Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spilletid for egenutviklede spillere

NYTT TEMA
Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 7019
06.11.15 15:59

Spilletid for egenutviklede U23-spillere etter LUS-bestemmelsene for runde 1-23:

1. Odd 9628
2. Follo 7368
3. Brann 7191
4. Fredrikstad 6529
5. Rosenborg 5297
6. Strømsgodset 4738
7. Haugesund 3987
8. Molde 3121
9. Sandefjord 3085
10. Tromsø 2791

Kilde: Norsk Toppfotballsenter

(Innlegget ble redigert 06.11.15 11:05)

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 33527
06.11.15 16:23

Er dette OBOS og TL?

I såfall er Molde på 5 plass i TL. Ikke verst for et lag som man skulle tro ikke hadde en lokal spiller i stallen. 

Forøvrig skryt til Odd. Godt gjort. Og så lurer jeg på om RBK kan regne to fylker som lokalt mens vi andre knapt kan regne ett fylke som lokalt. 

Medier: mulig jeg roter mellom lokal og egenutviklet. Er det snakk om egenutviklet er jeg glad for at det er fokuset og ikke dialekten. 

(Innlegget ble redigert 06.11.15 16:24)

Gunnar88
06.11.15 16:28

Jeg kjenner ikke til LUS-bestemmelsene, så jeg kan ikke svare på hvordan de finner dette ut. Skal forøvrig ikke påta meg æren for denne saken. Sakset fra en annen på vgd.

Sulfat
SulfatInnlegg: 12395
06.11.15 17:18
PapaSmurf: lokal

Er egenutviklet nødvendigvis synonymt med lokal?

Vet ikke hva kriteriene er for "egenutviklet", men kan ikke feks Ethan, Hussain og Moi falle under begrepet?

(Egenutviklet = å ha vært i klubben over en gitt periode, før fylte X år?)

(Innlegget ble redigert 06.11.15 17:21)

Mirasoles
MirasolesInnlegg: 2289
06.11.15 17:40

I Europa er kravene for egenutviklet at man har vært i klubben i minst tre år i alderen 16-21 år. Aner ikke om dette er de samme kriteriene som brukes her.

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 5683
07.11.15 00:47

Uansett hvordan det regnes er det meget imponerende av Odd. Og det beviser at de er flinke på utvikling av unge i Telemark, og i en egen klasse i TL. Andre har kanskje like mange i troppen eller slik, men når det kommer til spilletid ser man jo en klar tendens.

caliblue
caliblueInnlegg: 13305
07.11.15 01:00
PapaSmurf: Forøvrig skryt til Odd. Godt gjort. Og så lurer jeg på om RBK kan regne to fylker som lokalt mens vi andre knapt kan regne ett fylke som lokalt.

Godt den meningsløse fylkesgrensa er i ferd med å opphøre og at hele Trøndelag snart er samlet i et fylke. Slik at f.eks. Midtsjø oppvokst en halvtime unna Lerkendal kan bli lokal. Også i Molde-øyne.

HarryH
HarryHInnlegg: 29259
07.11.15 01:26

En trønder er en trønder. 

Samme ulla hele gjengen. 

denperfekteridder
denperfekteridderInnlegg: 9083
07.11.15 01:43
caliblue: Godt den meningsløse fylkesgrensa er i ferd med å opphøre og at hele Trøndelag snart er samlet i et fylke. Slik at f.eks. Midtsjø oppvokst en halvtime unna Lerkendal kan bli lokal. Også i Molde-øyne.

Men ikke hvis du er oppvokst en halvtime unna Molde, da er du ikke lokal

(Innlegget ble redigert 07.11.15 01:44)

NorAussie
NorAussieInnlegg: 47
07.11.15 01:58

Halvtime fra f.eks Nadderud, Åråsen og Ullevål er det ikke mange som defineres som lokal for å si det sånn. Men bryr meg mer om fartstid i klubben og personlighet uansett

Gunnar88
07.11.15 03:36

Uansett hvilke argumenter man legger til grunn. Odd er best på dette feltet. 

Sandaas
SandaasInnlegg: 11599
07.11.15 09:24
Mirasoles: I Europa er kravene for egenutviklet at man har vært i klubben i minst tre år i alderen 16-21 år. Aner ikke om dette er de samme kriteriene som brukes her.

Ganske likt, men i Norge er aldersgruppen utvidet slik at den gjelder for spillere mellom 12-21 år.

En endring jeg tipper kom fordi spillere som Wolff Eikrem ikke lenger var LUS med de gamle reglene.

(Innlegget ble redigert 07.11.15 09:26)

PapaSmurf
07.11.15 10:47

Det er så komisk å se at folk kritiserer klubbene de ikke støtter uansett hvor langt de må gå for å finne noe å kritisere. Jeg følger jo mest med på MFK og får med meg all den rare kritikken vi utsettes for. Mulig dette gjelder alle klubber, men man må nesten le av og til når man ser hva som er kritikk. 

2009: Molde hadde bare utlendinger. En skam for norsk fotball. De burde ikke fått spilt cupfinalen med så mange utlendinger. "Lille Afrika". Molde stilte med 4 utlendinger i cupfinalen det året. 

Hvor mange stiller de beste lagene i verden med?

2011-2014: Molde har alt for få lokale spillere. De utvikler ingen. Det har vært gjennomgangsmelodien. Sjekk U-landslagene, tell antall Moldespillere der. 

Dessuten mener jeg det er direkte skandaløst om det skal kritiseres at en klubb henter spillere som Linnes fra ingenting og får frem en landslagsspiller som utenlandske klubber sikler etter. 

Vi må slutte å være så navlebeskuende i Norge. På den ene siden skal man ha lokale spillere, på den andre siden roter man med serieoppsettet fordi man ikke er gode nok i Europa. 

Hvor mange lokale spillere har de beste klubbene i verden? 

Mirasoles
MirasolesInnlegg: 2289
07.11.15 14:22
PapaSmurf: Hvor mange lokale spillere har de beste klubbene i verden?

Kommer an på definisjonen av lokal. Hvis det er egenutviklet du mener har de beste klubbene litt flere:

Real Madrid har Nacho, Casilla, Jesé, Lucas Vazquez og Carvajal, hvor Nacho er den eneste som er født og oppvokst i Madrid. Carvajal er fra en forstad rett utenfor byen, mens de andre er fra andre steder i landet.

Barcelona har Piqué, Busquets, Rafinha, Messi, Munir, Sandro, Sergi Roberto, Masip, Bartra, Jordi Alba og Iniesta. Bare Piqué er fra byen, mens Masip, Busquets, Roberto, Jordi Alba, Bartra er fra forsteder/andre byer i regionen. De siste er fra andre land eller andre deler av landet.

Bayern har Gaudino, Lahm, Thomas Müller, Alaba og Badstuber. Lahm er den eneste fra byen, mens Thomas Müller og Badstuber er fra andre steder i regionen. Gaudino er fra et annet sted i landet, mens Alaba kom i tidlig alder fra Østerrike.

Man har jo også klubber som Athletic Bilbao som bare har spillere fra Baskerland, noe som er veldig imponerende med tanke på hvilket nivå de holder. Innbyggertallet totalt i Baskerland er nesten 3 millioner, så de har litt å velge fra.

HarryH
HarryHInnlegg: 29259
07.11.15 14:41

Vi kan også legge til at Madrid har 7 mill. innbyggere, München har 6 mill. innbyggere og Barcelona har 5 mill. innbyggere.

Dette er altså tallene for "Metropolitan area", som f.eks. i Barcelona sitt tilfelle strekker seg 30-40 km ut fra sentrum av byen.

En klubb som Strømsgodset hadde trolig hatt flere enn 3 lokale spillere på laget hvis de hadde hatt 5-7 millioner innbyggere å ta av. :-)

(Innlegget ble redigert 07.11.15 14:43)

PapaSmurf
07.11.15 15:06

Moldes lokalregion er ikke stor nok til at vi kan ha en stabil stamme av lokale spillere. 

Men det er en del up an coming nå.

Jeg våger påstanden om at Eirik Hestad hadde vært langt høyere på VGbørsen om reporterne ikke bare satte karakterer etter navn og tidligere medieomtale. 

Det er en skam at de setter karakterer så lite peiling som de har. 

w_makan
w_makanInnlegg: 57
07.11.15 15:15
PapaSmurf: Jeg våger påstanden om at Eirik Hestad hadde vært langt høyere på VGbørsen om reporterne ikke bare satte karakterer etter navn og tidligere medieomtale.

Hva er det med Eirik Hestad som gjør at han forfordeles av VG mener du? 

PapaSmurf
07.11.15 15:44

Ikke bare Eirik Hestad. Men alle spillere i alle klubber som ikke har vært noe særlig i medias søkelys forfordeles. Det irriterer meg. Hvis Vegard Forren og Joona Toivio spiller en god kamp for MFK kan man banne på at Forren får ett poeng mer på børsen enn Joona. 

I tillegg er det politikk inne i bildet. I fjor fikk Ødegaard kunstig høye karakterer på børsen. På den måten skapte børsen grobunn for mange artikler om hvor høyt han lå på børsen. Han spilte godt unggutten, men TLs nest beste spiller var han ikke. 

Aprilsnarr
AprilsnarrInnlegg: 5683
07.11.15 15:49
PapaSmurf: Han spilte godt unggutten, men TLs nest beste spiller var han ikke.

Ifølge mange var han jo den beste, mye bedre enn Jone Samuelsen, ettersom VG-børsen var så teit og håpløs ++

Er veldig enig i det du sier. Navn har dessverre mye å si. Umulig for en journalist å gjøre en skikkelig vurdering av 22 mann. Da blir det mye trynefaktor/navnefaktor.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg