Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rosenborg i europa 1994/95

NYTT TEMA
rkt1979

rkt1979
06.08.15 19:52

noen som kan friske opp hukommelsen min om hvorfor Rosenborg gikk rett inn i UEFA cupen, og ikke fikk spille kvalifisering til Champions League? 

Avenir Beggen fra Luxembourg fikk spille kvalik i CL, og jeg nekter å tro at Luxembourg var foran Norge på rangkingen. Visst var norske lag i di foregående årene, men de hadde enkeltresultater iblandt noe lag fra Luxembourg ikke hadde.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
06.08.15 20:03
rkt1979: noen som kan friske opp hukommelsen min om hvorfor Rosenborg gikk rett inn i UEFA cupen, og ikke fikk spille kvalifisering til Champions League?  Avenir Beggen fra Luxembourg fikk spille kvalik i CL, og jeg nekter å tro at Luxembourg var foran Norge på rangkingen. Visst var norske lag i di foregående årene, men de hadde enkeltresultater iblandt noe lag fra Luxembourg ikke hadde.

NTBTEKST 22.06.1994  -  Seksjon: SPO - Kategori: Sport - Emne: Fotball, Oversikter - Klasse: Sport Oslo (NTB): Rosenborg får ikke spille kvalifisering til årets europeiske Mesterliga, og går dermed glipp av muligheten til å sope inn millioner av kroner. Bare Europas 24 beste serievinnere får delta, og RBK er ranket på 26. plass. Dermed må klubben nøye seg med spill i Uefa-cupen. Sist uke meldte internasjonale nyhetsbyråer at RBK hadde fått den 24. og siste plassen, men siden den gang er det kåret seriemestre i Ukraina og Polen. Derfor har Norges beste lag falt til 26. plass på listen den italienske avisen Gazzetta dello Sport presenterer denne uka.     Det betyr at Rosenborg må spille Uefa-cup, og dele skjebne med mesterne fra fotballdverger som Kypros, Albania, Malta, Aserbajdsjan, Estland og Færøyene. Uefas rangering er basert på innsatsen i europeiske turneringer de fem siste årene

(Innlegget ble redigert 06.08.15 20:04)

rkt1979

rkt1979
06.08.15 20:47

Men hvorfor fikk Luxembourgs Avenir Beggen plass?

de 5 foregående sesongene ga følgende resultater for norske og lux lag.

luxembourg: 

Champions: 0 0 10

Uefa: 1 0 9

cup: 1 3 8

norge:

champions: 3 3 6

Uefa: 4 2 6

cup: 3 0 9

total ved 3 poeng for seier og 1 for U. 

Norge- Luxembourg 35-9

heggland6

heggland6
07.08.15 09:29

Hele seedingopplegget var forferdelig krøkkete i CLs spede begynnelse, og det ble endret nesten hvert eneste år (gjerne kort tid før trekning) etter hvert som man støtte på uønskede konsekvenser.

I 1994/95 brukte de to separate rankingmetoder for å være "helt sikker" på å få med de beste lagene (for hvert lag var det kun den metoden som gav høyest poengscore som gjaldt). Dessverre var den ene rankingmetoden veldig gunstig for vesle Avenir Beggen, som dermed sikret seg den 24. og siste CL-kvalikplassen foran bl.a. Rosenborg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg