Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Frigg og Nima Backi

NYTT TEMA
LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 03:05

Har ikke sett noen diskusjoner rundt denne saken her inne, men føler at dette er noe som bør sees nærmere på. Om det har blitt diskutert her inne før, så beklager jeg.

Det hele startet rett før jul, da foreldre til ett par av ungene i klubben ytret sine meninger mot Nima Backi, som er kjernen i mange av problemene her.

"-Sjokkerende at en trener bruker vår sønn til å bryte regelverket"

"I løpet av de siste tre årene har 52 nye spillere med fødselsår 1998 eller 1999 begynt å spille for Frigg, ifølge tall Nettavisen har fått av en medarbeider i klubben.

Det er et oppsiktsvekkende høyt tall, som også har gitt klubben positiv oppmerksomhet i lokalpressen.

Det som ikke har kommet fram, er at enda flere angivelig slutter. 64 barn født i 1998 eller 1999 skal ha sluttet i Frigg i løpet av den samme perioden.

35 skal ha sluttet helt med fotball, mens 29 skal ha gått til andre klubber – og 27 av disse i nærliggende osloklubber.

Mange i Frigg-miljøet mener at hovedgrunnen til at så mange spillere både kommer inn og forsvinner ut, er Nima Backi, som jobber som trener og spillerutvikler i ungdomsavdelingen."

Det kommer også frem i artikkelen at Backi har fått flere klager på seg om hvordan han fisker etter unge spillere utenom regelverket, noe han selv benekter. Har selv hørt fra folk som har jobbet i Frigg om at Backi kun prater BS angående dette, og har fått langt flere klager enn kun én. 

Selve Facebook delen som kommer senere i artikkelen om at Backi har pratet med sine egne spillere om å overtale spillere han har sett på, gjør jo egentlig hele saken til en farse. Hvordan Backi prøver å ro seg ut av dette er jo beundringsverdig, men savner mer kritiske spørsmål fra journalisten, spesielt med hvordan Backi avslutter samtalen og det at han har skrevet to ganger "hent han da", så får man vel ikke klarere bevis enn dette.  

Så kan man jo spørre seg, er dette ett sjeldent svart får innenfor norsk barnefotball eller er det bare en liten fisk i en større flokk? Vet i hvert fall om én annen trener innenfor en annen klubb i Oslo som holder på på samme måte, uten å ha noe klare bevis på det. Og her ligger det vel ett stort problem innenfor denne saken, for det er noe som ofte er vanskelig å bevise, med mindre man har noe skriftlig. 

Dagen etter så smeller det en ny bombe innenfor Frigg-leiren. En anonym kilde i klubben går ut med en ny sak om nevnte Backi, og hevder at Frigg og treneren har fikset en kamp sammen med dommeren. Dommeren, som er broren til en av spillerne, satt i en halvtime og pratet med Backi før kampen. Om hva som ble sagt kan man bare spekulere i, men ut i fra oppførselen deres med hvisking og at man blir stille når andre kommer inn i rommet så er det merkelig.

I tillegg til at Frigg har hatt en merkelig fortid med en annen dommer, som alltid dømte i fordel for Frigg, da spesielt på juniornivå så kan man jo undre seg over hvor mange de faktisk har på godfot. Om ikke denne dommeren er han som ble brukt i denne kampen. 

Foreldre reagerte også på dommeren i denne kampen, der de sier at kortene satt løst og ble kastet ut i hytt og pine i retning Ullern spillerne. I denne alderen(15 år) så er gult kort 5 minutter ute fra banen, så det var til støtt og stadighet for få spillere på banen. I tillegg til dette så fikk Ullern tre røde kort, noe som høres ekstremt ut på dette alderstrinnet. Spillerne til Ullern skjønner fortsatt ikke særlig mye av disse kortene.

Nimas forklaring angående praten med dommeren, så påstår han at han tok opp forrige kamp og at det var kun det de pratet om. Men trenger man virkelig én hel halvtime på å prate om dette?

Det interessante her er jo at dommeren presterer å påstå at han og Nima ikke pratet sammen i forkant av kampen.

Det siste som skjedde i denne saken før jul var at A-lags treneren til Frigg, Magnus Aadland, ikke fikk fortsette å trene laget etter å ha avsluttet sesongen med 12 strake seire og en fin 2. plass i sin avdeling i 3. divisjon. I stedet jobbes det for at Backi skal være en del av trener teamet fremover. Denne avgjørelsen har ikke blitt sett pent på blant spillergruppen til Friggs A-lag, og hele laget har signert ett opprop om at hvis ikke Aadland får fortsette så nekter de å spille for Frigg neste år. Frigg, og styreleder Erling Fossen, går ut og forsvarer dette med at styret skal bli en av Oslos fremste klubber på spilleutvikling innen 2019, og at man derfor trenger kompetanse på dette området. Fair enough det, men er det ikke mulig at Aadland og Backi kan jobbe i samme team, eller er det gnisninger her, også har Backi fått mest støtte av styret?

Så ble det stille rundt saken, før man nå på nyåret igjen har fått gnisninger på bålet, der man har fått info om at styreleder Fossen har omgjort det tidligere styret sitt vedtak om å fjerne Backi fra klubben.

"Den omstridte treneren har vært tema under flere styremøter i Frigg.

Under et styremøte 26. februar i år ble det vedtatt at Nima Backi ikke skal få fortsette i klubben. Dette får Nettavisen opplyst av to forskjellige kilder i Frigg.

«Etter lengre debatt der tidligere forhold ble diskutert, samt innvendelse mot saksgangen, ble det stemt over følgende forslag til vedtak. «På grunn av manglende tillit får ikke Nima fornyet kontrakt». 5 mot 3 (1 avholdende) stemte for vedtaket» står det i styrereferatet.

Styrelederen, som altså er den kjente forfatteren og samfunnsdebattanten Erling Fossen, var blant mindretallet som ga treneren sin støtte.

En uke etterpå ga Fossen beskjed om at dette vedtaket rett og slett ville bli ignorert.

«De fleste jeg har snakket med aksepterer at Nima har tråkka over en grense når det gjelder gråsonene han beveger seg i på spillermarkedet og fortjener en disiplinærforføyning, men ingen henrettelse siden det tross alt kun er spilleroverganger, og ikke seksuell trakassering, rasisme, mobbing, tjuveri, underslag etc. for egen vinnings skyld det her er snakk om. Reaksjonen står ikke i forhold til forseelsen.» skriver Fossen i en intern e-post 6. mars klokken 22.16."

Så kommer min personlige favoritt del, hvor Fossen begrunner avgjørelsen med at det er ett nytt styre;

"Et par måneder senere sto Nima Backi igjen på agendaen under et styremøte, ettersom det forrige styrevedtaket hadde blitt omgjort av styreleder.

- Saken ble derfor tatt opp på nytt når det nye styret var på plass. Her hadde nye styremedlemmer liten eller ingen kjennskap til saken og historien - og måtte bestemme seg i løpet av et kort møte. Da ble det tidligere vedtaket om å ikke fornye kontrakten omgjort, sier et styremedlem til Nettavisen, under betingelse av anonymitet."

For en flott beslutning man gjør når noen som ikke vet noe om en sak skal begrunne om en person skal fortsette eller ikke. Dette styret fikk også tilgang til den berømte facebooksamtalen Backi hadde, som er nevnt før i tråden, men her bestemte man med flertall om at man ikke skulle undersøke denne saken videre.

Så får man jo bare vente å se hva som skjer videre i saken. Det virker jo som at Fossen vil beskytte Backi for enhver pris. 

Syndes selv det er synd at Frigg får så mye negativ omtale som dette, men man ber om det selv i denne saken. Synd for Oslofotballen sin del, men samtidig så kan man få tatt en debatt på mørkesider i barnefotball, da spesielt i Osloområdene, da dette er en måte flere store klubber i Oslo har operert med tidligere. Vet ikke hvordan ståa er i dag, men ser ikke ikke for meg at det har endret seg mye.

Men for all del, jeg kan jo ta feil og at jeg tenker for pessimistisk i forhold til klubbene her i området.

Hva tenker dere? Vil dette slå noen spesiell vei ut for Frigg, eller vil det bare forsvinne uten at det blir pratet noe særlig mer om? 

KaffeOrginal

KaffeOrginal
04.01.15 13:38
LaGoeba: Hva tenker dere? Vil dette slå noen spesiell vei ut for Frigg, eller vil det bare forsvinne uten at det blir pratet noe særlig mer om?

Frigg er ikke viktig nok til at det blir noen stor sak .

Har lest litt om det , og det virker jo merkelig . Spesielt dette med at han ble reddet av styreformannen som ved noen krumspring kunne omgå styrevedtak om å bli kvitt fyren.

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 14:29
KaffeOrginal: Frigg er ikke viktig nok til at det blir noen stor sak . Har lest litt om det , og det virker jo merkelig . Spesielt dette med at han ble reddet av styreformannen som ved noen krumspring kunne omgå styrevedtak om å bli kvitt fyren.

Og synd er det.

At hele saken stinker er det liten tvil om, men det er vel bare Nettavisen som kommer til å følge opp denne saken vil jeg tro.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.15 16:10
LaGoeba: At hele saken stinker er det liten tvil om, men det er vel bare Nettavisen som kommer til å følge opp denne saken vil jeg tro.

Nå snakker vi om barnefotball i en breddeklubb. Skulle mediene engasjere seg i alle personstrider som oppstår i lag rundt omkring i landet så hadde de måttet ansette flere folk. Dette er uinteressant, og jeg har ingen grunn til å tro at dette er er noe utbredt problem i Oslofotballen.

Frigg får feie for egen dør, det første de burde gjøre var å fjerne Fossen, en mer narraktig kar har jeg sjelden sett i mediene. En som tror han utgjør en forskjell, og driver med noe veldig viktig ved å stikke frem nesa og komme med kontroversielle utspill i tide og utide. 

storteple

storteple
04.01.15 16:10

Som gammel Frigg-gutt er dette trist lesning. 

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 16:18
storteple: Som gammel Frigg-gutt er dette trist lesning.

Full forståelse for det.

Vært mye rart med klubben de siste årene, som mange andre klubber i Oslo området.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
04.01.15 16:58
KingKongHalvor: Dette er uinteressant, og jeg har ingen grunn til å tro at dette er er noe utbredt problem i Oslofotballen

Ei heller unikt for Oslo tenker jeg . Finnes sånne oppblåste fyrer i klubber landet rundt .

BigGeorge

BigGeorge
04.01.15 18:10

Kan ikke de som ønsker det spille under en annen trener enn denne  omtalte fyren ?

Hvis han tror han driver en eliteklubb med fisking av spillere som følger med trenger vel ikke det påvirke alle ?

Har dere ikke et 2.lag som kan holde på isolert fra denne fyren ?

(Innlegget ble redigert 04.01.15 18:12)

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 18:54
BigGeorge: Hvis han tror han driver en eliteklubb med fisking av spillere som følger med trenger vel ikke det påvirke alle ?

Problemet her er jo at man har en trener som konsekvent bryter regler, manipulerer unge spillere og prater med dommere før kamp. Mens han blir totaltfredet av styret.

Eller er det kanskje ikke ett problem?

BigGeorge

BigGeorge
04.01.15 19:01
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 17:02)

Suburben

Suburben
04.01.15 19:07

Joda, og både Backi og Fossen bør bort.

Men det Ullern-laget kommer med påstander som jeg finner pussige. For det første var stillingen vel 2-0 da det første gule kortet kom. For det andre har det fremkommet påstander om tildels rasistiske bemerkninger fra Ullern-spillere som det ikke virker som Ullern har giddet å ta på alvor. For det tredje synes jeg Nettavisen velger å ta part i en en konkret sak som igjen påvirker hvordan Frigg fremstilles som klubb. For dte fjerde kommer det opp påstander om dommer som helt åpenbart har blitt avfeid av Oslo Fotballkrets (ettersom han fremdeles dømmer).

Men som sagt - Backi og Fossen skader klubben på sin vei, selv om de ikke ser det selv. På sikt vil resultatet bli rot og surr!

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.15 19:10
LaGoeba: Eller er det kanskje ikke ett problem?

Jo, det er nettopp det, ett problem. Friggs problem. Ikke Oslofotballens.

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 19:18
KingKongHalvor: Jo, det er nettopp det, ett problem. Friggs problem. Ikke Oslofotballens.

Okei, så det er ikke Oslofotballens sitt problem at en Osloklubb går rundt å prøver å fiske opp spillere rundt regelverket. 

Men det er kanskje ikke ett problem siden alle andre klubber gjør det også?

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.15 19:23
LaGoeba: Men det er kanskje ikke ett problem siden alle andre klubber gjør det også?

Hvis alle gjør det så går det vel opp-i-opp? ;-)

Greia er at du beskriver det indre livet i Frigg her, og spesielt én person, som du påstår bryter regler nærmest konsekvent. Hvilke indikasjoner har du på at dette skjer også i andre klubber, for ikke å si alle andre klubber? 

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 19:27
KingKongHalvor: Hvis alle gjør det så går det vel opp-i-opp? ;-) Greia er at du beskriver det indre livet i Frigg her, og spesielt én person, som du påstår bryter regler nærmest konsekvent. Hvilke indikasjoner har du på at dette skjer også i andre klubber, for ikke å si alle andre klubber?

Hehe, det er vel det da :-)

Alle andre var vel for å sette det litt på spissen..Men kan godt hende at ting har forandret seg mye siden jeg ga meg med fotballen for ett par år siden, for alt jeg vet. 

Fishstick

Fishstick
04.01.15 20:25

Haha, sjekk ut denne Facebook-gruppen.

"Nima Backi is the best coach" med over 1500(!) medlemmer, og med Erling Fossen som administrator - som driver og legger til brukere (antakeligvis uten at de har samtykket til det) i hytt og pine.

En kan jo nesten lure på om Backi har noe på Fossen, for dette blir jo nesten litt for meget...

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 20:34
Fishstick: Haha, sjekk ut denne Facebook-gruppen. "Nima Backi is the best coach" med over 1500(!) medlemmer, og med Erling Fossen som administrator - som driver og legger til brukere (antakeligvis uten at de har samtykket til det) i hytt og pine. En kan jo nesten lure på om Backi har noe på Fossen, for dette blir jo nesten litt for meget...

Haha, herlig at Backi legger til medlemmer selv også. Alt virker jo helt fjernt her.

Det forhold mellom disse to virker ikke å være helt sunt heller..

Gueuze

Gueuze
04.01.15 20:38

Erling Fossen er gift med Martine Aurdal ser jeg

LaGoeba

LaGoeba
04.01.15 20:45
Gueuze: Erling Fossen er gift med Martine Aurdal ser jeg

Hadde vært artig hvis DB fulgte opp denne saken nå, skjønner jeg.

Yourexperiencemaydiffer

Fishstick: Sjekket forresten ut denne Nima Backi på Facebook, og han ser jo ut som en typisk kjeltring. Uten å skue hunden for mye på hårene. Ligner på Alejandro Lago sin onde bror.

Tenkte mer på lillebroren til Rafa Benitez, men vi får vel alle forskjellige assosiasjoner.

Falt nesten av stolen når jeg så FB-gruppa. Lurer på om jeg og skal lage en egen fangruppe og legge til all verdens folk.

olk1702

olk1702
05.01.15 03:38
Fishstick: Haha, sjekk ut denne Facebook-gruppen.

17. april 2012.

Ellers er ikke Fossen admin i gruppen.

Fishstick

Fishstick
05.01.15 07:19

Hva har datoen med saken å gjøre, annet enn at det viser at han har vært fan i flere år? Kjenner ikke hele ledelsesstrukturen i denne gruppen, men konstaterer at Fossen både har myndighet til, og utøver, retten til å legge til folk. I de gruppene jeg er medlem har disse status som administrator. 

jackblack

jackblack
05.01.15 10:36
Fishstick: Sjekket forresten ut denne Nima Backi på Facebook, og han ser jo ut som en typisk kjeltring. Uten å skue hunden for mye på hårene. Ligner på Alejandro Lago sin onde bror.

Ble litt skuffa nå fiskepinna. At en såpass respektert debatant på vgd synker til så enkle virkemiddler som å dømme noen etter utseende er lavmål. 

La gå at denne saken stinker fisk, men man dømmer ikke folk etter hvordan de ser ut. 

Fishstick

Fishstick
05.01.15 10:51

Herregud, ro ned et par hakk. Han spiller jo på det selv, der han poserer med kniver, skjerf foran fjeset, brystkassa bar og div andre sterotypiske ting man gjerne ser hos albanske gjengmedlemmer. Selvfølgelig godt mulig han er kjempeironisk og en jovial skøyer.

(Innlegget ble redigert 05.01.15 10:53)

jackblack

jackblack
05.01.15 10:56
Fishstick: Herregud, ro ned et par hakk. Han spiller jo på det selv, der han poserer med kniver, skjerf foran fjeset, brystkassa bar og div andre sterotypiske ting man gjerne ser hos albanske gjengmedlemmer. Selvfølgelig godt mulig han er kjempeironisk og en jovial skøyer.

betyr det at du kan stemple han som kjeltring?

Skal jeg kunne stemlpe en random trønder som døgenikt fordi han har bart, tresko, stygghårsveis, liker amcar, helsetrøyer og traktorer?

Er 2015 vi lever i ikke 1985.. 

kanskje bare jeg som er sart.. 

(Innlegget ble redigert 05.01.15 10:58)

Fishstick

Fishstick
05.01.15 11:04

Ja, det er du som er sart. Jeg har ikke stemplet han som noe som helst.

jackblack

jackblack
05.01.15 11:14
Fishstick: Ja, det er du som er sart. Jeg har ikke stemplet han som noe som helst.

nyttårsforsett å bli et bedre menneske vettu.

(Innlegget ble redigert 05.01.15 11:14)

Gueuze

Gueuze
05.01.15 13:36
Fishstick: Hva har datoen med saken å gjøre, annet enn at det viser at han har vært fan i flere år? Kjenner ikke hele ledelsesstrukturen i denne gruppen, men konstaterer at Fossen både har myndighet til, og utøver, retten til å legge til folk. I de gruppene jeg er medlem har disse status som administrator.

Det mest suspekte er uansett medlemstallet i gruppen. 1500 unge fotballspillere fra Osloområdet legger seg ikke frivillig til i en slik gruppe.

sirjoss888

sirjoss888
05.01.15 13:43

Jeg har også overtalt spillere til å komme til vår junioravdeling når jeg spilte. Og ble vel luftet av treneren først siden han viste jeg kjente spillerene vi ønsket. Akkurat det behøver ikke være så veldig klandreverdig.

Bare sann generelt, jeg kjenner ikke til denne saken, og synes vel det grenser litt til uthenging

redcard85

redcard85
07.01.15 23:29

I dag ble det avhold ekstraordinært årsmøte i Frigg med et agendapunkt: 

Valg av nytt styre

Det var nærmere 150 oppmøte,

Geir Hustad ble benket om mot Erling Fossen. Geir ble valgt som ny styreleder med over 100 stemmer - og avsatte Erling Fossen som led et knusende nederlag. Videre ble hele valgkomiteens innstilling forkastet (med unntak av instillingen på Tor Audun Sørensen og Per Pettersen) Benkeforslaget på resten av styrets 7 medlemmer vant med like knusende margin som styreleder. 

Det betyr at Erling Fossen inntil videre er historie i Frigg - og det er også kanskje slutten på Nima Backi, som har brukt barn for å rekruttere, falsk informasjon om å ha vunnet kåringer og mye annet snacks.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg