Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tøvete fokus i norsk fotball

NYTT TEMA
PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 26969
03.09.16 02:49

Jeg begynner å bli mektig lei av den lokalonanien som foregår i norsk fotball. 

Hvis man ikke henter majoriteten av spillerne fra eget nærområde så er det ikke bra nok. Samtidig kritiserer man norske lags prestasjoner i Europa. 

Det er jo helt på trynet. 

All ære til de som har fokus på lokal tilhørighet og som lykkes med det. Men ser man litt bak fasaden så er det ikke nødvendigvis en så enorm prestasjon som man skal ha det til. Og det har fått alt for stort fokus.

La meg ta et eksempel. Dette er kun en digresjon, men jeg må nevne det. Odds ledere og fans elsker å rakke ned på andre lag fordi de har så få lokale spillere. For meg er det i utgangspunktet uvesentlig, men det de glemmer å nevne i samme åndedrag er at Odd er enerådende i Telemark. De har ikke ETT lag fra samme fylke i samme divisjon eller i divisjonen under. Molde er jo ett av lagene som får høre dette støtt og stadig. "Dere hadde bare to lokale, vi hadde 6". Problemet i den sammenligningen er jo at Molde har AaFK i samme divisjon og Hødd + KBK i divisjonen under. Det er en helt annen konkurransesituasjon rundt talentene.  

Tilbake til det jeg egentlig snakket om. Lokalonani på ville veier. 

I andre land er man bekymret for antall utlendinger i ligaen, men her forventes det at majoriteten av spillerne skal komme fra egen bakhage, hvis ikke gjør man en dårlig jobb. Hvordan i huleste skal vi forvente at norsk fotball skal komme hevde seg i Europa med et så innavla fokus? 

Jeg kjenner jo best Molde, så jeg bruker eget lag som eksempel  Når vi slo Fenerbache i EL i fjor høst så startet vi med 9 nordmenn, en ung amerikansk keeper som ble førstekeeper når den norske landslagskeeperen vår ble solgt rett før EL begynte og en svenske som har vært i Molde i nesten 10 år. Dette er svært gode tall når man går EL-gruppespillet i sømmene. Svært gode.

Da er det særdeles bakstreversk å klage på at av de 9 norske spillerne som startet kampen så var "bare" 3 av dem lokale. Hørt slikt. Bare 3 spillere fra samme fylke?!

Nå må vi få hue ut av ræva og innse at det er mange måter å drive fotballklubber på. Og en ting er sikkert. Hvis vi ikke snart slutter å mase om den lokale tilhørigheten så tar det desto lenger tid før vi lykkes i Europa igjen. For å snevre inn maskene i nettet så mye som man har gjort de siste årene er ødeleggende. 

Det gjør meg ingenting at man lykkes med å stille med 5-6-7 lokale spillere i startelleveren, men det kan ikke være slik at det er my way or the highway. 

(Innlegget ble redigert 03.09.16 02:50)

heggland6
heggland6Innlegg: 2556
03.09.16 04:03

La nå Odd få beholde de gledene de har. Hadde ditt lag kun hatt én bronse å se tilbake på fra siste 50 år, så hadde vel sikkert du òg lagt større vekt på tullekriterier."Vår 5.plass er mer imponerende enn deres 2.plass fordi (en eller annen beregning med innbyggertall og nedslagsfelt)"

Laban
LabanInnlegg: 9051
03.09.16 09:00

Kan ikke Røkke kjøpe opp talentene fra AAFK, Hødd og Kristiansund? Vil tro de beste talentene i fylket vil til Molde

storteple
stortepleInnlegg: 8258
03.09.16 09:06

Hvem er det som er så ekstremt opptatt av dette egentlig? Opplever ikke dette som et fokus for norsk fotball, selv om Fagermoen er ekstremt opptatt av det. 

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 52338
03.09.16 10:18
storteple: Hvem er det som er så ekstremt opptatt av dette egentlig?

Er jo en av kjernesakene i diskusjoner ofte . Så at det er noe man snakker om er i alle fall ingen tvil om .

At Fagermo og andre bruker dette som ett argument for å kritisere andre klubber hjelper jo selvsagt på å holde diskusjonen oppe .

Lokale spillere er jo også viktig for mange . Jeg synes det er kjekt når vi har GODE lokale spillere , men ingen skal få spille bare fordi de er lokale . ( og så liker vi ikke at andre sier de er bedre enn oss på lokale spillere , eller noe annet vi kan sammenliknes på , det tror jeg gjelder alle grupper )

KaffeOrginal
KaffeOrginalInnlegg: 52338
03.09.16 10:18
heggland6: La nå Odd få beholde de gledene de har

Ja , man kan jo ikke protestere HVER runde liksom.

Lilleborg
LilleborgInnlegg: 36230
03.09.16 10:23
storteple: Hvem er det som er så ekstremt opptatt av dette egentlig?

Her inne på VGD er jo dette et stort fokus hele fuckings tida.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
03.09.16 10:24
storteple: Hvem er det som er så ekstremt opptatt av dette egentlig? Opplever ikke dette som et fokus for norsk fotball, selv om Fagermoen er ekstremt opptatt av det.

Dette.

Det er selvfølgelig litt ekstra stort for supportere og klubb når det kommer opp en spiller som har vokst opp i gata nedenfor treningsanlegget. Men utover det så kan jeg ikke se noe stort fokus.

Fagermo er riktignok imponerende god til å sette agendaen/etablere sannheter i norsk fotball, om det er å snakke opp Odd eller ned Molde eller andre lag. Det er et fokus som er skapt av Fagermo for å bygge opp engasjement i og rundt Odd. All ære til han for det, og ser man på fokus han har klart å skape på dette så må vi vel si at han har lykkes.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 8246
03.09.16 10:26

Tilhørighet og merkevarebygging er viktig. Man kommer ikke utenom det, selv om enkelte norske klubbere sikkert ville stilt med et helt lag importert fra Afrika hvis de fikk sjansen.

Så kan man jo sette spørsmålstegn ved hvorfor enkelte supportere og klubber er så jævlig oppsatte på å kommentere hvilken profil ANDRE klubber velger å kjøre?

Har gått i den fella sjøl, så det er i første rekke et spørsmål, ikke kritikk.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 42575
03.09.16 10:32
PapaSmurf: Tilbake til det jeg egentlig snakket om. Lokalonani på ville veier.

Jeg vil slenge på ungdomsonani, eller ungdomshysteri så det ikke blir noen misforståelser. Det er mange supportere (og forsåvidt andre) som er ekstremt opptatt av at spillerne skal være unge. Jo flere tenåringer jo bedre er det. Selvsagt bare tull, det er bra unge spillere får sjansen, men for nivået er det viktig at de ikke blir for mange. Fotballspillere er best når de er rundt 30 år - og det er mange spillere som holder til de er nærmere 40 år. Disse er vel så viktig for norsk suksess, både for klubblag og landslag. 

Og at en spiller først tar nivået når han er 24-25 år er ikke videre spesielt, men i dagens norske fotball så er han nesten avskrevet om han ikke har vist seg frem i tippeligaen før han går ut av tenåra.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 42575
03.09.16 10:34

Så et lite forsvar for Odd, jeg tror den offentlige fokuseringen på lokale talenter har vært mye markedsføring for å gjøre klubben til hele Telemarks sitt lag. De har klart å få mer folk på kamp og mer fokus i media, så det har nok ikke vært så dumt.

Kurtkanon2
Kurtkanon2Innlegg: 8246
03.09.16 10:37
GoingKronos: Så et lite forsvar for Odd, jeg tror den offentlige fokuseringen på lokale talenter har vært mye markedsføring for å gjøre klubben til hele Telemarks sitt lag. De har klart å få mer folk på kamp og mer fokus i media, så det har nok ikke vært så dumt.

Nettopp. Merkevarebygging.

Det er en del av fotballen.

Dimmi
DimmiInnlegg: 8728
03.09.16 10:39

Helt greit for meg at Odd ønsker å fremheve sin egen lokale fortreffelighet. Det er i utgangspunktet en fin ting, og kunne vært et sjarmerende innnslag i Tippeligaen.

Problemet med Odd, og hvorfor klubben er så forhatt av alt og alle utenfor Telemark, er imidlertid at de først og fremst gjør det gjennom å rakke ned på alle andre.

Da blir det bare ufyselig.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 13626
03.09.16 11:13

Dette, samt hvor mange tilskuere som er (eller ikke er) på stadion, basert på:

1) Størrelsen på stadion - har man stadion på 10k og har 5k på kamp er det verre enn om man har 5k stadion og 4k på kamp. For man teller egentlig ikke tilskuere, kun tomme seter.

2) Antall mennesker som bor i byen/kommunen/fylket - for det er tross alt innbyggertallet som avgjør hvor mange som bør være på stadion. Og her regner man ut fra like kriterier uavhengig av størrelse på by/kommune/fylke, konkurrerende klubber i nærheten og generell tilhørighet. Alle Norges innbyggere er tross alt helt like og tenker helt likt, uavhengig av hvor de bor innenfor et gitt geografisk område.

Og derfra kommer man inn på diskusjonen om antall lokale spillere, hva som regnes som lokal og ikke.

(Innlegget ble redigert 03.09.16 11:13)

PapaSmurf
03.09.16 11:32

Ja, det med størrelse på stadion vs tilskuere har jeg blitt så vant til at jeg ikke enser det lengre. 

Men tilbake til lokale spillere, jeg er enig i at Odd skal få være fornøyde med at de er et topplag med mange lokale. Men at daglig leder Håndlykken bombarderer fans av andre lag på Twitter med hån av hvor mange DE har på SITT lag viser bare hvor absurd det har blitt. (Ja dette skjedde for et par dager siden) og det forplanter seg nedover fra klubbleder via trener til fansen. Odd-metoden er visstnok den eneste riktige. (Selv om de aldri vinner noe). 

hrrreminius
hrrreminiusInnlegg: 7608
03.09.16 11:46
Stroemsoe: Hvem som er ekstremt opptatt av dette?  https://twitter.com/einarhandlykken/status/265159346202222592 https://twitter.com/einarhandlykken/status/225295206801608704 https://twitter.com/einarhandlykken/status/353617109932191746 https://twitter.com/einarhandlykken/status/265170541021888512 https://twitter.com/einarhandlykken/status/265173079569870849 https://twitter.com/einarhandlykken/status/265178394541576193 https://twitter.com/einarhandlykken/status/265182808367063040 https://twitter.com/einarhandlykken/status/769529323791548416

Dette er jo ikke annet enn pinlig. 

Problemet jeg har med Odd er ikke at de er stolt over å bruke lokale spillere, det er deres behov for å blande seg inn i andre klubbers strategiske vurderinger. Det er fullstendig feil fokus. 

(Innlegget ble redigert 03.09.16 11:48)

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
03.09.16 11:56
GoingKronos: Og at en spiller først tar nivået når han er 24-25 år er ikke videre spesielt, men i dagens norske fotball så er han nesten avskrevet om han ikke har vist seg frem i tippeligaen før han går ut av tenåra.

Her i landet er mange i ferd med å avskrive en 17-åring i Real Madrid. Det sier egentlig alt. 

Skrtel
SkrtelInnlegg: 10064
03.09.16 11:58

Jeg er helt enig med trådstarter. Det viktigste for norsk fotball er at toppklubbene finner de største talentene. Jeg vil mye heller at Molde, Rosenborg eller Tromsø plukker opp et stort talent fra Østlandsområdet enn at det er engelsk akademi. 

Men jeg skjønner jo også at Odd spiller på det, og det kan godt tenkes at det har positive ringvirkninger for rekrutteringen i Telemark at man ser at mange, ikke bare norske, men til og med lokale spillere kommer gjennom nåløyet.

(Innlegget ble redigert 03.09.16 11:59)

HarryH
HarryHInnlegg: 26290
03.09.16 12:00

Det er ikke bra at daglig leder i en TL-klubb (Odd) uttaler at han ville vært flau over å være tilhenger av en annen TL-klubb (Godset).

Fullstendig respektløst og helt bak mål å snakke ned norsk fotball på denne måten.

Håndlykken slipper alt for billig unna med det evinnelige tøvet sitt og jeg begynner å synes synd på Odd-tilhengerne som må slite med denne fyren.

PapaSmurf
03.09.16 12:05

Håndlykken har holdt på med dette i flere år. Jeg orker ikke lete opp på Twitter, men han kryssforhørte en SIF-tilhenger om antall fra Buskerud på SIF her om dagen. 

En skammelig oppførsel. 

Phronesis
PhronesisInnlegg: 2092
03.09.16 12:06
PapaSmurf: Odd-metoden er visstnok den eneste riktige. (Selv om de aldri vinner noe).

Kjære smurfefar!  ..du er jo ekspert på å vri på det andre sier og få det til å høres helt vannvittig ut.. det klarte du igjen her.

Dette er Odds profil mye pga at det er økonomisk bærekraftig, noe som er nødvendig dersom man ikke har mange rike onkler som stadig spytter i en million  her og der. Det er ikke den eneste måten å oppnå suksess på. Det har ingen sagt. Men det er den klokeste og mest bærekraftige.

Jeg kunne kjørt din stil og sagt at Molde mener at den eneste måten å bli en toppklubb på er å kjøpe seg til det. Det er heller ikke helt riktig, da man aldri kan avskrive en klubb på sparebluss helt og holdent, selv om det statistisk nok er lettere å finne belegg for at det lønner seg å bruke penger dersom man vil vinne serien. Dessuten gjøres det en jobb med å hente lokale spillere i Molde også, noe som jo viser at Molde delvis også tyr til dette. 

At Odd aldri vinner noe... Cupmesterskap teller altså ikke i din bok. Serien? Vel vi får se, time will show..

HarryH
HarryHInnlegg: 26290
03.09.16 12:06

Noen som husker Ketil Moslet?

PapaSmurf
03.09.16 12:08

Jeg fant frem linken på Twitter. 

Dette er altså daglig leder i en TL-klubb. Tro det eller ei. 

Phronesis
03.09.16 12:09

Smurfefar da... Lokalonani? Snakket ikke du om at jeg drev med VM i lavmål forleden? Hva er så dette?

Phronesis
03.09.16 12:11
GoingKronos: Så et lite forsvar for Odd, jeg tror den offentlige fokuseringen på lokale talenter har vært mye markedsføring for å gjøre klubben til hele Telemarks sitt lag. De har klart å få mer folk på kamp og mer fokus i media, så det har nok ikke vært så dumt.

Selv om vi jo liker svart og hvitt, fint at ikke alt blir fremstilt i svart/hvitt... ;-) Kudos til deg, Giongkronos, for det.

PapaSmurf
03.09.16 12:12

Phronesis: Du misforstår som vanlig hele poenget. Er vi moldefans ute og kritiserer andre lag for å ikke jobbe slik vi gjør? Er andre lag opptatt av å snakke ned andre for å fremheve seg selv? Se på daglig leder i klubben din? Oppfører seg som en dass på Twitter. Men hvis du finner at Neerland eller tidligere Jacobsen i Molde har gjort noe lignende så får du si fra. 

PapaSmurf
03.09.16 12:14

Phonesis: Lokalonani det er nettopp det det er. At du ikke er kjent med at et ord kan benyttes til å få frem forskjellige meninger er ikke mitt problem. 

Odd blir mer og mer upopulære utenfor Telemarks grenser fordi de er så fulle av seg selv. 

(Innlegget ble redigert 03.09.16 12:16)

Phronesis
03.09.16 12:15
Dimmi: Problemet med Odd, og hvorfor klubben er så forhatt av alt og alle utenfor Telemark, er imidlertid at de først og fremst gjør det gjennom å rakke ned på alle andre.

Dette ligner en sutretråd... Dere får kose dere videre!

Skrtel
SkrtelInnlegg: 10064
03.09.16 12:17
GoingKronos: Jeg vil slenge på ungdomsonani, eller ungdomshysteri så det ikke blir noen misforståelser. Det er mange supportere (og forsåvidt andre) som er ekstremt opptatt av at spillerne skal være unge. Jo flere tenåringer jo bedre er det. Selvsagt bare tull, det er bra unge spillere får sjansen, men for nivået er det viktig at de ikke blir for mange. Fotballspillere er best når de er rundt 30 år - og det er mange spillere som holder til de er nærmere 40 år. Disse er vel så viktig for norsk suksess, både for klubblag og landslag.

Dette er viktig. Det har blitt en slags misoppfatning om at desto flere spillere under 20 som er i startoppstillingen til et tippeligalag, desto bedre driver man talentutvikling. Men det hva med største talentene som Ødegaard, Berge, Fossum. Dette er spillere som allerede var/er for gode for tippeligaen før de er 20, fordi nivået er for lavt for dem. De må videre. Nivået må opp så vi kan utvikle de virkelig store talentene lenger. Nå er Ødegaard et eksepsjonelt talent, men tenk om tippeligaen hadde vært såpass bra at Ødegaard kunne spilt og utviklet seg her til han var 20 år. 

Talentutvikling er ikke så enkelt som å kaste inn spillere før de er 18, så utvikler de seg til klassespillere. Kanskje når de sitt fulle potensiale tidligere, men at de blir nevneverdig bedre av å vende seg til tempoet i tippeligaen når de er 18 kontra når de er 22, det tviler jeg sterkt på. 

Jeg har skrevet det tidligere også, men vi må bestemme oss om tippeligaen skal bli en eksportliga for våre danske naboer (og lignende ligaer), eller om vi ønsker å ta et steg opp. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg