 11:12
KingKongHalvor: Vi har også spillere som Kamer Qaka og Zymer Bytyqi, hvor egoet har fått fritt spillerom, uten at det har ført til noen nevneverdig utvikling.

Og siden det her diskuteres midstoppere, to av våre beste gjennom tidene i Bratseth og Hangeland er ikke akkurat kjent for å være egojævler. Om en snakker de tre-fire beste de siste 20 årene har en vel kanskje Henning Berg som et eksempel på en med ego, men gi meg en spiller med bedre treningsmoral enn det Berg hadde i sin storhetstid (og nei, et par pils i VM i 98 med Myggen er ikke en stor skamplett på Bergs CV). 

RamGuy

RamGuy
28.12.14 12:01

Regner du virkelig Hangeland som en av våre beste midtstoppere igjennom tidene?

KaffeOrginal

KaffeOrginal
28.12.14 12:15
RamGuy: Regner du virkelig Hangeland som en av våre beste midtstoppere igjennom tidene?

På sitt beste med i toppen uten å være helt på topp .

GoingKronos

GoingKronos
28.12.14 12:18
RamGuy: Regner du virkelig Hangeland som en av våre beste midtstoppere igjennom tidene?

Ja, hvor mange mener du har vært bedre?

Kurtkanon2

Kurtkanon2
28.12.14 13:07

Bedre norske stoppere enn Hangeland fra så langt tilbake som jeg kan huske: Bratseth, Ronny Johnsen........

Der stopper det gitt.

Like gode som Hangeland: Terje Kojedal, Tore Pedersen, Henning Berg, Erik Hoftun.

Ikke mange der heller gitt.

I toppform uten tvil en av topp 5-6 stoppere fra norsk fotball i moderne tid (siste 30 år).

KaffeOrginal

KaffeOrginal
28.12.14 13:13
Kurtkanon2: Bedre norske stoppere enn Hangeland fra så langt tilbake som jeg kan huske: Bratseth, Ronny Johnsen........
Der stopper det gitt.
Like gode som Hangeland: Terje Kojedal, Tore Pedersen, Henning Berg, Erik Hoftun.
Ikke mange der heller gitt.
I toppform uten tvil en av topp 5-6 stoppere fra norsk fotball i moderne tid (siste 30 år).

Enig i dette .

Har hatt en del gode til brukbare stoppere internasjonalt , men om de er bedre enn Hangeland ? Kommer ikke på i alle fall .

I toppen vil jeg også nevne Åge Hareide ( selv om hans trenerkarriere blir brukt mot ham ), Erland Johnsen og Einar Aas .

BigGeorge

BigGeorge
28.12.14 13:14

Jan Halvor Halvorsen,Erland Johnsen, Einar Aas,Svein Fjælberg bør også tas med hvis vi går 25-30 år tilbake. Sikkert glemt noen.

HarryH

HarryH
28.12.14 13:49
dzk: Det betyr at han kan prestere på et høyt nivå ja. Men før man begynner å ringe ned Høgmo så bør man holde hode kaldt og være obs på at alle spillere kan over/underprestere over korte perioder.

Ja, jeg har ikke tenkt å ringe Per Mattias med det første. :-)

Men med tanke på neste år så er Hovlands utvikling svært interessant. Hvis denne trenden fortsetter, vil ett av to scenarier slå til:

(1) FC Nürnberg rykker opp og Hovland blir en nøkkelspiller på et Bundesliga-lag.

(2) FC Nürnberg rykker ikke opp, men Hovland, som en av de beste spillerne i 2. Bundesliga, blir kjøpt opp av en Bundesliga-klubb.

I begge tilfeller vil Hovland være en stor ressurs for landslaget. Bedre med en Hovland som spiller fast midtstopper i Bundesliga enn en Nordtvedt som er midtbanespiller og reserve.

(Innlegget ble redigert 28.12.14 13:49)

HarryH

HarryH
28.12.14 13:54
KaffeOrginal: Einar Aas

Einar Jan Aas, lagkaptein under Brian Clough.

Han må aldri utelates fra en slik diskusjon.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
28.12.14 14:29

Har noen vage minner om Aas fra tippekamper da jeg var svært ung, men husker ingen ting av prestasjonene, så jeg er nok for ung for den vurderingen.

Fygaren

Fygaren
28.12.14 14:33

Ja. Er du uenig? Gleder meg til å se argumentasjonen for at Brede Hangeland ikke er en av de beste midtstopperne i norsk fotball gjennom tidene. Det ville selvsagt stilt seg annerledes om jeg sa "den beste". Det mener jeg ikke han er. Men topp 5? Glatt. 

sambasamba

sambasamba
28.12.14 15:31

Åsså har vi han Claus, i disse juletider

Faktisk den utlendingen med flest kamper i PL, etter Bergkamp. Også den med det mest minneverdige hodestøtet på Landsen :) 

(Innlegget ble redigert 28.12.14 15:34)

Eksberten

Eksberten
28.12.14 16:16
KaffeOrginal: Åge Hareide ( selv om hans trenerkarriere blir brukt mot ham ),

Åge Hareide var en god spiller og en av Norges aller beste trenere. Det er vel ingen trenere som aldri har hatt motgang. Hareides siste år på landslaget og Vikingperioden, sett under et var dårlig. De 4 første årene med landslaget var god og han ble hyllet i starten. Under Hareide var Norge svært nær både VM 2006 og ikke minst EM 2008. I 2005 ble Norge toer bak Italia og møtte det antatt beste laget i playoff, Tsjekkia som nettop var blitt forsterket med at den store stjernen Pavel Nedved hadde gjort landslagscomeback. Etter en skuffende forestilling på Ullevål potetåker, gjorde Norge en heroisk bortekamp, som kunne bikket begge veier. To år senere ble vi fellt av flere grusomme keepertabber i Tyrkiakampene. En færre og Norge hadde vært i EM, der Tyrkia kom i stedet og gikk nesten hele veien.

Hareide hadde også suksess i Molde i flere perioder, selv om det ikke ble Gull. Gullene har kommet i Rosenborg, Brøndby, Helsingborg og Malmø. Sterke prestasjoner alle steder, spessielt i Sverige der han også førte lagene inn i Champions League, noe som er meget uvant kost i Sverige. Også i Rosenborg gikk det svært bra med en av de mest suverene ligamesterskapene, samt the double. Bare Molde som har greid den bragden senere. Var max uheldig i CL-kvaltrekningen og tapte en jevn kamp mot Deportivo La Coruna. Hareide fikk RBK-supporterne mot seg da han brøt kontrakten og valgte landslaget. 

Så det er nok mest bittre Trøndere som bruker trenerkarrieren mot ham...I så fall et stort paradoks, for hadde dem ment Hareide var en dårlig trener, hadde jo avgangen hans vært sett på som en lettelse.

HarryH

HarryH
28.12.14 17:18
sambasamba: hodestøtet

Hehe

sameohyeah

sameohyeah
28.12.14 17:44

Spennende med Hovland. Det lover godt. Er selvfølgelig litt høyere nivå enn TL, men det er først om han kommer til BL vi virkelig begynner å snakke. Synes han så veldig lovende ut i Sogndal, men har ikke følt at han har utviklet seg så mye etter det. Mulig han ble svekket av å spille 1.div og deretter en TL-sesong i en forsvarsfemmer. Kanskje han tar nye steg nå. Han har en imponerende fysikk og er brukbart rask til tross for at han er tung. 

For øvrig enig at Hangeland kommer langt oppe på en toppliste. Tror noen er litt historieløse og tenker på hvor god han har vært i år og i fjor. På sitt aller beste var han kanskje blant de 10 beste midtstopperene i PL. De eneste man med sikkerhet kan si var bedre er Ronny Johnsen og Rune Bratseth. I tillegg føler jeg nok Berg var bedre. Var også stor fan av Hoftun, som presterte bra mot topp europeisk motstand, men vanskelig å bedømme da han til daglig spilte i TL.

EgBiRasanes

EgBiRasanes
28.12.14 23:18

Vi mangler de gode gamle galingene :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg