Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør alkohol selges på Tippeligakamper ?

NYTT TEMA
BigGeorge

BigGeorge
27.04.16 01:45

Hele åtte av ti spillere i Tippeligaen svarer ja på spørsmål om det bør være lov med salg av øl og vin i forbindelse med kampene deres.

Flammen2

Flammen2
27.04.16 02:01

Ja, jeg vil ha øl når jeg drar på TL-kamper.

Ingen tar skade av dette. Blabla farlig for unga blablabla idrett og alkohol hører ikke sammen blalbalba.

_roffe_

_roffe_
27.04.16 02:03

Greit nok med ølservering så lenge de nekter å servere folk i idretts-utstyr. (fotballtrøyer).

Kurtkanon2

Kurtkanon2
27.04.16 02:08
BigGeorge: Hele åtte av ti spillere i Tippeligaen svarer ja på spørsmål om det bør være lov med salg av øl og vin i forbindelse med kampene deres.

Det spørsmålet overlater jeg helt og holdent til NFF og klubbene. Om de vil søke sjenkebevilling til sine egne arrangement, som de eier, blir helt opp til dem.

Helt personlig vil jeg anføre at det er en uting dette med at folk forventer å kunne blande inntak av nervegifter inn i alle slags sammenhenger. Jeg driter derfor en lang en i om enkelte mener de skal drikke på kamp. Alkohol er ingen menneskerett.

Så har jeg også vært på kamper i land der de serverer kaldt øl i plastikk-begre. Uten at det var noe mer vold eller utagerende oppførsel enn det man ser på en vanlig tippeligakamp.

Hverken alkotilhengerne eller de fanatiske motstanderne er derfor noe jeg hefter meg noe særlig ved.

RickiBK

RickiBK
27.04.16 04:12

Det er da alkoholservering på Norske tippeligaarenaer. 

Det er bare blant almuen slikt ikke er tillatt.

Nødutgang

Nødutgang
27.04.16 09:11

Det burde vært lov men bermen hadde ikke klart å forholde seg voksent til det.

HiawathaGG

HiawathaGG
27.04.16 09:27

Når jeg er på stadion er jeg der for å se Strømsgodset spille kamp, for meg har det aldri vært for å drikke. Tror aldri jeg har drukket mer enn to-tre kalde før kamp. Er jeg nøytral tilskuer på kamper i Norge eller andre steder drikker jeg gjerne litt (endel) mer. 

Men når det er sagt, jeg er positiv. Kunne tenkt meg å bytte ut kaffen med en halvliter. Tror ikke de som vanligvis ikke drikker i sammenheng med kamp plutselig hadde blitt ufyselige fylliker, og de som alltid er drita ville fortsatt vært det. 

Måtte vært Aass. 

S08

S08
27.04.16 09:55
HiawathaGG: Aass.

Du har misforstått, det er snakk om å selge øl  :)

El_Mojo

El_Mojo
27.04.16 10:00

Alle over 18 år burde hatt muligheten til å kjøpe seg en øl på fotballkamp. Totalt latterlig at VIPen i disse dager er hevet over oss vanlige mennesker også når det kommer til muligheten for å drikke alkohol på kamp. Det beste hadde vært om det ble solgt øl til alle myndige på stadion, men dagens løsning er den verste. Enten til alle, ellers bør ingen ha muligheten.

S08

S08
27.04.16 10:05
El_Mojo: Alle over 18 år burde hatt muligheten til å kjøpe seg en øl på fotballkamp. Totalt latterlig at VIPen i disse dager er hevet over oss vanlige mennesker også når det kommer til muligheten for å drikke alkohol på kamp. Det beste hadde vært om det ble solgt øl til alle myndige på stadion, men dagens løsning er den verste. Enten til alle, ellers bør ingen ha muligheten.

Enig

De kan også dele stadion i 2 soner, så slipper de med unger å stå ved siden av slike som meg.

Molde20

Molde20
27.04.16 10:13

Kan sikkert bli bedre stemning av det! Men det bør være familietribuner på stadionene der foreldre som ikkje vil at det skal være alkohol rundt barna kan dra på kamp å hygge seg.

Kent

Kent
27.04.16 11:16
Molde20: Men det bør være familietribuner på stadionene der foreldre som ikkje vil at det skal være alkohol rundt barna kan dra på kamp å hygge seg.

Og der skal det heller ikke være lov å banne og rope.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
27.04.16 12:05
Molde20: Men det bør være familietribuner på stadionene der foreldre som ikkje vil at det skal være alkohol rundt barna kan dra på kamp å hygge seg.

Typisk så lager man jo slike "familietribuner" på steder der ingen andre vil kjøpe billetter .....

FlGARO

FlGARO
27.04.16 12:10

Med de ølprisene vi har i dette landet, så kan jeg aldri tenke meg at folk drikker seg dritings. Det er jo nok med en fem-seks halvlitere i Norge, og man har i teorien sponset innkjøp av ny spiller og lønn i tre-fire år.

Kan bli en fin liten ekstrainntekt for klubbene, men noen økt publikumsoppslutning av dette tror jeg ikke på. Stemningen blir kanskje et par hakk høyere, men forsvinner vel raskt når "alle" står i dokø langt ut i andreomgang.

ComebackKid

ComebackKid
27.04.16 12:19
Kurtkanon2: Helt personlig vil jeg anføre at det er en uting dette med at folk forventer å kunne blande inntak av nervegifter inn i alle slags sammenhenger. Jeg driter derfor en lang en i om enkelte mener de skal drikke på kamp. Alkohol er ingen menneskerett.

Fair enough, men hvorfor skal noen forby det? Et forbud er noe ekstremt og ikke noe som bør brukes i hytt og gevær fordi politikere ønsker å kontrollere hva folk gjør og ikke minst ikke gjør. Når du forbyr poker, segway, boksing og øl på fotballkamp, så tar ingen forbudene alvorlig lenger. Og da er det en og annen maktsyk person som får bestemme litt for mye.

Det er mye bedre å tillate noe som funker sånn halvveis, i stedet for å forby noe uten at man engang får muligheten.

Roedgata

Roedgata
27.04.16 12:25
ComebackKid: Når du forbyr poker, segway, boksing og øl på fotballkamp, så tar ingen forbudene alvorlig lenger. Og da er det en og annen maktsyk person som får bestemme litt for mye.

Helt enig, det beste jeg veit er å klinke ned motstandersupportere i fylla, rasende rundt på tohjulingen min med en halvliter i koppholderen. Det blir liksom ikke kamp uten.

KongOjo

KongOjo
27.04.16 12:32

Kjenner at jeg ikke klarer å bry meg om dette. Er det noen som virkelig ikke klarer å være 2 timer uten en øl? Tror de burde vurdere sine drikkevaner isåfall. Skal sies at jeg i enkelte Brann sesonger har hatt fryktelig lyst på noen halvlitre, men denne sesongen har jeg klart meg fint uten : )

KaffeOrginal

KaffeOrginal
27.04.16 12:33
ComebackKid: Når du forbyr poker, segway, boksing og øl på fotballkamp, så tar ingen forbudene alvorlig lenger

Om noen hadde rast rundt på tribunene på segway så hadde jeg nok begynt å lure gitt ! 

Cobi

Cobi
27.04.16 12:39

Jeg er like glad i pils som nestemann jeg, men jeg ser helt ærlig ikke helt behovet for å selge alkohol på fotballkamper, i hvert fall ikke sånn forholdene på kamper er i dag. Jeg snakker hovedsakelig om Haugesund stadion her, men har da også en viss referanse fra andre arenaer i Norge, og det er omtrent enklere å komme inn på et fotballstadion enn på et utested om en har hatt femten halvlitere for mye. Når jeg ser folk rave rundt fullstendig uten å vite hvor de er hen, klarer jeg ikke helt å se fornuften i å i tillegg servere alkohol på stadion. Det må i hvert fall en massiv endring i vaktenes holdninger til overstadighet enn hva mitt inntrykk er at en har i dag. Jeg tror helt ærlig ikke dette er spesielt for Haugesund. Og jeg tror helt ærlig at det store flertallet av fremtidige «alkoholkjøpere» på norske fotballstadioner ikke er han som ankommer edru, tar seg to øl i løpet av kampen og drar hjem igjen, men han som har tatt seg sju på puben før kamp, tyller i seg nye tre i løpet av kampen og deretter stikker på puben igjen.

Ikke minst fordi arrangementene er basert på frivillighet og amatører, i motsetning til utebransjen hvor bartendere og vakter lettere sier stopp, tror jeg alkoholservering på norske fotballbaner ville endt med at vi får mye mer overstadig berusa folk på kampene.

lsklars

lsklars
27.04.16 12:41
KongOjo: Er det noen som virkelig ikke klarer å være 2 timer uten en øl?

Her har vi med en som hvertfall har misforstått hele poenget med debatten. Dette har vel ikke noe med at man ikke "klarer" seg uten øl i to timer, men gleden og kosen en har med å ta en kald pils til kampen uten at det blir fyll og faenskap av det. 

Rexwiller

Rexwiller
27.04.16 12:49
lsklars: Her har vi med en som hvertfall har misforstått hele poenget med debatten.

Det er jo slik nordmenn tenker. Her til lands er det mer naturlig at noen er forbudt enn at noe er tillat. Om noe skal være tillatt skal det være en klar grunn for det. Det skal dekke et behov. Glede og hygge er ikke det samme som et behov og dermed ønsker man ikke å tillate det.

(Innlegget ble redigert 27.04.16 12:50)

Kurtkanon2

Kurtkanon2
27.04.16 12:50
ComebackKid: Fair enough, men hvorfor skal noen forby det? Et forbud er noe ekstremt og ikke noe som bør brukes i hytt og gevær fordi politikere ønsker å kontrollere hva folk gjør og ikke minst ikke gjør. Når du forbyr poker, segway, boksing og øl på fotballkamp, så tar ingen forbudene alvorlig lenger. Og da er det en og annen maktsyk person som får bestemme litt for mye. Det er mye bedre å tillate noe som funker sånn halvveis, i stedet for å forby noe uten at man engang får muligheten.

Mulig jeg formulerte meg litt kryptisk. Men jeg forsøkte å presisere innledningsvis at jeg aksepterer alkoservering fordi jeg ikke legger meg borti hva NFF, klubbene og evt. de som vil ha alkohol på kamp legger opp til.

At jeg rent personlig synes alko og idrett bør skilles, ønsker jeg selvfølgelig ikke skal være styrende for hva andre vil ha. Skulle bare mangle. Men jeg må få lov til å mene noe, og skrive det.

Er forskjell på meninger og tvang.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
27.04.16 12:55
Rexwiller: Det er jo slik nordmenn tenker. Her til lands er det mer logisk at noen er forbudt enn at noe er tillat. Om noe skal være tillatt skal det være en klar grunn for det. Det skal dekke et behov. Glede og hygge er ikke det samme som et behov og dermed ønsker man ikke å tillate det.

Helt enig. Og derfor er det beste å overlate dette til arrangørene. Vil de søke bevilling, så gjør de det. Vil de ikke, så er det akkurat like akseptabelt.

Rexwiller

Rexwiller
27.04.16 12:56
Kurtkanon2: At jeg rent personlig synes alko og idrett bør skilles,

Ikke uenig i dette, men jeg tror også de færreste tilskuerne regner det å se på fotball som idrett. For tilskuerne er det underholdning, og da må det være anledning for både pølse, øl og andre vederstyggeligheter om man ønsker dette.

StueRehn

StueRehn
27.04.16 12:59

Det er ikke så ofte jeg savner en halvliter i hånda når jeg er på Lerkendal...svært sjelden faktisk. Da gjør en kopp buljong eller en kopp kaffe bedre nytte. Har vært anledning til å kjøpe øl på Lerkendal de siste 16 åene uten at jeg har benyttet meg av muligheten. Skal ikke se bort i fra at jeg i en godværsdag tar med mæ en halvliter inn på arenaen hvis det blir lov. Synes det kan være anledning for klubbene å ha muligheten, men min verden ramler ikke sammen hvis forbudet opprettholdes.

ComebackKid

ComebackKid
27.04.16 13:03
Cobi: Jeg er like glad i pils som nestemann jeg, men jeg ser helt ærlig ikke helt behovet for å selge alkohol på fotballkamper

Ser du behovet for at politikere og andre skal detaljstyre folks liv? Det bør ha en verdi i seg selv at de som ønsker dette, kan få velge det selv.

Windsor

Windsor
27.04.16 13:07
Cobi: Ikke minst fordi arrangementene er basert på frivillighet og amatører, i motsetning til utebransjen hvor bartendere og vakter lettere sier stopp, tror jeg alkoholservering på norske fotballbaner ville endt med at vi får mye mer overstadig berusa folk på kampene.

Og om de gjør det så vil de jo miste skjenkebevilgningen og få bøter. Blir det ukoselig på stadion vil de også tape tilskuere.

Helt enig i at det er utrolig å se hvor fulle folk som faktisk slipper inn på stadionanlegg rundt omkring i Norge, men om en klubb får skjenkebevilgning så vil det medføre et mye større ansvar. Ikke helt utenkelig at det blir færre dritings folk på kamp med alkoholservering.

lsklars

lsklars
27.04.16 13:08
Rexwiller: Glede og hygge er ikke det samme som et behov og dermed ønsker man ikke å tillate det.

Man drar altså ikke på kamp for glede og hygge, men for behovet? 

jonas

jonas
27.04.16 13:09
BigGeorge: Hele åtte av ti spillere i Tippeligaen svarer ja

Mulig avsporing men hvorfor er spillernes mening relevant her? Har de tenkt å ta seg en pause-pils?

StueRehn

StueRehn
27.04.16 13:11
ComebackKid: Ser du behovet for at politikere og andre skal detaljstyre folks liv?

Jeg kan svare for min del..ja så absolutt. Det er derfor vi har valgt dem inn på forskjellige nivåer i forvaltningen slik at de kan gjør det på vegne av oss....VM i selvfølgeligheter er en evigvarende turnering :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen