Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bunnstriden 2015

NYTT TEMA
Windsor

Windsor
11.07.15 13:48

Den 16. serierunde er allerede i gang så det er vel på høy tid å få igang en egen tråd for årets bunnstrid. Alle de nyopprykka + fjorårets overlevende er innblanda.

Kandidatene:

Start har tatt 19 poeng på de 15 første, men Vilhjalmsson er på vei ut og ingen blir sjokkert om Start kollapser utover høsten.

Aalesund er bare med fordi dem valgte å starte sesongen med Aabrekk som trener. Han forsvant etter 4 runder og siden har AaFK opptrådt som et middels TL-lag. Der vil de nok også ende.

Sarpsborg begynte bra, men nå har det gått trått i det siste. Hva skjer? Fremstår uansett som et kurant nok lag og klarer vel å plukke de nødvendige poengene for ikke å ramle helt ned i sumpa.

Haugesund scorer ikke mål, på tross av at de har to gode målscorere på topp. Merkelig lag. Gårsdagens seier var kjærkommen, men FKH er definitivt i faresonen

Mjøndalen er den sjarmerende askeladden ingen synes er sjarmerende i det hele tatt. Åpnet bra og kjemper fremdeles overraskende godt, men poengfangsten er blitt magrere og laget har sakte men sikkert dalt på tabellen. Ser skummelt ut nå.

Glimt har begynt å plukke litt poeng etter den katastrofale seriestarten. Etter at første seier kom i niende(!) serierunde har de jaggu klart å få et par seire. Ligger dog fremdeles veldig utsatt til og ser ikke bra ut

Tromsø har tapt enormt med poeng på keepertabbene. Trenger en god høst, men Tromsø er gode nok til å klare det nå som Heigre står bra.

Sandefjord. Ingen seier siden tredje runde. Allerede 5 poeng opp til kvalik. Dette må ende med nedrykk.

Spurt

Spurt
27.07.15 15:31

Opp med denne.

Sandefjord virker helt fortapt med 9 poeng, vinner rett og slett ikke kamper mer.

Mjøndalen står uten seier på 10 kamper. Men har kort vei opp til trygg plass.

Tromsø er a poeng med Mjøndalen på kvalikplass. Må bli mer kyniske på bortebane. Der er nok hjemme nøkkelen til fortsatt Tippeligaspill ligger.

Haugesund har tatt 4 poeng på de 2 siste men ligger fortsatt kritisk til.

Aalesund 1 poeng foran Haugesund. Må de stole på Hoseth i høst?

Sarpsborg sliter med å vinne fotballkamper, da får du trøbbel! På full fart inn i bunnstriden. 

Start har like mange poeng som Aafk og S08, har tapt de 2 siste.

Lillestrøm (1kamp mindre spilt) og Bodø/Glimt (1kamp mer spilt), har en liten luke ned til den verste bunnstriden, men fortsatt mange kamper igjen så faren er ikke over.

Nødutgang

Nødutgang
27.07.15 15:44
Spurt: Aalesund

Aabrekk eller ikke, dette laget er det dårligste jeg har sett på VIking Stadion i år, og er bare en eller to runder siden.

Windsor

Windsor
27.07.15 15:54

Faren er definitivt over for Glimt. Helt utrolig seiersrekke. Fem på rad er ikke vanlig kost selv for topplag. LSK skal også klare å ro sesongen greit i land.

Sandefjord ser ting stadig mørkere ut for. Er ingenting i spillet som tilsier at de skal klare seg.

For de andre lagene blir nok overgangsvinduet viktig. Per i dag er Start taperen. Sarpsborg er vinneren.

sarpingen_1

sarpingen_1
27.07.15 15:59

Ang Sarpsborg 08 er jeg ikke så bekymret for spillerne på laget. Trenerteamet derimot….

FowlerGod2

FowlerGod2
27.07.15 16:39
Windsor: Faren er definitivt over for Glimt.

Jeg er langt fra sikker. Vi må nok vinne minst tre til. Det ser unektelig veldig lyst ut om dagen, men faren for kollaps er der.

Vi har heldigvis fortsatt Start, S08 og Sandefjord hjemme, og med full uttelling der skal jeg føle meg trygg.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
16.08.15 19:53

Status i bunnstriden etter at 2/3-deler av sesongen er unnagjort:

12.Sarpsborg -7 20p
13.Start -13 19p
-------------------------------
14.Mjøndalen -16 19p
15.Tromsø -12 17p
16.Sandefjord -23 13p

Mye tyder på at det er disse lagene som vil slåss for å unngå nedrykk. Sandefjord  virker å være fortapt, mens det blir en thriller om 14. og 15. plassen.

Windsor

Windsor
16.08.15 20:22
Windsor: Start har tatt 19 poeng på de 15 første, men Vilhjalmsson er på vei ut og ingen blir sjokkert om Start kollapser utover høsten.

Hmmm...

Spurt

Spurt
16.08.15 20:27

Start, TIL og Sandefjord er de lagene som sliter mest nå.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
16.08.15 20:32

Formtabellen for lagene i bunnstriden (siste 6 kamper):

Tromsø: 1 - 2 - 3 = 5p
Mjøndalen: 1 - 1 - 4 = 4p
Sandefjord: 1 - 1 - 4 = 4p
Start: 1 - 0 - 5 = 3p
Sarpsborg: 0 -3 - 3 = 3p

S08

S08
14.09.15 01:49

Status i bunnstriden etter runde 23.

12.Sarpsborg -5 26p
13.Mjøndalen -19 20p
14.Tromsø -13 19p
15.Start -18 19p
16.Sandefjord -29 13p

Formtabellen for lagene i bunnstriden (siste 5 kamper):

Sarpsborg: 2 - 1 - 2 = 7p
Mjøndalen: 1 - 1 - 3 = 4p
Sandefjord: 1 - 1 - 3 = 4p
Tromsø: 0 - 3 - 2 = 3p
Start: 0 - 0 - 5 = 0p

GoingKronos

GoingKronos
14.09.15 09:17
S08: 12.Sarpsborg -5 26p

Kan stryke Sarpsborg av lista, tror 26 poeng har en god sjanse til å overleve i år, og uansett klarer sikkert Sarpsborg ta noen poeng til i høst også.

Corlan

Corlan
14.09.15 09:21

S08 klarer seg ja. Start virker som en enda klarere dumpekandidat enn til og med Sandefjord per nå. Blir overrasket om ikke det er disse to som tar turen ned i dassen i år.

Spurt

Spurt
21.09.15 20:05

Start 20

Mjøndalen 20

Tromsø 19 

Sandefjord 13

Kan vel konkludere ar det står mellom disse klubbene når 6 kamper gjenstår. 

Gjenstående kamper:

Start: VIF (B), RBK (H), Sandefjord (B), Mjøndalen (H), Stabæk (B), Molde (H)

Mjøndalen: LSK (B), Stabæk (H), Molde (B), Start (B), Aalesund (H), Viking (B)

Tromsø: Aalesund (H), Molde (B), Viking (H), Sarpsborg (H), Glimt (H), Haugesund (B)

Sandefjord: Haugesund (H), Aalesund (B), Start (H), Odd (B), Godset (H), Sarpsborg (B)

Windsor

Windsor
21.09.15 20:19

Kan ikke se for meg at Sandefjord overlever, men det er selvsagt et lite håp fremdeles.

Du har en liten feil i kampprogrammet. Tromsø spiller borte mot Sarpsborg, men det spørs om ikke Tromsø har det letteste kampprogrammet.

Uansett helt åpent blant de tre. Jeg tipper Start og Sandefjord går rett ned. Mjøndalen tar kvalik og Tromsø berger seg. De slår AaFK i neste runde, tar uavgjort mot Viking og så vinner de mot Glimt og Haugesund.

incognito

incognito
21.09.15 20:22
Spurt: Tromsø: Aalesund (H), Molde (B), Viking (H), Sarpsborg (H), Glimt (H), Haugesund (B)

Sarpsborg (B)

Jeg gidder ikke å spå hvem rykker direkte ned og hvem tar kvalik. Alt kan skje i Tippeligaen. Men MIF må ha det vanskeligste programmet utover. Sandefjord ser allerede fortapt. De kan plukke noen poeng, men det blir sikkert ikke nok for å overleve.

Spurt

Spurt
21.09.15 20:48

Ja Tromsø spiller borte mot Sarpsborg, en skrivefeil av meg der.

Ellers er jeg enig i Windsor sitt tips. Men når lagene får kniven på strupen på slutten, så kan det skje noe overraskende. Blir spennende å følge fortsettelsen!

4everLiverpool

4everLiverpool
21.09.15 20:51
Spurt: Start: VIF (B), RBK (H), Sandefjord (B), Mjøndalen (H), Stabæk (B), Molde (H)

Bør ha minst 4 poeng i kampene mot Sandefjord og Mjøndalen. Molde hjemme i siste er det også mulighet for å ta poeng, hvis Molde ikke har noe å spille for vel og merke. 

GoingKronos

GoingKronos
21.09.15 20:55
Windsor: men det spørs om ikke Tromsø har det letteste kampprogrammet.

Syns Start har lettest, Mjøndalen hjemme og Sandefjord borte.

Mjøndalen har tøffest program, og slik sett bør de vel rykke ned. Men syns Mjøndalen fremstår best av de 3 lagene, og de er kanskje mentalt sterkest også.

Det kommer til å bli spenning hele veien, frykter at Glimt sender oss ned i nest siste serierunde, hadde vært marerittet.

Corlan

Corlan
22.09.15 09:56

Enig i det Kronos. Mjøndalen fremstår som en hel del vassere enn de 2 andre opplagte dumpekandidatene. Det er en fightervilje du ikke ser i Start der. Til og Sandefjord ofrer mer enn Start per d.d.

Msport77

Msport77
22.09.15 11:16

Jeg tror Sandefjord og Tromsø ryker rett ned. Mjøndalen og Start kjemper om å unngå kvalik. Jeg tror Mjøndalen trekker det lengste strået - dem spiller med de laveste skuldrene.

helvis

helvis
22.09.15 12:05

Jeg har sett litt på minimum poeng/poengsnitt som har vært nødvendig for å holde seg i Tippeligaen. 

Per nu har vi fire lag med 20 poeng eller mindre på 24 kamper. Det gir et poengsnitt på 0,83 per kamp.   

På de siste åtte serierundene har de fire bunnlagene kun tatt to seiere (Sandefjord mot Mjøndalen og Mjøndalen mot Haugesund).   

Siden Tippeligaen ble utvidet til 16 lag i 2009 er laveste poengsum for å holde seg i Tippeligaen uten å gå gjennom kvalikk 33 (Hønefoss 2012, Sandnes Ulf 2013). Det gir et poengsnitt på 1,1.   

Sannsynligheten for at ett av lagene i bunnstriden plukker opp 13 poeng (14 for Tromsø) på de siste seks kampene ser jeg som fullstendig usannsynlig så den “rekorden” blir definitivt tatt.   

Ser vi videre på kvalikkplassen har vi følgende bunnoteringer fra og med 2009: 2010: Hønefoss, 27 poeng (rykket ned i kvalikk) 2013: Sarpsborg 31 poeng 2014: Brann, 29 poeng (rykket ned i kvalikk).   

Med andre ord, den laveste poengsummen noen lag har holdt seg på i 16-lagsserien er 31 poeng. 11 poeng (12 for Tromsø) er ikke umulig for noen av lagene men med tanke på poengsankingen de senere rundene virker et poengsnitt på nesten 2 per kamp de siste rundene relativt lite sannsynlig.   

Ser vi videre tilbake til siden oppstarten av Tippeligaen i 1990 er det kun tre lag som har holdt seg i Tippeligaen med et poengsnitt under 1 poeng: 1992: Viking, 21 poeng på 22 kamper 1992: HamKam 20 poeng på 22 kamper (kvalikk) 2001: Bryne 22 poeng på 26 kamper (kvalikk)  

*Det laveste poengsnittet noen har hatt i Tippeligaen uten å rykke ned er 0,85 (Bryne 2001).
*Det laveste poengsnittet noen har hatt i Tippeligaen uten å rykke ned og unngått kvalikk er 0,95 (Viking 1992).   

For å nå Vikings poengsnitt i 16-lagsserien må en ta minst 29 poeng. Ikke fullstendig usannsynlig men 9 poeng på siste seks kamper virker tøft for både Start og Mjøndalen for øyeblikket.   

For å nå Brynes poengsnitt i 16-lagsserien må en ta minst 26 poeng, altså ett poeng per kamp de resterende kampene. Jeg tror at en av Start, Mjøndalen eller Tromsø når denne poengsummen men usikker på om to lag klarer det. 

(Innlegget ble redigert 22.09.15 12:06)

Windsor

Windsor
22.09.15 12:21

Ligger helt klart an til at de fire nederste lagene tar ekstremt lite poeng.

Formkurven på alle de fire lagene tyder heller ikke på at de skal klare noen voldsom sluttspurt. Jeg tipper alle havner under 30 poeng. Blir egentlig ikke veldig overrasket om trettendeplassen går så lavt som 27 poeng.

SB-fan

SB-fan
22.09.15 22:37

Det blir litt av et race mellom Start, MIF, TIL og SF kan i teorien også berge plassen. Men foreløpig står den siste sikre plassen mellom IKS , MIF og TIL. Første lag ut er Start som skal spille mot Vålerenga på Ullevaal.

Jeg vil se opp for sørlendingene i den kampen. Jeg regner med at Start får godt med støtte på tribunen.Mange fra Sørlandet i Oslo. Jeg regner med at IKS vil forsøke å spille kynisk, men forsøke å angripe på kontringer. VIF er favoritt på hjemmebane, men Start har presset på seg og det kan de bruke til noe konstruktivt. Jeg håper jo at Buskerud beholder sine 2 TL-lag, men det er grunn til å se opp for Start som har vært gjennom et trenerskifte. Det kan slå positivt ut, iallefall på kort sikt.

(Innlegget ble redigert 22.09.15 22:44)

Windsor

Windsor
23.09.15 11:45

Start har spilt to kamper etter trenerskiftet og det er ingenting som tyder på at klubben får noen kortsiktig effekt av det. 

Man kan vel uansett forvente en økning i forhold til senere kamper rett og slett fordi 1 uavgjort på 9 siste er helt eksepsjonelt dårlig. Skal rett og slett vanskelig gjøres å ikke ta litt flere poeng. 

Forhåpningene om poeng på Ullevaal er ikke tilstede hos meg. Poengnøden begynner selvsagt å legge et visst press, men Vålerenga borte er kanskje vår vanskeligste kamp av de seks gjenværende.

sarpingen_1

sarpingen_1
27.09.15 12:24

Det drar seg til nå. I mitt hode er 32 poeng grensen for sikker plass men sannsynligvis er grensen lavere i år. Nå før den 25 serierunden er ferdigspilt har Haugesund, Aalesund, Sarpsborg 08, Start, Mjøndalen, Tromsø og Sandefjord alle under 32 poeng. Realistisk er dette et race mellom de fire i bunnen.   

incognito

incognito
27.09.15 16:31
sarpingen_1: Realistisk er dette et race mellom de fire i bunnen.

Mellom de tre (Start, Mjøndalen og Tromsø) hvis vi skal se realistisk. Haugesund, Aalesund og S08 ligger ganske trygt og trenger 3-4 poeng til å sikre plassen. Sandefjord har sjanse bare i teorien.  

(Innlegget ble redigert 27.09.15 16:32)

Windsor

Windsor
27.09.15 20:00

Nok en runde der ingen av de fire i bunnen klarer å vinne. Det er vel Start mest fornøyd med siden de hadde en vanskelig bortekamp mot Vålerenga.

Tromsø klatrer, men er definitivt ikke fornøyd med 1 poeng hjemme mot AaFK.

Mjøndalen ødela målforskjellen sin vis-a-vis Start.

Sandefjord taper nok en kamp. De har riktignok en grei hjemmekamp mot Start igjen, men det ser veldig vanskelig ut.

Spurt

Spurt
27.09.15 20:21

Om man ser på neste runde, så kan jeg ikke se hvem av bunnlagene som skal ta poeng.

Start - Rosenborg

Molde - Tromsø

Mjøndalen - Stabæk

Aalesund - Sandefjord

Tenker med gru at vår kamp borte mot Tromsø i nest siste serierunde kan avgjøre Tromsøs skjebne i Tippeligaen! Da blir jeg ikke å se den kampen for å si det sånn!

Yourexperiencemaydiffer

Enig i at det er oss Startsupportere som bør være mest fornøyde med helga, men det er helt latterlig tett mellom 15. og 13. plass. Blir en ubehagelig høst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg