Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppsummering, runde 1-5

NYTT TEMA
liambird

liambird
18.04.16 12:28

Fem runder i årets Tippeliga er unnagjort, og tabellen er så smått i ferd med å sette seg. Det ble spådd en jevn sesong både i topp og bunn før seriestart, og foreløpig er det ingenting som tyder på at det ikke vil gå i oppfyllelse.

Prøver meg på en oppsummering av Tippeligaen etter de fem første rundene, og tar svært gjerne imot kommentarer og tilbakemeldinger:)

1) Rosenborg, 12p
Etter litt åpningstrøbbel mot Odd ser det ut som om trøndermaskineriet er i gang for fullt. En ok pluss, men likevel ikke helt overbevisende, høst i fjor førte til et par spørsmålstegn rundt Kåre Ingebrigtsens gjeng, men etter fem runder ser Rosenborg ut som en klar gullkandidat. Mot Brann kom angrepsrekka skikkelig i gang også, noe som gjør trønderne enda skumlere. Har to tøffe kamper foran seg mot Tromsø (b) og Viking (h), men blir ikke overrasket om de står med 18 poeng etter sju kamper.

2) Odd, 11p
Sannsynligvis ligaens beste defensive lag, og de to siste kampene har også angrepsspillet gitt resultater. Odds defensive femmer ser enormt sterk ut, og laget har fortsatt ikke sluppet inn mål. Dersom Occean begynner å score, smaker det av fugl i Telemark. Sogndal (b) og Lillestrøm (h) i de to neste kampene, hvilket normalt bør gi en god poengfangst. Så får vi se hvor lenge Odd klarer å holde nullen bakover. Kommer nok uansett til å holde seg oppe i toppsjiktet lenge.

3) Molde, 11p
Molde kompletterer trekløveret på toppen av tabellen som mange tror vil forbli der oppe gjennom sesongen, og innledningsvis har Solskjærs mannskap sett meget sterke ut. Samtidig har ikke Molde møtt all verdens motstand, og noen unødvendige poengtap mot Tromsø og Start betyr at starten ikke har vært optimal. Ser dog ut til å ha en bred stall, har evnen til å avgjøre kamper til sin fordel, og kommer til å følge med der oppe. De tre neste kampene ser overkommelig ut for Molde, og kan fort toppe tabellen etter sju-åtte kamper.

4) Viking, 10p
Sterk start av rogalendingene, som dog kom til kort på hjemmebane mot Odd – og viste vel der at de tilhører sjiktet under de beste. Men ni poeng på tre bortekamper, mot Enga, Start og Aalesund er absolutt ikke til å kimse av. De to neste mot Brann (h) og Rosenborg (b) blir avgjørende for Viking. Må vise at de kan vinne på hjemmebane, og får ta eventuelle poeng mot Rosenborg som en bonus.

5) Brann, 8p
En av sesongens hittil positive overraskelser. Brann har imponert, selv om det ble en forventet 0-3-smell mot Rosenborg sist. Men bergenserne ser solide ut, og av det vi har sett hittil vil det overraske meg om laget havner helt der nede i bunnstriden. Taktisk manøver å ryke tidlig ut av cupen, for å kunne konsentrere seg fullt og helt om serien. Bør kunne ta tre poeng på de to neste kampene mot Viking (b) og Sogndal (h), og sånn sett ha fått en start langt bedre enn forventningene.

6) Bodø/Glimt, 7p
Startet glimrende, dog mot overkommelig motstand, mens de to siste kampene har ført dem nedover på tabellen. Ser ok ut, og per nå ikke blant de klareste nedrykksfavorittene. Kan ta tre nye poeng mot Haugesund (h), men kommer til å slite mer mot Godset (b) i neste runde. Ser for meg et Glimt som havner trygt plassert på nedre halvdel av tabellen, et godt stykke unna den verste nedrykksstreken.

7) Haugesund, 7p
I likhet med Glimt startet Haugesund strålende, men har falt lengre ned de siste rundene. Ett poeng på de tre siste høres ikke bra ut, og sånn sett blir kampen mot Glimt spennende – det laget som eventuelt taper den får et dårlig utgangspunkt før fortsettelsen, mens vinneren kan konstatere en mer enn godkjent sesongåpning. Haugesund kan fort ta tre poeng i kampen etter, mot Stabæk (h), og vil i så fall være med og kjempe i toppen.

8) Strømsgodset, 7p
Drammenserne har ikke fått den starten de hadde håpet på, og selv i de to seierne på hjemmebane har ikke laget overbevist veldig. Har vist seg veldig avhengig av Marcus Pedersen, men Strømsgodsets håp må være at skadeplagede spillere og nyervervelser kommer i full form. Da blir de skumle. Inntil videre ser ikke Godset ut som et lag som kan blande seg inn i topp tre, men det gjorde de ikke i starten av fjorårssesongen heller. Kan definitivt ikke avskrive Strømsgodset enda. Bør ta minst fire poeng på de to neste mot Stabæk (b) og Bodø/Glimt (h).

9) Sogndal, 7p
Sogndølingene har imponert meg, spesielt på hjemmebane med full pott på to kamper og null innslupne mål. Var også sterke mot Godset borte, og det var vel kanskje litt ufortjent at de ikke fikk med seg poeng. Det er på Fosshaugane de må gjøre jobben for å beholde plassen, og foreløpig ser ikke Sogndal ut til å være blant de svakeste lagene. Tøft program videre med Odd (h), Brann (b) og Rosenborg (h). Fire poeng der bør være mer enn godkjent.

10) Lillestrøm, 6p
Lillestrøm ser ikke så hakkende gale ut, men må klare å avgjøre jevne kamper til sin fordel. Kjørte over Sarpsborg hjemme, og har en juvel i Friday på topp. Tror ganske sikkert at de blir å finne på øvre halvdel av tabellen ganske snart, og med litt flyt kan de blande seg inn i kampen om topp fire. Aalesund (h) og Odd (b) bør gi tre poeng, og blir ikke helt overrasket om de tar flere.

11) Tromsø, 6p
Tromsø har sett fryktelig solide ut, helt til de ble spilt av banen på Ullevål sist. Har en defensiv trygghet som tydeligvis kan slå sprekker, men som jeg tror er stabil nok til at de ikke blir å finne helt nederst. Får en solid test mot Rosenborg (h) i neste kamp, men har en følelse av at de trives hjemme mot Rosenborg. Aalesund (b) etter det igjen, og jeg har troen på to, tre eller fire poeng i løpet av de to neste kampene.

12) Stabæk, 4p
Nå er vi nede hos de lagene som i starten har sett ut som bunnkandidater. Stabæk var heldige da de slo Vålerenga, og ellers har det ikke vært så mye å rope hurra for. Kan bli vanskelig å slå på Nadderud; det er i så fall det som kan berge plassen deres. Strømsgodset (h) og Haugesund (b) er to vanskelige kamper, og det spørs om ikke bæringene er enda lengre nede på tabellen om et par runder.

13) Vålerenga, 3p
Her må jeg rette meg selv: Synes ikke Vålerenga ser ut som noen bunnkandidat, selv om poengfangsten har vært mager. Gode mot Stabæk, og spilte Tromsø av banen. Samtidig var det særdeles viktig for Enga med tre poeng mot Tromsø, og ikke minst at de herjet som de gjorde. Det vil senke skuldrene på Valle, og tipper Enga vil sanke poeng jevnt og trutt framover. Likevel har null poeng på de fire første skapt en avstand til de beste som kommer til å bli veldig vanskelig å hente igjen. Molde (b) blir tøff, men det blir tre nye poeng mot Start (h) i runden etterpå. Da er sesongen i gang for alvor for Vålerenga.

14) Start, 3p
Uff. Det ser ikke bra ut på Sørlandet. Kanskje ligaens minst rutinerte mannskap, og ser ut til å mangle en hærfører som står fram. Det nærmeste er Ajer, men han har ikke strålt så langt – og forsvinner dessuten til Celtic til sommeren. Tror det kan bli en særdeles tungt makrellår. Trenger en seier mot Sarpsborg (h), som kan gi dem litt arbeidsro, før Vålerenga (b) blir for sterke.

15) Aalesund, 3p
Har fire strake tap, og John Arne Riises hjemkomst har foreløpig ikke gitt uttelling i poengfangsten. Har vanskeligere for å se for meg Aalesund helt der nede enn for eksempel Start, men sunnmøringene trenger noen gode opplevelser på banen nå. Om tapsrekken fortsetter kan dette bli svært tungt. Trenger minst tre poeng mot Lillestrøm (b) og Tromsø (h).

16) Sarpsborg 08, 3p
Synes Sarpsborg utpeker seg som den andre klare nedrykksfavoritten hittil, sammen med Start. På papiret har de hatt en relativt enkel motstand i starten, og burde tatt 8-9 poeng på de første fem kampene. Står med tre. Neste kamp mot Start (b) blir utrolig interessant, og vinneren der får seg et etterlengtet pusterom. Molde (h) i neste kamp blir vanskelig igjen.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
18.04.16 13:08
liambird: Taktisk manøver å ryke tidlig ut av cupen

kjempesmart !!!

KaffeOrginal

KaffeOrginal
18.04.16 13:10
liambird: John Arne Riises hjemkomst har foreløpig ikke gitt uttelling i poengfangsten.

om man skal være litt slem , så kan man jo si at har det muligens ?

Om ikke Riise og Aafk får samarbeidet til å sitte og klarer å løse hvordan de skal arbeide med en selvutnevnt superstjerne og leder på laget så kan det være at de hadde vært bedre uten ham .

liambird

liambird
18.04.16 13:13
KaffeOrginal: Om ikke Riise og Aafk får samarbeidet til å sitte og klarer å løse hvordan de skal arbeide med en selvutnevnt superstjerne og leder på laget så kan det være at de hadde vært bedre uten ham .

Sitter med samme følelse selv. Samtidig er det ikke tvil om at Riise fortsatt er en veldig habil tippeligaspiller. Det kan gå veldig bra. Og det kan bli en vond sirkel. Blir spennende å se:)

Siem-de-Jong

Siem-de-Jong
18.04.16 15:31
liambird: 12) Stabæk, 4p
Nå er vi nede hos de lagene som i starten har sett ut som bunnkandidater. Stabæk var heldige da de slo Vålerenga, og ellers har det ikke vært så mye å rope hurra for. Kan bli vanskelig å slå på Nadderud; det er i så fall det som kan berge plassen deres. Strømsgodset (h) og Haugesund (b) er to vanskelige kamper, og det spørs om ikke bæringene er enda lengre nede på tabellen om et par runder.

Greit nok at man er var heldige mot VIF, men du nevner ikke at vi var uheldige mot Molde der man dominerte kampen før Molde helt ut av ingenting fikk sin utligning. Tapet mot Glimt hadde Glimt stang inn to ganger, det ene et frispark de aldri skulle hatt. Og et mål via en Stabæk- spiller.

Til oppsummering av Start: Er de virkelig det minst rutinerte laget da? Opdal, Vikstøl, Heikklia, Kristjansson, Børufsen og Hoff er ingen av de veldig unge akkurat. 

Skjønner at det er vanskelig og skulle oppsummere samtlige lag ettersom de færreste tross alt får med seg alt av kamper.   

liambird

liambird
18.04.16 16:23

For all del; dette er ikke noen fasit, og som du sier er det vanskelig å oppsummere samtlige lag. Det er mye jeg ikke har fått med meg. Har vel ikke sett en eneste full Stabæk-kamp, men inntrykket jeg har fått er ikke så veldig imponerende. Men dere som følger lagene tett har garantert ting å bygge videre på.

Kan godt hende du har rett angående Start også, men jeg savner i hvert fall at de mer rutinerte spillerne tar ansvar. Tenker mange unge, ukjente navn når Start omtales, og i tillegg har flere av de du nevner ikke akkurat stått fram i år.

zetta

zetta
18.04.16 17:36

De tre store i årets tippeliga har lagt seg på topp.

Viking virker ganske bra, men jeg er usikker på hvor avhengig de er av Samuel Adegbenro.

Hver gang jeg leser kommentarer til Brannkamper står det at venstresiden ikke fungerer. Genistrek å sette Bråthen på midtbanen. Høyresiden er meget god. Lang nese til VIF.

Det MÅ løsne for VIF nå, ellers er det ikke forsvarlig at Rekdal fortsetter.

KingAnderson

KingAnderson
18.04.16 18:03
liambird: 7) Haugesund, 7p
I likhet med Glimt startet Haugesund strålende, men har falt lengre ned de siste rundene. Ett poeng på de tre siste høres ikke bra ut, og sånn sett blir kampen mot Glimt spennende – det laget som eventuelt taper den får et dårlig utgangspunkt før fortsettelsen, mens vinneren kan konstatere en mer enn godkjent sesongåpning. Haugesund kan fort ta tre poeng i kampen etter, mot Stabæk (h), og vil i så fall være med og kjempe i toppen.

Det er en del usikkerhet rundt FKH denne sesongen, og man kommer til å variere en god del i prestasjonene. Vi er også midt i en forsøksperiode med en ny formasjon, ny trener og en del nye spillere så det blir nok mer prøving og feiling (som vi bl.a så et veldig godt eksempel på i bortekampen mot Strømsgodset).

zephyrus

zephyrus
18.04.16 18:13
liambird: John Arne Riises hjemkomst

Kommer mer til å bli en påkjenning for AAFK enn en forsterkning.

Svartbaken

Svartbaken
18.04.16 18:20
liambird: 7) Haugesund, 7p

Vil si at vi har hatt en godkjent åpning. Vi har stort sett tatt de poeng som er forventet, sånn totalt sett.

3 poeng borte mot Sarp er bra for vår del, hadde kanskje ikke forventet mer enn 1. 3 poeng hjemme mot Aalesund er helt etter boken, det samme er også 0 poeng i Drammen. At vi taper mot Sogndal er egentlig også etter boken, for selv om vi håpet på poeng så er Sogndal et lag vi stort sett alltid sliter mot, både hjemme og borte. I siste kamp, hjemme mot LSK hadde vi selvsagt håpet på 3 poeng og vi burde jo også hatt det når en ser på tabben til PK og bommen til Ibrahim, men totalt sett lever vi også greit med 1 poeng, de to vi evt. tapte tjente vi i Sarp, sånn i forhold til Godkjent-skjemaet.

Jeg forventer ikke at vi henter poeng i Bodø, men forventer at vi slår Stabæk hjemme. Jeg har heller ingen forventninger til å kjempe i toppen, det er vi ikke gode nok til, men jeg tror også at vi skal klare å unngå den verste nedrykkssumpa. 

KingAnderson

KingAnderson
18.04.16 18:26
zephyrus: Kommer mer til å bli en påkjenning for AAFK enn en forsterkning.

Men kommer til å være en berikelse for Tippeligaen :)

Aalesund må finne en måte å få brukt ham fornuftig på. Han er helt sikkert god nok til å være en profil i TL enda, men spørsmålet er om han er god nok der Aalesund bruker ham nå. Kanskje det hadde vært mer fornuftig å bruke ham som venstreback eller evt på venstrekant?

storteple

storteple
18.04.16 19:33
liambird: De to neste mot Brann (h) og Rosenborg (b) blir avgjørende for Viking.

På hvilken måte blir disse avgjørende?

Viking kan fint vinne begge disse og havne på 6. plass.

Kan fint tape begge og ta bronse også, uten at jeg tror det.

Corlan

Corlan
19.04.16 09:21

Enig i mye av det rundt Odd. Skal vi være en reell tittelkandidat i dag bør vi ta 6 poeng i de to neste, noe som absolutt skal være overkommelig. Sogndal er solide, men skal være forskjell, og lillestrøm, som scorer mye, lekker som en sil, så der bør fokuset være å tette bakover.

Store skuffelsen for meg i år er Aafk og Sarpsborg. Selv om det muligens ikke er veldig overraskende.

liambird

liambird
19.04.16 10:46
storteple: På hvilken måte blir disse avgjørende?

Avgjørende er ikke helt riktig nei. Definerende er nok et bedre ord.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg