Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør norsk klubb hente voldtektsdømt spiller?

NYTT TEMA
GoingKronos

GoingKronos
07.01.15 10:49

I England er det stor debatt rundt Ched Evans som i 2011 ble dømt for voldtekt, og nå er 26 år og fri mann igjen, og ønsker å fortsette fotballkarrieren sin. Men hver gang en klubb snuser på han så blir det store protester, med underskriftskampanjer, sponsorer som truer med å trekke seg osv.

Hadde det vært greit om Evans kom til Norge for å spille? For meg virker det uproblematisk, vi har bygd opp et samfunn der man tar sin straff og så kan få en ny sjanse i samfunnet. Og så er det enkelte yrker som jeg forstår at det ikke er forsvarlig at noen som er dømt for seksuelle overgrep kan ha, men det er vanskelig å se at fotballspiller skal være et slikt yrke.

Så, ville du skrevet under en kampanje for å nekte en spiller som Evans å spille i din klubb?

Art-Vandelay

Art-Vandelay
07.01.15 10:55

Labour-leder Ed Miliband vil ikke ha sånne i sportsverden (min antakelse, da jeg regner med det også ikke gjelder bare fotball). Undrer på hvor han mener sånne bør få arbeide, eller om de bare skal gå på trygd resten av livet..

Så, til spørsmålet.. Jeg ville nok ikke skrevet under på en kampanje, men igjen så gjør jeg jo aldri sånt uansett.. Det sagt, så bør man vel få en ny sjanse når man først har innført det som en "leveregel" i samfunnet.. Noe annet her er jo alt det rundt at han mener seg uskyldig, det kompliserer en del. Har sett litt fra England, og der er det jo flere som er i harnisk over at han ikke viser anger eller unnskylder seg, litt vanskelig om man mener man er uskyldig..

PapaSmurf

PapaSmurf
07.01.15 10:56
GoingKronos: Så, ville du skrevet under en kampanje for å nekte en spiller som Evans å spille i din klubb?

Den er litt kinkig.

Generelt sett mener jeg at vårt straffesystem er bygd slik at man har gjort opp for sine synder når man har sonet ferdig, og det må vi respektere.

På den andre side så er det enkelte lovbrudd som er verre å svelge enn andre. Voldtekt er en av disse.

Min konklusjon er at jeg er glad for at jeg slipper å havne i et slikt dilemma.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
07.01.15 10:57
GoingKronos: Så, ville du skrevet under en kampanje for å nekte en spiller som Evans å spille i din klubb?

Nå kjenner jeg ikke detaljene i denne saken, men i utgangspunktet hadde jeg ikke hatt så mye i mot det at jeg ville gjøre noe aktivt for å holde ham unna. Unntaket var vel kanskje om det var barn involvert. Er litt usikker på grenser her, har aldri måttet teste dem før.

Er i utgangspunktet tilhenger av at folk som har sonet straffen sin skal få en ny sjanse, og en fotballspiller bør ikke være noe unntak.

(Innlegget ble redigert 07.01.15 10:58)

KaffeOrginal

KaffeOrginal
07.01.15 11:03
PapaSmurf: Generelt sett mener jeg at vårt straffesystem er bygd slik at man har gjort opp for sine synder når man har sonet ferdig, og det må vi respektere.
På den andre side så er det enkelte lovbrudd som er verre å svelge enn andre. Voldtekt er en av disse.
Min konklusjon er at jeg er glad for at jeg slipper å havne i et slikt dilemma

Skal vel ikke si annet enn at jeg havner i samme dobbeltmoralen som deg .

Ja , om han er ferdig med sin straff så bør han få jobb osv som før

Men nei , jeg ville ikke likt å ha ham i nabolag osv .

KaffeOrginal

KaffeOrginal
07.01.15 11:04

Tross alt .. nei

Sulfat

Sulfat
07.01.15 11:15

Nei.

Hadde ikke blitt veldig begeistret av å få en dømt voldtektsmann til klubben, men er lite glad i den type lynsjemobb. Rettsvesenet har gjort sin jobb, straffen er sonet, nå skal fyren tilbake i samfunnet. Velkommen til Molde FK, tross alt.

Her er saken for de som ikke kjenner den:

The trial took place at the Crown Court at Caernarfon in April 2012. The woman, a 19-year-old waitress, said she had drunk two glasses of wine, four double vodkas with lemonade, and a shot of sambuca.[13] As a result, she told police she "felt tipsy but not out of control".[14] However, she woke up naked and confused in a hotel bed with no memory of anything since leaving a dancing session with friends the previous night. She suspected that her memory loss was due to a spiked drink.[13][13][15] Samples taken the following day showed no alcohol, although the prosecution argued this was due to normal elimination over time.[16] The samples did show traces of cocaine and cannabis, which she denied taking on the night of the incident.[13] The prosecution argument was that the victim was too intoxicated to have consented.[17][18]

The defence agreed that McDonald met the woman on the street and took her back to the hotel, where they were later joined by Evans. However, they claimed that both men had sex with the woman separately and with her consent. They argued she was not too drunk to consent, and suggested that her claim of memory loss may be a lie.[19]

On 20 April 2012, the jury returned its verdicts. McDonald was acquitted. Evans was convicted of rape and sentenced to five years imprisonment. Judge Merfyn Hughes QC stated in his sentencing remarks that: "The complainant was 19 years of age and was extremely intoxicated. CCTV footage shows, in my view, the extent of her intoxication when she stumbled into your friend. As the jury have found, she was in no condition to have sexual intercourse. When you arrived at the hotel, you must have realised that."[1]

GoingKronos

GoingKronos
07.01.15 11:26

Vi hadde jo en sak med Kristan Sørli for noen år siden, det var vel ikke voldtekt, men seksuell omgang med mindreårig. Han fikk jo noen kamper i Ranheim etter han hadde sonet sin straff, men kan ikke huske at det var så mye debatt rundt det.

jackblack

jackblack
07.01.15 11:36

For min del så sier jeg nei takk. Det samme gjelder annen vold. 

Art-Vandelay

Art-Vandelay
07.01.15 11:41
Sulfat: McDonald was acquitted.

Vet ikke tilfeldigvis hvorfor han ble frikjent? Var han også kanskje så full at han ikke kunne gi sitt samtykke? 

(Innlegget ble redigert 07.01.15 11:41)

jeangabin

jeangabin
07.01.15 11:42

Nei, når straffen er sonet, så skal han i prinsippet ha lov til å spille. Men jeg ser jo at han vil havne i søkelys hele tiden, og at publikum vil diskutere ham i det uendelige. Jeg skjønner ikke at han ønsker et liv i offentligheten etter dette? Fotballfans er jo ikke akkurat kjent som tolerante. Og Miliband og Maltas statsminister burde holde kjeft i denne saken, syntes jeg. 

Damefallet

Damefallet
07.01.15 11:50

Kan egentlige ikke skjønne at noen vil tilbake på banen vel vitende om all tyn han kommer til å få fra tribunen etter en sånn hendelse, men bare tull og nekte noen spill så lenge straffen er gjort opp.

KongBob

KongBob
07.01.15 11:51
jackblack: For min del så sier jeg nei takk. Det samme gjelder annen vold.

Enig med deg...   Og hvis det i tillegg svekker klubbens omdømme slik at sponsorer trekker seg er det ikke noe å vurdere en gang i mitt hode...

Greit nok at han har gjort opp for seg, men dette vil hefte med ham i all fremtid...

Ingen ville vel hatt en voldtektsdømt person som barnevakt heller, selv om han har sonet ferdig...   For å sette det på spissen...

caliblue

caliblue
07.01.15 12:08

Noe av det som har gjort Ched Evans uspiselig er vel det at han aldri har innrømmet noen skyld, selv ikke mener han har gjort noe galt og aktivt jobber for å renvaske seg selv.

Han ble også dømt på rimelig tynt grunnlag. Jeg tviler på at han hadde blitt dømt om han var i en norsk rettsak. Eller om han ikke var fotballspiller.

De hadde en ikke helt ulik sak i Sverige for ikke lenge siden. Modou Barrow hadde begynt å gjøre sine saker bra for IFK Norrkøping da han skambanka kjæresten. Ifølge tiltalen var det grov mishandel, spark og kne mot hodet bl.a., men han ble vel dømt til bare 180 timers samfunnsstraff.

Han fikk sparken hos IFK Norrkøping og spilte halvannen sesong i Superettan (Varbergs BoIS og Östersunds FK). Mer enn god nok for Allsvenskan, men ingen ville ha han. Derfor gikk spranget direkte fra Superettan til Premier League når han i høst signerte for Swansea.

sirjoss888

sirjoss888
07.01.15 12:11
caliblue: De hadde en ikke helt ulik sak i Sverige for ikke lenge siden. Modou Barrow hadde begynt å gjøre sine saker bra for IFK Norrkøping da han skambanka kjæresten. Ifølge tiltalen var det grov mishandel, spark og kne mot hodet bl.a., men han ble vel dømt til bare 180 timers samfunnsstraff. Han fikk sparken hos IFK Norrkøping og spilte halvannen sesong i Superettan (Varbergs BoIS og Östersunds FK). Mer enn god nok for Allsvenskan, men ingen ville ha han. Derfor gikk spranget direkte fra Superettan til Premier League når han i høst signerte for Swansea.
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 16:33)

jackblack

jackblack
07.01.15 12:13
caliblue: De hadde en ikke helt ulik sak i Sverige for ikke lenge siden. Modou Barrow hadde begynt å gjøre sine saker bra for IFK Norrkøping da han skambanka kjæresten. Ifølge tiltalen var det grov mishandel, spark og kne mot hodet bl.a., men han ble vel dømt til bare 180 timers samfunnsstraff. Han fikk sparken hos IFK Norrkøping og spilte halvannen sesong i Superettan (Varbergs BoIS og Östersunds FK). Mer enn god nok for Allsvenskan, men ingen ville ha han. Derfor gikk spranget direkte fra Superettan til Premier League når han i høst signerte for Swansea.

Selv om han sportslig er kvalifisert betyr det ikke at han er moralsk kvalifisert. Støtter de svenske klubbene 100% her. 

Tjaaah

Tjaaah
07.01.15 14:49

Tror ikke det nei, har man sonet sin straff så må man jo nesten få komme tilbake til samfunnet. Om han da er god nok til å leve av fotball, så bør han jo få muligheten til det.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
07.01.15 15:09
KongBob: Ingen ville vel hatt en voldtektsdømt person som barnevakt heller, selv om han har sonet ferdig... For å sette det på spissen...

Selvsagt ikke . Dette er jo dobbelmoralen

Alle mener at de må få jobb ET ANNET STED :-)

Everenga

Everenga
07.01.15 15:12

Straffen er gjennomført så da blir det for meg et rent spørsmål om mannen er god nok til å oppveie for eventuelt tapte inntekter.

Link-86

Link-86
07.01.15 15:34
GoingKronos: Vi hadde jo en sak med Kristan Sørli for noen år siden, det var vel ikke voldtekt, men seksuell omgang med mindreårig. Han fikk jo noen kamper i Ranheim etter han hadde sonet sin straff, men kan ikke huske at det var så mye debatt rundt det.

Minnes han selv gikk ut før saken sprakk for å legge rykter død og ikke minst vise et snev av ydmykhet. Noe man forøvrig kommer lang med om man har gjort noe feil. 

Fishstick

Fishstick
07.01.15 16:46

Jeg har protestert på kjøp av spillere av langt mildere årsaker enn en voldtekt, og jeg ville nok også protestert om vi hentet en som nettopp har sonet for voldtekt. Han må gjerne være fotballspiller for min del, men ville absolutt ikke hatt han i RBK. Nye sjanser og alt det der, men selv om han har sonet ferdig så vil det han gjorde gi konsekvenser livet ut.

Fygaren

Fygaren
07.01.15 16:48

Ingen sier at Ched Evans ikke bør få jobbe mer. Men hvorfor skal han få være profesjonell idrettsutøver? Det finnes andre mindre profilerte jobber. Ville ikke hatt ham i nærheten av Viking.

missChance

missChance
07.01.15 16:50
caliblue: Noe av det som har gjort Ched Evans uspiselig er vel det at han aldri har innrømmet noen skyld, selv ikke mener han har gjort noe galt og aktivt jobber for å renvaske seg selv.

Og hvordan støttespillerne hans aktivt går ut mot jenta, blant annet gjennom den offisielle nettsiden som drives av familiemedlemmer.

Jenta har måttet skifte navn og bosted flere ganger, blir truet og hengt ut på Internett og torde ikke engang å komme hjem til familien til jul.

Og Ched Evans har aldri gått ut og bedt om en slutt på denne trakasseringen.

Wiktorin

Wiktorin
07.01.15 16:50

Og der har han signert for Oldham. Blanda følelser blant supporterne på Oldham-forumet, ser jeg. 

missChance

missChance
07.01.15 16:58
Wiktorin: Og der har han signert for Oldham. Blanda følelser blant supporterne på Oldham-forumet, ser jeg.

De mister minst en sponsor, men er lovet økonomisk støtte fra "svigerfar", visst nok.

KingAnderson

KingAnderson
07.01.15 17:17

Ser problemstillingen og er glad jeg slipper å finne et skikkelig standpunkt på den nå.
Svarer nei på spørsmålet ditt, fordi jeg håper og tror jeg hadde vært skikkelig nok til å mene at han fortjener en ny mulighet etter å ha sonet straffen sin.
Faktisk et vanskelig tema, dette her.

caliblue

caliblue
07.01.15 17:34
missChance: Og hvordan støttespillerne hans aktivt går ut mot jenta, blant annet gjennom den offisielle nettsiden som drives av familiemedlemmer. Jenta har måttet skifte navn og bosted flere ganger, blir truet og hengt ut på Internett og torde ikke engang å komme hjem til familien til jul. Og Ched Evans har aldri gått ut og bedt om en slutt på denne trakasseringen.

Nettsiden er vel grei nok den? Også fotballspillere burde ha en viss form for rettssikkerhet.

Uten å forsvare Evans, så syns jeg hele historien er rimelig drøy.

Full jente blir med en fremmed mann på hotellrommet, har sex med han og kompisen hans. Våkner alene på rommet neste morgen og husker ifølge henne selv ingen ting fra kvelden før. Etter hvert får hun høre at rommet var leid av fotballspillere og at noen hadde hørt "seksuell aktivitet" fra rommet - da kommer voldtektsanmeldelsen. Samt påstander om at noen måtte ha "spiked" drinken hennes. Om hun ble dopet ned, så skjedde det lenge før hun traff disse fotballspillerne som ble anmeldt for voldtekt. Blodprøver viste vel heller ikke at hun var dopet ned, men spor av andre narkotiske stoffer.

To stykker ble anmeldt. Bare en ble dømt. Ikke han hun ankom hotellet leiende på og gikk opp på rommet til. Hun husker som nevnt ingen verdens ting. Ched Evans dømmes fordi han ikke kan bevise at jenta sa det var greit at han "ble med på moroa".

Ja, Evans viste dårlig dømmekraft den kvelden, men stort annet finnes det vel ikke bevis for. Hva han gjorde var selvsagt ikke greit, men det er nok grunn til å spekulere i om hvorvidt han hadde blitt dømt om han ikke var en profilert fotballspiller. Eller om han i det hele tatt hadde blitt anmeldt.

missChance

missChance
07.01.15 17:44
caliblue: Nettsiden er vel grei nok den? Også fotballspillere burde ha en viss form for rettssikkerhet.

Greit nok å etterlyse informasjon om jenta? Komme med påstander som ikke kan bekreftes? Videoer av jenta for at folk skal "dømme selv" - som om den forteller hele sannheten? (Ei jente som for øvrig ikke kan identifiseres i media - det er ulovlig. Selv om de skjuler ansiktet hennes, er det ikke greit.)

Undisputed facts som ikke helt stemmer med rettssaken - og undisputed facts som er en rekke av påstander om hva Evans sier skjedde?

olk1702

olk1702
07.01.15 17:47
caliblue: De hadde en ikke helt ulik sak i Sverige for ikke lenge siden. Modou Barrow hadde begynt å gjøre sine saker bra for IFK Norrkøping da han skambanka kjæresten. Ifølge tiltalen var det grov mishandel, spark og kne mot hodet bl.a., men han ble vel dømt til bare 180 timers samfunnsstraff.

I NFL har de enda lavere straff. Null kamper inntil media får vite om det.

Sulfat

Sulfat
07.01.15 17:49
caliblue: To stykker ble anmeldt. Bare en ble dømt. Ikke han hun ankom hotellet leiende på og gikk opp på rommet til. Hun husker som nevnt ingen verdens ting. Ched Evans dømmes fordi han ikke kan bevise at jenta sa det var greit at han "ble med på moroa".

Akkurat det skjønner jeg ikke med denne saken. 

Jenta husker ingenting. Det var ingen fysiske beviser mot noen av gutta. Både Evans og Mcdonald innrømmer å ha hatt sex med henne. Begge forteller under avhør at de spurte jenta og fikk bekreftet at den andre kunne bli med.  

Hvorfor blir Evans dømt mens McDonald går fri når de var sammen om akten? Var hun for full til å ha sex med Evans, må hun nødvendigvis ha vært for full til å ha sex med McDonald også.

Ved domfellelse sier dommeren: 

"The complainant was 19 years of age and was extremely intoxicated. CCTV footage shows, in my view, the extent of her intoxication when she stumbled into your friend. As the jury have found, she was in no condition to have sexual intercourse. When you arrived at the hotel, you must have realised that."

Det måtte McDonalds også ha skjønt. Hvorfor går han fri? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg