Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stabæk og Telenor Arena

NYTT TEMA
JadeFalcon
JadeFalconInnlegg: 733
31.08.16 18:36

Hvorfor kan ikke Stabæk spille fotball der lenger?

Groundhopper
GroundhopperInnlegg: 437
31.08.16 21:03

De ble vel kasta ut fordi de ikke hadde penger til leie.

Republikken-Bergen
Republikken-BergenInnlegg: 4796
31.08.16 21:47

Ikke er den gymsalen en fotballstadion heller. Drar mye heller til Nadderud som tross alt har litt sjarm.

MadBum
MadBumInnlegg: 7506
31.08.16 21:49

Nadderud har like mye sjarm som månen til Per-Mathias Høgmo

Groundhopper
31.08.16 21:55

Nadderud er det minst sjarmerende stadionet i hele Tippeligaen spør du meg...

Groundhopper
31.08.16 21:56

Men jeg foretrekker for øvrig fotball utendørs.

Nevi
NeviInnlegg: 6942
31.08.16 22:01

Vært en gang i den hallen. Følte det var en treningskamp jeg overvar.

heggland6
heggland6Innlegg: 2556
31.08.16 22:05

Kanskje det faktisk var en treningskamp? :)

Groundhopper
31.08.16 22:13
Nevi: Følte det var en treningskamp jeg overvar.

Hvorfor det, egentlig? Synes du stemningen blir ødelagt av å ha vegger og tak rundt banen?

Groundhopper
31.08.16 22:15

Selv har jeg sett fotball tre steder innendørs: Telenor Arena, LSK-hallen og Østfoldhallen.

Personlig synes jeg ikke det er helt det samme å gå innendørs og se tellende fotballkamper.

Fordelen med det, slik jeg ser det, er jo at det ikke har noe å si hva kalender viser. Om publikum dukker opp er en annen sak...

Nevi
NeviInnlegg: 6942
31.08.16 22:31
heggland6: Kanskje det faktisk var en treningskamp? :)

Det hadde jeg ikke skrevet "at jeg følte" det var en treningskamp. Var altså en tippeligakamp.
Vanskelig å forklare. Men hadde noe med lyden. Med akustikken i hallen. Bare en merkelig følelse.

Ekstra
EkstraInnlegg: 71
01.09.16 07:56
Groundhopper: De ble vel kasta ut fordi de ikke hadde penger til leie.

Vel, det er jo ikke helt riktig. De hadde råd til opprinnelig avtalt leie, men ikke av hallen 24/7 når det viste seg at de ikke ble nok inntjening på messer, konserter etc. som Ulrichsen skulle tjent penger på i tillegg. Det er kanskje fair enough, men hvorfor Bærum kommune ikke tok seg markedspris for tomta når fotballen ble "sparket" ut er ufattelig klønete. Jeg som innbygger i kommunen har sponset Ulrichsen med 100-150 mill for å arrangere messer er udugelighet fra kommunen. Det var helt sikkert aldri meningen. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51177
01.09.16 08:00
Ekstra: Jeg som innbygger i kommunen har sponset Ulrichsen med 100-150 mill for å arrangere messer er udugelighet fra kommunen. Det var helt sikkert aldri meningen.

Det var garantert aldri meningen, og at man lot det skje er faktisk den største skandalen rundt hele Telenor Arena.

Groundhopper
01.09.16 11:18
Ekstra: De hadde råd til opprinnelig avtalt leie, men ikke av hallen 24/7 når det viste seg at de ikke ble nok inntjening på messer, konserter etc.

Takk for en mer presis forklaring.

Betyr det at Stabæk leide hallen 24/7, men planen var at klubben skulle tjene penger på å leie ut hallen til andre arrangementer?

Betyr det igjen at Stabæk kan leie hallen 3-4 timer annenhver helg, og fremdeles spille kampene sine der?

01.09.16 17:45

Du skjønner vel at eventer, messer og konserter helst blir lagt til helgene, derfor kolliderer det ofte med TL kamper.

Ekstra
02.09.16 09:11

Det er andre som sikkert vet dette bedre enn meg. Jeg tror Stabæk startet med å leie alt for så å leie ut til andre ting. Det ble splittet igjen slik at Stabæk bare betalte for leie av fotballkamper. Det er bare tull slik noen fremstiller det at Stabæk ikke haddde råd til å betale leie for å spille fotball der. Stabæk hadde selvfølgelig ikke råd til å dekke opp en leie som skulle betale for at Ulrichsen ikke fikk leid ut til nok messer. Kombinasjonen av fotball og messer/konserter gav ikke optimalt med inntekter i sommerhalvåret. Det var rett ogs slett derfor Ulrichsen fikk tomten for 1 kr opprinnelig. Han har stukket av med 100-150 mill av våre penger til egen inntektservervelse. Ufattelig at han kommer seg unna med dette. Helt greit at for meg at Stabæk ikke spiller fotball der, men da får han betale for seg. Det han driver på med nå er jo bare å holde oss for narr.

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 52339
02.09.16 22:17
KingKongHalvor: Det var garantert aldri meningen, og at man lot det skje er faktisk den største skandalen rundt hele Telenor Arena.

Kommer an på hvem sin mening vi snakker om muligens ?

Ser ikke bort i fra at dette var en varslet katastrofe .

Ekstra
06.09.16 07:35

Bærum kommune sin mening som hadde valget mellom å bruke 100 mill på å bygge ny fotballstadion på Nadderud eller gi bort en tomt til 100 mill som det skulle spilles toppfotball på.

Ulrichsen kan jo ha hatt en plan B mening til dette.

Litt snodig at Stabæk ikke benyttet seg av son mulig het til å tinglyse 40 års leie. Jeg vil kanskje tro at kommunen antok at det ble brukt og var sikringen deres for å gi bort arealet. Sånn sett er det muligens faktisk Stabæk som har ført kommunen inn i uføret ved å være dumsnill med Ulrichsen.

Selvfølgelig skandale at dette ikke ble tinglyst fra dag en. Da måtte alle parter hatt motivasjon til å få det til å gå rundt.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51177
06.09.16 07:45
KaffeOrginal: Kommer an på hvem sin mening vi snakker om muligens ?

Jeg tenker på fotballen og politikerne som trodde de hjalp klubben til å få et nytt anlegg. Jeg innbiller meg at de hadde de beste intensjoner om at dette skulle bli en fotballens storstue i Bærum, ikke at det skulle bli en privateid messehall.

(Innlegget ble redigert 06.09.16 07:45)

PerO_
PerO_Innlegg: 950
06.09.16 09:14
Ekstra: Litt snodig at Stabæk ikke benyttet seg av son mulig het til å tinglyse 40 års leie. Jeg vil kanskje tro at kommunen antok at det ble brukt og var sikringen deres for å gi bort arealet. Sånn sett er det muligens faktisk Stabæk som har ført kommunen inn i uføret ved å være dumsnill med Ulrichsen.

Så lenge Stabæk ikke klarte å betale husleia, ville jo ikke tinglysning hjulpet en dritt. I tinglysninga ville det tross alt stått at de skulle betale leie.

Ekstra
07.09.16 09:11

Dette med at de ikke klarte å betale leie er en genistrekk Ulrichsen har klart å etablere. Nei de klarte ikke å betale den leien Ulrichsen ville ha. Hva er rett leie for et anlegg kommunen har sponset med 150 mill for at de skulle spille fotball der og Ulrichsen ikke klaret å leie ut til konserter og messer. Skulle Stabæk betalt en leie tilsvarende de manglende konsert og messe inntektene? Eller er de inntektene utbyggers ansvar....

Ekstra
07.09.16 09:15

Ulrichsen vil garantert ut av dette. Slaget nå står om han vil klare å få betalt for en hall hvor utleie potensielet prissetter hallen som en konsert/messehall hvor det spilles fotball når den er ledig
Eller en hall hvor det spilles fotball og leies ut til konsert/messser når den er ledig.

Bærum kommune viker unna fordel Ulrichsen, Akerhus fylkeskommune mener det er en idrettshall.

Ekstra
09.09.16 09:06

Bærum kommune flertall (H,FRP) stemte igjen for å berike Ulrichsen, mindretallet (V, AP) vil igjen klage inn til fylkesmannen for ulovelighet. Og slik ruller saken videre. Spesielt skuffet over Frp, folkets parti?
Stadion skal hovedsaklig brukes til fotball ifølge reguleringsplanen. H og FRP mener 9 uker fotball (når det er lite konsert aktivitet, midt på vinteren og midt i sommerferien!!!) og 1/2 mill i leie per kamp er en oppfylling av dette. Til sammenligning kan det nevnes at Godset betaler 1.5 mill i året i leie, start 4 mill (under reforhandling). 1/2 mill i leie per kamp betyr null kamper.
En hån mot enhver kommunalreguleringsplan.

Ekstra
09.09.16 10:01

Avtale inngått mellom aktørene før utbygging
"SF ønsker å etablere en overbygget flerbruksarena på Fornebu med et fotballstadion som også skal kunne benyttes til store underholdningsarrangementer"

Reguleringsplanen
Det tillates oppført overdekket flerbruksarena med kunstgressbane og tribuner… "
Det er denne formuleringen som ble for svak i ettertid.

Everenga
EverengaInnlegg: 4153
09.09.16 10:26

Vel er det skandaløst hvordan dette har blitt håndtert men at fotball er en utendørssport var kamper på Telenor en kraftig påminner om. Akustikken, følelsen av jallafaktor og det grelle lyset gjør Nadderud attraktivt i forhold for meg.

Ekstra
09.09.16 10:28

Ulrichsen gir jo selv svaret på hva det bør koste å leie ut stadion til fotball. NFF betaler 50 000 per dag til cupfinalene sine der. 500 000 (eller sagt på en annen måte 1/3 av det en konsert arrangør betaler)Hvorfor skal det være en annen pris for andre fotballkamper?
Vi får se hva fylkenskommunen som sitter litt på avstand sier til dette.

seriemester2013
seriemester2013Innlegg: 7224
09.09.16 10:40
Everenga: Vel er det skandaløst hvordan dette har blitt håndtert men at fotball er en utendørssport var kamper på Telenor en kraftig påminner om. Akustikken, følelsen av jallafaktor og det grelle lyset gjør Nadderud attraktivt i forhold for meg.

Enig i begge deler

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg