Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske talenter i utlandet irriterer Eggen

NYTT TEMA
Westvann

Westvann
11.08.15 11:43

Eggen irriterer seg over at norske talenter drar til utlandet tidlig for å følge drømmen. Slavehandel av barn er en av uttrykkene han bruker for å beskrive trenden.

Jeg ser selv hva Eggen sikter til, og kan på mange måter forstå hans bekymring, men i mine øyne er dette med å på øke nivået på norske spillere, og på sikt kan det gange landslaget, noe det på mange måter allerede har gjort med spillere som MMD, Omar, King, med flere.

Flott oversikt over norske talenter i bunnen av artikkelen. Mye spennende som rører seg rundt om i Europa av norske talenter.

Hva mener dere?  

Taururu

Taururu
11.08.15 11:53

Fullstendig enig med Eggen!

Dette er noe de mest pengesterke klubbene gjør pga av finance fairplay hvor de skal ha et visst antall egenutviklete spillere. For å få til det henter de en haug av talenter verden over i håp om at en eller annen kan nå gjennom. En stygg greie.

At en og en blir en god spiller og kan bli landslagspiller bør jo være en selvfølge, for de tar jo de beste 14-16 åringene vi har her i landet.

quentez

quentez
11.08.15 11:54
Westvann: og på sikt kan det gange landslaget, noe det på mange måter allerede har gjort med spillere som MMD, Omar, King, med flere.

Nå blir jo dette hypotetisk, men man kan stille seg spørsmålet om disse hadde vært enda bedre om de hadde blitt værende i Norge og etablert seg som nøkkelspillere i Tippeligaen før fylte 20.

Utvalgsstørrelsen er kanskje ikke så stor, men det hadde vært interessant om noen tok for seg den nåværende situasjonen til ungguttene som reiste ut til Europa for 3-5 år siden og er tidlig i 20-årene nå.

I den sammenheng kan man ta opp denne artikkelen fra 2012.

Abdissalam Ibrahim: Floppet i Olympiakos, nå klubbløs.
Eirik Johansen: Spiller i New York i MLS.
Tobias Johansen: Spiller i Kongsvinger.
Omar Elabdellaoui: Spiller i Olympiakos.
Thomas Kind Bendiksen: På lån i Tromsø fra Molde.
Eirik Kjønø: Head of Development i Grorud.
Jo Inge Berget: Spiller i Malmö FF.
Magnus Wolff Eikrem: Spiller i Malmö FF.
Joshua King: Spiller i AFC Bournemouth.
Etzaz Hussain: Spiller i Molde.
Lars Stubhaug: Lagt opp, studerer ved NHH.
Leon Lekaj: Spiller for Raufoss(?)
Rocky Lekaj: Spiller for Raufoss.
Alexander Stockinger: Spiller for Fana.
Håvard Nordveit: Spiller for Gladbach.
Dag Alexander Olsen: Spiller for Fredrikstad.
Vegard Landaas: Spiller for Skeid(?).

Kort sagt en rimelig trist historie for de aller fleste.

Så kan man om 3-5 år ta opp tråden og se hvor disse spillerne befinner seg. Jeg tror tendensen vil være akkurat den samme.

(Innlegget ble redigert 11.08.15 12:03)

Troenderfury

Troenderfury
11.08.15 11:57
quentez: Så kan man om 3-5 år ta opp tråden og se hvor disse spillerne befinner seg.

Dette har også blitt gjort, i tråder som denne for eksempel. Nå handler ikke den tråden direkte om talenter som drar til utlandet, men vil si den er noe relevant likevel.

(Innlegget ble redigert 11.08.15 11:58)

Dewaz

Dewaz
11.08.15 11:59

Enig med legenden.

Ser ikke helt hva norske talenter taper på å slå gjennom i Norge først. Gjør de det, hentes de 100% sikkert til en større klubb - men da har de langt bedre kort på hånden.

Se Ajer og Ødegaard. De kunne gått til nærsagt hvilket som helst akademi før de slo gjennom. Men de tok/tar et år i Eliteserien først, og kan enkelt luke ut klubber som ikke har en seriøs plan for de.

Edvard Sandvik Tagseth blir nå ett av veldig mange talenter i LFC. Det er et bikkjeslagsmål! Hadde han gått til RBK, for og så slå gjennom, kunne han etter all sannsynlighet ha gått til samme klubb (LFC) - bare i en mye sterkere posisjon. Med klare avtaler på førstelagstreninger, spill på U18/U21 istedenfor U15. Hvem vet.

LFC snuser forøvrig på et annet talent i RBK-land om dagen. Drittklubb.

Taururu

Taururu
11.08.15 12:02
Dewaz: LFC snuser forøvrig på et annet talent i RBK-land om dagen. Drittklubb.

Kommer nok bare til å se mer og mer av dette. For å si det sånn; de megakommersiale lagene ofrer ikke norsk fotball en tanke når de soper over talentmarkedet her i Norge eller i resten av verden!

Westvann

Westvann
11.08.15 12:02

Det dere påpeker har jeg faktisk ikke tenkt på mye over, men må ved nærmere ettertanke si meg enig. 

Det kan jo slå begge veier, og mye er basert på synsing. Noen spillere kan kanskje ha godt av å reise til utlandet noe år, mens noen har det bra i trygge omgivelser. 

Nå ser det heldigvis ut som at norske klubber har blitt mye flinkere til å bruke talenter, og at det på sikt kan føre til at flere holder seg i Norge. Hvem vet? 

(Innlegget ble redigert 11.08.15 12:03)

dragons100

dragons100
11.08.15 12:07

Eggen brenner for norsk klubbutvikling. Hvor mye bedre blir norske klubber at at mange av de beste talentene drar til utlandet svært tidlig? Man mister både spilleren og muligheter til å tjene penger på eventuelle salg. 

Samtidig er det lett å forstå ungguttene når klubber med store navn kommer på banen. Selvsagt er det fristende. 

Og som påpekt over her: Det er et problem at klubbene henter spillerne svært tidlig, slik at de kan kalles egenutviklet og dermed er med på den listen.. 

Vanskelig dette, men jeg støtter Eggen på mye av dette, selv om han nok drar det litt langt. 

Morgenthau

Morgenthau
11.08.15 12:09

Dette handler vel ikke så mye om "spennende norske talenter" som det handler om at disse megaklubbene trenger egenoppfostrede spillere, derfor henter de en hel haug med talenter til en talentkjøttkvern og så får de ut noen få stykk som kan være med å fylle talentkvota og så ofres alle de andre.

Noen kan være heldige på det, noen kan vokse på det, men tror alt for mange av disse guttungene ser seg blinde på "OI, JEG SPILLER FOR LIVERPOOL" når du egentlig bare er der som en del av juniorfarmen deres. Med god spisset utvikling her hjemme i Norge hvor lagene er langt mer investerte i å utvikle spillerne så er nok sjansene kanskje bedre.

Eikrem og MMD er vel de eneste jeg kommer på som har gått tidlig til et akademi og lykkes på (relativt) høyt nivå? Eikrem er jo benka i malmø nå og MMD er skada forsåvidt. Se til gjengjeld på Stefan Johansen, Per Ciljan Skjelbred, Tettey, Henriksen osv. Gutter som har i første omgang etablert seg hjemme og nå er sentrale figurer på høyt nivå i utlandet.

Kakebart

Kakebart
11.08.15 12:15

For norsk klubbfotball er det selvfølgelig på ingen måte positivt at spillere hentes ut tidlig. Men jeg ser en at det potensielt kan være en fordeler for landslaget i fremtidige mesterskap at en del spillere har utviklet seg på naturgress. 

Taururu

Taururu
11.08.15 12:17
Morgenthau: Eikrem og MMD er vel de eneste jeg kommer på som har gått tidlig til et akademi og lykkes på (relativt) høyt nivå? Eikrem er jo benka i malmø nå og MMD er skada forsåvidt. Se til gjengjeld på Stefan Johansen, Per Ciljan Skjelbred, Tettey, Henriksen osv. Gutter som har i første omgang etablert seg hjemme og nå er sentrale figurer på høyt nivå i utlandet.

Vil legge til at Eikrem og MMd fikk nettopp gjennombruddet på seniornivå sitt i norsk fotball for Molde.

Så kan man jo stille spm; Hva hadde vært av Eikrem og MMD om ikke Molde hadde snappet dem opp?

Samme kan man stille ifh til Bjørn Helge Riise og Lillestrøm....Sånn kan vi fortsette

Kakebart

Kakebart
11.08.15 12:19
quentez: Kort sagt en rimelig trist historie for de aller fleste.

Det er ganske mange triste historier blant de som blir i klubben sin også. 

http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/17/455052.html

jackblack

jackblack
11.08.15 12:22

Har ikke disse akademiene gjennomgående bedre trenere en tilsvarende norske tilbud? Hadde norske klubber hatt tilsvarende oppfølging av sine unge ville situasjonen kanskje vært anderledes. 

Er ikke uenig i det Eggen sier, men det er som sagt flere veier til Rom. Det er ikke noen garanti for at nevnte spillere på listen hadde blitt bedre dersom de hadde blitt hjemme i Norge. 

Mitt ønske er at norske klubber (spesielt mitt Vålerenga) bruker mer ressurser på å øke kompetansen til de som jobber i de yngres avdelinger. På den måten skaper man en grobunn for bedre talentutvkling.Og kanskje også fange opp de som ikke nødvendigvis er enerne i 16 års alderen, men også de såkalte "late bloomers". 

AVPD-Blue

AVPD-Blue
11.08.15 12:26

Setter meg på gjerdet her. En interessant diskusjon, men dette er vel strengt tatt ikke den mest kritiske problemstillingen i norsk fotball. Det gror bedre med talenter nå, noen i utenlandske akademier/u-lag, og noen i hjemlig liga. Jeg tror ikke nødvendigvis man skal holde seg til den ene linjen eller den andre, her er det mange individuelle faktorer som spiller inn.

Thpe

Thpe
11.08.15 12:34
quentez: Så kan man om 3-5 år ta opp tråden og se hvor disse spillerne befinner seg. Jeg tror tendensen vil være akkurat den samme.

De norske talentene som er presentert i Aftenposten er av varierende kvalitet. Eksempelvis Dennis Johnsen i Heerenveen. Det finnes bedre spillere i hans årskull i RBK(som han dro fra). De to guttene i Almeria og Levante tviler jeg også sterkt på blir noe. Får vi se Michael Crowe eller Brian Kjeldsberg på landslaget om noen år? Jeg tviler.

Men på hylla over så finner man Sakor, Ødegaard, Dæhli, Lyon-stopperne X2, Samuelsen og Celina. Det er disse man må ta utgangspunkt i, i mine øyne. Det er disse som er regnet som store talenter. Så kan vi se hvor disse er om 3-5 år.

Spill for utenlandsklubb trenger absolutt ikke bety at vi snakker kjempetalent.

Eller et eksempel fra din liste. Joshua King og Håvard Nordtveit kan på ingen måte bli sammenlignet med Eirik Kjønø som gikk til Falkirk, et bunnlag i Skottland?

(Innlegget ble redigert 11.08.15 12:39)

Champions07

Champions07
11.08.15 12:35
AVPD-Blue: Setter meg på gjerdet her.

Samme her.

Men tillater meg å si at Eggen bommer på skiva med å kalle det slavehandel av barn. Disse gutta har det godt, og lærer sikkert mye både fotball-relatert og andre ting av å reise ut i den store verden.

PerryAndre

PerryAndre
11.08.15 12:46

Skal en spiller utvikles må han eller henne spille kamper. Trene i en klubb, er noe helt annet enn å spille på første laget. Unge spillere lar seg lett blende av å komme til en stor klubb i utlandet, der man  har bedre trener og bedre treningsmuligheter. Virkeligheten er at det er få av de mange i hver klubb, om noen hvert år som kommer inn på første laget og får spille. 

Det er blitt etterhvert mange talenter som har reist ut i utlandet. Deres suksess i forhold til dem som spiller i Tippeligaen,  kan diskuteres. Ser ikke ut som vi har fått noen effekt i de yngre landslag ennå. På A landslaget er det nå flere i Tippeligaen som er i ferd med å danke ut flere av utenlandsproffene. 

Vi får vente noen år før vi er sikre. I Sverige ifjor var det en debatt om de mange som hadde reist ut og få av dem som får kontrakt med klubbene. Der skylder man på foreldrene som tenker på økonomi fremfor sportslig utvikling hjemme i Allsvenskan. 

Taururu

Taururu
11.08.15 12:46
Champions07: Men tillater meg å si at Eggen bommer på skiva med å kalle det slavehandel av barn. Disse gutta har det godt, og lærer sikkert mye både fotball-relatert og andre ting av å reise ut i den store verden.

Det han mener er; Hvorfor kan ikke engelske dyrke frem engelske talenter?

Taururu

Taururu
11.08.15 12:47
Thpe: Men på hylla over så finner man Sakor, Ødegaard, Dæhli, Lyon-stopperne X2, Samuelsen og Celina. Det er disse man må ta utgangspunkt i, i mine øyne. Det er disse som er regnet som store talenter. Så kan vi se hvor disse er om 3-5 år.

Ødegaard og dæhli blir feil mener jeg. De fikk tross alt gjennombruddet sitt på seniornivå i norsk fotball.

Champions07

Champions07
11.08.15 12:48
Taururu: Det han mener er; Hvorfor kan ikke engelske dyrke frem engelske talenter?

Er det slavehandel å ikke dyrke frem egne talenter?

Det er ikke sånn at når slavene kom til USA, så kritiserte folk det med "hvorfor dyrker ikke USA sine egne ubetalte lakeier?"

Man kritiserer jo slavehandel fordi det er frihetsberøvelse og stikk i strid med generelle menneskerettigheter.

(Innlegget ble redigert 11.08.15 12:51)

Kakebart

Kakebart
11.08.15 12:48

I 92-årgangen så har jo King f.eks lyktes godt i utlandet, mens Hereqi og Landu-Landu som ble ansett av mange som de største talentene i årgangen feila totalt etter å ha blitt i Norge.

Cesc-15

Cesc-15
11.08.15 12:51

Fotballverden er kynisk og egoistisk, slik er det jo bare. For oss er Ødegaard et absolutt generasjonstalent som MÅ slå igjennom på et høyt nivå, for vår egen fotballfremtids skyld. For Real Madrid er han bare én av mange. Funker det ikke, så henter de bare enda ett av verdens største talenter og prøver igjen. Det koster de ingenting. 

(Innlegget ble redigert 11.08.15 12:51)

Taururu

Taururu
11.08.15 12:51
PerryAndre: Skal en spiller utvikles må han eller henne spille kamper. Trene i en klubb, er noe helt annet enn å spille på første laget. Unge spillere lar seg lett blende av å komme til en stor klubb i utlandet, der man har bedre trener og bedre treningsmuligheter. Virkeligheten er at det er få av de mange i hver klubb, om noen hvert år som kommer inn på første laget og får spille.

Godt poeng.

I disse kommmersielle lagene spiller man ofte på U-lagene til man er 20 år. Mens hjemme i Norge kan man spille seniorfotball i 17-18 års alderen.

Jeg mener også at denne matchingen på seniornivå kan være gull.

Kakebart

Kakebart
11.08.15 12:53
Kakebart: I 92-årgangen så har jo King f.eks lyktes godt i utlandet, mens Hereqi og Landu-Landu som ble ansett av mange som de største talentene i årgangen feila totalt etter å ha blitt i Norge.

I 95-årgangen valgte Dæhli utlandet og lyktes ok med utviklingen. De to andre supertalentene Stengel og Qaka som valgte å bli i Norge har hatt mer begrensa utvikling. 

zetta

zetta
11.08.15 13:00

Hvordan står det til med Qaka nå?

Svartbaken

Svartbaken
11.08.15 13:06
quentez: Kort sagt en rimelig trist historie for de aller fleste.

Er det egentlig det? Av disse 17 spiller altså en i Bundesliga, en i Premier League, en i et gresk topplag, to i Allsvenskan, to i Tippeligaen og en i MLS. Det vil si at halvparten i dag lever greit av å spille fotball på bra nivå. I tillegg har vi en i Obos, en som er sterkt ønsket av Tippeliga-klubber og en som har spilt Tippeliga og nok sikkert fortsatt har ambisjoner på høyt nivå. 

Jeg synes egentlig ikke uttellingen er så håpløs jeg. Hadde tallet vært mye høyere dersom disse hadde blitt i Norge? Hvis en tar for seg ulike G-16, 17 og 18 landslag opp gjennom og sjekker situasjonen etter 5-6 år så vil en nok finne at mange av talentene som blir i Norge også slokner etter hvert. Alle kommer ikke gjennom nåløyet uansett og jeg tror ikke sjansen for å lykkes blir så veldig mye dårligere om en drar ut tidlig, det er jo ikke akkurat som om vi er best i Europa på spillerutvikling. I bunn og grunn så handler det vel om mange ulike faktorer, enten en blir i Norge eller drar ut. Noen lykkes og noen mislykkes, og på samme måte som noen kanskje ikke burde dratt finnes det helt sikkert de som burde dratt.

Kakebart

Kakebart
11.08.15 13:07
zetta: Hvordan står det til med Qaka nå?
Taururu

Taururu
11.08.15 13:30
Champions07: Er det slavehandel å ikke dyrke frem egne talenter? Det er ikke sånn at når slavene kom til USA, så kritiserte folk det med "hvorfor dyrker ikke USA sine egne ubetalte lakeier?"

Men poenget er vel at England med flere vestlige makter gjennom historien har erobret områder verden over og beslaglagt deres ressurser.

Overført til fotballterminologien; Noen megakommersielle klubber henter talenter fra andre land. Altså tømmer ressursene andre steder enn der de selv holder til og slik at de klubbene som talentene egentlig tilhører sitter "ribba" igjen

Everenga

Everenga
11.08.15 13:45

Gårsdagens virkelighetsoppfattelse fra gårsdagens mann. Gretne gamle gubber som klager over hva ungdommen i disse dager driver med er det faktisk ikke verdt og bruke tid og krefter på.

Windsor

Windsor
11.08.15 13:49

Eggen virker nesten mer opptatt av norske klubber enn norske fotballtalenter.

Slave-kommentaren er selvsagt helt håpløs. Om du først skal floppe som fotballspiller så tror jeg akademi-spill i utlandet er en fin erfaring å ta med seg videre i livet.

Om du i Norge blir tilbudt plass i A-troppen og med gode muligheter for reell spilletid i Tippeligaen fremstår det som et attraktivt tilbud, men det de blir tilbudt i Norge er jo som regel B-laget og spill i 2./3. divisjon, kanskje med noen få økter sammen med A-laget. Da fremstår akademi i England som et attraktivt alternativ.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg