Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bevisst Sabotasje x 2 Brann-Viking

NYTT TEMA
villevesten
villevestenInnlegg: 969
30.04.17 10:40

Sivert Heltne Nilsen stopper en Viking spiller og "tar et gult for laget".  Tar så ballen med seg og skaper en situasjon som fører til tumulter og gult på Viking-spiller. Etter kampen sier han følgende:

"Når jeg får gult først der, så kan ikke han gi meg et nytt gult. Jeg vet at når dommeren gir meg gult kan jeg bare holde på. Jeg får ikke gult for å stoppe en overgang og gult for å kaste vekk ballen samtidig. Det er ikke vanlig, mener Branns ryddegutt." 

Tenker ikke spesifikt på denne hendelsen, men uttalelsen "Jeg vet at når dommeren gir meg gult kan jeg bare holde på."

Lurer litt på om en slik holdning er et resultat av en generelt svak dommerstand som ikke tar tak i slike situasjoner, eller om det er helt OK at når en først pådrar seg gult bør en kunne "holde på" uten videre konsekvenser?? 

(Innlegget ble redigert 30.04.17 10:46)

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
30.04.17 11:07

Utrolig svakt dømt å ikke gi ham det andre gule kortet. Rett og slett. Det er feighet fra Hobber Nilsen, all den tid regelverket er ganske klart på dette. 

(Innlegget ble redigert 30.04.17 11:07)

HLund
HLundInnlegg: 18828
30.04.17 11:14
Fygaren: Utrolig svakt dømt å ikke gi ham det andre gule kortet. Rett og slett. Det er feighet fra Hobber Nilsen, all den tid regelverket er ganske klart på dette.

Tja. Han har faktisk rett. Det skjer ytterst sjelden at dommere reagerer på dette. Senest Brann-Rosenborg rett før seriestart i år. Da var det en Rosenborg-spiller som skulle vært utvist for det samme (han sparket riktignok bort ballen, men same shit.) dersom regelverket skulle blitt fulgt.

HarryH
HarryHInnlegg: 31681
30.04.17 11:15

Svært urutinert av Heltne Nilsen å røpe taktikken på denne måten. Han burde holdt kjeft og bare smilt lurt i skjegget. 

Denne mangelen på profesjonell kynisme som han her legger for dagen er et gjennomgående problem for norsk fotball. 

Fygaren
30.04.17 11:18
HLund: Tja. Han har faktisk rett. Det skjer ytterst sjelden at dommere reagerer på dette. Senest Brann-Rosenborg rett før seriestart i år. Da var det en Rosenborg-spiller som skulle vært utvist for det samme (han sparket riktignok bort ballen, men same shit.) dersom regelverket skulle blitt fulgt.

Han har rett, og det er fremdeles svakt dømt. Håpet får være at dene uttalelsen vil føre til at dommerne snakker om noe annet enn Eddie, og konsekvent gir gult for den påfølgende sabotasjen. Da vil det fort bli slutt på det. 

HLund
HLundInnlegg: 18828
30.04.17 11:22
Fygaren: Han har rett, og det er fremdeles svakt dømt. Håpet får være at dene uttalelsen vil føre til at dommerne snakker om noe annet enn Eddie, og konsekvent gir gult for den påfølgende sabotasjen. Da vil det fort bli slutt på det.

Han har rett, men det er en ytterst dum uttalelse. Kan nesten garantere at han vil få gult kort neste gang han kommer opp i en slik situasjon. Det hadde han neppe fått om han hadde holdt kjeft. For fotballens del er det dog bra at han sa det. Tipper man kommer til å slå hardere ned på det fremover etter dette gitt.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 49724
30.04.17 12:17

Jeg vet ikke om jeg syns regelverket er så klart, får man gult for å hindre en overgang så får han gult kort for det og så får dommeren legge til tid om det tar lang tid før frisparket blir tatt. Det er jo noe annet om man hindrer motstander å ta et kjapt frispark, men når det blir gitt gult kort så er jo ikke det en faktor siden dommeren uansett skal skrive ned synderen og blåse i gang kampen.

Og så syns jeg det generelt er patetisk at en spiller som har tabbet seg ut skal klage på dommeren. Austbø burde ha andre ting å tenke på en dommeren etter sin svake match.

(Innlegget ble redigert 30.04.17 12:18)

Fygaren
30.04.17 12:30
GoingKronos: Og så syns jeg det generelt er patetisk at en spiller som har tabbet seg ut skal klage på dommeren. Austbø burde ha andre ting å tenke på en dommeren etter sin svake match.

Han blir spurt av journalist, han svarer. Merkelig det der. Det er faktisk mulig å mene at en motspiller burde hatt rødt kort, selv om en selv har tabbet seg ut. 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 38834
30.04.17 12:37

Det er ærlig av Nilsen og noe som har irritert meg. Etter et gult har man amnesti en liten periode såfremt man ikke river kjeft til dommeren. 

Og Nilsen er langt fra den eneste som spekulerer i dette, så det er dommeren som er problemet. Ikke spilleren. 

(Innlegget ble redigert 30.04.17 12:37)

VestreStaa
VestreStaaInnlegg: 2825
30.04.17 12:49

Gjør som i håndball. Straff  om man ikke slipper ballen umiddelbart. 

Hatleking
HatlekingInnlegg: 13453
30.04.17 13:27

Dette er då ein heilt vanleg situasjon. At motspelarar tek med seg ballen osb skjer i kvar einaste kamp fleire gongar. Det er lite spesielt med dette.

GoingKronos
30.04.17 15:28
Fygaren: Han blir spurt av journalist, han svarer. Merkelig det der.

Han kan jo svare at han heller vil ha fokus på eget spill enn å vurdere andre aktører på banen. Det er ikke så vanskelig, men forstår jo det er behagelig å finne noen andre å klage på enn seg selv - det er menneskelig, men ikke akkurat sympatisk.

Kristwic7
Kristwic7Innlegg: 45690
30.04.17 15:42

Det gule kortet på Ryerson bør hvertfall fjernes.. Bare tullball

Fygaren
30.04.17 15:56
GoingKronos: Han kan jo svare at han heller vil ha fokus på eget spill enn å vurdere andre aktører på banen. Det er ikke så vanskelig, men forstår jo det er behagelig å finne noen andre å klage på enn seg selv - det er menneskelig, men ikke akkurat sympatisk.

Han blir spurt om tabben, han svarer på det spørsmålet, han blir spurt om det burde vært rødt kort, han svarer på det spørsmålet. Jeg vil heller ha en spiller som svarer ærlig på spørsmålene han får kontra en som svarer dønn kjedelig og politisk korrekt. 

Det du egentlig sier her er oppskriften på en virkelig trasig artikkel og oppførsel fra spillere. Der du aldri får noen skikkelige svar. 

(Innlegget ble redigert 30.04.17 15:57)

Pugachev
PugachevInnlegg: 14906
30.04.17 15:59

Støtter Fygaren her. Han skulle hatt gult kort for sabotasje. Hobber Nilsen er en merkelig skrue og det spørs om han har karakter nok for så store oppgaver. Han kan dømme Frigg mot Kolsås. Han ligner på sjefen på russebussen for en avgangsklasse på Oslo Handelsgym. Han er en slesk blåruss.

Jeg var også en slesk blåruss, bare så dere vet det.

(Innlegget ble redigert 30.04.17 15:59)

Memelli
MemelliInnlegg: 3901
30.04.17 16:10

Skjønner ikke hvorfor akkurat denne dommeren skal få gjennomgang. Har det i det hele tatt skjedd at noen har fått rødt for dette? Videobevis, takk!

Ellers urutinert av SHN og røpe seg slik.

Johnsli
JohnsliInnlegg: 14160
30.04.17 16:29
GoingKronos: Jeg vet ikke om jeg syns regelverket er så klart, får man gult for å hindre en overgang så får han gult kort for det og så får dommeren legge til tid om det tar lang tid før frisparket blir tatt. Det er jo noe annet om man hindrer motstander å ta et kjapt frispark, men når det blir gitt gult kort så er jo ikke det en faktor siden dommeren uansett skal skrive ned synderen og blåse i gang kampen.

Forrige helg fikk en Aalesundspiller gult kort for å lage et frispark og en annen fikk gult for å sparke bort ballen i samme situasjon.

Men har aldri sett en spiller som har fått to gule kort på den måten. Det nærmeste eksempelet jeg kommer på er denne, hvor Chris Baird får to gule for to taklinger som begge kvalifiserer til gult uten at spillet har vært stoppet i mellomtida.

(Innlegget ble redigert 30.04.17 16:29)

helvis
helvisInnlegg: 14971
30.04.17 16:36
Johnsli: Men har aldri sett en spiller som har fått to gule kort på den måten. Det nærmeste eksempelet jeg kommer på er denne, hvor Chris Baird får to gule for to taklinger som begge kvalifiserer til gult uten at spillet har vært stoppet i mellomtida.

Og hvis det røde kortet var korrekt (som det vel ble sagt at det var etterpå) så er det vel ingen grunn til at dommeren ikke kunne gitt SHN rødt?

Det er en interessant sak. Uansett uklokt av SHN og uttale seg om det. 

(Innlegget ble redigert 30.04.17 16:36)

GoingKronos
30.04.17 16:39
Fygaren: en som svarer dønn kjedelig og politisk korrekt.

Og sutre på dommeren er vel det mest politisk korrekte man kan gjøre, effektiv måte å få supporterne på sin side som kanskje i stedet hadde vært misfornøyd med spillerens prestasjoner.

Fygaren
30.04.17 16:50
GoingKronos: Og sutre på dommeren er vel det mest politisk korrekte man kan gjøre, effektiv måte å få supporterne på sin side som kanskje i stedet hadde vært misfornøyd med spillerens prestasjoner.

Han svarer i det samme intervjuet på det med tabben. Det samme intervjuet. Handler ikke om å få supporterne på sin side eller ei, men det er tydeligvis ei komplisert greie at det går an å snakke om mer enn en ting. Overskriften er hva den er, men tabben påpekes og kommenteres. 

Selv vil jeg faktisk høre fra Viking-spillere hvordan de ser på situasjonen. Det vil jeg tro de fleste egentlig vil. Og da vil jeg heller ha et ærlig svar, selv om spilleren har tabbet seg ut i løpet av en kamp. 

Johnsli
30.04.17 17:03
helvis: Og hvis det røde kortet var korrekt (som det vel ble sagt at det var etterpå) så er det vel ingen grunn til at dommeren ikke kunne gitt SHN rødt?

Nei, Døvle viste sist helg at man kan gi gult til den som sparker bort ballen selv om han skal gi gult til en annen spiller. Men selv det skjer ikke ofte. Kommer ikke på andre eksempler. Og da skulle det ikke være noe forskjell på å gi det til samme spiller.

Men det er jo ikke sabotasje i den forstand, dommer må uansett stoppe hurtige frispark for å gi kortet og notere. Og da tenker de sikkert at det er greit. Vet ikke hva dommerstanden egentlig tenker rundt dette.

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 5606
30.04.17 17:21
HarryH: Svært urutinert av Heltne Nilsen å røpe taktikken på denne måten. Han burde holdt kjeft og bare smilt lurt i skjegget.

Han har ikke skjegg.

HarryH
HarryHInnlegg: 31681
30.04.17 17:26

Nettopp. Sleipe midtbanespillere på internasjonalt nivå har skjegg.

Phronesis
PhronesisInnlegg: 2129
30.04.17 18:52
HarryH: Svært urutinert av Heltne Nilsen å røpe taktikken på denne måten. Han burde holdt kjeft og bare smilt lurt i skjegget.

Virker helt safe å innrømme hva man tenker, dessverre. Tviler på at det finnes noen dommere som lar det få konsekvenser i kamp.

pinguino
pinguinoInnlegg: 49
30.04.17 18:58

Savner en dommer i Tippeligaen som dømmer som de beste dommerne i f. eks. Spania og Italia. De hadde garantert gitt gult x2 her. Ikke til å kødde med, trekker nådeløst gule og røde kort uten å nøle der det skal skje, og slår ned på alle latterlige usportslige opptrinn. Norske dommere unnskylder feigheten sin med at "ingen forventer kort", "man må dømme smart", osv.

Johnsli
30.04.17 20:02
pinguino: Savner en dommer i Tippeligaen som dømmer som de beste dommerne i f. eks. Spania og Italia. De hadde garantert gitt gult x2 her.

Utfordrer deg da til å finne 1 gang dette har skjedd noensinne i Spania eller Italia. Burde ikke være så vanskelig all den tid ballen sparkes bort minst like ofte i disse landene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg