Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk fotball trenger ikke Stabæk

NYTT TEMA
jackblack

jackblack
29.06.15 12:15

Fagermo er ute og slenger med leppa om årets sensasjonslag Stabæk. 

Til tross for at jeg personlig ikke er spesielt glad i fyren er jeg egentlig litt enig med han på dette området. Stabæk stilte med 8 utlendinger i forrige kamp mot Godset. Man trenger ikke være rakettforsker for å se at dette ikke er godt nytt for utviklingen av norske talenter. All ære til det Bob og gutta har fått til, de har vært knall flinke så langt. Men jeg er nok tilbøyelig til å ønske meg en seriemester som faktisk bruker, og utvikler norske spillere fremfor å hente billigere utlendinger. Langsiktig tenking fremfor kortsiktig gevinst. 

Kurtkanon2

Kurtkanon2
29.06.15 12:21

Hva er egentlig "akseptabel" bruk av utlendinger? Gi oss et tall. Hvor går grensen. Når er det forgærnt, og når er det greit.

I RBK er det en del nordmenn. De fleste av disse er trøndere, definert som lokale. Bortsett fra det har vi folk fra Island, Sverige, Danmark og Finland. I løpet av dagen i dag kanskje en afrikansk spiller også.

En potensiell startellever kan i høst fort inneholde Mike Jensen, Mikkelsen, Riski, Dorsin, Eyolfsson, Sane etc. Da er vi i RBK oppe i seks stykker. Stabæk åtte, som nevnt, mot Godset.

Så jeg lurer på hvor den magiske grensa går, jeg.

(Innlegget ble redigert 29.06.15 12:22)

Lorden

Lorden
29.06.15 12:23

Norsk fotball trenger ikke Fagermo, høres mer korrekt ut.

Marrern

Marrern
29.06.15 12:32
jackblack: Men jeg er nok tilbøyelig til å ønske meg en seriemester som faktisk bruker, og utvikler norske spillere fremfor å hente billigere utlendinger. Langsiktig tenking fremfor kortsiktig gevinst.

Veldig enig i det. Vet om en klubb som vant serien for noen få år siden med denne filosofien :-)

seriemester2013

seriemester2013
29.06.15 12:33

Fagermo har gode poenger, og han er flink til å bygge organisasjon som ivaretar spillerutvikling. Likevel tror jeg han ikke helt i dag, hadde han hatt de samme begrensede midlene, og kontaktene som trengtes for å hente inn mange av Stabæk spillerne, så tror jeg det hadde singlet i glasshus i dag.

Det er økonomi og tilgjengelighet på gode nok spillere som tilkjennegir hvordan du kan drive spillerutvikling, i Stabæks situasjon så tror jeg det vil komme opp unggutter etterhvert som utlendigene skiftes ut også, men man kan ikke starte bare med disse, da blir man sendt rett ned igjen.

HarryH

HarryH
29.06.15 12:34
Kurtkanon2: Så jeg lurer på hvor den magiske grensa går, jeg.

Det er ingen fast grense. Den varierer fra uke til uke.

Akseptabelt antall utlendinger er det antallet utlendinger som spilte på Odds Ballklubb i siste seriekamp. Det samme gjelder spillere som ikke er vokst opp i det fylket klubben er lokalisert.

Denne uka er det tallene 2 (maksimalt antall utlendinger) og 4 (minimum antall heimfylkinger i startoppstillingen) som gjelder.

Fagermo vil fortsette å komme med sine ukentlige revideringer, så det er bare å følge med.

GoingKronos

GoingKronos
29.06.15 12:35
Kurtkanon2: Så jeg lurer på hvor den magiske grensa går, jeg.

Vil vel si at det er trist om en majoritet i startoppstillingen er utlendinger, så 6 og opp er dermed for mye.

Tig_

Tig_
29.06.15 12:37

Fagermo har absolutt eit poeng, ser man til England så er lagoppstillingane prega av ikkje engelske spelarar.

Chelsea har vel 1-2 engelskmenn i lagoppstillinga som regel og dei laga som følger etter er stort sett prega av dette også.

Som igjen påvirker landslaget som ikkje har prestert nevneverdig dei siste 50 åra. Dette er i alle fall ein av grunnane til at landslaget ikkje presterer.

norball

norball
29.06.15 12:37
Marrern: Veldig enig i det. Vet om en klubb som vant serien for noen få år siden med denne filosofien :-)

Deila er god til å utvikle spillere, men noen særlig lokal forankring hadde han ikke i Godset.

storteple

storteple
29.06.15 12:40

Det er jo vanskelig å være uenig i poenget til Fagermo her - at mye utlendinger ikke gagner norsk fotball. Trist hvis det blir slik at alt som kommer fra Fagermo skal avskrives uten videre seremoni. Selv blind høne kan finne korn, slik som nå.

HarryH

HarryH
29.06.15 12:49
storteple: Det er jo vanskelig å være uenig i poenget til Fagermo her - at mye utlendinger ikke gagner norsk fotball. Trist hvis det blir slik at alt som kommer fra Fagermo skal avskrives uten videre seremoni. Selv blind høne kan finne korn, slik som nå.

Ja, jeg må i grunnen si meg helt enig.

Åtte utlendinger i en kamp er ikke bra for norsk fotball. Bringer fram dårlige minner om Molde under Gunder Bengtsson på begynnelsen av 2000-tallet.

Roedgata

Roedgata
29.06.15 12:50
norball: Deila er god til å utvikle spillere, men noen særlig lokal forankring hadde han ikke i Godset.

Alle var ikke fra Drammen, det er riktig, men vi stilte iallefall med en tropp som besto utelukkende av nordmenn med unntak av fire spillere.

Av disse har 6 spillere fått sin debut på landslaget enten som Godset-spillere eller etter at de har forlatt klubben. Ser frem til å se hva tilsvarende tall vil være for Stabæk i 2017 eller 2018.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
29.06.15 12:52
GoingKronos: Vil vel si at det er trist om en majoritet i startoppstillingen er utlendinger, så 6 og opp er dermed for mye.

Med andre ord så opererer også RBK i grenseland, med trøndere som Svensson, Helland, Midtsjø og Selnæs fra start + flere andre lokale på benken.

Tror ikke man skal strikke strekken av krav om lokal deltakelse stort lenger enn det, gitt. Det handler også om ambisjoner. Bunnkamp kan du spille med et juniorlag fra egen oppvekstavdeing om så. Å stable på beina godt over en halv første-ellever med bare lokale folk, og likevel vinne ligaen, er uhyre krevende.

Da må i så fall "leiesoldatene" fra utlandet eller andre steder i Norge være særdeles gode.

Det har vi sett før.

Godset, som fikk uhemmet skryt etter sin sterke 2013-sesong ville havnet under midten på tabellen i gullsesongen uten vardøværingen Stefan Johansen, trønderen Storflor, ungareren Kovac og Oslo-Sierra-Leone gutten Ola Kamara. Disse dro jo hele laget.

En gjeng med bare Drammen-gutter ville ikke dugd i det hele tatt.

Marrern

Marrern
29.06.15 12:53
norball: Deila er god til å utvikle spillere, men noen særlig lokal forankring hadde han ikke i Godset.

Noe som heller ikke var poenget her. Trådstarter snakket om norske spillere. 

HarryH

HarryH
29.06.15 12:56
Kurtkanon2: Oslo-Sierra-Leone gutten Ola Kamara

At faren til Ola Kamara var fra Sierra Leone mener jeg blir helt irrelevant. Gutten er jo født og oppvokst i Norge.

norball

norball
29.06.15 12:58
Kurtkanon2: Godset, som fikk uhemmet skryt etter sin sterke 2013-sesong ville havnet under midten på tabellen i gullsesongen uten vardøværingen Stefan Johansen, trønderen Storflor, ungareren Kovac og Oslo-Sierra-Leone gutten Ola Kamara. Disse dro jo hele laget. En gjeng med bare Drammen-gutter ville ikke dugd i det hele tatt.

Av de som spilte 10 kamper eller mer var bare tre stykker fra Drammen; Ovenstad, Wikheim og Keita.

Stroemsoe

Stroemsoe
29.06.15 13:08

Ok, så problemet til norsk fotball har i denna tråden vridd seg bort fra poenget til Fagermo om åtte utlendinger i startoppstillinga til Stabæk over til at det var litt få drammensere på et stort sett helnorsk Godset i 2013. Rare greier.

(Innlegget ble redigert 29.06.15 13:11)

RickiBK

RickiBK
29.06.15 13:11

Vi lever i en tid der fremmedarbeidere ikke lengre er så fremmed for oss. Det være seg i den lokale SevenEleven, der det begynner å bli en stund siden man hørte stort annet enn Svensk der bak disken. 

For fotballen, så er det kommet dit at særlig i de fattigere(?) deler av verden kommer det opp gutter som søker lykken i land der de i det minste kan få anstendig betaling for den jobben de gjør: Underholde oss fetladne oljebarn. 

Mange av oss ønsker fortsatt at det skal være størst mulig andel fra eget nærområde, selv om svært mange er relativt lempfeldige med å definere slike områder snevert nok, for egen del. 

Vi har klubber som ynder å kalle seg stoltheten for visse deler av sin by, til de som favner over hele landet og gledes over å ha egne spillere innenfor den til enhver tid selvoppnevnt gjeldende sfære. 

Og vi har klubber som nesten klarer å få til ting innenfor egne bygrenser, nesten. (Legg nå godviljen til folkens) 

Og så er det dette som alle elsker å hate: Penger. 
Kjøpeklubb meg her og kjøpeklubb meg der. 
ALLE klubbene i TL kjøper spillere.  Sånn, det var det. 

Men spillerne lever av dette i en liten periode av livet sitt. 
De vil ha betalt for at klubben de spiller får drar inn titalls millioner som resultat av at disse spillerne er så gode at sponsorene dukker opp i ei lang kø utenfor klubbkontorer over det ganske land. 

At klubber som Stabæk har klart å finne sin greie med å få signert alle disse som andre klubber ikke ville ha, får man egentlig bare applaudere. De bidrar ikke all verden til inflasjonen i spillerkostnader på den måten, og sannelig må jeg si at jeg applauderer dette. Så diametralt annet enn hva den klubben forsøkte å bli for bare noen få år siden. Odd skal ha skryt for sitt relativt klare lokale preg, samtidig som at andre klubber, ingen nevnt, ingen glemt, både feiler og lykkes i nær samme øvelse. 

Felles for alle klubbene er likevel dette som ble påpekt for et par sesonger siden, og til høylydte protester fra enkelte lags supportere: Det er ikke så alt for mange Norske klubber som vil kunne oppnå et slikt nivå på såvel pengebinge som på annen nødvendig kompetanse som kun et par tre klubber i TL i dag kan vise til. 
Om resten av klubbene da skal fungere som spillersponsor for disse få klubbene, eller om de skal fungere som spillersponsor for utenlandske klubber vil alltid være et tema som er åpent for debatt. 

Men hva Fagermo slenger rundt seg om Stabæk og deres bruk av "tiloversblevent materiell" i årets sesong? 
Lite kunne egentlig bry meg mindre. 

Nyt spillerne som briljerer der i Bærum. 
De spiller til tider glimrende fotball. 
La de være en del av den inspirasjonen som kan gjøre at atter en unggutt sliter seg fri fra Playstation, XBox eller hva han nå enn sitter og spiller FM på i dag, og kommer seg ut på løkka og trikser litt ekstra med ball. Burde være mulig. 

jackblack

jackblack
29.06.15 13:12
Kurtkanon2: Hva er egentlig "akseptabel" bruk av utlendinger? Gi oss et tall. Hvor går grensen. Når er det forgærnt, og når er det greit.

Nå var det ikke min påstand at norsk fotball ikke trenger Stabæk. Det er overskriften i artikkelen. Men jeg er enig i at det ikke gavner norsk talentutvikling at over 70% av laget har annet pass en det norske. 

Det er en kortsiktig tankegang hvor alt man oppnår er sportslig suksess der og da. På lang sikt oppnår man ikke annet en at det er flere talenter på benken en på banen. Man blir ikke god av å se på andre spiller. 

Og hvorvidt spillerne er lokale eller ikke er ikke poenget mitt. Jeg har ikke noe problem med at det spiller en trønder i Molde eller en fra Mandal i Rosenborg. De er fortsatt "fremtiden" for den norske fotballen.  Det er nok ikke de 8 som startet for Stabæk i forrige kamp. 

GoingKronos

GoingKronos
29.06.15 13:16
Kurtkanon2: Godset, som fikk uhemmet skryt etter sin sterke 2013-sesong ville havnet under midten på tabellen i gullsesongen uten vardøværingen Stefan Johansen, trønderen Storflor, ungareren Kovac og Oslo-Sierra-Leone gutten Ola Kamara. Disse dro jo hele laget.

Det er mulig at du ser på deg selv som bare trønder og ikke nordmann, men jeg ser hvertfall på norsk fotball totalt, og da er det viktig at faktisk majoriteten av spillerne i den norske ligaen er nordmenn.

Og så er det bra for den lokale identiteten med noen lokale spillere, men en spiller fra Vardø er mye viktigere for Norge som fotballnasjon enn en spiller fra Senegal, uansett hvor mye du prøver å sause de sammen.

jackblack

jackblack
29.06.15 13:22
BVB1909: Jeg er ikke enig, men så er jeg ikke rakettforsker heller.

En vis mann sa en gang at man ikke blir flink i fotball av å se andre spille. (hint han har vunnet flest norgesmesterskap som trener)

Men du er jo stabæk supporter så jeg forventer ikke at du skal være enig heller. 

johab

johab
29.06.15 13:24
GoingKronos: det viktig at faktisk majoriteten av spillerne i den norske ligaen er nordmenn.

Er akkurat dét først og fremst viktig for den sportslige utviklingen i norsk fotball eller for den publikumsmessige oppslutningen?

Økt publikumsmessig oppslutning kan selvfølgelig gi økte inntekter som i teorien kan gi økt satsing på sport som igjen kan gi økte muligheter for utvikling av norskutviklede spillere. Dette er imidlertid ikke helt gitt, og norske spillere kan kanskje ha aller best av selv å spille i utenlandske ligaer - hvis sportslig utvikling skal være målet.

BVB1909

BVB1909
29.06.15 13:32
jackblack: En vis mann sa en gang at man ikke blir flink i fotball av å se andre spille.

Nei, men man kan bli ganske god av å trene med de og spille med og mot de hver eneste dag. Hvorfor gikk Martin Ødegaard til Real Madrid?

molishani

molishani
29.06.15 13:36

Stabæk var vel nødt til å satse slikt.. Man skal huske på at de har en utenlandsk trener i tillegg, og han har sine kontakter utenlands. Mener at det er surmuling av Fagermo, selv om han selvfølgelig har et godt poeng med utviklingen av norske spillere. Jeg tror Stabæk vil gå mer og mer over til norske spillere, men at dette vil skje gradvis. Norske spillere er vel ikke gode nok, helt ennå. De beste norske spillerne går til Rosenborg, Molde, Vålerenga, Odd eller Strømsgodset, da må noen lag ta i bruk sånne "alternative" midler for å lykkes, noe som er fair nok.

Når det er sagt, så er jeg imponert over Fagermo, men fortsatt har han ikke funnet en god spiss fra Telemark, som kan ta over for Frode Johnsen (der Occean spiller nu).

GoingKronos

GoingKronos
29.06.15 13:36
johab: Økt publikumsmessig oppslutning kan selvfølgelig gi økte inntekter som i teorien kan gi økt satsing på sport som igjen kan gi økte muligheter for utvikling av norskutviklede spillere. Dette er imidlertid ikke helt gitt, og norske spillere kan kanskje ha aller best av selv å spille i utenlandske ligaer - hvis sportslig utvikling skal være målet.

Nå vil norsk liga være springbrettet for de fleste spillere (endel går jo direkte fra barnefotball til utlandet) og det er viktig at vi utvikler mange nok norske spillere - kvantiet er viktig også for å få kvalitet.

Men klubb, Tromsø, har ikke så mange utlendinger, men vi spilte med en elendig svenske i mål i fjor i adecco - det er selvsagt trist for norsk fotball at det skal være slik. Samme spiller vi med svenske Hansson nå, han er omtrent på nivå med de lokale spillerne, men velges før pga at det ligger prestisje i å hente spillere utenfra og det tar lang tid å innrømme at de er flopper.

zetta

zetta
29.06.15 13:37

Det var vel syv utlendinger på laget. 

jackblack

jackblack
29.06.15 13:37
BVB1909: Nei, men man kan bli ganske god av å trene med de og spille med og mot de hver eneste dag. Hvorfor gikk Martin Ødegaard til Real Madrid?

Sammenligner du Stabæk med Real Madrid? Eller Martin Ødegaard med noen av Stabæk talentene?

Sannheten er Martin Ødegaard ikke hadde vært det talentet han er hadde han ikke hatt en trener som heller prioriterte spillerutvikling fremfor kortsiktig sportslig suksess.

Sånn sett var dette det soleklart dummeste eksempelet du kunne kommet med. Godset og Deilas filosofi var nettopp at norske talenter skulle spille. Og det var i de omgivelsene han ble god. 

RickiBK

RickiBK
29.06.15 13:41
jackblack: Sånn sett var dette det soleklart dummeste eksempelet du kunne kommet med. Godset og Deilas filosofi var nettopp at norske talenter skulle spille. Og det var i de omgivelsene han ble god.

Og samtidig et klart bilde på hva som skjer med Norsk fotball. 

For hvilken sportslig suksess fikk egentlig Godset ut av denne årelange utviklingsjobben? 
En enkelt sesong med supertalentet, der laget forøvrig var ubehagelig mediokert. 

Gleder meg på guttens vegne, men om Norsk fotball får den store oppturen av at enda flere wannabesupportere dukker opp med ODEGARD-drakter på veggen der hjemme, nei den ser jeg ikke helt. 

stikkpillen

stikkpillen
jackblack: Og hvorvidt spillerne er lokale eller ikke er ikke poenget mitt. Jeg har ikke noe problem med at det spiller en trønder i Molde eller en fra Mandal i Rosenborg. De er fortsatt "fremtiden" for den norske fotballen.  Det er nok ikke de 8 som startet for Stabæk i forrige kamp.

Søderlund vil stå like mye i veien for en lokal trønder som en utlending vil gjøre.

11 utlendinger på Brann for min del om laget blir betydelig gøyere å se på. (men helst 11 lokale, men det går jo ikke)

Norsk fotball er elendig, tar man bort utlendinger, hva er da igjen?

johab

johab
GoingKronos: Men klubb, Tromsø, har ikke så mange utlendinger, men vi spilte med en elendig svenske i mål i fjor i adecco - det er selvsagt trist for norsk fotball at det skal være slik. Samme spiller vi med svenske Hansson nå

Selvfølgelig for mange slike eksempler ja. I overkant gamle utlendinger som slett ikke hever nivået og som tar spilletid fra yngre talenter med utviklingspotensial.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg