Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotball-rettighetene fremover.....

NYTT TEMA
kmskrs

kmskrs
05.10.15 16:30

TV2 har skaffet seg rettighetene til PL for antatt 1,65 milliarder neste 3 årene. Dette er over dobbelt så mye som siste periode kostet.

Har Tv2 nå råd til TL, eller blir det fotball-krig igjen mellom TV2/PL og TL-kanalen? Husker med gru TV2 ble furten etter at de tapte for C-More, og viste nesten ikke sammendrag.

Klart det beste vil være å ha fotballen på en kanal, men tror kanskje TV2 når ikke har muskler til å kjempe imot TVN/Discovery også på TL.

Personlig håper jeg TVN/Discovery vinner, da jeg er lei TV2 sin skandale-søk i kampene, og ønsker heller fotball under sendingene, slik som C-More gjorde, og dette håper jeg TVN/Discovery vil gjøre. Gode erfaringer med Max, så håper på de vinner.

zephyrus

zephyrus
05.10.15 17:28

Uansett hvilke kanaler som har rettighetene til Premiership og Tippeligaen : Synes det er landeveisrøveri at to så populære ligaer må gå på betalings-tv. Rett og slett helt sykt!!! At Serie A og La Liga går på pay-tv er greit nok men ikke norsk og engelsk fotball.

jorkje

jorkje
05.10.15 17:33

For min del er jeg fornøyd om Tv2 mister rettighetene, når de uansett nesten bare prioriterer PL. En deling mellom TVN og NRK tror jeg hadde blitt bra.

seriemester2013

seriemester2013
05.10.15 17:40
jorkje: NRK tror jeg hadde blitt bra

Grøss, de evner jo ikke lenger, forferdelig å høre kommentatorne de har for tiden

jorkje

jorkje
05.10.15 17:44
seriemester2013: Grøss, de evner jo ikke lenger, forferdelig å høre kommentatorne de har for tiden

Men Tom Nordlie er jo Gud

Delle33

Delle33
05.10.15 17:51
zephyrus: At Serie A og La Liga går på pay-tv er greit nok men ikke norsk og engelsk fotball.

Hvem er det greit for? Deg?

zephyrus

zephyrus
05.10.15 18:02
Delle33: Hvem er det greit for? Deg?

Det er da objektivt sett, menneske. Spansk og italiensk fotball er ikke i nærheten av å være like populært som norsk og engelsk.

StueRehn

StueRehn
05.10.15 18:16
seriemester2013: Grøss, de evner jo ikke lenger, forferdelig å høre kommentatorne de har for tiden

Hadde NRK fått rettigheten så hadde de nok rustet opp den delen vil jeg tro. Det er jo bare å se og høre på de komentatorene de har på områder de har rettigheter til det. Det er jo en fryd å høre på NRKs komntatorer innen vinteridretten.

bernt007

bernt007
05.10.15 18:18
zephyrus: Synes det er landeveisrøveri at to så populære ligaer må gå på betalings-tv.

Se hva TV 2 må betale for å sende Premier League. Det sier seg selv at engelsk fotball må gå på betal-TV.

CapoConsigliere

CapoConsigliere
05.10.15 18:46

Mye positivt

Johnsli

Johnsli
05.10.15 18:49

Litt om saken

Windsor

Windsor
05.10.15 19:14

Om Discovery kjøper rettighetene og selger hovedkampen til NRK så skal jeg bli veldig glad.

NRK har fremdeles en unik posisjon i Norge og å få dem mer på banen igjen vil være bra.

hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
05.10.15 19:57
zephyrus: Uansett hvilke kanaler som har rettighetene til Premiership og Tippeligaen : Synes det er landeveisrøveri at to så populære ligaer må gå på betalings-tv. Rett og slett helt sykt!!! At Serie A og La Liga går på pay-tv er greit nok men ikke norsk og engelsk fotball.

Dette er ikke vondt ment, men må allikevel kommentere at du har en vel naiv tilnærming til dette her.

TV 2 betaler etter sigende ca 1,65 milliarder for å vise Premier League i sesongene 16/17, 17/18 og 18/19. Noe som gir en pris på 550 millioner per sesong. I tillegg til disse 550 millionene kommer selvfølgelig alle kostnadene med å lage sendingene.

Å tro at TV 2 skal kunne hente inn slike summer per sesong i reklameinntekter på PL-sendingene er selvfølgelig det rene sludder og milevis unna noen form for realisme.

For det første går mange av kampene på ikke spesielt gunstige kommersielle tidspunkt, for det andre når sendingene ikke ut til ett bredt nok sammensatt publikum slik at mange selskaper ikke vil være interessert i å reklamere i det hele tatt og for det tredje vil de kampene som går på tidspunktene som kunne vært kommersielt interessante fått lavere seertall enn det man får på andre typer programmer slik at det ville ikke TV 2 vært interessert i uansett.

Vi lever i en verden hvor ting faktisk må finansieres, TV 2 kjøper ikke rettigheter for å være snille med oss, men derimot for å tjene penger på det.

helvis

helvis
05.10.15 20:09

Ser gjerne NRK involvert igjen. En kamp og høydepunktmagasin hadde vært hyggelig det. Men tror nesten de må inviteres inn for å hele tatt vurdere det. 

snowik

snowik
05.10.15 20:54

Er ikke krise med TV2 nå, men tror Discovery kan gjøre en laaaangt bedre jobb. Om man slipper Helene Husvik sin grusom pålagte fnising, er Tippeligaen allerede et 10x bedre produkt. Mye mer analyser, og ikke noe tull fra 8.divisjon også. Er imponert over det MAX har gjort i landslagspausene. Noe mye reklame, men selve innholdet er mye bedre. Håper egentlig, virkelig at Discovery får det.  

jorkje

jorkje
05.10.15 21:14
helvis: Ser gjerne NRK involvert igjen. En kamp og høydepunktmagasin hadde vært hyggelig det. Men tror nesten de må inviteres inn for å hele tatt vurdere det.

Det som er fint med NRK er at vi får fotball, ikke noe snikksnakk (gi meg hermetikk takk)

Johninho2

Johninho2
05.10.15 22:13

Det vil være en katastrofe for norsk fotball om TV2 ikke får rettighetene. Hjelper lite med bra studiosending når fotballen forsvinner fra mediebildet slik det gjorde den første tiden med CMore.

Johninho2

Johninho2
05.10.15 22:14
jorkje: Det som er fint med NRK er at vi får fotball, ikke noe snikksnakk (gi meg hermetikk takk)

Nei, men vi får en helt hermetikkboks full av gamle klipp som sendes om og om igjen.

bigwin

bigwin
06.10.15 09:01
zephyrus: Uansett hvilke kanaler som har rettighetene til Premiership og Tippeligaen : Synes det er landeveisrøveri at to så populære ligaer må gå på betalings-tv. Rett og slett helt sykt!!! At Serie A og La Liga går på pay-tv er greit nok men ikke norsk og engelsk fotball.

Helt greit at PL går på betal-tv - det er ingen naturlig grunn til at dette skal gå på åpne gratis kanaler i Norge.

Norsk fotball derimot burde gått på "gratis tv" i Norge

jonas

jonas
06.10.15 09:17
jorkje: Det som er fint med NRK er at vi får fotball, ikke noe snikksnakk

Pluss at NRK faktisk gir oss høydepunkter og analyse i pausen. Ikke som TV2 som serverer 9 minutt reklame og 2 klipp fra kampen.

PerO_

PerO_
06.10.15 09:59
zephyrus: Det er da objektivt sett, menneske. Spansk og italiensk fotball er ikke i nærheten av å være like populært som norsk og engelsk

Dermed vil det for en kommersiell kanal, være naturlig å legge PL på pay-tv og Italiensk/spansk på fri tv. Dermed kan de bygge opp flere produkter de kan ta betalt for senere :-)

Marcus-P

Marcus-P
09.10.15 18:49

Asbjørn Myhre bytter fra Tv2 til Discovery. 

Dette tolker jeg slik at Discovery kjøper opp TL til neste år. 

PapaSmurf

PapaSmurf
09.10.15 18:52

Hver gang jeg hører Drillo tar jeg meg i å savne klasse-Semb. 

Jeg er SÅ lei av notering av målsjanser, talentkonkurransen og mangel på kunnskap om spillerne. 

Talentopplegget er ikke Drillos feil, men at det skal være fokuset i 30% av kampen er grusomt. 

(Innlegget ble redigert 09.10.15 18:54)

helvis

helvis
09.10.15 19:17
Marcus-P: Asbjørn Myhre bytter fra Tv2 til Discovery.  Dette tolker jeg slik at Discovery kjøper opp TL til neste år.

Håper nesten det da. Myhre er blant de beste kommentatorene på norsk fotball og relativt suveren i TV2. Da blir det vel enten opprykk på Jørgen Klem eller mer oppdrag på Bredeli. Eller kanskje de bruker noen fra Monday production?

helvis

helvis
26.11.15 18:11

http://www.sporten.com/nyhet/slik-skal-discovery-sikre-seg-tippeliga-rettighetene

Discovery (TV Norge, Max, Eurosport osv.) inviterer NRK inn som samarbeidspartner for å styrke budet sitt. Dette handler om å sikre publisitet og omtale i store nyhetskanaler. NRK har ikke mye penger men gratis "reklame" på riskkanalen kan være lurt for Discovery. 

Blir veldig spennende å se om vi får enda en ny rettighetsinnehaver av norsk klubbfotball. Discovery legger i alle fall opp til budkrig så får vi se om TV2 vil være med. 

helvis

helvis
26.11.15 18:30

Håper forøvrig på TV2 hvis det betyr Monday/CMore sendinger med TV2 distribusjon. 

helvis

helvis

helvis
26.11.15 18:33

Fra kampanje sin artikkel:

Ved å selge Tippeligaen til både Discovery og NRK sikres norsk fotball og deres sponsorer solid eksponering. Ifølge Kampanjes kilder skal det være uaktuelt for NRK å bidra med mye penger i et mulig bud på Tippeligaen. Årsaken er at NRK er under kraftig finansielt press etter at regjeringen de siste to årene har skrudd ned lisensveksten. Men etter det Kampanje erfarer er søkkrike Discovery villig til å betale mesteparten av regningen dersom NRK bidrar med eksponering av fotballen på sine plattformer. De siste årene har NRK kun sendt cup og kvinnefotball.

(Innlegget ble redigert 26.11.15 18:33)

bennymilkshake

bennymilkshake
26.11.15 18:36

Hvis TV2 vinner budrunden håper jeg de forbedrer den pinlig dårlige fotballkvelden sin, og begynner med skikkelige analyser og ordentlige gjennomganger av kampene, isteden for det breddefotballopplegget de har holdt med på i flere år nå. Helt utrolig hvor dårlig de har klart å omsette produktet Tippeligaen. Hvorfor ikke bare gjøre det på samme måten som de gjør det med PL?

Champions07

Champions07
26.11.15 19:03
zephyrus: Det er da objektivt sett, menneske. Spansk og italiensk fotball er ikke i nærheten av å være like populært som norsk og engelsk.

Du har et rart syn på tilbud og etterspørsel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg