Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Emem Eduok klar for Sarpsborg 08

NYTT TEMA
Spradebassen

Spradebassen
03.01.15 13:34

Supersignering av Sarpsborg 08!

En av de "hotteste" spissene i nigeriansk fotball om dagen skal i følge sa.no være klar for Sarpsborg 08. 20 år gamle Emem Eduok kommer til Sarpsborg fra toppserieklubben Dolphins FC der han i sesongen 2013/14 noterte seg for 20 mål

Eduok fikk også i november sin debut på A-landslaget til Nigeria og har ellers spilt fast på U-20 for Nigeria. Her er et youtube-klipp fra 7/11-14 med Eduok sitt matchavgjørende mål i en kamp for Nigeria sitt U23-lag mot Ghana.

Selv om det er mye rot rundt denne overgangen både fra spiller og klubb (Dolphins) setter jeg min lit til at kontrakten er i boks. Overgangen kan i verste fall ende som en FIFA-sak. 

(Innlegget ble redigert 03.01.15 13:35)

AutomaticMan

AutomaticMan
03.01.15 13:36
Spradebassen: Selv om det er mye rot rundt denne overgangen både fra spiller og klubb (Dolphins) men setter min lit til at kontrakten er i boks. Overgangen kan i verste fall ende som en FIFA-sak.

Vel - sportsdirektør Berntsen sier S08 ikke har noen avtale med Dolphins, men derimot med A&B Academy, så det gjenstår å se. 

Han er ikke klar før han er klar. De må få bestemt hvem som eier han først.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 13:38)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
03.01.15 13:36

Lykke til. Selv har jeg mistet troen på unge lovende afrikanere.

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 13:48
KingKongHalvor: Lykke til. Selv har jeg mistet troen på unge lovende afrikanere.

Du og ja.. Sier bare Chikere

KaffeOrginal

KaffeOrginal
03.01.15 13:49
KingKongHalvor: Selv har jeg mistet troen på unge lovende afrikanere.

Det er nok fortsatt et market norsk fotball vil hente mange gode spillere fra .

MEN det vil også bli hentet en del søppel og spillere som ikke tilpasser seg norsk fotball og kultur . Dette er er jo det vanskelige . Så mange gode spillere , men SÅ mange spillere å lete blant .

Fygaren

Fygaren
03.01.15 13:50
Kristwic7: Sier bare Chikere

Sier bare Ujah. 

Det afrikanske markedet er slett ikke enkelt. Men det er relativt lav risiko rent økonomisk forbundet med det. Så når en treffer, da kan en virkelig treffe også. Verd gamblingen.

odtj

odtj
03.01.15 13:51
Kristwic7: Du og ja.. Sier bare Chikere

Han fyren her har vel en helt annen cv enn Chikere hadde?

Ser jo lovende ut.

Fishstick

Fishstick
03.01.15 13:52
KingKongHalvor: Lykke til. Selv har jeg mistet troen på unge lovende afrikanere.

Aron Samuel var vel ganske god. Eller, sånn var det ja...

KaffeOrginal

KaffeOrginal
03.01.15 13:53
Fishstick: Aron Samuel var vel ganske god. Eller, sånn var det ja...

Det holder ikke å finne gull nei , man må også ha kunnskapen til å vite at man har funnet gull ...

sirjoss888

sirjoss888
03.01.15 13:54
Fygaren: Sier bare Ujah.

Eller Diof

Dewaz

Dewaz
03.01.15 13:56

John Obi Mikel. Didier Konan Ya. Anthony Annan.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
03.01.15 13:58
Dewaz: John Obi Mikel. Didier Konan Ya. Anthony Annan.

Venter spent på at første brødgjøk kommer med Rodolph Austin :-)

toolshed

toolshed
03.01.15 13:59

Det her tror jeg ikke noe på før jeg ser ham på banen.

Spradebassen

Spradebassen
03.01.15 14:00
AutomaticMan: Vel - sportsdirektør Berntsen sier S08 ikke har noen avtale med Dolphins, men derimot med A&B Academy, så det gjenstår å se.  Han er ikke klar før han er klar. De må få bestemt hvem som eier han først.

Klippet fra SA: "- Er dere sikre på at det er A&B Academy og ikke Dolphins som eier Eduok?

- Eduok har bekreftet, både muntlig og skriftlig, at A&B Academy er klubben som eier ham.  Også klubben har bekreftet dette selv, og da regner vi med at det er riktig. Vi har en vanntett kontrakt som varer ut 2018 og forventer at han dukker opp som avtalt."

Konsekvensene for spiller og involverte klubber er nok såpass store at jeg føler meg ganske sikker på at han dukker opp den 18 januar. Liker selvsagt ikke at han er en slik vinglepetter...Edit: om han er det da. Mye usikkerhet om hva som er rett eller galt i de pressemeldingene fra afrikanske medier. Det som er sikkert er bildene og reportasjen på sa.no.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 14:10)

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 14:04
Fygaren: Sier bare Ujah.
Det afrikanske markedet er slett ikke enkelt. Men det er relativt lav risiko rent økonomisk forbundet med det. Så når en treffer, da kan en virkelig treffe også. Verd gamblingen

Ujah hadde CV og viste seg vel også frem på treninger. Tror ikke LSK angret et sekund på å hente han, de er generelt veldig gode på å finne afrikanere.. Fofana,Ujah,Edwin og Nosa

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 14:05
odtj: Han fyren her har vel en helt annen cv enn Chikere hadde?
Ser jo lovende ut.

Det er jeg helt enig i. Er bare Viking som har en egen evne å ansette de dårligste

(Innlegget ble redigert 03.01.15 14:05)

Delle33

Delle33
03.01.15 14:07

Smart å signere for to klubber.

Fygaren

Fygaren
03.01.15 14:09
Kristwic7: Tror ikke LSK angret et sekund på å hente han, de er generelt veldig gode på å finne afrikanere..

Ja, en skulle trodd jeg viste til Ujah for å vise idiotien i å gi opp spillere fra den regionen og nevne et eksempel. 

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 14:10
Fygaren: Ja, en skulle trodd jeg viste til Ujah for å vise idiotien i å gi opp spillere fra den regionen og nevne et eksempel.

Nevn heller din egen klubb og dens evne til å finne afrikanere.

Dewaz

Dewaz
03.01.15 14:12
Kristwic7: Er bare Viking som har en egen evne å ansette de dårligste

Kanskje. Men RBK har ikke truffet så bra de heller - men det skydes kanskje mer at man ike har fått ut potensialet i de man har hentet. Men noen har jo også vært helt håpløse -

Boateng (onkel til Kevin-Prince og Jerome) og Boti Goa står vel igjen som de verste akkurat her.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
03.01.15 14:12
Fishstick: Aron Samuel var vel ganske god. Eller, sånn var det ja...

Absolutt, men det er mye mer som skal klaffe med en afrikaner enn en fra feks Island eller Sverige. med det sagt så har vi hatt en danske i klubben som lengtet så mye hjem at kontrakten nærmest ble terminert.

Var heller ikke Samuel jeg tenkte mest på, men spilleren Stig Torbjørnsen hentet til VIF, som var det største talentet han noen gang hadde sett.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 14:14)

Fygaren

Fygaren
03.01.15 14:16
Kristwic7: Nevn heller din egen klubb og dens evne til å finne afrikanere.

Nei, jeg nevnte at en kan finne gull i det markedet. En gir ikke opp en hel region pga et tilsynelatende mislykket prosjekt. Det gjør ikke mening. 

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 14:17
Dewaz: Kanskje. Men RBK har ikke truffet så bra de heller - men det skydes kanskje mer at man ike har fått ut potensialet i de man har hentet. Men noen har jo også vært helt håpløse -Boateng (onkel til Kevin-Prince og Jerome) og Boti Goa står vel igjen som de verste akkurat her.

Boti Goa hadde i det minste en ok CV før han kom til Lerkendal.. Chikere har ikke elitefotball i Afrika engang på CVen sin,derimot prøvde de å lyge frem en målstatistikk..
RBK hadde en svært dyktig talentspeider i klubben i Stig Thorbjørnsen som fant endel gode spillere.
Abdou Traore ble jo en solid spiller etter han forlot RBK

Kristwic7

Kristwic7
03.01.15 14:20
Fygaren: Nei, jeg nevnte at en kan finne gull i det markedet. En gir ikke opp en hel region pga et tilsynelatende mislykket prosjekt. Det gjør ikke mening.

Det er helt sant,men du skal gjøre en solid speiderjobb for å finne de.
LSK vil jeg påstå er foregangsklubb,Viking har vel fortsatt ikke lykkes med å hente en rett fra Afrika.
Jeg glemmer ikke Nhleko og Ijeh, men de kom til Europa før Viking ble involvert.
Men jeg er mer skeptisk til estlendere enn afrikanere,potensiale til afrikanere er vanligvis veldig bra

Msport77

Msport77
03.01.15 14:41

Blir spennende å se hva han stiller opp med av disiplin. Er visstnok ei bråkebøtte etter hva som sies.

Kolibrien

Kolibrien
03.01.15 15:16
Msport77: Blir spennende å se hva han stiller opp med av disiplin. Er visstnok ei bråkebøtte etter hva som sies.

Det var Aaron Samuel, og - det gikk helt fint. Satser bare på at denne avtalen går i boks, og at ikke korrupsjonen styrer.

dzk

dzk
03.01.15 16:28
Kolibrien: Det var Aaron Samuel, og

Tja. Hadde det ikke vært for Bojan og Ogude så hadde han kanskje aldri forlatt Vålerenga.

Msport77

Msport77
03.01.15 18:17

Tror han her et hakket vassere enn Samuel. Skal være en årsak til at ikke flere er tungt inne på banen sies det. 

Spradebassen

Spradebassen
03.01.15 18:36
Msport77: Skal være en årsak til at ikke flere er tungt inne på banen sies det.

Hvor sies det?

Msport77

Msport77
04.01.15 01:20

Du leser det nok ikke i avisen, men litt mer uoffisielle kilder. Håper uansett at han slår til. Ikke noe er bedre enn det for S08 at dem treffer på overgangsmarkedet. 

Sånn generelt: Nigeriansk fotball Vs norsk fotball = store forskjeller. Ta feks Ujah. Ikke noen stjerne i Nigeria før han ble hentet til Norge. Han sleit vel faktisk med effektivitet og var ikke noen typisk goalgetter i nigeriansk fotball. Derimot passet hans fysikk og spillestil inn i Norge. Han ble ikke hentet på navn i Nigeria, men pga ferdigheter som passer inn her hjemme. En god spiller i Nigeria, kan falle helt igjennom het hjemme. Også må dem klimatiseres og tilpasse seg en ny hverdag - sjelden en som presterer fra dag 1. Ujah var nærme fra dag 1, men var variabel. Nosa litt i samme liga.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg