Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Toppklubbene i Norge

NYTT TEMA
JadeFalcon

JadeFalcon
13.05.16 02:55

Kun RBK kommer fra en av de største byene i Norge. Resten fra små tettesteder. Morsomt...

Tjaaah

Tjaaah
13.05.16 06:20
JadeFalcon: Kun RBK kommer fra en av de største byene i Norge. Resten fra små tettesteder. Morsomt...

Skien og Drammen er ikke akkurat små tettsteder i Norsk målestokk, men men, uvitenheten lenge leve.

ComebackKid

ComebackKid
13.05.16 08:16
Tjaaah: Skien og Drammen er ikke akkurat små tettsteder i Norsk målestokk, men men, uvitenheten lenge leve.

Det bor under 10 % i Skien i forhold til i Oslo, så en kan fint argumentere med at Skien er et tettsted. Det samme med Drammen.

HarryH

HarryH
13.05.16 08:22

Liste over Norges største tettsteder :

1) Oslo

2) Bergen 

3) Stavanger/Sandnes

4) Trondheim 

5) Drammen 

6) Fredrikstad/Sarpsborg 

7) Porsgrunn/Skien

8) Kristiansand 

9) Ålesund

10) Tønsberg 

Dette i følge Statistisk Sentralbyrå. 

Laban

Laban
13.05.16 08:34

Hva er en toppklubb?

HarryH

HarryH
13.05.16 08:37

Det må vel rett og slett være de klubbene som topper tabellen? 

PapaSmurf

PapaSmurf
13.05.16 08:38

Laban: Det er vel ingen fast definisjon på det. Lag som over tid plasserer seg høyt på tabellen er min umiddelbare tanke.  Om det er de siste 5 sesongene eller de siste 50 man bruker dom målestokk aner jeg ikke. 

(Innlegget ble redigert 13.05.16 08:38)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
13.05.16 08:48
HarryH: Det må vel rett og slett være de klubbene som topper tabellen?

Forsåvidt, men er det naturlig å kalle Leicester en toppklubb ennå?

Tror vi roter det til litt i Norge med å ha to ganske like begreper, storklubb og toppklubb. Hadde vært enkelt om toppklubb ble brukt om de som ligger øverst på tabellen, og så kan man bruke storklubb om de som har historie, meritter, fanskare osv, men som ikke presterer akkurat nå.

Er en like tullete diskusjon hver gang den dukker opp.

Gunnar88

Gunnar88
13.05.16 09:03

Dette er en diskusjon som kommer opp  med jevne mellomrom. Skillet mellom toppklubb/storklubb.

Storklubb: RBK, Vålerenga, Viking, Brann

Definisjon: Kommer fra større byer, har i utgangspunktet store budsjetter, stor publikumsinteresse, og generelt gode forutsetninger for å lykkes hvert år.

Men flere av disse lagene driter seg ut hvert år.

Toppklubber: Godset, Molde, Odd

Ikke nødvendigvis lagene med mest penger, men som presterer bra, og får "mye ut av lite".

Akkurat nå ser det ut som disse klubbene "tar over" for storklubbene. Både i tilskuere og budsjett.

HarryH

HarryH
13.05.16 09:16

Vi får vente på trådstarters avklaring mht hva han/hun mente med begrepet "Toppklubb" i overskriften. 

Det ligger ellers an til en omfattende god dag mann økseskaft-diskusjon her i dagene som kommer.

(Innlegget ble redigert 13.05.16 09:17)

Blån

Blån
13.05.16 09:19

Sånn går no dagan.....

Dimmi

Dimmi
13.05.16 09:29
Gunnar88: Toppklubber: Godset, Molde, Odd Ikke nødvendigvis lagene med mest penger,

Off.

La meg bare på forhånd beklage for evt. reaksjoner på kombinasjonen Molde/lite penger fra en av våre medsupportere her.

fusion

fusion
13.05.16 09:40

Toppklubb sier vel seg selv at det er en klubb som ligger og kjemper i toppen av tabellen, og gjør som oftest det hvert år.  Her i Norge er vel toppklubbene Rosenborg, Molde, Odd og Strømsgodset. 

Storklubb, som sagt tidligere i tråden, er en klubb med meritter, mange supportere, stor stadion, gode resultater og god økonomi. Er vel kanskje bare RBK som er kvalifisert til å bli kalt storklubb i Norge for øyeblikket, selv om de er ingenting sammenlignet med utenlandske storklubber.

Gunnar88

Gunnar88
13.05.16 11:19
Dimmi: La meg bare på forhånd beklage for evt. reaksjoner på kombinasjonen Molde/lite penger fra en av våre medsupportere her.

Tar den på min kappe. En forferdelig blunder. Molde hører hjemme i en egen divisjon hva angår penger. Sorry dimmi.

Fritt budsjett: Molde

Storklubb: RBK, Viking, Brann, Vålerenga

Toppbklubb: Godset, Odd.

KaffeOrginal

KaffeOrginal
13.05.16 11:29
Gunnar88: Toppklubber: Godset, Molde, Odd
Ikke nødvendigvis lagene med mest penger, men som presterer bra, og får "mye ut av lite".
Akkurat nå ser det ut som disse klubbene "tar over" for storklubbene. Både i tilskuere og budsjett.

Stikkordet er vel "akkurat nå" sannsynligvis

Gunnar88

Gunnar88
13.05.16 11:40
KaffeOrginal: Stikkordet er vel "akkurat nå" sannsynligvis

Ikke helt enig. Dette er en forholdsvis stabil trend.

RBK, Molde, Godset og Odd har vært de stabilt beste lagene de siste 30 månedene. Dette er litt ulikt det som har vært vanlig i TL.

Tidligere var det vanlig at medaljevinnere år 1, falt totalt igjennom år 2. Noe som eksempelvis har vært tilfellet med Stabæk.

Kurtkanon2

Kurtkanon2
13.05.16 11:59
Gunnar88: og får "mye ut av lite".

De 500 millionene Røkkemann har pumpet inn i sildeluktfjæra ute i havgapet er altså "lite".

Hmmmmmmmmm

EDIT

Oppdaget ikke "rettelsen"

=)

(Innlegget ble redigert 13.05.16 12:00)

Windsor

Windsor
13.05.16 12:13
Gunnar88: Ikke helt enig. Dette er en forholdsvis stabil trend. RBK, Molde, Godset og Odd har vært de stabilt beste lagene de siste 30 månedene. Dette er litt ulikt det som har vært vanlig i TL.

Enig der. Odd går nå mot sin tredje strake sesong som topp4, klarer Strømsgodset topp4 blir det femte sesong i toppen. Dette er en spesiell stabilitet. Hadde det vært Brann og VIF som lå så stabilt i toppen ville ikke Morten Pedersen klart å skrive om annet.

Vålerenga hadde vel en slik stabilitet på 80-tallet, men har Brann noensinne klart 3 sesonger som topp4?

Gunnar88

Gunnar88
13.05.16 12:29

Nei, ikke i TL. Hatt flere perioder med to år på rad, men ikke 3 år.

Godset2012

Godset2012
13.05.16 12:42

Godset har ikke lite penger. Med 90 mill i budsjett er det forventet at vi presterer fra 1.- 5 pl også i år. Det at lag med tilsvarende og høyere budsjett ikke evner dette år etter år er ingen unnskyldning for å ikke greie det. Det er jo kun dårlig styring. Vi har god styring, også sportslig. 

Dimmi: mfk-supporterne er gode på "vi representerer en klubb uten særlig med penger, og vi presterer over evne." Mulig du også har blitt litt lurt av dette:) VGD er jo også litt gutteklubben Grei, så da overser man kanskje bevisst også fakta innimellom.

(Innlegget ble redigert 13.05.16 12:43)

sexxes

sexxes
13.05.16 13:36
HarryH: Vi får vente på trådstarters avklaring mht hva han/hun mente med begrepet "Toppklubb" i overskriften.

Er mer interessert i hva trådstarter definerer som små tettsteder. Jeg mener i hvertfall at ingen av lagene i Tippeligaen kommer fra et lite tettsted (selv om noen kanskje vil mene at Sogndal er det, men selv der bor det over 7000).

Skrtel

Skrtel
13.05.16 13:59
Godset2012: Det at lag med tilsvarende og høyere budsjett ikke evner dette år etter år er ingen unnskyldning for å ikke greie det. Det er jo kun dårlig styring. Vi har god styring, også sportslig.

Dette er det mest tullete argumentet jeg leser. Det verste er at ekspertene i tv2 sitter og gnåler om det samme. Forskjellene på budsjettene i norsk fotball er så mikroskopiske at man skal være bra dum om man tror 10-20 millioner fra eller til gjør at vi bør ha fire lag som kjemper i toppen, sesong etter sesong. Det vil alltid gå i bølger med mindre vi får et nytt Rosenborg, med 2-3 ganger budsjettet av de andre, og selv da vil det svinge over enkeltsesonger.

Gunnar88

Gunnar88
13.05.16 14:07
Skrtel: Dette er det mest tullete argumentet jeg leser

Kan støtte meg til dette argumentet. Faktum nå er at RBK har en halv gang høyere budsjett enn Molde. Dette er en betydelig sum, på linje med hele Vålerenga sitt budsjett.

Men selv om forskjellene for de resterende lagene er "mikroskopiske" i dine øyne, så er det tydelig at de utgjør en forskjell.

Godset2012

Godset2012
13.05.16 14:42

Vel, SÅ tullete er det ikke, men det er budsjett til sportslig satsing som teller her naturligvis. Folk prater og prater om RBKs høye budsjett, men ignorerer feks at klubben har en stadion som koster de mye. Visse andre klubber har jo fått servert en stadion gratis på et sølvfat, som igjen gir store inntekter og lavere kostnader til drift. 

20 mill mer i busjett (altså sportslig) skal naturligvis gi forventniger om at man også da presterer på et høyere nivå på banen resultatmessig. For å trekke en parallell til næringslivet for øvrig så skal en bedrift med mer penger til innovasjon naturligvis forventes mer nyskapende enn en bedrift som ikke har penger til dette. Samme mekanismene bør gjelde for fotballen, så sant ikke man sitter med et inntrykk av at norsk fotball primært dreier seg om dugnadsånd. 

(Innlegget ble redigert 13.05.16 14:51)

Tjaaah

Tjaaah
14.05.16 07:07
ComebackKid: Det bor under 10 % i Skien i forhold til i Oslo, så en kan fint argumentere med at Skien er et tettsted. Det samme med Drammen.

Men ikke i forhold til Trondheim, som trådstarter trekker frem. Og heller ikke i forhold til norsk målestokk, som jeg nevnte.

Ellers argumenterer du indirekte for å kalle Manchester for et tettsted, så du feiler nok igjen her.

ComebackKid

ComebackKid
14.05.16 09:57
Tjaaah: Ellers argumenterer du indirekte for å kalle Manchester for et tettsted, så du feiler nok igjen her.

Tja, de har også færre innbyggere enn Oslo. Men jeg tror de færreste anser Manchester som et tettsted. Grensen går et sted der. Skal vi følge din logikk er Los Angeles et tettsted fordi New York har over dobbelt så mange innbyggere. Det blir selvsagt feil.

PapaSmurf

PapaSmurf
14.05.16 10:39

Jeg er så lei av påstandene om at vi MFK-fans snakker ned Røkke/Gjelsten og sier vi greier oss med lite penger. Finn EN moldesupporter som sier dette, og legg ut link her. 

Det er en myte skapt av de som overdriver betydningen og snakker om utømmelig kilde, kan bruke så mye man vil, Røkke dekker underskuddet. Hadde vi hatt en utømmelig kilde hadde neppe laget sett ut som det har gjort de siste 25 årene. Ingen lag med en utømmelig kilde hadde lånt Bjørn Runström eller Denni Conteh. Det faller på egen urimelighet.

Røkke dekker heller ikke underskudd slik Trond Mohn holder på med. Røkke  og Gjelsten setter krav til styret, MFK skal gå med overskudd.

Det er en stor forskjell på de to taktikkene. En gir trygghet og forutsigbarhet, mens en gir blanke ark og tilbake til scratch.

Klart Molde har nytt godt av de rike onklenes bidrag.

Fra vi rykket opp i 1974 og frem til 1993 når støtten begynte tok vi to sølv og tre bronse. To tapte cupfinaler. En 5. plass på maratontabellen. I løpet av 19 år.

Etter Røkke tok over har det gått langt bedre med cuptriumfer og seriegull. Vi ligger på 3. plass på maratontabellen 1993-2016.

Så argumentene om at vi hadde vært i 2. divisjon kjøper heller ikke moldefansen. 

Men det at vi nekter å gå med på utømmelig kilde og at vi hadde vært en parantes i norsk fotball er langt fra det samme som at vi later som at Røkke ikke har hatt noe han skulle ha sagt.

Yourexperiencemaydiffer

Toppklubb: klubber som driver bra og presterer på jevnt høyt nivå.

Storklubb: en samling klubber med et oppblåst selvbilde som tror hele Tippeligaen er i et limbo og venter på at storklubbene skal komme tilbake og frelse ligaen fra toppklubbenes mindreverdige prestasjoner. 

Topp Storklubb: Rosenborg. 

PapaSmurf

PapaSmurf
14.05.16 10:42

Og KurtKanon: Det er langt flere fiskere i Trondheim enn i Molde. Vil man lukte på fiskeslo er det langt tryggere å ta turen til nidelvens bredd enn til Molde. 

Når det er sagt skulle jeg gjerne hatt flere fiskere i Molde, savner en rekebåt på kaia. 

PapaSmurf

PapaSmurf
14.05.16 10:52

Enig med sørlendingen. Denne storklubb vs toppklubbdiskusjonen som til stadighet dukker opp er noe jeg ikke forstår meg på. 

Enten så kommer den for at Brann og VIF ønsker å finne trøst i noe. Ikke at jeg skjønner det for de er selvsagt ikke storklubber. 

Eller så kommer den for å fortelle SIF, Odd og Molde at ædda bædda dere er ikke storklubber. Noe som strengt tatt ikke er et mål heller. 

(Innlegget ble redigert 14.05.16 10:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg