Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1. divisjon 2015

NYTT TEMA
FFK

FFK
03.01.15 23:29

Her er min vurdering av kommende 1. divisjon:

1. Brann 

2. Fredrikstad

3. Sogndal

4. Ranheim

5. Sandnes Ulf

6. Bryne 

7. Hønefoss 

8. Bærum

9. Kristiansund

10. Strømmen

11. Åsane

12. Follo

13. Jerv

14. Nest Sotra

15. Hødd

16. Levanger

Brann:

Brann tok det tunge steget ned fra Tippeligaen i fjor etter å ha tapt 4-1 mot Mjøndalen i kvaliken. De kommer til å rykke opp igjen på første forsøk – etter min mening, men kan få det tungt mot andre topplag.

Fredrikstad:

Jeg tror Fredrikstad vil kjempe om opprykk denne sesongen. Jeg er selv FFK-fan, og noen vil vel se på dette tipset som veldig optimistisk. FFK har drevet svært god økonomi de siste årene, og har mistet 5 sentrale spillere. Haitam Aleesami (IFK Gøteborg), Bjørnar Holmvik (Bryne), Vidar Martinsen (Råde IL), Lars Grorud (Fram Larvik) og Robert Stene (Ranheim). Dette er klubbens 3. Sesong i den nest øverste divisjonen, og klubben har selv satt seg som mål å rykke opp. Alle gode ting er 3.

Sogndal:

Jeg tror Sogndal, som rykket ned fra Tippeligaen i 2014, kommer til å være med i toppen til siste slutt, men ikke nå helt opp til opprykksplass. Jeg tror de tar en kvalikplass, og jeg tror Sogndal er det laget som kommer til å kjempe mot Tippeligalaget etter sesongslutt.

Ranheim:

Ranheim er et lag som pleier å gjøre en meget god vårsesong, for og så falle litt sammen til høsten. I år tror jeg de kommer til å gjøre det stabilt bra over hele sesongen, og havne på en kvalikplass. De har en sterk tropp, men man kan aldri vite om de slipper seg litt ned på slutten av sesongen (med vilje) da de mest sansynelig ikke har råd til å bygge ut en ny stadion etter Tippeligakrav. Ranheim har også fått tilbake sin tidligere storscorer, Robert Stene, etter en meget misslykket karriere i FFK-trøya.

Sandnes Ulf:

Sandnes Ulf rykket ned fra Tippeligaen 2014, og er nok ute etter å komme seg opp igjen. Etter 2 år i den øverste divisjonen, tror jeg Sandnes klubben må bli i førstedivisjon minst 2 sesonger til. Jeg tror de ender på en 5. Plass, og kjemper om en opprykksplass via kvalik.

Bryne:

Bryne skuffet innledningsvis i fjorårets sesong, men kom kraftig tilbake på slutten av sesongen. Jeg tror Bryne kommer til å fortsette der de slapp, og få en minneverdig sesong. Jeg tipper Bryne på en sterk 6. Plass, og kvalik.

Hønefoss:

Hønefoss skuffet ekstremt i forrige sesong etter å ha rykket ned fra Tippeligaen 2013. Noen av resultatene de måtte tygge litt ekstra på var 5-0 borte mot Fredrikstad og 6-0 borte mot Strømmen. Jeg tror Hønefoss vil heve seg denne sesongen, men jeg tror også de må vente enda en sesong før de kan kjempe om opprykk. En spennende signering er Malic Mane som har kommet på lån.

Bærum:
Bærum kom fra 2. Divisjon i fjor og imponerte alle i sin debutsesong. De imponerte mot storlag, og endte til slutt på en 5. Plass. De slo ut Kristiansund i kvaliken, og var minutter unna å møte Brann i kvalikfinalen. Jeg tror Bærum vil komme litt tilbake på jorda igjen denne sesongen, og havne ca. midt på tabellen.

Kristiansund:

Etter 2 sesonger med overraskende spill fra Møre og Romsdalsklubben tror jeg laget vil havne litt lenger ned på tabellen i år. Jeg tror Kristiansund vil slite etter en skuffende avslutning på fjorårets sesong, men også tapet av Kalludra (Gikk til Sarpsborg 08) vil veie stort.

Strømmen:
Strømmen er et lag man aldri kan vite hvor havner. Det ene året kjemper de om nedrykk, det andre året ligger de stabilt på midten. Jeg tror Strømmen vil være det som er skillet mellom nedrykksstrid og en midt på plassering. Jeg tror de unngår en nedrykksstrid i år, og havner på 10. Plass.

Åsane:

Åsane rykket opp denne sesongen, og jeg tror vil overraske stort ved å beholde plassen. Jeg tror de vil kjempe om nedrykk lenge, men klare å overleve til slutt.

Follo:

Follo har flere ganger vist at de kan slå store lag, og har slått ut både Fredrikstad og Rosenborg av cupen tidligere. Jeg tror Follo vil ta den siste sikre plassen i førstedivisjon, og spille minst 1 sesong til.

Jerv:

Jerv er det første laget jeg tipper ned til 2. Divisjon. Laget rykket opp i år, og jeg tror de vil ta turen rett ned igjen. Jeg tror de kan være i stand til å kjempe for plassen, for å så tape i de avgjørende kampene.

Nest Sotra:

Nest Sotra overrasket stort i starten av sesongen i fjor, og kjempet hardt for å unngå nedrykk på høsten. I år tror jeg Nest Sotra tar et steg ned, og jeg spår et tøft år for de denne sesongen.

Hødd: 

Hødd har hatt varierte sesonger, men i år tror jeg de kommer til å skuffe stort, men også være i ryggen på Nest Sotra. Jeg tror Cupmesterne fra 2012 tar turen ned i 2. Divisjon.

Levanger:

Levanger rykket opp i år, men jeg tror ikke dette laget har nok kapasitet for en høyere divisjon. Jeg tror Levanger kommer til å være sjanseløse i år, og være klare for nedrykk flere serierunder før sesongslutt. 

Hva tror du? 

(Innlegget ble redigert 04.01.15 11:27)

Dewaz

Dewaz
03.01.15 23:57
FFK: Ranheim har også fått tilbake sin tidligere storscorer, Robert Stene, etter en meget misslykket karriere i FFK-trøya.

"Meget mislykket" er vel kanskje litt sterke ord, eller? Har ikke fulgt FFK i nærheten av like tett som deg vil jeg tro (velkommen til VGD forresten), men han har da puttet jevnt og trutt?

Ranheim har forresten mistet sin beste spiller, Gjermund Åsen, til Tromsø.

Ellers - dette må jo bare bli en av de mest spennende 1.div-sesongene noen sinne! Litt av noen klubber som er med i år.

(Innlegget ble redigert 03.01.15 23:58)

Spahob

Spahob
04.01.15 00:07
FFK: Strømmen er et lag man aldri kan vite hvor havner.

Nuvel. Siste 4 årene har de 10., 10., 11. og 12.plass. Relativt stabilt spør du meg... ;)

FFK

FFK
04.01.15 00:15
Spahob: Nuvel. Siste 4 årene har de 10., 10., 11. og 12.plass. Relativt stabilt spør du meg... ;)

Joa, men de presterer veldig varierende :) Forresten veldig imponert over det laget :)

FFK

FFK
04.01.15 00:17
Dewaz: "Meget mislykket" er vel kanskje litt sterke ord, eller? Har ikke fulgt FFK i nærheten av like tett som deg vil jeg tro (velkommen til VGD forresten), men han har da puttet jevnt og trutt? Ranheim har forresten mistet sin beste spiller, Gjermund Åsen, til Tromsø. Ellers - dette må jo bare bli en av de mest spennende 1.div-sesongene noen sinne! Litt av noen klubber som er med i år.

Joa, han puttet greit da han var på lån i 2012, men de 2 siste sesongene har bare vært helt tragiske. I 2014 puttet han 3 om jeg ikke husker feil, 2 straffebom på 2 forsøk og ja.. En spiss skal sette fler. Total mange på selvtillit. 

Gjermund Åsen er en meget bra spiller, blir hyggeligere for oss (FFK) å møte de til året :)

puma1

puma1
04.01.15 00:20
FFK: Hødd har hatt varierte sesonger, men i år tror jeg de kommer til å skuffe stort,

Og hvorfor tror du det? 

Safari123

Safari123
04.01.15 00:26

Tviler faktisk på at Brann rykker direkte opp. Jeg tror Hønefoss og Sogndal tar de to øverste plassene. Brann vil selvfølgelig klare play-off, og der kan jo alt skje. Ser ikke positivt på sesongen dessverre. Norling fortsetter med sin filosofi, og det kommer til å bli vanskelig. Gruer meg.

FFK

FFK
04.01.15 00:28
puma1: Og hvorfor tror du det?

Har en følelse av det, et par tap i fjor som skilte seg ut, og de har vist svakhetstegn. Tror de kommer til å slite til året.

FFK

FFK
04.01.15 00:31
Safari123: Tviler faktisk på at Brann rykker direkte opp. Jeg tror Hønefoss og Sogndal tar de to øverste plassene. Brann vil selvfølgelig klare play-off, og der kan jo alt skje. Ser ikke positivt på sesongen dessverre. Norling fortsetter med sin filosofi, og det kommer til å bli vanskelig. Gruer meg.

Jeg går ut ifra at du er Brann supporter, og ja, det man kan tvile på Norling og Brann, men de bør være sterke nok til å feie en del lag av banen her, men da må det innføres en ny spillestil, for ifjor fungerte ingenting for Brann. Første kampen på Fredrikstad Stadion kan jo allerede da vise et bilde av hvordan ting ender. Jeg tror hvertfall de har kapasitet nok til å rykke direkte opp :) Stiller meg mer tvilende til FFK, men etter rykter med spillernavn, så har jeg troen, på 2 lag som SKAL være i Tippeligaen - FFK og Brann.

Safari123

Safari123
04.01.15 00:37

Brann har selvsagt kapasitet i massevis. Brann burde være topp 10 i Norge med den spillerstallen de har. Men ting blir vanskelig med inkompetente ledere og trenere. Eneste lyspunktet er at Norling sitter på lånt tid. Håper han innser alvoret, og blir mer kynisk. 

Safari123

Safari123
04.01.15 00:40

Hvorfor er FFK et selskrevent opprykkslag? Laget har jo slitt veldig økonomisk, og det er ingenting igjen av laget som tok Tippeligaen med storm. Er vel heller sannsynlig at Ulf og Sogndal blander seg inn. 

FFK

FFK
04.01.15 01:00
Safari123: Hvorfor er FFK et selskrevent opprykkslag?

Ikke det jeg mener, men med tanke på historie osv. så er FFK et lag som bør være i Tippeligaen. 

kytec

kytec
04.01.15 01:07
FFK: dette blir en veldig spennende sesong!

Ingen tvil om at Branns nedrykk øker oppmerksomheten for 1. div.

Spennende med mange lokaloppgjør i Bergensområdet. 

FFK er jo ein gammel fotballstorhet som fortjener respekt.

Sunn klubbdrift er viktig. Flott visst FFK er blitt flinke der.

Det er vel kjernen til kvifor ein miniklubb som Sogndal kan hevde seg. 

Kristwic7

Kristwic7
04.01.15 01:08

Bryne en soleklar nedrykkskandidat?

FFK

FFK
04.01.15 01:10
kytec: Ingen tvil om at Branns nedrykk øker oppmerksomheten for 1. div. Spennende med mange lokaloppgjør i Bergensområdet.  FFK er jo ein gammel fotballstorhet som fortjener respekt. Sunn klubbdrift er viktig. Flott visst FFK er blitt flinke der. Det er vel kjernen til kvifor ein miniklubb som Sogndal kan hevde seg.

Jepp, de har drevet fornuftig med økonomien, men synd at det ikke kommer inn noen navn som trekker folk til Stadion. Får håpe Brann drar med seg en del supportere slik at vi kan fylle Stadion første kamp. 

Sogndal er definitivt et lag å regne med til året.

FFK

FFK
04.01.15 01:11
Kristwic7: Bryne en soleklar nedrykkskandidat?

Ikke i mine øyne, de avsluttet meget godt i fjor, jeg tror de kan være helt der oppe og kjempe om kvalik i år :)

Spradebassen

Spradebassen
04.01.15 01:20
FFK: Håper tråden kan skape litt engasjement rundt 1. divisjon, dette blir en veldig spennende sesong!

Velkommen til VGD! Det finnes allerede en tråd med samme navn startet av 6347 for 1 divisjon 2015. Det er lurt å benytte allerede opprettede tråder når de har samme navn. ;) 

Du finner den her

VG Nett

VG Nett
04.01.15 11:28

Som sagt over her så finnes det alt en tråd for dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg