Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ungdomsfotball (Elite)

NYTT TEMA
Xavi7
Xavi7Innlegg: 6183
08.04.17 17:34

Jeg savner en gruppe der vi diskuterer ungdomsfotball. Jeg bor i Oslo og tenker at det er der vi har de beste lagene, men med noen unntak. Det er noen gode lag i Stavanger, Bergen og Trondheim, og unntaksvis noen andre.

Det er mange interessante tema. Ikke minst nå når de har introdusert Nasjonal serie for G14. Er dette rikitg spor? Fører det til et enda større klasseskille? Burde man heller laget mere spissede 1 div?

Er det riktig at Stabæk og VIF får friplasser i Interkrets?

Jeg tror det er uttalige tema som kan taes opp her. Håper på engasjement.

Xavi7
13.04.17 10:29

Jævlig bra

Torewb
TorewbInnlegg: 291
13.04.17 17:38

Jeg mener det er tragisk at friplasser i interkrets blir delt ut!  De lagene det gjelder burde kvalifisere seg som alle andre.  Så tett det er i regionen er det ingenselvfølge at de hadde kvalifisert seg. NTF tiltakene for G14 er nok et tiltak for å melke gode utviklingsklubber for talenter og vil mest sannsynlig føre til større frafall enn utvikling! Det burde være en serie for de beste klubbene uavhengig om de er medlem av NTF eller ei...

Ildsjel
IldsjelInnlegg: 12
13.04.17 21:50
Xavi7: Jeg savner en gruppe der vi diskuterer ungdomsfotball. Jeg bor i Oslo og tenker at det er der vi har de beste lagene, men med noen unntak. Det er noen gode lag i Stavanger, Bergen og Trondheim, og unntaksvis noen andre. Det er mange interessante tema. Ikke minst nå når de har introdusert Nasjonal serie for G14. Er dette rikitg spor? Fører det til et enda større klasseskille? Burde man heller laget mere spissede 1 div? Er det riktig at Stabæk og VIF får friplasser i Interkrets? Jeg tror det er uttalige tema som kan taes opp her. Håper på engasjement.

Interessant tema

Fulgt godt med på g02 og g03 de siste sesongene, og prøver å svare på Xavi7 initiativ.

Med bakgrunn i antall spillere og korte avstander på det sentrale østlandet, er det i utgangspkt dårlig at man ikke har ett skikkelig seriespill i Oslo krets før gutta er 15 år.

4 puljer i g02 i 2016 der både Kfum, Nordstrand og Kolbotn gikk gjennom serien uten å avgi poeng. Få kamper og tidvis store seire gir ikke en god nok kamphverdag for de beste breddeklubbene. Holmen spilte g01 og også Lyn spilte både g01/02 med sin tropp.

For g03 var det 9er fotball på tvers, og mange av de sterkeste lagene valgte å spille i g02 serien, slik at konkurransen for de beste (Kfum) ble som godt som fraværende.

Når det gjelder national serie er jo dette i utg pkt ett bra tiltak, men det kommer jo i konflikt med klubbhverdagen for breddeklubbene. Det svekker jo g14 lagene, som dog ikke har noe annet å spille for enn KM, men det kan også komme i konflikt med interkrets kvalik for de som spiller med underårige.

Ang friplasser til Vif og Stabæk, har det vel vist seg de siste sesongene at de styrker lagene sine, slik at de greier å kvalifisere seg uansett. Om det er rettferdig kan diskuteres, men det blir ihvertfall mer oversiktlig for de resterende klubbene, da man ikke møter STB og VIF  lag av ulik styrke avhengig om de må vinne el ikke.

Vedr soneturneringer og ntf tiltak, ser man at Vif stiller bredere og med bedre tropper, mens Stb satser med smalere tropper, og mer på kamper/turneringer utenlands. Synes Stb drar det litt langt med å stille nesten rent g03 lag på Valle sist helg, men nå fikk de jo en seier mot Godset, så da stilnet litt av kritikken. Har man så tett kamp/turneringsprogram, burde kanskje en av breddeklubbene fått prøve seg.

Litt skeptisk til disse turneringene hvor det bare settes en tabell. Såg noen kamper, og det er ikke det trøkket man kjenner fra "vanlige cuper".

Blir en spennende sesong, med en del utskiftninger på de fleste av de beste g02 lagene :-)

Xavi7
14.04.17 11:37
Ildsjel: Når det gjelder national serie er jo dette i utg pkt ett bra tiltak, men det kommer jo i konflikt med klubbhverdagen for breddeklubbene. Det svekker jo g14 lagene, som dog ikke har noe annet å spille for enn KM, men det kan også komme i konflikt med interkrets kvalik for de som spiller med underårige.

Bærum spiller opp med sitt G14 lag, men kan jo bare glemme Interkrets med dette alget siden de må avgi de beste spillerne til Oslo kretslag i nasjonal serie i 10 kamper. Oppsal og KFUM vil også sjelden kunne mønstre sitt beste mannskap i seriespillet G14, men der er konsekvensen jo bare at de trolig ikke ender som kretsmestere.  Tror Holmen kan gjøre det bra I G14 i år. De har Kåffa i serien men ellers er det ikke all verden. Lenge siden Lyn, Skeid og Ready var gode i 03.  Fornebu, Bærum og Oppsal spiller opp.

arkles
arklesInnlegg: 7509
25.04.17 13:16

Esten Sæther drsr til ganske kraftig rundt blendahvit problematikk i dagens Dagbla. 

Foreldretrener
ForeldretrenerInnlegg: 23
25.04.17 14:12

Veldig bra med denne gruppa.

Mye interessant å diskutere. Friplassene til Interkrets for VIF og Stabæk er håpløst for jeg tror begge lagene ville slite med å kvalifisere seg. Får nå bare håper at Stabæk 02 ikke gjør det så dårlig at Oslo mister en plass i Interkrets til neste år. De har ikke akkurat hatt en god start, men henter seg nok inn utover i sesongen.

Nasjonalt tiltak for G14 gjør det veldig vanskelig å drive lag og klubb. De beste spillerne blir i løpet av året involvert i krets og soneaktiviteter opp mot 20 helger i tillegg til at de skal være med på treninger en gang i uka gjennom vinteren og i forkant av Nasjonal Liga. I tillegg kom jo info om nasjonal liga for G14 ganske seint.

CapoConsigliere
CapoConsigliereInnlegg: 16041
27.04.17 15:43
arkles: Esten Sæther drsr til ganske kraftig rundt blendahvit problematikk i dagens Dagbla.

NFF kommer med dette i dag.

Fotball er fortsatt en billig idrett
Xavi7
05.05.17 07:37

Ikke mange relevante kamparenaer for Stabæk og VIF G14 om dagen.  Hva er det, 10 kamper i Nasjonal serie og resten treningskamper?

Lurer på hvor gøy disse guttene egentlig synes det er?  Kompisene kjemper om seriemesterskap i Oslo-serien hver helg...

Torewb
25.05.17 00:43

Når det gjelder neste års interkrets ser det ut til at Oslo mister en plass hvis ikke Stabæk hever seg noe som ser usannsynlig ut med det laget de bruker. Tror det laget måtte ha jobbet for å kvalifisere seg i G15 i år. Er ikke gitt de hadde klart topp 3 i noen av de 3 divisjonene som kjemper om kvalik i høstsesongen. Veldig synd at forhåndskvalifiseringen mest sannsynlig vil gå utover en annen osloklubb som ikke vil få plass.

Forøvrig ser det ikke ut til at noen av de forventede klubbene vil ha problemer med å kvalifisere seg til høstrunden hvor det vil avgjøres hvem som spiller interkrets neste år. Skeid i avd 3 er vel det laget som har overrasket positivt hittil men vil møtte de 3 antatt sterkeste i siste 3 kamper i vårsesongen. Holmen er det laget som evt må jobbe for å klare topp 3 og dermed være sikret kvalrunde til høsten, før sesongen var det vel forventet at de skulle klare det.

Ellers er det vel som forventet hittil i avd 1 og 2.

Det som er sikkert er at det vil bli veldig tøft å komme topp 4 etter høstrunden for å spille interkrets for lagene i OFK i 2018.

Champis
ChampisInnlegg: 1122
25.05.17 04:28

Stabæk, som har tapt tre av de første 10 kampene i interkrets, mener du at ville hatt store problemer med å kvalifisere seg til 1.div. høst i G15, hvis de hadde spilt der i stedet? Hehe, da tror jeg du undervurderer nivået på det laget og på interkrets :). Nå ligger Stabæk over streken, så det er vel ikke akkurat brennsikkert at de havner på nedrykk og at Oslo mister en plass til neste år :). Men skjønner at du har et horn i siden til Stabæk, og at du prøver å svartmale det meste ang. de :)

Torewb
25.05.17 07:47

Du må slutte og være så sår på vegne av Stabæk :) Har overhodet ikke noe horn i siden til laget, har den største  respekt for klubb, spillere og ikke minst trenerapparat !

jeg har sett dem flere ganger i år og ja jeg tror de ville måtte kjempe for kvalik til IK 2018, tror ikke den plassen hadde vært sikker.

! Hvis du er brennsikker på at de sikrer en plass for Oslo i 2018 så vurderer du mye via hjertet ;) De har kun vunnet 2 kamper mot 2 av de svakeste motstanderene og det er vel ikke noe spesielt som tilsier at det skal endre seg? 

Man må kunne komme med uttalelser ang Stabæk uten at enkelte slenger ut påstander om forfølgelse ! Det skjer i samtlige tråder hvor noen skriver om Stabæk i aldersbestemte årganger. Slutt og vær så hårsåre!!

Vennligst ikke la denne tråden gjelde kun Stabæk !!

(Innlegget ble redigert 25.05.17 08:03)

Champis
25.05.17 14:36

Nå var det vel ikke jeg som dro inn Stabæk i utgangspunktet her. Selvfølgelig kan man aldri være sikker på noe som helst, men det ville vært rimelig sensasjonelt hvis de ikke hadde kvalifisert seg. Og så reagerte jeg bare på at du konkluderte med at "det ser ut til at Oslo mister en plass", når laget faktisk ikke ligger på en nedrykksplass engang.

Genintresert
GenintresertInnlegg: 98
25.05.17 18:47

Nå mener du vel at stb03 ikke ville greid å kvale til interkrets for 2018. ToreW

Er det ikke slik at alle involverte kretser får 1 ekstra plass året etter, slik at har man 1 lag under streken,  vil Oslo beholde sine 7 plasser? 

Champis
25.05.17 21:29
Genintresert: Er det ikke slik at alle involverte kretser får 1 ekstra plass året etter, slik at har man 1 lag under streken,  vil Oslo beholde sine 7 plasser?

Jo, stemmer.

Torewb
25.05.17 22:42

Nå var det at Stabæk og Vif fikk friplass i IK som var temaet. Grunnen til at Stabæk da kom opp er deres svake innsats med 02 laget hittil. Det er fortsatt bla du da som klarer å gå i forsvarsposisjon da du klarer å lese det som et angrep. I denne tråden og andre hvor Stabæk nevnes ...

Hvis det er tilfelle at Oslo ikke mister en plass uansett er det fint men fortsatt er det feil etter min mening at de 2 klubbene får fripass til IK. NTF serien i G15 er en vits i forhold til høstkvalik til IK.

1982
1982Innlegg: 80
28.05.17 21:03

Mht. G16 interkrets:

Serien er snart halvspilt, og akkurat nå ligger følgende lag under streken; Elverum (Indre Østland), Sprint-Jeløy (Østfold), Ull/Kisa (Akershus) og Sagene (Oslo). Det er en RELATIVT jevn serie, noe som understrekes av mange uavgjorte kamper, flere 1-målsseiere, og kamper som blir avgjort helt på tampen. Lag rundt nedrykksstreken har både tatt poeng av, og vunnet over lagene i toppen av tabellen (bl.a. Vålerenga-Oppsal 0-2 og Stabæk-Nordstrand 1-1). I en slik hverdag blir dagsform og små detaljer helt avgjørende. Gleder meg virkelig til resten av sesongen!

Tottelitten
TottelittenInnlegg: 67
02.06.17 17:38

Artig med både engasjement og litt temperatur på slike debattsider ;-) Angående friplass til VIF og Stabæk (G02) Dette har nok ikke vært noe utelukkende godt valg av Krets/NFF og burde vært løst bedre. Har skapt voldsom irritasjon hos mange klubber i kretsen det der. Registrerer også at flere mener Stabæk har et svekket lag i år. Dette må nok være basert på lagets prestasjoner og resultater i vinter. Dagens utgave og prestasjoner er nok på et litt annet nivå. Det viser vel også de siste resultatene ;-) Ellers lar jeg meg imponere over VIF 02. De har rett og slett et knallsterkt lag/mannskap. Det beste i Norge i sin årsklasse idag? Det gror og spirer godt hos klubber som KFUM, Nordstrand og Kolbotn. Lyn jobber som alltid godt, mens Holmen sliter med tynn spillerstall. Tror det blir en knalltøff kamp til høsten for de lagene som må kvalifisere seg. Basert på vårens resultater, kan det også bli spillerflukt fra de klubbene som ikke er med videre i kvaliken og som har ambisjoner. Blir spennende å se Nasjonalt tiltak til høsten i tillegg. Mye fotball å glede seg til fremover for dette årstrinnet altså :-)

Torewb
05.06.17 20:10

Først fikk jeg vite at Vif og Stabæk skulle delta i kvalik til IK og spille kamper selv om de er forhåndskvalifisert, nå har jeg hørt at de ikke skal delta. Noen som vet hva som er tilfelle?

Torewb
05.06.17 20:59

Har funnet ut av det ;)

De vil ikke delta i kvalik og deltagende lag vil mest sannsynlig kjempe om 5 plasser.

Blir en spennende kvalik og det vil bli en tøff oppgave å få delta i IK 2018

1982
05.06.17 22:21

Hvilke lag er favoritter til å kvalifisere seg? Nordstrand, Lyn, KFUM, Asker....?

Torewb
05.06.17 22:39

Legger du til Kolbotn har du nevnt mine forhåndstips 

Tottelitten
TottelittenInnlegg: 67
05.06.17 23:00

Mitt stalltips blir: KFUM, Kolbotn, Nordstrand, Lyn og Oppsal ;-)

Xavi7
12.06.17 13:23
Tottelitten: Mitt stalltips blir: KFUM, Kolbotn, Nordstrand, Lyn og Oppsal ;-)

Eneste som jeg ser kan blande seg inn her er Holmen, men tror du er veldig nære rett svar!

Torewb
12.06.17 20:29

Lyn har skrevet litt om hvilke 9 lag som er klare og hvem som kjemper om den siste plassen til høstrunden her.

1982
12.06.17 22:44
Torewb: Lyn har skrevet litt om hvilke 9 lag som er klare og hvem som kjemper om den siste plassen til høstrunden her.

Kult med Ullern. Det hadde jeg ikke trodd før sesongen.

Torewb
13.06.17 00:02

Gøy med Ullern:) overrasket over at Follo sliter...

(Innlegget ble redigert 13.06.17 00:02)

arkles
arklesInnlegg: 7509
13.06.17 00:07

Correct me if I am wrong, men det er jo ekstemt forskjell på lagene i 13-16 års alderen når det gjelder filosofi og tilnærming.

Finnes sikkert ikke noe fasitsvar, men noen lag prioriterer balltrilling/posession og ignonerer bakrom; andre lag legger seg lavt og kjører overgang/bakrom.

Resultatmessig er det ingen tvil om hva som lønner seg jevnt over i ungdomsfotballen, og interessant å bivåne interkretskamper i 01-klassen hvor det gis bort brudd på brudd uten å fire på game plan.. skal ha sterk rygg da

Torewb
13.06.17 15:19

Ingen tvil om at det er lag som tenker resultat og andre som tenker utvikling. Det jeg tror ville være utviklende er å kunne variere taktikk etter motstand og ikke se seg blind på en retning som jeg synes ofte velges.

Bevisstgjør man dette tror jeg man utvikler omstillingsdyktige spillere og ikke kun "roboter" som sliter når ikke spillestilen til motstander passer en bestemt taktikk. 

Genintresert
GenintresertInnlegg: 98
14.06.17 11:43

Ser ut som det er de 10 beste lagene som går videre til kvalifiseringen. Follo skuffet vel ifjor også, og har vel ikke styrket laget. Vil si Lyn, Kfum og Ullern har den mest spillende tilnærmingen til kampene, med Oppsal som det mest kontringssterke laget.

Fin spennede avdeling med variert motstand både iht fysikk, spillestil med Kolbotn som en svak favoritt.

Når det gjelder interkrets g01 synes jeg det spilles i ett tempo, som er langt høyere enn ferdighetene tilsier. Jeg tror det er en like stor grunn til brudd på brudd, enn at mange lag spiller med høy risiko gjennom midten. Er vel 3 nesten rene g15 lag som hevder seg veldig bra der.

Klikk for å gå tilbake til toppen