Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kamptråd: Odd - Elfsborg

NYTT TEMA
Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:17

Starter denne med tanke på kveldens kamp i 3. kvallikrunde i Europaligaen.

Odds Ballklubb - IF Elfsborg

Kampstart: Klokken 19.00

Sted: Skagerak Arena

Vises: Tv2 Sumo og TV2 Sportskanalen

Dommer: Sergei Ivanov, Russland

Norsk Tippings odds på kampen: 2,15 - 3,25 - 2,65

Odd er altså knepne favoritter hos NT, men relativt høy odds, så her kan det være kroner å hente siden Odd bør være favoritter her og trenger å jage seier.

Utgangspunktet er enkelt, Elfsborg vant første kamp i Sverige 2-1.

Odd går videre med 1-0 seier, eller om de vinner med 2 eller flere. 2-1 gir ekstraomganger mens uavgjort, et målsseier til Odd utover de allerede nevnt, eller om Elfsborg vinner, så går Elfsborg videre.

Odd fikk et viktig bortemål som kan bety mye for dagens kamp. Elfsborg sies å være et mye dårligere bortelag enn hjemmelag. 

Om Elfsborg

Elfsborg kommer fra Borås like utenfor Gøteborg og ligger per dags dato på 4 plass i Allsvenskan. Henning Hauger er det norske innslaget i laget og kan godt få spilletid i dag. I tillegg er Niklas Gunnarsson, som tidligere spilte på Odd før han gikk til VIF før 2014 sesongen nylig blitt klar for utlån til Elfsborg. Han kan dog ikke spille siden overgangen skjedde etter registreringen til 3. kvallikrunde var gjort.

Elfsborg har en 10-4-3 form på 17 kamper i Allsvenskan hvor hjemmekampene viser 6-3-0, og bortekampene 4-1-3. Som man ser er det er mye bedre hjemmelag enn bortelag.

Troppen til Elfsborg, hentet fra deres hjemmeside:

Kevin Stuhr Ellegaard, Abbas Hassan

Anton Lans, Adam Lundqvist, Anders Svensson, Andreas Klarström, Jon Jönsson, Sebastian Holmén, Viktor Nilsson, Liridon Gashi, Henning Hauger, Marcus Rohdén, Anton Andreasson, Simon Lundevall, Simon Hedlund, Arber Zeneli, Viktor Claesson, Per Frick, Viktor Prodell, Lasse Nilsson, Viktor Götesson, Arjan Mostafa, Niklas Gunnarsson (med i Norge, men ej spelklar för EL Q3)

Om Odd:

Odd ligger på 6 plass i eliteserien etter 18 kamper med 7-7-4. Hjemme har de 3-4-2 og borte 4-3-2, så er er litt bedre borte enn hjemme. Uavgjort preger mange av kampene som man ser.

Odds tropp:

Keepere:
Sondre Rossbach, Viljar Myhra

Forsvar:
Espen Ruud, Lars-Kristian Eriksen, Steffen Hagen, Thomas Grøgard, Emil Jonassen, Vegard Bergan

Midtbane:
Jone Samuelsen, Fredrik Oldrup Jensen, Oliver Berg, Ardian Gashi, Fredrik Nordkvelle

Angrep:
Ole Jørgen Halvorsen, Olivier Occean, Bentley, Rafik Zekhnini, Pape Pate Diouf

Håvard Storbæk, Frode Johnsen, Mathias Fredriksen, Jonathan Lindseth, Eric Kitolano og Jarkko Hurme må støtte gutta fra tribunen. 

Sannsynlig oppstilling:

Rossbach

Ruud - Eriksen - Hagen - Grøgaard

Samuelsen - Jensen - Nordkvelle

Halvorsen - Occean - Bentley

Noen usikkerhetsmomenter er det, ettersom det er viktig seriekamp mot Molde søndag og kvartfinale i cupen mot S08 neste onsdag borte. Gashi, Berg og Diouf er aktuelle for startplass i dag og vil jeg tro. Håper å se Zekhnini i løpet av kampen, han briljerte mot Shamrock i 1 . omgang.

Odd har kommet seg til 3 runde ved på slå Sherrif Tiraspol 3-0 og Shamrock Rovers 4-1.
Odd er historiske da de aldri har vært i 3 runde før, og kan og nå playoff for første gang.

Vi krysser fingrene før kampen og håper på seier for Oddrane!

(Innlegget ble redigert 06.08.15 11:23)

HarryH

HarryH
06.08.15 11:20

Lykke til, Odd!

I kveld er også jeg telemarking. Det samme gjelder Pape Pate Diouf.

1-0, så er dere videre. Jeg tror det kan gå. 

Møt opp på stadion i kveld, alle som bor i rimelig nærhet!

(Innlegget ble redigert 06.08.15 11:20)

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:20

Ja vi får håpe på seier idag!

Har troa :)

(Innlegget ble redigert 06.08.15 11:20)

PerryAndre

PerryAndre
06.08.15 11:25

Ser i svenske medier at Elfsborg treneren, tidligere LSK treneren, mener å ha taket på Fagermo etter ha funnet ut hvordan han skal slå Odd. LSK vant de fire siste oppgjørene mot Odd.
Odd er tydelig i spillestilen men også forutsigbar, hevder svensken, som forhåpentligvis får en ny erfaring i kveld.

(Innlegget ble redigert 06.08.15 11:34)

jackblack

jackblack
06.08.15 11:28

Lykke til!

Spiller Odd opp mot sitt beste kan dette gå veien. Bare de ikke tar en "molde"..

Everenga

Everenga
06.08.15 11:30

Gode muligheter for at Odd slår følge med Rosenborg til neste runde, sikkert ikke entret Fagermos hode hvilke tanker Skullerud gjør seg om det ;)

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:31
PerryAndre: Ser i svenske medier at Elfsborg treneren, tidligere LSK treneren, mener å ha taket på Fagermo etter ha funnet ut hvordan han skal slå Odd. LSK vant de fire siste oppgjørene mot Odd.
Odd er tydelig i spillestilen men også forutsigbar.

Odd har slitt mot LSK ja, og klart det blir et psykisk overtak etter å ha vunnet den første kampen. Men Elfsborg imponerte ikke veldig, og Odd vant 3-0 borte før sesongstart mot dem, så jeg tror nok ikke overtaket psykisk er så voldsomt. Og det er jo en selvfølge at Haglund må si slikt i media, bygge opp sitt eget lag og legge press på motstanderen. Så får man se etter kampen i kveld hvem som går videre, jeg holder en knapp på Odd ettersom de er relativt solide defansivt, og har begynt å få fart offensivt.

Fun fact: Odd har aldri scoret 6 mål i eliteserien før kampen mot Mjøndalen. En god oppladning til i kveld.

Får Odd et tidlig mål, og Elfsborg må fremover og jage kan det fort bli mye rom for nye kontringer fra Odd slik som mot Mjøndalen, og da kan det bli moro.

Det er jo også noe i meg som håper på ekstraomganger og straffer for spenningens skyld når man er på stadion, men har sannsynligvis ikke nerver til slikt, så håper aller helst på overkjøring og trygg seier. Men det får tiden vise!

PerryAndre

PerryAndre
06.08.15 11:39

Spilleplanen til svenskene skal være å stå i mot Odd i begynnelsen av kampen og deretter skal deres gode pasningspill tilslutt avgjøre kampen slik at Odd ikke scorer mål. 

HarryH

HarryH
06.08.15 11:41
Everenga: sikkert ikke entret Fagermos hode hvilke tanker Skullerud gjør seg om det

Jeg tror at Fagermo er mindre opptatt av Skullerud og at Skullerud er mindre opptatt av Fagermo enn hva media liker å gi inntrykk av.

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:42
HarryH: Jeg tror at Fagermo er mindre opptatt av Skullerud og at Skullerud er mindre opptatt av Fagermo enn hva media liker å gi inntrykk av.

Det er jeg og helt sikker på. Og jeg tror begge er så oppegående at de unner hverandre suksess i europa også med tanke på nasjonspoeng og muligheter for flere lag med osv. Det vil komme norsk fotball til gode.

HarryH

HarryH
06.08.15 11:45
Aprilsnarr*MOD*: Det er jeg og helt sikker på. Og jeg tror begge er så oppegående at de unner hverandre suksess i europa også med tanke på nasjonspoeng og muligheter for flere lag med osv. Det vil komme norsk fotball til gode.

Men slikt blir det jo ikke så store overskrifter av.  ;-)

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:51
HarryH: Men slikt blir det jo ikke så store overskrifter av.  ;-)

Det gjør det selvsagt ikke. Man trenger overskrifter.

Er spent på hva mediene blåser opp i forbindelse med kampen på søndag. 

"Skullerud valgte å ikke se Fagermo i øynene under handshake for peace" 

"Fagermo angrer ikke på uttalelsene"

Dette er mine forhåndstips

ghog

ghog
06.08.15 11:51
Aprilsnarr*MOD*: Rossbach
Ruud - Eriksen - Hagen - Grøgaard
Samuelsen - Jensen - Nordkvelle
Halvorsen - Occean - Bentley

Jeg tror du har rett. Dette kan bli en festaften og starten på en uke som vi ikke har opplevd før. EL, Molde og cup. Blir moro.

50/50 om vi klarer dette. Håper de tråkker til fra start. Hjertet tipper 3-1.

Jone, Occean og Bentley scorer.

Troenderfury

Troenderfury
06.08.15 11:54

Lykke til Odd!

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 11:56
ghog: Jeg tror du har rett. Dette kan bli en festaften og starten på en uke som vi ikke har opplevd før. EL, Molde og cup. Blir moro. 50/50 om vi klarer dette. Håper de tråkker til fra start. Hjertet tipper 3-1. Jone, Occean og Bentley scorer.

Blir fryktelig spennende. Tror ikke laget er så galt, men kan bli noen endringer som også nevnt, blir spennende å se.

Ser forøvrig at Unibet gir 2,52 i Odds for Oddseier, det må vel være meget spillbart

PapaSmurf

PapaSmurf
06.08.15 12:03

Vær så snill å slå svenskene. Det irriterer meg at folk mener den svenske ligaen er bedre enn den norske. 

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 12:09
PapaSmurf: Vær så snill å slå svenskene. Det irriterer meg at folk mener den svenske ligaen er bedre enn den norske.

Ikke noe problem, disse skal ut. De slo jo og ut Randers, så da har Odd isåfall direkte slått ut begge de to.

PerryAndre

PerryAndre
06.08.15 12:13
HarryH: Jeg tror at Fagermo er mindre opptatt av Skullerud og at Skullerud er mindre opptatt av Fagermo enn hva media liker å gi inntrykk av

Meldte ikke Skullerud seg ikke ut av trenerforeningen fordi Fagermo ble årets trener?

Fagermo har en sterk personlighet. Skullerud er mer typen som reagerer på ting, betyr ikke at han har svakere personlighet av den grunn. 

gordon_gecko

gordon_gecko
06.08.15 12:20
Aprilsnarr*MOD*: Odd har slitt mot LSK ja, og klart det blir et psykisk overtak etter å ha vunnet den første kampen. Men Elfsborg imponerte ikke veldig, og Odd vant 3-0 borte før sesongstart mot dem, så jeg tror nok ikke overtaket psykisk er så voldsomt.

Det er jo strengt tatt ikke noe argument da Odd også slo LSK med Haglund i treningskamper. Men i kampene som betyr noe....

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 12:27
gordon_gecko: Det er jo strengt tatt ikke noe argument da Odd også slo LSK med Haglund i treningskamper. Men i kampene som betyr noe....

Forøvrig må det sies at fra 2012-2014, da Haglund var i LSK endter LSK med 3 seiere, Odd med 2, og 1 uavgjort, så overtaket derfra er ikke så voldsomt.

Og med ny klubb, nye spillere osv vil ting stille seg annerledes og. 

Så hva som er et (godt) argument og ikke er vel en definisjonssak her, jeg tror iallefall ikke at Haglund har et så stort psykisk overtak på Odd at det vil ha noe utfall på resultatet. Klubber gjør analyser av motstandere og det forenkles noe ved at Haglund kjenner til Odd, men jeg tror ikke Odd går rundt og frykter Elfsborg fordi de har Haglund på benken. Kanskje til og med Odd drar fordel av at de kjenner til Haglund og hans måte å gjøre ting på? Kan gå begge veier, men i og med at han har skiftet klubb fra han var i LSK, mener jeg ikke at det er veldig stor fordel at han slo odd 3 av 6 ganger i tiden i LSK.

Everenga

Everenga
06.08.15 12:30
PapaSmurf: Vær så snill å slå svenskene. Det irriterer meg at folk mener den svenske ligaen er bedre enn den norske.
HarryH

HarryH
06.08.15 12:32
PerryAndre: Meldte ikke Skullerud seg ikke ut av trenerforeningen fordi Fagermo ble årets trener?

Nei, han meldte seg ut i protest mot juryens begrunnelse.

gordon_gecko

gordon_gecko
06.08.15 12:33

Sant nok, men Haglund har jo sine ord i behold når han hevder han har lært seg hvordan Odd spiller. Det viser utviklingen på resultatene mot dem, i kamper som gjelder.

Likevel tror jeg Odd har alle muligheter til å ta seg videre.

Aprilsnarr*MOD*

Aprilsnarr*MOD*
06.08.15 18:26

Spenningen er til å ta og føle på!

HengeTrynet

HengeTrynet
06.08.15 18:42

Håper Odd går rett i strupen på Elfsborg og så får vi satse på at Ruud er våken fra start denne gangen.

ghog

ghog
06.08.15 18:53

Hjelper ikke om Ruud er våken, defensivt er han ikke god nok. Håper de har en plan for å demme opp,,og håper også Odd trykker til fra start.

Shrooms

Shrooms
06.08.15 19:17

Oddrane blir i alle fall pisset på av lille Elfsborg på tribunen

ghog

ghog
06.08.15 19:22

Nære der for Norkvelle. Mer Odd nå.

UpTheNorth

UpTheNorth
06.08.15 19:26

SJØEN