Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Merkelig fokus fra Terje Hauge

NYTT TEMA
trondhjem

trondhjem
12.04.16 09:05

I kampen mellom RBK og Ålesund var et par episoder med slag mot hoderegionen som dommeren så men ikke reagerte på. Et av dem endte med brekt nese, men kunne lett gått fryktelig mye verre. Det er voldsom kraft i et albueslag.

Det fins flust med eksempler fra andre kamper hvor fotballspillere som går opp i hodedueller sveiver med armene/albuene for å holde motparten unna ballen uten at dommeren ser noen grunn til å blåse av den grunn. Jeg mener dette er et seriøst holdningsproblem og et helseproblem innen fotballen. Slag mot hoderegionen har høy risiko for alvorlige følgeskader. Jeg skulle derfor svært gjerne sett en langt mer restriktiv og konsekvent holdning fra dommerstanden mot å bruke albuer/armer mot motspilleres hoderegion i dueller.  

I stedet velger dommersjef Hauge å fokusere på RBKs Pål Hellan som ikke avsluttet angrepet da dommeren blåste for offside. Slik oppførsel vil ikke dommersjef Terje Hauge ha noe av: "Rører man ballen etter at dommeren har blåst, er det gult kort. Det er ikke lenger snakk om tilsnakk eller en pekefinger, det er gult kort. Vi må få det vekk, sier Hauge."

Er det noe vi må få vekk fra fotballen er det feige/inkompetente dommere som ikke evner å hindre farlig spill, og da især denne stygge uvanen med å bruke albuen som sveiphammer i hodedueller. Første skritt er å kvitte oss med dommersjef Terje Hauge og få inn en person som skjønner hva som bør prioriteres fra dommerstanden.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 09:06)

KaffeOrginal

KaffeOrginal
12.04.16 09:11
trondhjem: Er det noe vi må få vekk fra fotballen er det feige/inkompetente dommere som ikke evner å hindre farlig spill, og da især denne stygge uvanen med å bruke albuen som sveiphammer i hodedueller.

Lov å ha to tanker i hodet samtidig 

Slag er ikke ok selvsagt , men det skjer tross alt ikke så ofte .

"Sabotasje" skjer i hver kamp og kan være en grei ting å få bort selv om det ikke er så alvorlig . Så får man selvsagt OGSÅ ta de alvorlige overgrepene.

Corlan

Corlan
12.04.16 09:17

Enhver sabotasje bør bli slått ned på. Desto mer når det innebærer reell risiko for hodeskade som disse albuene ofte gjør. 

Svartbaken

Svartbaken
12.04.16 09:17

Dette føyer seg vel bare inn i en lang rekke hvor fokuset på fjas og såkalt sportslig opptreden/fair play nærmest overskygger det som burde være viktig; opptreden som faktisk er farlig.

Det er et avsluttet kapittel nå, men jeg påpeker det likevel nok en gang. Det røde kortet til Hajradinovic, godt mulig de har dekning i regelverket, men det fremstår som meningsløst og tåpelig at konsekvensen og straffen for dette er det samme eller strengere enn for f.eks. Kiss, som setter inn en hodeløs og potensiell meget farlig takling. Og sett opp mot både slag og albuer i kampen du nevner så blir det enda mer tåpelig.

For all del, slå ned på tull som munnbruk, bortsparking av ball osv., men bruk sunn fornuft. Skill mellom naturlig frustrasjon der og da og det som er gjentatte handlinger og ren sabotasje. Og ikke minst, ha et økt fokus på farlig spill, revurder regelverket og straffereaksjonene, heller enn fokus på gule kort for folk som drar drakten over hodet heller henter ballen etter scoring.

Kanskje er det også på tide å se på muligheten for et tredje kort? I hvert fall står ikke straff og karantener helt i forhold til hverandre når en ser hva som gir gult kort i dag, alt fra tull (som å hente ballen i motstandernes mål eller å dra drakten av seg etter scoring) til stygge taklinger som kan ødelegge en karriere.

trondhjem

trondhjem
12.04.16 09:18
KaffeOrginal: Lov å ha to tanker i hodet samtidig

Tema i denne tråden er at dommersjef Terje Hauge har bare den ene tanken i hodet og at denne ene tanken er en feilprioritering.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 09:21)

Windsor

Windsor
12.04.16 09:21

Dette forklarer hvorfor Sander Svendsen fikk gult kort for å skyte like etter at dommeren hadde blåst i fløyta.

Alt for strengt i mine øyne.

trondhjem

trondhjem
12.04.16 09:28
Svartbaken: Kanskje er det også på tide å se på muligheten for et tredje kort? I hvert fall står ikke straff og karantener helt i forhold til hverandre når en ser hva som gir gult kort i dag,

Jeg skulle svært gjerne sett at NFF/UEFA/FIFA innfører en regel som sier at å løfte albuene og slå ut med dem i duellspill skal gi gult kort hver eneste gang uten rom for skjønnsmessige vurderinger. 

Det er en unaturlig bevegelse å løfte opp albuene og veive med dem både når man løper og når man hopper opp. Dette er en stygg uvane med høy helserisiko.

Fygaren

Fygaren
12.04.16 09:29
Svartbaken: Det er et avsluttet kapittel nå, men jeg påpeker det likevel nok en gang. Det røde kortet til Hajradinovic, godt mulig de har dekning i regelverket, men det fremstår som meningsløst og tåpelig at konsekvensen og straffen for dette er det samme eller strengere enn for f.eks. Kiss, som setter inn en hodeløs og potensiell meget farlig takling. Og sett opp mot både slag og albuer i kampen du nevner så blir det enda mer tåpelig.

Først og fremst, jeg var og er totalt uenig med det røde kortet til Hajradinovic. Det var knapt nok gult.

Når det er sagt, duellsituasjoner og slikt skal selvsagt tolkes annerledes. Det er mye som går der fordi fotball er og blir en kontaktsport. Noen ganger er en uheldig, det er ikke stygt, det blir bare uheldige konsekvenser. Det er en del av pakken. Å sammenlikne konsekvensene for det spillet med det dommeren mente Hajradinovic måtte utvises for blir epler med pærer. Spillsituasjonen var da over for lengst. Det var ikke en 50/50 duell i lufta. 

StueRehn

StueRehn
12.04.16 10:47
Corlan: Enhver sabotasje bør bli slått ned på. Desto mer når det innebærer reell risiko for hodeskade som disse albuene ofte gjør.

Helt enig med dæ...men når man saboterer mot eget lag, som i dette tilfellet, så er vel tidsforbruket en straff nok?

KaffeOrginal

KaffeOrginal
12.04.16 10:48
trondhjem: Tema i denne tråden er at dommersjef Terje Hauge har bare den ene tanken i hodet og at denne ene tanken er en feilprioritering.

Når premissene er feil blir alt bare feil ...

KaffeOrginal

KaffeOrginal
12.04.16 10:53
Svartbaken: Det røde kortet til Hajradinovic, godt mulig de har dekning i regelverket, men det fremstår som meningsløst og tåpelig at konsekvensen og straffen for dette er det samme eller strengere enn for f.eks. Kiss, som setter inn en hodeløs og potensiell meget farlig takling. Og sett opp mot både slag og albuer i kampen du nevner så blir det enda mer tåpelig.

Hvis man først skal kunne vise ut spillere for mindre hendelser så må man jo kunne gi karantener .

Om man skulle se på dette måtte man gi stygt spill enda strengere straff . Sikker på at man hadde hørt klaging på 6 kampers karantene for å si det sånn .

GoingKronos

GoingKronos
12.04.16 11:04
trondhjem: Er det noe vi må få vekk fra fotballen er det feige/inkompetente dommere som ikke evner å hindre farlig spill

Det er ikke akkurat mye farlig spill i fotballen, vi trenger ikke gjøre det til enda mer frøkensport.

PapaSmurf

PapaSmurf
12.04.16 11:12

Det er ikke vanskelig å se at man har bestemt seg for å slå ned på bortsparking av ballen. Dommerne griper jo etter det gule kortet før de blåser.

Man må forstå at spillerne ikke kan reagere på et tidel etter at det er blåst. 

Svartbaken

Svartbaken
12.04.16 11:42
Fygaren: Når det er sagt, duellsituasjoner og slikt skal selvsagt tolkes annerledes. Det er mye som går der fordi fotball er og blir en kontaktsport. Noen ganger er en uheldig, det er ikke stygt, det blir bare uheldige konsekvenser. Det er en del av pakken. Å sammenlikne konsekvensene for det spillet med det dommeren mente Hajradinovic måtte utvises for blir epler med pærer. Spillsituasjonen var da over for lengst. Det var ikke en 50/50 duell i lufta.

Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Hovedpoenget mitt er i hvert fall at jeg mener NFF er altfor opptatt av mye fjas og at dommeren er veldig raske med å slå ned på mye av dette for å markere seg. Det er også litt av grunnen til at Hajradinovic får rødt tror jeg. Dommerne har hatt møter, NFF har kommet med nye ting og dommerne er veldig obs på dette og skal markere seg. Dette ser en også med det gule kortet som ble gitt i OBOS når en spiller skulle ta med seg ballen. En ser det også med gule kort som gis for å feire mål, frustrasjonsutbrudd, bortsparking osv. Se f.eks. på de to (eller 3?) gule kortene Godset fikk i samme kamp, for frustrasjonsutbrudd når dommeren blåser. Dette er i mine øyne tullekort som aldri burde vært gitt.

Jeg savner heller et økt fokus på å slå ned på farlig spill. Taklingen til Kiss er farlig, den er lett å se og dommeren gir gult. Det er greit nok det, selv om den nok kanskje burde gitt rødt, men det blir tåpelig når man får samme straff for dette som for å komme med et frustrasjonsutbrudd når en blir avblåst. Da er fokuset til dommerstanden og NFF feil slik jeg ser det.

Svartbaken

Svartbaken
12.04.16 11:43
GoingKronos: Det er ikke akkurat mye farlig spill i fotballen, vi trenger ikke gjøre det til enda mer frøkensport.

Det handler vel ikke om det, snarere om å slå ned på det som faktisk er farlig, i stedet for å slå ned på alt mulig annet vas.

HarryH

HarryH
12.04.16 11:44

Det blir mange karantener i Tippeligaen i år. Sander Svendsen har vel allerede to gule for å sparke ballen.

Lag med stor stall drar fordel av dette.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 11:44)

Svartbaken

Svartbaken
12.04.16 11:45
KaffeOrginal: Hvis man først skal kunne vise ut spillere for mindre hendelser så må man jo kunne gi karantener . Om man skulle se på dette måtte man gi stygt spill enda strengere straff . Sikker på at man hadde hørt klaging på 6 kampers karantene for å si det sånn .

Det er derfor jeg også sier vi må se på regelverket og muligheten for å differensiere med et tredje kort. Da kan man i større grad se på muligheten for at kjefting, bortsparking, feiring osv. ikke gir samme karantenestraff som stygt spill. Jeg mener f.eks. at karantene etter 3 gule er håpløst når en ser hvilke tullete ting en gir gult for.

StueRehn

StueRehn
12.04.16 11:47
HarryH: Lag med stor stall drar fordel av dette.

En fordel med karantener...ja,ja...da har æ sett det også.

Svartbaken

Svartbaken
12.04.16 11:47
HarryH: Det blir mange karantener i Tippeligaen i år. Sander Svendsen har vel allerede to gule for å sparke ballen.

Ja og dette blir fullstendig meningsløst spør du meg. Det er behov for å heve terskelen for gult og/eller se på hvor mange som skal til før karantene og/eller vurdere et tredjekort (som f.eks. kan gis for slike tulle ting og som har høyere terskel for karantene)

GoingKronos

GoingKronos
12.04.16 12:00
Svartbaken: Det handler vel ikke om det, snarere om å slå ned på det som faktisk er farlig, i stedet for å slå ned på alt mulig annet vas.

Men nesa til Reginiussen er ting som skjer i kontaktsport, slaget i nakken er noe annet, det ble gjort med vilje. Og ingen problem med gult kort for å sparke bort ballen, det er en bra regel.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 12:00)

GoingKronos

GoingKronos
12.04.16 12:03
HarryH: Det blir mange karantener i Tippeligaen i år. Sander Svendsen har vel allerede to gule for å sparke ballen.

Eventuelt de klubbene som har spillere med høyere IQ som ikke driver på å få slike idiotiske kort, er man så dum å sparke bort ballen så fortjener man kort og klarer man å gjøre det igjen så bør vel man innkalles til medarbeidersamtale for å se om det er noe man kan gjøre for å bedre impulskontrollen til spilleren.

trondhjem

trondhjem
12.04.16 12:14
GoingKronos: Men nesa til Reginiussen er ting som skjer i kontaktsport

Dette er en lite gjennomtenkt og uakseptabel holdning.

Albueslag har voldsom kraft. Før eller siden blir en spiller alvorlig skadet, kanskje for livet, av et slikt slag. Det kan vi ikke tillate skjer. Og i hvert  fall ikke med begrunnelsen at slikt må man regne med i kontaktsport. Verden har gått videre siden forestillingene på Colosseum hvor det var ansett som god underholdning å se folk bli kvestet.

Fotball er familieunderholdning. Det er ikke noe spillere skal dø for. Farlig spill er ikke velkomment. Ferdig med den saken. Og det er dommerstandens og fotballforbundets plikt til å sørge for at slikt spill blir stanset.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 12:15)

Windsor

Windsor
12.04.16 12:20
GoingKronos: Og ingen problem med gult kort for å sparke bort ballen, det er en bra regel.

Men merk slik du formulerer deg; sparke bort ballen. Den regelen har vi hatt i mange år. Nå snakker Hauge om å berøre ballen.

I tillegg til at man får haugevis av kort i kamper som ikke er stygge så ender man også opp med et differensieringsproblem.

En spiss som bare naturlig avslutter maks 2 sekund etter at dommeren har blåst får altså samme straff som en spiller som etter at all bevegelse har stoppet opp dæljer ballen opp på tribunen i protest mot en dommeravgjørelse.

Spillerne bør få fullføre naturlige bevegelser/momenter. 

KaffeOrginal

KaffeOrginal
12.04.16 12:40
Windsor: En spiss som bare naturlig avslutter maks 2 sekund etter at dommeren har blåst får altså samme straff som en spiller som etter at all bevegelse har stoppet opp dæljer ballen opp på tribunen i protest mot en dommeravgjørelse.

Sånn er det bare

KaffeOrginal

KaffeOrginal
12.04.16 12:42
PapaSmurf: Man må forstå at spillerne ikke kan reagere på et tidel etter at det er blåst.

Har ikke sett alle , men den til Helland  på RBK var jo soleklar sånn sett .. han visste at spillet var blåst av . At det kun var like før endrer ikke på det

GoingKronos

GoingKronos
12.04.16 13:02
Windsor: En spiss som bare naturlig avslutter maks 2 sekund etter at dommeren har blåst får altså samme straff som en spiller som etter at all bevegelse har stoppet opp dæljer ballen opp på tribunen i protest mot en dommeravgjørelse. Spillerne bør få fullføre naturlige bevegelser/momenter.

Uenig, eneste unntaket er om spilleren ikke hører fløyta og med tanke på hvor lite folk det er på tribunen så skal det godt gjøres. 2 sekunder er også en evighet. Jeg har ikke sett et eneste gult kort for å sparke bort ballen i år som har vært feil.

GoingKronos

GoingKronos
12.04.16 13:12
trondhjem: Albueslag har voldsom kraft. Før eller siden blir en spiller alvorlig skadet, kanskje for livet, av et slikt slag. Det kan vi ikke tillate skjer.

Vi kan selvsagt innføre hjelm på fotballbane, men det er ikke slik jeg vil ha det, eller forby luftdueller. Men det er meningsløst.

Bruker man albuen bevist så er det rødt kort, går man opp med albuen i en duell så er det gult kort, men i de fleste tilfeller så er det bare uflaks, som skjer i tette dueller og det skal vi selvsagt ikke gjøre noe med.

Men fokus på hodeskader bør være større, og spørsmålet er jo om f.eks det er riktig at Reginiussen fortsetter kampen tross at han har fått seg en slik smell. I fjor hadde vi en stygg episode med Mjøndalens keeper som opplagt skulle vært tatt av banen. I amerikansk fotball har de innført en protokol om tester som skal gjøres når en spiller får hodeskade, og det kan man godt innføre i tippeligaen og da vil de sannsynligvis være såpass omfattende at treneren i de fleste tilfeller bare vil gjøre bytte i stede for å spille flere minutter med en spiller mindre.

Det er et mye bedre tiltak enn å gi flere kort.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 13:13)

trondhjem

trondhjem
12.04.16 13:32
GoingKronos: Vi kan selvsagt innføre hjelm på fotballbane, men det er ikke slik jeg vil ha det, eller forby luftdueller. Men det er meningsløst.

Nå argumenterer du meningsløst.

Min påstand er at man bør be dommere konsekvent og uten unntak slå ned på albueslag i duellsituasjoner med å gi gult kort fordi dette er en unaturlig bevegelse når man løper eller hopper opp og fordi det er farlig.

Du svarer med å trekke inn helt andre forhold/tiltak.

(Innlegget ble redigert 12.04.16 13:40)

trondhjem

trondhjem
12.04.16 13:39
GoingKronos: Men fokus på hodeskader bør være større, og spørsmålet er jo om f.eks det er riktig at Reginiussen fortsetter kampen tross at han har fått seg en slik smell.

Her viser du hvor meningsløst du argumenterer.

Først mener du at man skal ikke bry seg med albueslag mot hodet når det virker utilsiktet fra spilleren. Slike uhell må man regne med sier du.

På den annen side mener du at fotballen bør ha større fokus på hodeskader og være snarere til å ta ut spillere som har fått seg en smell. Dette er selvsagt noe man må være enig i. Helsa til spilleren må komme først.

Din argumentasjon vil gjøre problemet verre ved at den som slår skal slippe unna mens den som blir slått skal raskere tas av banen. Det betyr at man har mer å vinne på å spille rått.

Det er en langt bedre løsning å sørge for at spillere ikke får hodeskader av "tilfeldige" svingalbuer fra en "uheldig" motpart. Det gjør vi ved å sette nulltoleranse for slike svingslag, enten de treffer, er tilsiktet eller ser ut som uhell. Gi gult kort hver gang, og problemet blir borte etter noen uker.

Memelli

Memelli
12.04.16 13:41
GoingKronos: 2 sekunder er også en evighet. Jeg har ikke sett et eneste gult kort for å sparke bort ballen i år som har vært feil.

Enig i det. Mellom Aalesund og Brann ble det vel gitt 3 gule kort for dette, 2 ti Aafk og 1 til Brann. Men nå sist var det en Bodø Glim spiller som måket vekk ballen lenge etter at dommeren hadde blåst, og slapp unna. Det kan ikke være vanskelig å være konsekvens på dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg