Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

FotballXtra 2015

NYTT TEMA
6347

6347
05.04.15 20:18

I morgen starter Tippeligaen opp igjen, det samme gjør FotballXtra. Tid og sted er som det har vært i noen år nå: Zebra 17.00-20.00. De har også en sending kalt ”Seriestart 2015” fra 14.00-15.00, før de sender FFK-Brann.

Dette året blir første gang der Davy Wathne ikke blir å se i FotballXtra. Han har gjennom alle år enten vært den eneste programlederen, eller en av flere. I år skal han i stedet reise landet rundt i en bobil. Helene Husvik skal lede FotballXtra i år. Hun har vært programleder for enkelte av TV 2s PL-sendingene de siste par årene, samt ledet en del sendinger på Sportskanalen.

Litt historie

Jeg mener det var i 1999 TV 2 startet med FotballXtra slik vi kjenner programmet i dag. Altså der et panel følger hovedrunden mens kampen pågår. Før dette hadde TV 2 kun en oppsummeringssending etter alle kampene var ferdig.

De første årene hadde TV 2 lov til å vise livebilder fra kampene. Ikke ubegrenset, men et visst antall minutter per kamp. Alle scoringer ble vist umiddelbart. Dagens FotballXtra England følger samme prinsipp. På denne tiden ble 5 eller 6 av rundens 7 kamper spilt søndag kl. 18. TV 2 hadde reportere på samtlige arenaer, i tillegg hadde de reportere på 1-3 førstedivisjonsarenaer. Noe helt annet enn slik det har vært de siste årene, der de som regel har hatt reportere på 2 av 4 kamper Tippeligakamper.

En runde kunne for eksempel se slik ut: Vegard Jansen Hagen fulgte ofte Brann i Bergen, Asle Igland var som regel på plass på Fosshaugane, Per Thime (sønn av tidligere dommer Svein-Inge Thime, noe Davy Wathne ofte nevnte på denne tiden) var på Stavanger stadion, Roger Karlsøy var TV 2s faste mann på Melløs, Morten Kræmer på Alfheim, mens Arild Rønsen ofte fulgte Vålerengas hjemmekamper. Disse fungerte som radioreportere, TV 2 hadde ikke bilde på dem.

Av paneldeltagere i studio fra begynnelsen fant vi folk som Ivar Hoff, Erik Foss, Svein Mathisen, Mini og Claus Eftevaag. Davy Wathne og Ernst A. Lersveen bytter på som programleder. Etter hvert kom også Carsten Skjelbreid. På denne tiden varte programmet kun fra 19.00 til 20.00. De fulgte med andre ord kun 2. omgang.

Jeg mener det var foran 2004-sesongen TV 2 ikke lenger fikk lov å vise bilder fra kampene, og slik har det vært siden. Unntaket er kamper de selv viser på sine åpne kanaler. En periode viste de Zebra-kamp kl. 18, mens de siste årene har hovedkampen deres gått kl. 19.

Fra rundt år 2000 og frem til 2005 hadde programmet konkurranse fra NRK. Rundt tusenårsskiftet startet de programmet ”NRKs fotballspesial” på NRK2. Sendingen startet 17:45, altså over en time før TV 2 sitt program, noe som etter hvert fikk TV 2 til å begynne å følge begge omganger i sitt FotballXtra også. ”NRKs Fotballspesial” fungerte som et radioprogram, men ble likevel vist på TV (som Dagsnytt 18). Arnfinn Fagerli var programleder, mens Håvard Lilleheie var en slags sidekick. Han var alltid iført Godsetdrakt på sendingene. De hadde ikke rettigheter til å vise scoringer, slik TV 2 hadde. Foran 03-sesongen fikk programmet navnet 4-4-2. NRKs aprilspøk det året var at 4-5-1-mannen Drillo sa opp jobben som ekspertkommentator for kanalen fordi de valgte 4-4-2 som nytt navn på programmet. De sluttet å vise programmet på TV etter 2003-sesongen, men programmet fortsatte å gå på radio under samme navn, noe det fremdeles gjør. Konseptet er fortsatt det samme. ”MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL”- og ”STRAFFE”-ropene er også akkurat de samme. 

På TV startet NRK opp et nytt konsept, fortsatt med navnet 4-4-2. Dette gikk i 2004 og 2005. Programmet minnet mer om FotballXtra, men panelet var noe større. Programmet fulgte hovedrunden og varte til 20.15, som var da NRKs TV-kamp startet (de sendte kamp annen hver søndag). Pål Gordon Nilsen var som regel programleder her. I panelet satt folk som Jan Åge Fjørtoft, Torgeir Bjarmann, Per Mathias Høgmo, Drillo (når han ikke kommenterte), Karl Petter Løken og Arild Stavrum. I løpet av dette programmets korte levetid, mistet NRK hele fire faste paneldeltagere, fordi de alle ble ansatt i hver sin Tippeligaklubb: Fjørtoft (manager LSK), Bjarmann (sportssjef Lyn), Drillo (trener FFK) og Høgmo (trener RBK). Etter at TV 2 la den berømte milliarden på bordet foran 06-sesongen, la NRK ned sitt program.

Siden har de aldri hatt den type sendinger, og TV 2s FotballXtra har ikke hatt konkurranse fra et lignende program.

Her er noen høydepunkter fra de 7 siste FotballXtra-sendingene i fjor høst.

Her er en promo TV 2 laget for FotballXtra i 2002.

VGD: FotballXtra 2013

VGD: FotballXtra 2014

liambird

liambird
05.04.15 22:11

Klassetråd. Lo godt av Ivar Hoff i fjorårets sendinger. For en mann!

Bear2nd

Bear2nd
05.04.15 22:11

Ikke helt rette forumet men fotballkveld.

Noen som vet hvorfor tv2 velger å sende det på zebra samtidig som 2 omg av sin egen hovedkamp på tv2 og i hva jeg antar er en redigert utgave på 30min rundt midnatt på tv2?

Greit nok at de ikke gadd å legge så mye innsats i det når nff backstabba dem og solgte rettighetene til cmore uten at dem fikk by på det men nå har jo tv2 kjøpt opp cmore og eier alle rettighetene.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
05.04.15 22:15
Bear2nd: Ikke helt rette forumet men fotballkveld. Noen som vet hvorfor tv2 velger å sende det på zebra samtidig som 2 omg av sin egen hovedkamp på tv2 og i hva jeg antar er en redigert utgave på 30min rundt midnatt på tv2?

Fotballkveld sendes klokken 21 på TV 2 Zebra, altså etter at "hovedkampen" på TV 2 er ferdigspilt.

TV 2 sin TV-Guide bekrefter dette.

(Innlegget ble redigert 05.04.15 22:15)

6347

6347
05.04.15 22:19
Bear2nd: Ikke helt rette forumet men fotballkveld. Noen som vet hvorfor tv2 velger å sende det på zebra samtidig som 2 omg av sin egen hovedkamp på tv2 og i hva jeg antar er en redigert utgave på 30min rundt midnatt på tv2? Greit nok at de ikke gadd å legge så mye innsats i det når nff backstabba dem og solgte rettighetene til cmore uten at dem fikk by på det men nå har jo tv2 kjøpt opp cmore og eier alle rettighetene.

Så du nevnte det samme i den andre tråden, men innlegget ditt ble merkelig nok slettet.

Bear2nd

Bear2nd
05.04.15 22:24
hamplenedomplenedis: Fotballkveld sendes klokken 21 på TV 2 Zebra, altså etter at "hovedkampen" på TV 2 er ferdigspilt. TV 2 sin TV-Guide bekrefter dette.

Okei, da takker jeg. Den er andre steder oppført fra 20.00 se.

Men da blir det nok som tidligere år da, med unntak av at Davy ikke er i studio.

Så er det store spørsmålet om hu Helene Husvik vil dra opp cupfinalen mellom Hødd og Tromsø når Ole Martin Årst er i studio.

Bear2nd

Bear2nd
05.04.15 22:33
6347: Så du nevnte det samme i den andre tråden, men innlegget ditt ble merkelig nok slettet.

Ja jeg skjønte ikke helt det selv, skrev det igjen her da jeg ble usikker på om jeg faktisk trykke på send inn isted.

Men da er det nok bare en feil i programmet jeg så på.

KongOjo

KongOjo
05.04.15 22:43

"4 store MJ: Michael Jackson, Michael Jordan, Magic Johnson og Mini Jakobsen" Mini er type av en annen verden, herlig.

Heborres

Heborres
05.04.15 22:51

Legger ved en liten mimrevideo.

Dette er de ti siste minuttene fra serieavslutningen på FotballXtra i 2004 der Rosenborg vant med minst mulig margin.

Christer Karlsen og Håvard Johnsen med helt OK innlevelse :)

Bear2nd

Bear2nd
05.04.15 23:01
Heborres: Legger ved en liten mimrevideo. Dette er de ti siste minuttene fra serieavslutningen på FotballXtra i 2004 der Rosenborg vant med minst mulig margin. Christer Karlsen og Håvard Johnsen med helt OK innlevelse :)

Her hadde du fått en tommel ned om det var mulig ;-)

Men noe av det sykeste jeg har vært med på tror jeg, knall kamp og sto i trappa mellom tribunene hele kampen, var solgt litt for mange billetter, hvertfall på langsiden hos klanen.

Anelka2

Anelka2
05.04.15 23:34

Hvis noen greier å finne videoen med Ivar Hoff og fødestua i Tromsø fra avslutninga 2004 så....blir det tommel :-)

irriterer meg at jeg ikke finner den. 

GoingKronos

GoingKronos
05.04.15 23:36
6347: Her er en promo TV 2 laget for FotballXtra i 2002.

Tviler på at den der reklamen hadde fått grønt lys i dag, og hadde den så hadde det nok blitt et aldri så lite mediesirkus om gamle griser, pupper og fotball.

Heborres

Heborres
05.04.15 23:39
Anelka2: Hvis noen greier å finne videoen med Ivar Hoff og fødestua i Tromsø fra avslutninga 2004 så....blir det tommel :-) irriterer meg at jeg ikke finner den.

Jeg har lett lenge etter den jeg også, men har ikke funnet den.

Men jeg VET at den har ligget på YouTube, så jeg går ut ifra at den er fjernet. Jeg sliter hvertfall med å komme flere nøkkelord som jeg kan søke på.

6347

6347
06.04.15 00:13
Heborres: Men jeg VET at den har ligget på YouTube, så jeg går ut ifra at den er fjernet. Jeg sliter hvertfall med å komme flere nøkkelord som jeg kan søke på.

Det er flere Hoff-videoer som har forsvunnet fra YT de siste par årene. Både det nevnte sitatet om Årst, da han meget entusiastisk hyllet fotballen (etter en Brannscoring - Huse?) og da han mente RBK burde ansette Teitur for å gjøre de mindre suverene.

Flammen2

Flammen2
06.04.15 02:02
6347: Dette året blir første gang der Davy Wathne ikke blir å se i FotballXtra. Han har gjennom alle år enten vært den eneste programlederen, eller en av flere. I år skal han i stedet reise landet rundt i en bobil.

Likte intervjuene hans med Kjetil Rekdal og David Nielsen på TV 2 sporten (ligger sikkert på nett). Bra start på 'Camp Davy'.

kytec

kytec
06.04.15 02:31
Bear2nd: Ikke helt rette forumet men fotballkveld.

Blir vel flyttet der det hører hjemme. 

Bear2nd

Bear2nd
06.04.15 03:02
kytec: Blir vel flyttet der det hører hjemme.

Er nok lettere for dem å slette det så da gjør dem nok det.

6347

6347
06.04.15 12:07

Dagens panel består av Helene Husvik og Jesper Mathisen, og basert på prøvesendingen er Ole Martin Årst den siste.

Både Husvik og Mathisen gjør det samme som samboer/far, som begge tidligere har vært programleder/panelmedlem (Asbjørn Myhre og Svein Mathisen).

Bear2nd

Bear2nd
06.04.15 14:29
6347: Dagens panel består av Helene Husvik og Jesper Mathisen, og basert på prøvesendingen er Ole Martin Årst den siste.

Dos Santos er også i studio nå før FFK-Brann hvertfall.

Er vel ikke utenkelig at de 4 blir i stuido gjennom dagen og kvelden.

Link-86

Link-86
06.04.15 14:32

Håper Husvik slipper seg litt løs for hun virker en smule nervøs/ukomfortabel. Mangler litt flyten. 

thomzi

thomzi
06.04.15 14:35

Norling, herregud for en snodig løk.

(Innlegget ble redigert 06.04.15 14:35)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
06.04.15 14:36
Link-86: Håper Husvik slipper seg litt løs for hun virker en smule nervøs/ukomfortabel. Mangler litt flyten.

Det gå nok bra, hun er kvikk i hodet og har peiling på sport. La henne få en 3-4 runder, så er nok nervøsiteten borte, og vi får en seriøs programleder som ikke skal lage vorspielstemning i hver sending.

Davy i bobilen har gjort et veldig bra inntrykk så langt, han er en bedre journalist enn programleder.

KjetilHelle

KjetilHelle
06.04.15 14:42

Det var tider det, eg savner litt også 4 * 4 * 2 som gikk på Nrk.. Og den fine målvarsleren "måååååål" :) Noen som vet om youtube videoer av dette? :)

snowik

snowik

Husvik blir nok bra etterhvert, men ikke noe bra start. Savnet Davy med en gang, laget litt liv i studio ihvertfall han. Håper hun slipper seg mer løs videre.

(Innlegget ble redigert 06.04.15 14:42)

helvis

helvis
KjetilHelle: Det var tider det, eg savner litt også 4 * 4 * 2 som gikk på Nrk.. Og den fine målvarsleren "måååååål" :) Noen som vet om youtube videoer av dette? :)

Bare aa fyre paa P1 klokken seks. 

sambasamba

sambasamba
06.04.15 14:49

Rusle rundt i dress på Nedre Eiker.................

Passer seg liksom ikke 

Jimmy.

Jimmy.
06.04.15 14:50

Tuller du!?

Jesper Mathisen være ekspert? Sånn apropos verdens kjedeligste fyr.

(Innlegget ble redigert 06.04.15 14:50)

samsung22

samsung22
06.04.15 14:52

Kanskje ikke riktig tråd, men spør likevel:

TV2 har nå fått godkjenning fra konkurransetilsynet angående oppkjøpet av Cmore - hva skjer med Tippeligaen foreløpig? Skal den fortsatt vises på Cmore, eller har de ikke en ferdig plan på hvordan dette skal løses enda?

ulfarne

ulfarne
06.04.15 14:55
samsung22: TV2 har nå fått godkjenning fra konkurransetilsynet angående oppkjøpet av Cmore - hva skjer med Tippeligaen foreløpig? Skal den fortsatt vises på Cmore, eller har de ikke en ferdig plan på hvordan dette skal løses enda?

Står litt om det her

thomzi

thomzi
06.04.15 14:56
samsung22: Skal den fortsatt vises på Cmore, eller har de ikke en ferdig plan på hvordan dette skal løses enda?

Ingen planer om å integrere cmore med sumo(ihvertfall ikke før rettighetene går ut). Skal du se TL, må du kjøpe abb på cmore.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg