Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brynespiller tatt for doping.

NYTT TEMA
stc887

stc887
08.10.15 15:08

Brynespelar tatt for doping. Marius Lode tok beroligande før eksamen, kan bli utestengt i eitt år. (Ben Wells fra footballradar)

Kommer sikker mer i større medier som det blir kjent

Lappesaker

Lappesaker
08.10.15 17:09

Mye snusk i breddeidretten!!

jackblack

jackblack
08.10.15 17:20

Ai... Kjip tabbe..

nesten så syns synd på karen..

Fygaren

Fygaren
08.10.15 18:06

Synes synd paa fyren. Doping skal selvsagt bli straffet, men 1 aar for aa ha eksamensnerver? Han burde selvsagt ha tenkt seg om, men det maa gaa an aa vise skjoenn i en slik sak.

sambasamba

sambasamba
08.10.15 18:50
Lappesaker: Mye snusk i breddeidretten!!

Her er det vel mest snakk om snusk under eksamen :-)

SkoleDop!

Laffen1

Laffen1
08.10.15 19:14

Kan ikke slike ting meldes inn og godkjennes om det finnes en legeerklæring? 

Winthrop15

Winthrop15
08.10.15 19:37

Trist. Får vondt av ham.

Nevi

Nevi
08.10.15 19:41
Laffen1: Kan ikke slike ting meldes inn og godkjennes om det finnes en legeerklæring?

Feilen var vel at Lode ikke snakket med klubb/lege i forkant. Hender det skjer at noen tar noe som er forbudt. Som ikke er prestasjonsfremmed stoffer. Da ville nok Lode sluppet helt fri i dette tilfellet dersom han hadde hatt en grunn for å ta det.

helvis

helvis
08.10.15 20:12

Fryktelig leit for Lode og heller ikke bra for Bryne under høstsprekken. 

thomzi

thomzi
08.10.15 20:23

Dop er dop. Driver man med idrett hvor dopingkontroller er vanlig, så sjekker man om preparatet man tar står på dopinglista.

Bacary

Bacary
08.10.15 20:33
Fygaren: Synes synd paa fyren. Doping skal selvsagt bli straffet, men 1 aar for aa ha eksamensnerver? Han burde selvsagt ha tenkt seg om, men det maa gaa an aa vise skjoenn i en slik sak.

Haha, hadde han hatt en medisinsk dianose som ADHD for å ta ritalin er det en annen sak, men skjønn for å brukt det for å klare eksamen? Idiotisk oppførsel. 

Kristwic7

Kristwic7
08.10.15 20:36

Det er fryktelig trist hele saken.

sambasamba

sambasamba
08.10.15 20:38
Bacary: for å ta ritalin er det en annen sak, men skjønn for å brukt det for å klare eksamen? Idiotisk oppførsel.

Om det var Rittalin er det ingen unnskyldning for å "roe" nærvene. Da er det rett frem puggedop og eksamens juks. Like ille det som å jukse noe annet sted. 

Altså ikke noe stakkars gutt og trist. Juks er Juks, og straffes

(Innlegget ble redigert 08.10.15 20:39)

qbah

qbah
08.10.15 20:40

Tipper han hadde en helvetes til fordel ute på fotballbanen med Ritalin i kroppen ja.

Men, doping er jo doping i idretten.

Caramba83

Caramba83
08.10.15 21:08
sambasamba: Altså ikke noe stakkars gutt og trist. Juks er Juks, og straffes

Det kan godt være at han fortjener en reaksjon, men ett års utestengelse fra fotballen for å ha "jukset" på en eksamen virker strengt. Hva blir det neste? Karantene for å ikke ha betalt NRK-lisensen?

Fygaren

Fygaren
08.10.15 21:11
sambasamba: Om det var Rittalin er det ingen unnskyldning for å "roe" nærvene. Da er det rett frem puggedop og eksamens juks. Like ille det som å jukse noe annet sted.  Altså ikke noe stakkars gutt og trist. Juks er Juks, og straffes

Så får skoleverket og de straffe ham. Står ved at selve straffen i forbindelse med fotball blir helt hinsides i forhold til forbrytelsen.

vif_support

vif_support
08.10.15 21:46

Noe jeg lurer på Ritalin er vel en oppkvikker om man ikke har AD/HD?

Dette er jo blitt stemplet som partydop for fjortiser...

Fikk litt flashback til HamKam-spiller Sveinung Fjellstad ble den første toppfotballspilleren som ble dopingtatt(Tror jeg det var) Klanen lagde sef en sang "4 piller i et glass, Sveinung Fjellstad, 4 piller i et glass, Sveinung Fjellstad...." ;)

Jonaz

Jonaz
08.10.15 21:57

Hvis det er Ritalin eller lignende synes jeg lite synd på ham. Er jo amfetamin light.

Er det noe søvngreier eller noe sånt er det jo urettferdig.

cetor

cetor
08.10.15 23:22

Latterlig straff uansett om det er ritalin eller sobril. 

sambasamba

sambasamba
08.10.15 23:56
cetor: Latterlig straff uansett om det er ritalin eller sobril.

Fordi at?

Skal vi begynne å ha uklare rammer for hva som er dopbruk i idretten? Er det veien å gå for å få mindre av det? 

Predicted

Predicted
08.10.15 23:58

Var dette stoffet prestasjonsfremkallende?

Jonaz

Jonaz
09.10.15 00:04

Det var Ritalin, ja.

Predicted

Predicted
09.10.15 00:13

Er det prestasjonsfremmende i idrettsammenheng? 

sambasamba

sambasamba
09.10.15 00:42
Predicted: Er det prestasjonsfremmende i idrettsammenheng?

Vil jeg tro det kan være. Skjerpende ialefall, som alt sentralstimulerende i "fornuftige" doser. Ikke at jeg tror det var derfor han brukte det, men for å ha hodet skjerpet gjennom en hel eksamen. Det er kun for ADHD personer det virker motsatt

odddds

odddds
09.10.15 01:04

Nå forstår jeg mer av hvorfor Bryne er blant lagene som har sluppet inn flest mål de siste sesongene. Den midtstopperen med mest spilletid trenger narkotiske stoffer for å prestere og takle press.

Fullt fortjent straff

Biff_Byford

Biff_Byford
09.10.15 07:46

Niks, ute av kroppen/systemet etter noen timer, er feks derfor Concerta brukes mye mer i forhold til ADHD problematikk, da den har lenger halveringstid (dvs funker lenger, og den holder ca en skoledag). Ritalin brukes dog ofte av voksne/eldre ungdom med problematikken, da den må taes flere ganger om dagen for å ha en effekt hele skole/arbeidsdagen.

Ritalin er ikke narkotika, men et sentralstimmulerende medisin, men i store doser misbrukes det også (en av grunnene til at også concerta brukes oftere, mindre misbruk). Her snakker vi vel bare om et dumt valg og "doping" for skole. Så fremt han ikke bruker dette uten godkjenning daglig så har dette nada å si for fotballspillern. Men juks skolemessig, ja.

Vanlig dose ritalin for de fleste av oss ville gitt så som så effekt, men har en konsentrasjonsvansker så vil den ha en effekt, men har en det så burde en jo også utrede seg for ADHD/oppmerksomhetsvansker og bruke medisinen lovlig.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
09.10.15 09:24
Biff_Byford: . Så fremt han ikke bruker dette uten godkjenning daglig

Og her kommer jo problemet . Han er tatt med stoffet i kroppen . Fin historie , men vi vet jo ikke om dette er noe han pleier å ta ( ikke det at jeg har noen indikasjoner på slikt selvsagt )

Derfor er det ofte nulltoleranse for å bli tatt i slike kontroller .

Sannsynligvis er han "uskyldig" dog , historien er plausibel.

TheTargetman

TheTargetman
09.10.15 09:32
vif_support: Noe jeg lurer på Ritalin er vel en oppkvikker om man ikke har AD/HD? Dette er jo blitt stemplet som partydop for fjortiser...

Folk kan oppføre seg drita etter noen alkoholfri øl hvis de blir fortalt at det inneholder alkohol. Selv ble jeg mer engasjert og energisk når jeg tok det med alkohol. Prøvde det tidligere samtidig som jeg leste pensum uten at effekten var stor nok til at jeg kan utelukke ren placebo.

Jeg var 23år, for en gjeng med 14-17 åringer kan nok det å ta ritalin oppleves som mye mer "crazy".

helvis

helvis
09.10.15 10:11
Biff_Byford: Ritalin er ikke narkotika, men et sentralstimmulerende medisin

Nå er vel narkotika mer et flytende begrep enn en fullstendig definisjon men de aller fleste sentralstimulerende medisiner regnes som regel som narkotika. 

Metylfenidat (som ritalin er) sto uansett på forskriften narkotikalisten i legemiddelloven og methylphenidatum står på den nye narkotikaforskriften. Så ifølge norsk lov er ritalin "narkotika". 

(Innlegget ble redigert 09.10.15 10:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg