Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva gjør en god trener ?

NYTT TEMA
zetta

zetta
07.04.16 19:09

Alle ønsker gode trenere. Men det er forbløffende lite fokus på hva som gjør en god trener.

Etter min mening er det først og fremst det som skjer på det daglige treningsfeltet. Eggen og Bradley f eks var veldig engasjert og grundig på feltet. Nøye på detaljer.

Det gjelder å finne de rette øvelsene og den optimale treningsmengden. Så må treneren ha blikk for spillet og et skarpt øye for det som skjer utpå der.

Jeg vet ikke hvordan de forskjellige klubbene trener, men det hadde vært meget interessant med kunnskap om dette.

zephyrus

zephyrus
07.04.16 19:21

I tillegg til det du nevner er flere gode trenere/managere nådeløse og usympatiske.

PapaSmurf

PapaSmurf
07.04.16 19:35

Alle kan lære seg å trene. Men X-faktoren må man være født med. Det er heller ingen fastitsvar på hva som gjør en god trener. 

Men noe jeg tror er viktig, og som mange trenere mangler er evnen til å innse sine egne begrensninger og enten fokusere på det man kan eller å hente inn de som fyller hullene i kompetansen. 

Eksberten

Eksberten
07.04.16 19:40
PapaSmurf: Men noe jeg tror er viktig, og som mange trenere mangler er evnen til å innse sine egne begrensninger og enten fokusere på det man kan eller å hente inn de som fyller hullene i kompetansen.

Her er Høgmo en foregangsmann med sine 50 hjelpere, slik at han kan fokusere på dikt og svulstige taler.

PapaSmurf

PapaSmurf
07.04.16 19:51

Ja, treneren må jo ha et snev av forståelse. Der svikter Høgmo. 

zetta

zetta
07.04.16 19:55

Jeg leste om når Bergdølmo kom til RBK. Han hadde vært vant til å slå lange baller i LSK. De første to ukene var sammenhengende kjeft fra Eggen. Folk begynte å tro at de ikke hadde noen fremtid i klubben etter all den kjeften. 

Kåre I sier at Eggen brøt spillerne ned for å bygge dem opp slik han ville.

Nå skal det sies at det ble spilleropprør slik at Eggen måtte dempe seg bittelitt.

GLarsen

GLarsen
07.04.16 22:37
zetta: Alle ønsker gode trenere. Men det er forbløffende lite fokus på hva som gjør en god trener.

Noe av det viktigste for en trener er nok evnen til å få folk til å tro på det han driver med og være 100% lojale mot systemet.

Godt eksempel på dette er Egil Olsen, mannen som fikk en hel nasjon til å tro at vi var bedre enn det vi var. Har du den evnen kommer du langt som trener. Nå hjalp det jo at han faktisk hadde rett i sine analyser men det hadde ikke spilt noen rolle om ikke han hadde klart å overbevise spillerne om det

KaffeOrginal

KaffeOrginal
08.04.16 10:03
zephyrus: I tillegg til det du nevner er flere gode trenere/managere nådeløse og usympatiske.

Dette kan medføre suksess på kort sikt ( noe som er greit nok ) , men av og til medføre så mye slit at de må videre til en ny klubb for å "røske opp" i tingene der

KaffeOrginal

KaffeOrginal
08.04.16 10:09
zetta: Det gjelder å finne de rette øvelsene og den optimale treningsmengden. Så må treneren ha blikk for spillet og et skarpt øye for det som skjer utpå der.

Det som er interessant er jo hva som er de rette øvelsene .

Det å få folk i god form kan jo mange få til uten at det nødvendigvis blir ett godt fotballag ut av det ( men det nytter ikke gi faen i grunntreningen .. hei Norling )

Så er spørsmålet om man skal ha ett helt team ( Martin A hadde jo noen fine ideer om dette i VIF i starten ) og la noen ta seg av grunnleggende fysisk trening og evt detaljer for din rolle i laget og ha en sjef som tar seg av taktiske valg og laguttak osv ( det som gjør laget godt ) SAMTIDIG som denne personen sørger for at hver enkelt spiller blir så god som han har muligheten til .

I det siste ligger jeg å bygge selvtillit , evt pusse på detaljer , få vedkommende til å yte 110% osv osv . Her er det sikkert mange som har ideer på hva som er viktig .

Uansett så er det mye som skal til for å få ett godt fotballag

Pluss det at rollen til en klubbtrener er helt annerledes på mange måter enn rollen til en landslagstrener

KaffeOrginal

KaffeOrginal
08.04.16 10:13
PapaSmurf: Men noe jeg tror er viktig, og som mange trenere mangler er evnen til å innse sine egne begrensninger og enten fokusere på det man kan eller å hente inn de som fyller hullene i kompetansen.

Har man ikke lest at en del suksessrike trenere tvert om ikke har disse begrensningene ?

De er vinnerskaller som kan alt best og vet alt best - samme faen .

Mulig det er tatt ut av sammenheng , men har vel lest om Eggen som raste rundt som kongen av Lerkendal og fortalte til og med rørleggerne hvordan pakninger skulle byttes ( stemmer ikke slike historier , eller er det bare rykter ? )

Leste jo tilsvarende om Johan Cruyff nettopp - så får man diskutere hvor god trener han egentlig var da .

KaffeOrginal

KaffeOrginal
08.04.16 10:19
GLarsen: Godt eksempel på dette er Egil Olsen, mannen som fikk en hel nasjon til å tro at vi var bedre enn det vi var. Har du den evnen kommer du langt som trener. Nå hjalp det jo at han faktisk hadde rett i sine analyser men det hadde ikke spilt noen rolle om ikke han hadde klart å overbevise spillerne om det

Drillo var nok god på lagbygging og oppbygging av enkeltspillere .

Og han hadde rett på en måte .

Laget Norge var bedre enn summen av spillerne fordi han hadde satt sammen ett system som funket bra

Han hadde en ide og fikk spillerne med på å gjennomføre denne .

Det var også på denne tiden relativt sett større fokus på grunntrening i Norge enn i en del andre ligaer der stjernene kunne sole seg mer på kun talent og ferdigheter  . Dette hjalp nok på . Norske spillere fikk på denne tiden gode kontrakter i utlandet da de var godt trente og meget disiplinerte .

En annen del av hans filosofi var vel også dette med ekstremferdigheter . F.eks Jostein Flo som fikk denne langpasningen oppkalt etter seg . Drillo predikerte vel at dersom man var ekstremt god på en ting så kunne dette dekke over svakheter på andre områder og han mente det var viktigere enn å være jevnt over god på alt .-

En historie jeg husker fra et foredrag jeg var på med Drillo var at han dro fram nettopp Flo og hans ekstremferdigheter . For å være litt vittig så sa han at han lovpriste disse ferdighetene "selv om han hadde ei gammal tante som løpte runder rundt Flo" .

Vanligvis fikk han mye latter for denne kommentaren fortalte han , inntil en dag han plutselig fikk en telefon fra netttop Jostein Flo som ville utfordre denne tanten til en løpsduell  :-)

trøndergutten

trøndergutten
08.04.16 14:09
KaffeOrginal: ( stemmer ikke slike historier , eller er det bare rykter ? )

Det skal stemme bra det. Husker ikke hva det var (om det var pakning, maling eller noe annet), men han la seg iallfall oppi alt som skjedde på brakka. Også det han ikke hadde noe med. 

KitWalker_1516

KitWalker_1516
08.04.16 15:04

Eggen var jo den han var. Han blandet seg oppi mye på brakka ja. Men jeg tror nok mye var i beste mening:-)

Kall de gjerne en slags sosial intelligens,  har vært borti mange av de opp gjennom årene i arbeidslivet. Tidligere var det i mine øyner et irritasjonsmoment men jeg har etterhvert lært meg at de kan være noen nyttige maur. De holder deg på tå hev:-)

zetta

zetta
08.04.16 16:38

Ja, definitivt, hva er de rette øvelsene? 

RBK spillere har noen ganger snakket om visse øvelser, som var kjedelige, men som måtte gjøres for å få systemet til å funke. Skulle likt å vite hva det var.

Og det er klart det er forskjell på en trener som sier: nå kjører vi denne standardøvelsen, det er bra, gutta, stå på! Og en trener som hele tiden er på spillerne for å fortelle hva de gjør feil, hva som bør gjøres annerledes, raskere, bedre.

zetta

zetta
08.04.16 16:42

Ja, rollen som landslagstrener er helt annerledes enn som klubbtrener. Klubbtreneren skal bygge lag, utvikle ferdigheter og samhandling. Det handler om drilling og terping over lang tid.

PerO_

PerO_
08.04.16 16:50

Eggen hadde en ide om alt som foregikk i RBK, og la seg borti omtrent alt. Men Eggen hadde likevel evnen til å se sine svakheter. Eggen har aldri ansett seg som utlært, og har alltid studert andre.

Eggen så også at han var svak på defensiv organisering, og hentet inn Hansen for å styrke dette.

Så Eggen passer i Smurfens definisjon av at gode trenere ser sine egne svakheter (selv om personer som Eggen, kanskje ikke sier det offentlig.)

6347

6347
08.04.16 19:25

Dokk må da forstå at snøen må måkes den veien, og itj den veien!

Eggen til banemannskapet på Lerkendal før en CL-kamp mot Porto 1997.

Ellers så lurer jeg om på Fishstick en gang fortalte en historie om da han var med å intallere noen PC-er på Brakka. Eggen var lite interessert i å ha noe PC på sitt kontor, men lot seg visstnok overtale til slutt (hvis jeg husker rett).

(Innlegget ble redigert 08.04.16 19:25)

zetta

zetta
09.04.16 13:46

Lurer på hva som gjorde Alex Ferguson så god. Forhåpentligvis har Solskjær tatt med noe av ham med til Norge.

Ellers er det litt frustrerende med spillere som spiller i årevis under en god trener uten å få tak i hva som gjør ham god.

hrrreminius

hrrreminius
09.04.16 14:28
zetta: Lurer på hva som gjorde Alex Ferguson så god.

Mot slutten av karrieren tror jeg først og fremst at det var den psykologiske faktoren som gjorde han god. Spillergruppen hadde en respekt for han som ingen kunne rokke ved, og han fremkallet frykt i motstanderlaget. Myten Ferguson var vel så mye en faktor som selve personen Ferguson.

Det gikk ikke lange tiden under Moyes før spillergruppen begynte å murre og motstanderne gikk på Old Trafford med mindre respekt for United. 

BigGeorge

BigGeorge
09.04.16 15:11

Drillo og Eggen hadde sine oppskrifter eller spillestil om man vil.

Jeg vet ikke hva Brian clough hadde.muligens nese for å sette samme en et lag bestående av spillere med forskjellige kvaliteter.

Kunsten med taktikk er å fatte seg i korthet. Ikke fylle hode på spillerne med masse ny informasjon i hver kamp som noen trenere gjør,de legger taktikk opp etter motstanderne i stedet for å ha en fast og innkjørt stil som virker.

zephyrus

zephyrus
09.04.16 19:22
zetta: Lurer på hva som gjorde Alex Ferguson så god. Forhåpentligvis har Solskjær tatt med noe av ham med til Norge.

Han har sikkert lært mye av han fotballmessig. Men Ole Gunnar Solskjær ser jeg på som en snill person som ikke har hjerte til å ta så mange "hårfønere" som Ferguson ble kjent for. Da tror jeg spillerne må ha vært ekstremt dårlige.

Noe som bidro sterkt til at Ferguson vant så mange trofeer, var at han var en usympatisk kødd. Solskjær har et mykt hjerte, altså det stikk motsatte av Ferguson.

zetta

zetta
11.04.16 18:51

Kåre ønsker nå å få møte Guardiola og Klopp. Det er glimrende synes jeg. Få impulser fra der hvor det er noe å lære.

Ellers synes jeg det bør være mer fokus på trenerarbeidet og talentarbeidet i klubbene. Er det som skjer på treningsfeltet bra nok? Er strategi og spilleplan bra nok? Er talentspeidingen god nok? Alle i klubben som har noe med det sportslige å gjøre bør under lupen. Så må man huske på at man gjerne overvurderer seg selv.

Forøvrig er jeg grundig lei unnskyldninger. Sogndal gjør en glimrende jobb med å teste norske klubber. Små ressurser?vel, Sogndal har mindre. Lite penger? Vel, Sogndal har mindre. 

Spark trenere som sutrer og unnskylder seg, ansett trenere som lar ballen ta seg av snakkinga. Jeg liker stilen til LAN i Brann. Lite klaging, bra resultater. Skjønt, det er for tidlig å vurdere hans offensive kompetanse ennå.

zetta

zetta
11.04.16 18:55

Flovik har gjennomført en forsvarsorganisering som får en til å sperre øyenbrynene litt opp. Tromsø har blitt vanskelig å bryte ned! Men, en får se om dette fortsetter.

Bjørkan er fersk, men lovende vil jeg si. Det er tendenser i angrepsspillet til BG.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg