Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

kamptråd Aalesund vs Vålerenga

NYTT TEMA
jackblack

jackblack
25.08.15 13:44

Aalesund - Vålerenga (TV 2 Zebra)
Color Line stadion - fredag 28. august kl. 19:00.

Straks kamp igjen. Denne gangen stikker Oslo`s ubestridt beste lag (skal ikke mye til) til jugendbyen Ålesund. En vanskelig bortekamp på en bane vi har en særdeles dårlig statistikk. Vålerenga har faktisk ikke vunnet på danskebåten siden 2005. Dette blir en nøkkelkamp for gutta i blått. Skal vi være med å kjempe om medaljer må denne vinnes. Taper vi denne kan vi fort ligge på femte/sjette plass.. Men da må det kjempes. Spillet på søndag var såpass begredelig i første omgang at vi forbigår det i stillhet. Maken til puslete og fantasiløst spill er det lenge siden jeg har sett. Heldigvis ble det bedre i andre..  Tror nøkkelen i denne kampen blir å få høy nok tempo på ball samt nok bevegelse blant spillerne på topp..  Så stillestående som de har vært i det siste blir de fryktelig enkle å forsvare seg mot.  Et stort usikkerhets moment blir hvem som erstatter Wæhler og DFH som begge er suspenderte på grunn av kort. 

Ålesund har hatt en brokete sesong. Kommer fra et fortjent tap mot Sarpsborg og hadde en noe heldig seier mot Godset i kampen før det. Regner med at Aafk fansen fyller inn resten for laget sist. 

litt info fra vif.no

Tabellplassering: 
Vålerenga: 4 (11-3-7, målforskjell: 36-28, 36 poeng)
Aalesund: 10 (7-4-10, målforskjell: 28-44, 25 poeng)

Form fem siste kamper: 
Vålerenga (2-0-3): 
27.07: Lillestrøm (h) 2-0
01.08: Stabæk (b) 0-2
07.08: Tromsø (h) 1-0
16.08: Rosenborg (b) 0-2
23.08: Molde (h) 0-1

Aalesund (2-0-3): 
26.07: Bodø/Glimt (b) 0-1
02.08: Start (h) 2-0
09.08: Haugesund (b) 1-3
14.08: Strømsgodset (h) 2-1
23.08: Sarpsborg 08 (b) 1-3

Begge lag står med to seire og tre tap på de siste fem kampene og begge tapte i forrige serierunde. Aalesund har kapret 18 poeng på ti hjemmekamper i år. Det er samme poengsum som Vålerenga har på bortebane denne sesongen. AaFKs hjemmekamper og VIFs bortekamper har endt med 5 seire og to tap. Tre kamper har endt uavgjort. 

2015-sesongen: 
Vålerenga: 
Toppscorer: Daniel Fredheim Holm, Ghayas Zahid, Deshorn Brown - 5 mål
Flest minutter: Christian Grindheim - 1890 minutter
Flest gule kort: Herman Stengel, Kjetil Wæhler - 5 gule kort
Flest røde kort: Robert Lundstrøm - 1 rødt kort
Spillere brukt: 25
Mål scoret: 36  
Mål sluppet inn: 28  
Gule kort: 31  
Røde kort: 1  
Hjemmebane: 1.64 poeng: 6-0-5 (17-12)
Bortebane: 1.80 poeng: 5-3-2 (19-16)
Tilskuersnitt: 10847

Aalesund: 
Toppscorer: Leke Samson James - 7 mål
Flest minutter: Akeem Latifu - 1844 minutter
Flest gule kort: Tero Mäntyla, Sakari Mattila, Peter Orry Larsen - 3 gule kort
Flest røde kort: Ingen    
Spillere brukt: 26
Mål scoret: 28  
Mål sluppet inn: 44  
Gule kort: 26  
Røde kort: 0  
Hjemmebane: 1.80 poeng: 5-3-2 (16-14)
Bortebane: 0.64 poeng: 2-1-8 (12-30)
Tilskuersnitt: 6405

Siste innbyrdes oppgjør:
2015-04-30 Vålerenga - Aalesund 1-2
2014-11-02 Aalesund - Vålerenga 4-1    
2014-06-09 Vålerenga - Aalesund 3-0    
2013-11-03 Aalesund - Vålerenga 1-0    
2013-04-27 Vålerenga - Aalesund 2-1    
2012-10-21 Aalesund - Vålerenga 3-1    
2012-07-02 Vålerenga - Aalesund 0-0    
2011-10-24 Aalesund - Vålerenga 2-1    
2011-04-01 Vålerenga - Aalesund 2-0    
2010-07-24 Aalesund - Vålerenga 1-0    
2010-05-16 Vålerenga - Aalesund 3-0

Da lagene møtte på Ullevaal i april vant gjestene 2-1. Niklas Gunnarsson ga Vålerenga ledelsen like før pause, men Leke James og Sakari Mattila snudde kampen for Aalesund i andreomgang.

Vålerenga har ikke vunnet i Aalesund siden august 2005 da Magne Hoseth og Alexander Mathisen sørget for 2-0-seier. Etter seieren i gullsesongen har Aalesund vunnet syv av åtte kamper på Color Line stadion. I 2008 endte det 0-0.

I fjor vant hjemmelaget 4-1. Simon Larsen ga Vålerenga ledelsen etter elleve minutter før Leke James, Michael Barrantes (2) og Mustafa Abdellaoue scoret for Aalesund.     

Karantener: 
Vålerenga: Kjetil Wæhler (5 gule kort), Daniel Fredheim Holm (3 gule kort)
Aalesund: Ingen

Christian Grindheim og Elias Mar Omarsson (2 gule kort) må stå over neste kamp om de får gult kort på fredag.

Tidligere spillere/trenere
Allesund: 
Fredrik Carlsen kom til Vålerenga fra Nordstrand som guttespiller i 2005. han vant Hafslund-stipendet sammen med blant andre Mohammed Fellah i 2004 og var med Vålerengas a-lag til La Manga vinteren 2005.

Carlsen vant Junior Elite-turneringa på Hamar med Vålerengas juniorlag i 2006 og sølv i JR-NM året etter. I 2008 signerte han a-lagskontrakt med klubben og debuterte i Tippeligaen i juni samme år. Midtbanespilleren var utleid til Aalesund i 2009- og 2010-sesongen før overgangen ble gjort permanent før 2011-sesongen. 

Mustafa «Mos» Abdellaoue spilte 33 kamper og scoret syv mål for Vålerenga mellom 2009 og 2012. I 2013 var han tilbake på lån fra FC København. Da spilte han 10 kamper og scoret ett mål. 

Magne Hoseth kom til Vålerenga fra FC København sommeren 2005 og ble seriemester med klubben senere samme år. I juli året etter ble han solgt videre til Molde. Han spilte 31 offisielle kamper for Vålerenga, 20 i serien, 3 i NM, 4 i e-cup og 4 i Royal League. Han scoret ett mål i Tippeligaen for Vålerenga. Målet scoret han mot Aalesund på Color Line stadion 13. august 2005.

I tillegg har keepertrener Frank Mathiesen en fortid i klubben. Mathiesen var Vålerenga-keeper fra 1992 til 1994.

Vålerenga: 
Kjetil Rekdal tok over som hovedtrener i Aalesund i september 2008 og trente klubben frem til november 2012. Han ledet AaFK til cupgull i 2009 og 2011 og fjerdeplass i Tippeligaen i 2010.

Jonatan Tollås Nation har spilt 143 a-kamper for Aalesund fra 2007 til 2014. Alexander Mathisen spilte 62 kamper for AaFK fra 2008 til 2010 og scoret 13 mål. 

Enar Jääger spilte 58 kamper for Aalesund fra 2007 til 2009. Han kom tilbake til klubben i 2010 etter et opphold i Ascoli og spilte ytterligere 78 kamper frem til 2012.

Dommere:
Dommer: Tommy Skjerven, Kaupanger IL
Assistentdommer 1: Harald Strand, Midtbygdens IL - fotball
Assistentdommer 2: Ole Johan Løvberg Lillebuen, Andenes IL

Tommy Skjerven har vært Tippeliga-dommer siden 1995 og FIFA-dommer siden 2001. Han dømte Aalesund - Vålerenga også forrige sesong, men har ikke dømt Vålerenga i år. Denne sesongen har Skjerven dømt 10 Tippeliga-kamper. Han har delt ut 23 gule kort, 12 til hjemmelaget og 11 til bortelaget. Han har vist ut én spiller, men har ikke dømt et straffespark.

jackblack

vif28

vif28
25.08.15 15:17

Burchert

Lundstrøm           Nation       Nakkim/Jaaeger.     Nasberg/Jaaeger

Grindheim.                 Berge

Mathisen.                  Hallberg.         Fredheim Holm 

Moa

Vi må opp 193 hakk fra forrige kamp tips. 1-3 . God kamp :D

(Innlegget ble redigert 25.08.15 15:18)

ComebackKid

ComebackKid
25.08.15 16:41

Jeg traff på elleveren sist, så jeg forsøker det samme igjen.

Burchert

Lundstrøm - Nation - Nakkim - Jääger

Grindheim - Berge

Fredheim Holm - Hallberg - Lindkvist

Moa

Et lag som i utgangspunktet burde slå Aalesund, men vi har tre tap på de fire siste og virker å være helt ute av det.

vif28

vif28
25.08.15 17:07

Burchert

Lundstrøm - Nation - Nakkim/Jaaeger - Nasberg/Jaager

Grindheim - Berge

Mathisen - Hallberg - LIndkvist

Moa

Stryk den første ;) som sagt. vi må opp ca. 193 hakk fra forrige kamp. tips: 1-3

(Innlegget ble redigert 25.08.15 17:08)

PerryAndre

PerryAndre
25.08.15 17:50

Får håper Moa snart begynner å score mål igjen. 

Er Zahid skadet ettersom dere ikke har han med på laget?

jorkje

jorkje
25.08.15 19:16

ikke vunnet der på 10! år

BigGeorge

BigGeorge
25.08.15 19:36

Håper Nakkim får stoppeplassen i denne kampen.

Tar gjerne med Berge på midtbanen også !

ComebackKid

ComebackKid
25.08.15 19:49
PerryAndre: Er Zahid skadet ettersom dere ikke har han med på laget?

Nei, men han har ikke vært god siden i vår. Og selv da var han ganske ustabil. Han er nå inne i den klassisk vanskelige andresesongen, altså sesongen etter hans gjennombrudd. Og det går ikke særlig bra. Samtidig er han en som plutselig kan glimte til og han er den i laget vårt med høyest potensiale, så det er litt skummelt å sette han ut også.

Uansett, så foretrekker jeg definitivt Melker framfor Zahid. Førstnevnte var hovedgrunnen til at Enga valset over Molde i 2.omgang sist.

ComebackKid

ComebackKid
25.08.15 19:50
BigGeorge: Håper Nakkim får stoppeplassen i denne kampen.

Helt klart. Men jeg frykter at Simon Larsen går inn på laget, på grunn av mer rutine enn Nakkim. Forøvrig er det et argument jeg er så møkk lei av at jeg ikke får sagt det nok.

GLarsen

GLarsen
25.08.15 20:22

Jeg vil ha inn Zahid, ser ikke helt hvorfor vi skal gi spilletid til en leiesoldat over en av våre egne spillere når vi kan gi Moa og Zahid spilletid sammen.

Nakkim i midtforsvaret er jeg positiv til men da tror jeg at jeg vil ha Stengel på midten, alternativt Berge på midten og Larsen som stopper. Greit å gi yngre spillere mulighet men ikke gjennom hele sentrallinja på en gang.

FIL37

FIL37
26.08.15 10:07
ComebackKid: Jeg traff på elleveren sist, så jeg forsøker det samme igjen. Burchert Lundstrøm - Nation - Nakkim - Jääger Grindheim - Berge Fredheim Holm - Hallberg - Lindkvist Moa

Denne gangen treffer du ikke. 

ComebackKid

ComebackKid
26.08.15 10:27
GLarsen: Jeg vil ha inn Zahid, ser ikke helt hvorfor vi skal gi spilletid til en leiesoldat over en av våre egne spillere når vi kan gi Moa og Zahid spilletid sammen. Nakkim i midtforsvaret er jeg positiv til men da tror jeg at jeg vil ha Stengel på midten, alternativt Berge på midten og Larsen som stopper. Greit å gi yngre spillere mulighet men ikke gjennom hele sentrallinja på en gang.

Zahid har ikke prestert i år. Hallberg var meget god mot Molde. Vi må ha en seier og det er viktigere enn kunstige prinsipper om ikke å bruke leiesoldater. Det er en grunn til at han er der. Og hvem vet, kanskje det blir noe mer selv om vi ikke har opsjon?

Zahid må først skjerpe seg før han kan få noe som ligner et klippekort. I dag har han lite å tilføre laget og det hjelper hvertfall ikke Moa å ha en svak spiller bak seg.

norball

norball
26.08.15 11:09

Få inn både Berge og Nakkim fra start. 

Kumite

Kumite
26.08.15 13:12

Tipper AaFK vinner denne 2-1. Mos 2x og Moa 1x

Bear2nd

Bear2nd
26.08.15 13:21
Kumite: Mos 2x
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 16:26)

FIL37

FIL37
26.08.15 13:54
Bear2nd: Ikke faen om en så begransa spiller som Mos putter 2 på oss.

Kan du være villig til å tatovere "MOS" på rumpa om han putter to? ;)

olk1702

olk1702
26.08.15 13:58

Merkelig om Berge ikke får starte. Har vært god alle gangene han har fått muligheten. RM, Lerkendel og Molde hjemme sist. Samtidig har Grindheim vært langt under hva man kan forvente av han. Men det blir fort Stengel som blir vraket...

Bear2nd

Bear2nd
26.08.15 14:07
FIL37: Kan du være villig til å tatovere "MOS" på rumpa om han putter to? ;)

Holder det med en m på venstre og en s på høyre?

FIL37

FIL37
26.08.15 14:13
Bear2nd: Holder det med en m på venstre og en s på høyre?

Ja for all del dette velger du evt helt selv...

Bear2nd

Bear2nd
26.08.15 14:34
FIL37: Ja for all del dette velger du evt helt selv...

Da dropper vi hele greia. Større mirakler har skjedd enn at gamle vif spillere scorer 2 mål imot.

ComebackKid

ComebackKid
26.08.15 14:58
olk1702: Merkelig om Berge ikke får starte. Har vært god alle gangene han har fått muligheten. RM, Lerkendel og Molde hjemme sist. Samtidig har Grindheim vært langt under hva man kan forvente av han.

Det er vel strengt tatt Stengel som har hatt en down. Grindheim var meget god i 2.omgang mot Molde.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
27.08.15 07:15

Ser at Håndbrekk og Aalesund har blitt enig om kompensasjonen hans etter at han fikk sparken med 20 måneder igjen av trenerkontrakten i klubben.

Tipper dette kostet klubben kuul million, minst.

I dagens fotball er vel det å regne som "cost of doing business".

GLarsen

GLarsen
27.08.15 18:33
ComebackKid: Zahid har ikke prestert i år. Hallberg var meget god mot Molde. Vi må ha en seier og det er viktigere enn kunstige prinsipper om ikke å bruke leiesoldater. Det er en grunn til at han er der. Og hvem vet, kanskje det blir noe mer selv om vi ikke har opsjon? Zahid må først skjerpe seg før han kan få noe som ligner et klippekort. I dag har han lite å tilføre laget og det hjelper hvertfall ikke Moa å ha en svak spiller bak seg.

Ikke noe kunstig ved dette i det hele tatt. Om man tenker litt lenger enn en kamp eller to er det i vår interesse at Zahid og Moa finner tonen sammen slik Zahid og Kjartansson gjorde i fjor. Dette enten Zhid blir i klubben og han og Moa skal løfte klubben et steg høyere neste sesong eller om Zahid løftes til et vedifult salgsobjekt

Hallberg har liten verdi for klubben ennet en fra kamp til kamp og det jeg har sett av han så langt er han mer et alternativ til Stengel litt lenger tilbake på banen, dype løp og langskudd ser ut til å være mer hans greie enn småspill og kortpassninger.

Ja jeg vet det potensielt kan være foskjellen mellom en EL kvalikkplass eller ikke men jeg velger allikevel Zahid med mindre han knekker beinet før kampstart

Waliser

Waliser
27.08.15 19:48

Vålerengas tropp: 
Sascha Burchert, Michael Langer, Robert Lundström, Markus Nakkim, Jonatan Tollås Nation, Ivan Näsberg, Simon Larsen, Enar Jääger, Alexander Mathisen, Rasmus Lindkvist, Christian Grindheim, Melker Hallberg, Herman Stengel, Sander Berge, Elias Mar Omarsson, Ghayas Zahid, Deshorn Brown, Mohammed Abdellaoue.

Bear2nd

Bear2nd
27.08.15 23:34

Burchert

Lundström-Nakkim-Nation-Jääger

Berge-Grindheim

Mathisen-Hallberg-Lindkvist

Moa

Redd man får inn Larsen for Nakkim. Tror Jääger går inn for Näsberg nå på bortebane. Halberg/Zahid er vel hipp som happ men spørs hvor lenge Rekdal tørr å holde Zahid ute av laget men tanke på at Hallberg kun er her ut sesongen.

BigGeorge

BigGeorge
27.08.15 23:40
Bear2nd: Burchert Lundström-Nakkim-Nation-Jääger Berge-Grindheim Mathisen-Hallberg-Lindkvist Moa

Er foretrukket vil jeg si,med Zahid inn i andre omgang men blir det sånn ?

Tazzz

Tazzz
28.08.15 09:32

Ser ingen grunn til ikke å starte med Nakkim her. Han har vel på ingen måte vært dårligere enn Larsen når han har fått sjansen!

Ellers spent på Jääger om han starter. Jeg blir litt skremt av tanken med to tidligere Aafk spillere i forsvaret, hvor den ene debuterer, men satser på det bare er nervene som spiller meg et puss!

ComebackKid

ComebackKid
28.08.15 13:33
GLarsen: Ikke noe kunstig ved dette i det hele tatt. Om man tenker litt lenger enn en kamp eller to er det i vår interesse at Zahid og Moa finner tonen sammen slik Zahid og Kjartansson gjorde i fjor. Dette enten Zhid blir i klubben og han og Moa skal løfte klubben et steg høyere neste sesong eller om Zahid løftes til et vedifult salgsobjekt Hallberg har liten verdi for klubben ennet en fra kamp til kamp og det jeg har sett av han så langt er han mer et alternativ til Stengel litt lenger tilbake på banen, dype løp og langskudd ser ut til å være mer hans greie enn småspill og kortpassninger. Ja jeg vet det potensielt kan være foskjellen mellom en EL kvalikkplass eller ikke men jeg velger allikevel Zahid med mindre han knekker beinet før kampstart

Du mener altså at man kun skal hente lånespillere som varme benken så lenge spillere i samme posisjon er tilgjengelig - uavhengig av om de er bedre eller ikke. Dette vil føre til dårligere resultater til Vålerenga. Og jeg tror faktisk det er skummelt å involvere enkeltspillere i en langsiktig tankegang. Siden Rekdal tok over er det kun Simon Larsen med betydelig spilletid i år som er igjen. Spillere kommer og går hele tiden, og at vi skal bruke all tiden på å samkjøre to spillere som antakelig er borte igjen om få år er helt meningsløst.

Det er jo så enkelt som at dersom de er gode nok, så spiller de. Den samme regelen gjelder for Zahid som alle andre. Er han god skal han selvsagt satses på. Når han ikke er det, som nå, fortjener Hallberg en sjanse som har vist seg bedre.

ComebackKid

ComebackKid
28.08.15 13:34
Tazzz: Ser ingen grunn til ikke å starte med Nakkim her. Han har vel på ingen måte vært dårligere enn Larsen når han har fått sjansen!

Enig. Simon Larsen er stabilt dårlig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg