Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjern dørmattene fra våre norske topparenaer!

NYTT TEMA
Hepp1971
Hepp1971Innlegg: 2329
26.08.16 11:59

I tråden vedrørende TLs nivå, kommer jeg og en samtykker inn på at innførselen av kunstgress på toppareanene og det faktum at man opplever et stadig skifte mellom gress og kunsgress fra kamp til kamp, er en av årsakene til at Norge sakker akterut internasjonalt. Når 99% av europeiske lag spiller fotball på gress, er det helt horribelt at norske topplag sklir rundt på dørmatter, som gir en fotball som er radikalt forskjellig fra den som blir spilt på gress. Tom Nordlie påpekte blant annet etter tapet for Ungarn, at Norge har for mange kunstgresspillere, som ikke fungerer like godt på gress.

Dersom Norge vil hive seg på igjen, bør NFF tillate kunsgress nord for Nord-Trøndelag, fra der og sørover SKAL Eliteseriefotball foregå på gress!

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 9035
26.08.16 12:09
Hepp1971: Dersom Norge vil hive seg på igjen, bør NFF tillate kunsgress nord for Nord-Trøndelag, fra der og sørover SKAL Eliteseriefotball foregå på gress!

Enig, men det handler mye om penger tror jeg. Det koster å holde en gressmatte fin i mars og november, dette er penger fattige norske klubber ikke vil ta seg råd til. 

Gunnar88
Gunnar88Innlegg: 5986
26.08.16 12:12
trøndergutten: Enig, men det handler mye om penger tror jeg. Det koster å holde en gressmatte fin i mars og november, dette er penger fattige norske klubber ikke vil ta seg råd til.

Jeg slår et slag for kunstgress eller "dørmatte", som du kaller det. Her i landet spilles TL fra mars til november. Gresset i eksempelvis Bergen var horribelt i starten av sesongen, ballen spratt rart og det så bare dumt ut. Derfor ble det spilt mye langt og kampen var lite severdig. Er dette positivt for norsk fotball?

Med dagens kunstgress, som i teorien ikke er så langt unna vanlig gress har man perfekte spilleforhold hele året hvis det trengs. Kunne det ikke heller vært en fordel for norske lag å heller trent uken før kamp på naturgress, hvis dette har så mye å si?

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 9035
26.08.16 12:31
Gunnar88: dørmatte", som du kaller det

Det var det TS som gjorde, ikke jeg. 

Som sagt, det krever en del penger for å få en ok gressmatte i disse månedene. Umulig? Det tror jeg ikke. 

Jeg har selv spilt mest på kunstgress og synes det på mange måter er positivt, spesielt for breddeklubber. Det gjør at unger får mulighet til å bruke banene mye oftere, at man får gode forhold om vinteren osv. 

Det jeg er imot er at lag i vår øverste divisjon skal ha dette (unntaket får være Tromsø og Bodø). Toppfotball skal spilles mest mulig på gress. Det er også det man spiller på i de aller fleste land i Europa. Det er ikke akkurat en fordel for oss når vi skal møte europeisk motstand at vi er vant til kunstgress. En annen ting er at det er flere spillere som sliter med å spille på kunstgress den ene dagen, for så å spille på gress den andre dagen. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 26994
26.08.16 12:40

Det er jo hipp som happ, gjestene er ikke vant til å spille på kunstgress de heller. 

Det er ikke underlaget som gjør norsk fotball dårlig. Det er menneskene som beveger seg oppå underlaget. 

HarryH
HarryHInnlegg: 26307
26.08.16 12:48

Er det ikke slik at de fleste storlagene ute i Europa faktisk trener en god del på "dørmatter", spesielt vinterstid?

Small_boi
Small_boiInnlegg: 5262
26.08.16 13:07
Hepp1971: Tom Nordlie påpekte blant annet etter tapet for Ungarn, at Norge har for mange kunstgresspillere, som ikke fungerer like godt på gress.

Såvidt jeg kan se var Forren den eneste Tippeliga-spilleren som startet i playoff-kampene mot Ungarn, så resten spilte til daglig på gress.

IsoGrifo7L
IsoGrifo7LInnlegg: 6738
26.08.16 13:08
Hepp1971: Tom Nordlie påpekte blant annet etter tapet for Ungarn, at Norge har for mange kunstgresspillere, som ikke fungerer like godt på gress.

Det var vel svært få av de norske landslagsspillerne mot Ungarn som spiller på et lag som har kunstgress som hjemmebane.

Spahob
SpahobInnlegg: 9575
26.08.16 13:11
Hepp1971: Dersom Norge vil hive seg på igjen, bør NFF tillate kunsgress nord for Nord-Trøndelag, fra der og sørover SKAL Eliteseriefotball foregå på gress!

Mens all trening og kamp fra de er 6 år og frem til de når senioralder foregår på kunstgress....

Gunnar88
26.08.16 13:12
IsoGrifo7L: Det var vel svært få av de norske landslagsspillerne mot Ungarn som spiller på et lag som har kunstgress som hjemmebane.

Dette begrunner også hvorfor jeg mener det er helt greit å spille på kunstgress.

Dette er jo også en fordel for norsk lag i CL/EL med tanke på hjemmekampene.

Hepp1971
26.08.16 13:31

NFF stiller krav når det kommer til fasiliteter, antall sitteplasser under overbygg, m.m, hvorfor kan ikke NFF stille krav til spilleunderlag? Ok, dersom det blir for dyrt for å enkelte lag å drifte en gressmatte, da får de overlate plassen til en klubb som har råd.

Spelaren
SpelarenInnlegg: 9819
26.08.16 13:43
Hepp1971: hvorfor kan ikke NFF stille krav til spilleunderlag?

De har krav, men vi skal prise oss lykkelige over at de ikkje er strengere enn de er. Ikkje én gang i nyere tid har vi kunnet presentere et godt underlag ved seriestart, snarere har vi måttet vente til godt uti mai før det er jevnt nok, og røttene har fått satt seg.

Gunnar88
26.08.16 13:44
Hepp1971: NFF stiller krav når det kommer til fasiliteter, antall sitteplasser under overbygg, m.m, hvorfor kan ikke NFF stille krav til spilleunderlag? Ok, dersom det blir for dyrt for å enkelte lag å drifte en gressmatte, da får de overlate plassen til en klubb som har råd.

Tror du kunstgress er gratis? Koster faktisk ganske mye, og det må byttes etter noen år. Kan godt hende det er dyrere totalt sett med kunstgress.

Spelaren
SpelarenInnlegg: 9819
27.08.16 12:46
Gunnar88: Kan godt hende det er dyrere totalt sett med kunstgress.

Man får mye bruk for pengene i det minste, siden det går an å slippe til på matten oftere.

Og dersom man virkelig går inn for å ha en god gressmatte, med dyre lysrigger og enorme telt så er nok totalkostnaden større for ng enn kg. Men man må fortsatt begrense bruken, samt håpe på godvilje fra været.

StueRehn
StueRehnInnlegg: 6436
27.08.16 17:19
Hepp1971: I tråden vedrørende TLs nivå, kommer jeg og en samtykker inn på at innførselen av kunstgress på toppareanene og det faktum at man opplever et stadig skifte mellom gress og kunsgress fra kamp til kamp, er en av årsakene til at Norge sakker akterut internasjonalt

Hvis vi skal sette opp 100 punkter om hvorfor norsk klubbfotball for tiden sliter internasjonalt så vil ikke bruken av KG være blant de punktene.

Hepp1971
07.09.16 09:45

Nå som Rekdal, Solskjær, Eggen og Stavrum har aktualisert problemstillingen igjen, så bør denne tråden nagles høyt.

http://www.dagbladet.no/sport/solskjaer-slar-alarm-og-tar-et-oppgjor-med-nye-norge-og-kunstgress---norske-barn-ma-tilbake-til-naturgresset/60601920

Malmø FF har satt igang en prosess i Sverige for å få fjernet dækelskapen fra de Allsvenske arenaene, nå får vi håpe at de som overtar etter kunstgress-Hallèn reverserer og fjerner adgangsmattene. 

SÅÅÅ deilig det skal bli å slippe de svette mattene i Skien, Ålesund, Drammen og hvor det måtte være, få det bort!

(Innlegget ble redigert 07.09.16 09:51)

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 42591
07.09.16 10:26
Spahob: Mens all trening og kamp fra de er 6 år og frem til de når senioralder foregår på kunstgress....

Men slik har det jo vært i 20 år, og før den tid så spilte barn og unge stort sett på grus. Å ha barne og ungdomsfotball på naturgress er umulig, ressursene for det fins ikke.

MortenBerg
MortenBergInnlegg: 297
07.09.16 11:29

Det er jo ganske håpløst at TL tar pause i mange uker midt på sommeren når gresset er som finest..

Kunne fint kjørt TL selv om det var EM så lenge vi ikke var kvalifisert selv.

GoingKronos
07.09.16 11:32
MortenBerg: Kunne fint kjørt TL selv om det var EM så lenge vi ikke var kvalifisert selv.

Nei, det har vi ikke lov til. UEFA sin regler er at man ikke kan tv-sende fotball i konkurranse med EM. Og som du sikkert er klar over så er TV-inntektene de viktigste pengene norsk fotball får.

MortenBerg
MortenBergInnlegg: 297
07.09.16 11:44
GoingKronos: Nei, det har vi ikke lov til. UEFA sin regler er at man ikke kan tv-sende fotball i konkurranse med EM. Og som du sikkert er klar over så er TV-inntektene de viktigste pengene norsk fotball får.

Det var vel ikke fotball hver eneste dag den måneden EM varte? Kunne vel klart å lure inn ei runde eller tre innimellom..

GoingKronos
07.09.16 12:06
MortenBerg: Det var vel ikke fotball hver eneste dag den måneden EM varte? Kunne vel klart å lure inn ei runde eller tre innimellom..

I gruppespillet og under 1/8-finalene så var det fotball hver dag, og når det var over så begynte tippeligaen igjen. Vi spilte to runder under EM.

lsklars
lsklarsInnlegg: 62298
07.09.16 12:09
trøndergutten: Det koster å holde en gressmatte fin i mars og november, dette er penger fattige norske klubber ikke vil ta seg råd til.

LSK er fattige og greier det helt fint. 

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
07.09.16 12:18
Gunnar88: ballen spratt rart og det så bare dumt ut. Derfor ble det spilt mye langt og kampen var lite severdig. Er dette positivt for norsk fotball?

Ja, det er positivt, for det setter krav til andre typer ferdigheter hos spillerne (duellspill, hodestyrke og fysikk) enn det som preger kunstgresskampene. I tillegg har litt humpete underlag den konsekvensen at lagene må tenke annerledes reint spillestilsmessig (bli mer direkte), og er det noe norske lag virkelig har behov for, så er det å kunne beherske også denne type spill. Med andre ord: ekte gress vil kunne ha fordeler både når det gjelder spillerutvikling og spillestilutvikling.

GoingKronos
07.09.16 13:57
mcclair9: (duellspill, hodestyrke og fysikk) enn det som preger kunstgresskampene. I tillegg har litt humpete underlag den konsekvensen at lagene må tenke annerledes reint spillestilsmessig (bli mer direkte), og er det noe norske lag virkelig har behov for, så er det å kunne beherske også denne type spill. Med andre ord: ekte gress vil kunne ha fordeler både når det gjelder spillerutvikling og spillestilutvikling.

Norske lag er direkte, de to mest omstendelige lagene i innledningen av sesongen var Molde og Vålerenga, men nå spiller også de to lagene langt mer direkte.

Og det har ingenting med kunstgress å gjøre at vi mangler spillere med defensive evner. Det var for at vi havnet i den ene grøftekanten med at vi skulle fokusere på å få frem teknisk gode spillere og verdsatte det høyere enn duellspillere. Men vi trenger selvsagt begge deler, og newsflash - duellspillere er i dagens fotball avhengig av gode basisferdigheter og tekniske spillere er helt avhengig av fysisk styke og fart.

Problemet til norsk fotball er i barnefotballen. Vi gir ikke vår barn verken nok mengdetrening eller nok kvalitet på treningene. Det burde være godt skolerte trenere som utvikler de barna som har et brennende ønske om å bli god i fotball. Jeg er ikke opptatt av at man skal nødvendigvis skille mellom de som har talent og ikke, men vi bør skille mellom de som har lyst å spille mye fotball og de som har lyst å spille en gang eller to i uka. En 10 åring bør stort sett trene hver dag, mye skal være lek, men endel skal også være strukturert med mål. Barn tar ikke skade av å bli stilt krav til, det gir de en mestringsfølelse.

Så det her vil ikke bedre seg over natta, vi vil helt sikkert ha oppturer som vi hadde i fjor høst, men skal vi bli gode over tid så må vi gjøre noe med hvordan vi arbeider med talentene våre. Kunstgress, antall lag i tippeligaen osv er helt uvesentlig.

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2572
07.09.16 14:16

Det ideelle var om NFF kunne tilby et millionbeløp til alle klubber som velger å bruke naturgress, slik at de har råd til å opprettholde den hele sesongen uten at gresset blir ødelagt.

Isteden støtter NFF opp for de klubbene som velger kunstgress. Da har ikke klubbene noen valg. 

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 2572
07.09.16 14:30
GoingKronos: En 10 åring bør stort sett trene hver dag, mye skal være lek, men endel skal også være strukturert med mål. Barn tar ikke skade av å bli stilt krav til, det gir de en mestringsfølelse.

Av erfaring i mitt lokalmiljø, er det såvidt foreldrene ønsker å sende barna på fotballtreninga én gang i uka. Da jeg økte til to ganger, fikk jeg klager fra nesten samtlige av foreldrene.

De hadde ikke tid til å kjøre barna på trening, og foreldrene måtte bytte på å kjøre og hente barna. Det var også noen av barna (1/4) som nektet å trene mer enn én gang i uka, og dette ødela samspillet og dynamikken i gruppa, da vi var helt avhengige av disse for å ha nok spillere til å stille lag i kamper.

Som trener for et guttelag, har jeg kjent tett på kroppen alle utfordringene rundt treningsmengder. Jeg oppfordrer alltid barna til å spille fotball så mye som mulig. De spiller i friminuttene (antakeligvis 1 time om dagen), men etter skoletid får de såpass mye hjemmelekser (i tillegg til andre distraksjoner) som gjør at de ikke velger å spille fotball på fritiden. I mitt lokalmiljø driver mange av barna med forskjellige idretter (friidrett, tennis, bordtennis, håndball), noen fotballspillere har tre idretter de praktiserer i uka. Foreldrene oppfordrer unga til å være med på alt, men klager og ringer oss trenere når vi tar mer av tiden til unga, for å utvikle dem til å bli bedre.

Det er ikke så mye man kan få gjort med det. Det handler blant annet om kultur, og foreldre som gjør feil valg i forbindelse med barna sine.

Det er ikke alltid trenerne sin skyld. Jeg har tatt 2 trenerkurs, men har ikke tid til mer da jeg har fulltidsjobb, spiller fotball selv på et relativt høyt nivå, i tillegg til trenerjobben. Laget mitt sliter ved at foreldre nekter å møte opp dugnader fordi de mener "all kjøringa" er en dugnad i seg selv, og at laglederne burde være takknemlige for at vi får låne barna deres. Store holdningsproblemer, som ikke akkurat hjelper talentene våres og utviklingen deres.

Pugachev
PugachevInnlegg: 13040
07.09.16 14:33

Selvfølgelig skal fotball spilles på naturgress og den fysiske styrken som før kjennetegnet oss, er nesten helt borte. Jeg ser ingen umiddelbar årsakssammenheng mellom naturgress og svakere fysikk, men forstår hva Rekdal sier.

(Innlegget ble redigert 07.09.16 14:33)

mcclair9
mcclair9Innlegg: 3808
07.09.16 14:42
GoingKronos: Problemet til norsk fotball

Jeg er langt i fra enig i at norsk fotball er så direkte som du skal ha det til. Om en sammenligner norsk fotball med for tjue år siden, så er det som natt og dag når det gjelder gjennombruddshissighet. Enig i at kunstgress eller naturgress ikke er noe særlig stort poeng i den sammenheng, men at naturgress kan være et nyttig virkemiddel for å svinge pendelen av spiller- og spillestilutvikling tilbake til det som tidligere gjorde Norge gode og fryktet, tror jeg bestemt.

Ellers er jeg helt enig i at barnefotballen er en nøkkel. Jeg deler dine tanker og meninger om behov for mer mengde og kvalitet. Jeg har selv vært trener i barnefotballen i en årrekke, og har sett mange talenter fått redusert sine sjanser til å bli virkelig gode på grunn av den norske modellen. Jeg savner mulighetene til å kunne dele opp i treningsgrupper og kamper etter nivå heller enn å slavisk se på hvor gammel spillerne er eller hvilken skoleklasse de går i. Hylekoret fra foreldre, paragrafer fra NFF, ingen divisjoner eller resultat før 13 år osv. medfører at de beste langt i fra får god nok utvikling eller matching.

Sandaas
SandaasInnlegg: 11004
07.09.16 14:49
lsklars: LSK er fattige og greier det helt fint.

LSK har også et gunstigere klima enn mange steder her i landet, og har samtidig solgt ut mye av arealene på sin arena. Mange klubber har ikke disse muligheten for inntekt og har større utgifter til å vedlikehold en eventuell gressbane.

Sandaas
SandaasInnlegg: 11004
07.09.16 14:50
MortenBerg: Det er jo ganske håpløst at TL tar pause i mange uker midt på sommeren når gresset er som finest.. Kunne fint kjørt TL selv om det var EM så lenge vi ikke var kvalifisert selv.

Grunnen til sommerpause handler jo også om å forstå kundegrunnlaget til norsk fotball. Publikum går ikke på fotballkamp i fellesferien, de drar på ferie, strand eller de mange andre alternative i disse månedene. Hjelper fint lite at gressbanene er bra om publikum ikke prioriterer fotball disse ukene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg